Permalänk
Avstängd

Recension: Skuvdragare, Co-Tech

[Jag hoppas detta är rätt forum ]

Något som alla seriösa datornördar behöver är en skruvdragare, alltså en elektrisk skruvmejsel. Dessa finns i alla prisklasser från hundralappen upp till ett par tusen. De dyrare modellerna har ofta momentinställningar, vilket billigare modeller sällan har. Momentet, mätt i nm, newtonmeter, är den styrka en skruv dras åt. När momentet överskrids stannar skruvdragaren automatiskt. Detta för att skydda skruv och gänga. Rekommenderat moment för chassiskruvar är 1-4 nm och 1, max 2, för de skruvar som håller fast instikskort.

Clas Ohlson saluförde en skruvdragare av märket 'robust' som var allt annat än just robust. Drivverkets kugghjul var gjorde av plast.

Nu finns det på Clas Ohlsson en skruvdragare av märket Co/Tech (som fått utmärkelser för sina batterier) för blott 85 spänn. Priset bådar inte gott för kvalién, men här bedrar man sig. Skruvdragaren som har hög utväxling (i metall) är stark och tillåter inställning av moment. Momentets styrka är inte dokumenterad men inställbar mellan 1 och 6. Man får förmoda att det är newtonmeter som avses.

Växelhusets kugghjul är som sagt av metall vilket är mycket bra och borgar för lång livslängd. Batteriet, som är löstagbart, är på 3,6 volt. Kapaciteten är ej dokumenterad, men man kan förmoda en modest kapacitet på kanske 1400 mAh.

Ställbart hantag i två lägen.

Detta är naturligvis inte någon proffsprodukt, men den duger för hemmafixaren och priset är helt rätt. Den slår många andra (dyrare) billighetsmodeller.
Produktnummer: 30-8603

Varför skrev jag nu det här? Jo, jag blev helt enkelt positivt överraskad av vad jag såg när jag skuvade upp maskinen för att ta mig en titt på den mekaniska konstruktionen. Observera att den var rätt svårt att sätta ihop igen, så öppna den inte i onödan.

Nackdelar då?
- Klarar nätt och jämt att dra åt skruvar med högsta moment, batteriet måste vara fulladdat för detta.

- Lågt varvtal, lägre än vanligt faktiskt (hög utväxling) varvid den inte är så lämplig som borrmaskin (om man skulle köpa en chuck).

- De medföljande bitsen är enligt mig felkonstruerade, så köp riktiga bits.

- Spindellåset är lika dåligt som för andra billighetsmodeller.

Slutsats: Tja, för det priset är den ett klipp!

Edit: Min prissyftning var inte precis glasklar. Skruvdragaren kostar alltså 85 spänn.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

kostade den 85 spänn, eller var det batterierna?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Klockrent! Fler borde skriva sånna här små recentioner...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Den kostar 199:-, har en sådan själv. är extremt nöjd!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Den kostade 85 spänn, med batterier, laddare och en handfull bits.

RollE2k: Är det inte någon annan modell du har?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bra att folk gör sånt här, så man vet va man ska köpa och inte!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Den kostade 85 spänn, med batterier, laddare och en handfull bits.

RollE2k: Är det inte någon annan modell du har?

Ah, såg nu i efterhand du skrev skruvdragare.. jag tänkte på Multiverktyget, dvs dremelkopian, den kostar 199:-

Permalänk
Medlem

Till dremelkopian på clas ohlson fäljer det med tillbehör - gravyrkit - sågklingor - putsning. ?

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk
Avstängd

Äh, en dator nörd kör med skruvmejsel och spar slantarna till nästa grej till dator

Men personligen vill jag inte slinta med en skruvdragare och rispa moderkortet och med skruvdragare är det lättare att missa gängan och fucka distanserna.

El nissar vet att vanligt "hand" skruvare är bäst i fin-eletronik

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtomicX
Till dremelkopian på clas ohlson fäljer det med tillbehör - gravyrkit - sågklingor - putsning. ?

Har inte kollat exakt alla tillbehör, men vet att det finns kapskivor, tillbehör till putsning, och jag tror det var någon mer liknande till gravyr, men är dock osäker. sen är ju frågan hur bra alla tillbehör håller, jag förväntar mig inte så mkt för 199:-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Äh, en dator nörd kör med skruvmejsel och spar slantarna till nästa grej till dator

Men personligen vill jag inte slinta med en skruvdragare och rispa moderkortet och med skruvdragare är det lättare att missa gängan och fucka distanserna.

El nissar vet att vanligt "hand" skruvare är bäst i fin-eletronik

Sedan när är chassiskruvar, moderkortsskruvar och andra fästen i en dator finelektronik?
Alla elnissar vet att till riktig finelektronik används små torxmejslar. Även spårmejslar av keramik används för trimspolar och trimkondensatorer.

Risken att slinta med en skruvdragare är mindre än med en skruvmejsel. Dessutom är risken för skada mindre; Skuvdragaren är så klumpig att den ofta tar i något innan något allverligt händer. Sedan underlättar det naturligtvis att inte vara ett klantashel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nja det är nog inte 1-6 Nm utan det som brukar kallas för momentinställning men är i själva verket en slirbroms. Testa sätta den på lägsta håll emot och tryck på knappen, den kommer nog bara att slira fast motorn går som vanligt.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gvs
nja det är nog inte 1-6 Nm utan det som brukar kallas för momentinställning men är i själva verket en slirbroms. Testa sätta den på lägsta håll emot och tryck på knappen, den kommer nog bara att slira fast motorn går som vanligt.

Ja, och det är precis samma sak. När momentet uppnås börjar skruven hacka, inte slira. Detta sker vid olika moment, beroende på inställning. Enligt Clas Ohlson ställs momentet in mellan ? och 1,3 nm, men jag kan av erfarenhet säga att det snarare faktiskt är 1-6 nm som avses.

Visa signatur