Permalänk
Medlem

Hypotetiskt om GNU/Open source

Satt och funderade lite på det här med Linux och Open source. Vad gäller egentligen om man gör en komersiell produkt?

Om vi tar ett hypotetiskt scenario:

Säg att jag bestämmer mig för att starta en liten firma som ska sälja en TIVO-liknande produkt (TIVO är i stort sett en vanlig HTPC). Jag kodar ett snyggt frontend, liknande freevo, som utnyttjar t.ex. debian, mplayer som videospelare och diverse annan mjukvara som går under GNU-licens och kör allt på nåt Epia-kort i ett billigt chassie.

Hur fungerar det med licenser i detta fall? Det jag vill ha svar på är alltså hur man får använda linux och/eller open source i komersiella syften. Vem ska ha royalties för att jag använder deras gratis-program? Säg att jag skippar att skriva ett eget frontend och bara bygger ihop en burk som kör freevo på nån linux-dist, hur funkar det då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sälj dem, sen så tar du betalt för materialet plus ditt arbete. Mjukvaran kan fortfarande vara free. Så vet jag att visa it-företag gör med brandväggar ivf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av narlith
Sälj dem, sen så tar du betalt för materialet plus ditt arbete. Mjukvaran kan fortfarande vara free. Så vet jag att visa it-företag gör med brandväggar ivf.

Oki... det går alltså alldeles utmärkt att sälja en produkt där den större delen av produkten är fri mjukvara? Tycker det låter konstigt... =/

Vilket företag är det som gör detta med brandväggar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det går väl bra att sälja. Vad gäller t.ex. (L)GPLade saker så måste du ju dock göra källkoden tillgänglig för dessa...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

det viktiga är ju att du skickar med källkoden på något sätt ellar att den går att få tag på någonstans

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

KISS-spelarna är ett exempel på detta. På den ligger väl nån Linuxvariant.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IoR_Kongo
KISS-spelarna är ett exempel på detta. På den ligger väl nån Linuxvariant.

Ja det gör det, de har även gjort den källkoden tillgänglig.
Men enligt MPlayer utvecklarna så finns det även MPlayer kod i Kiss-spelarna, inget bekräftat angående detta dock.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan även ha med ej öppen mjukvara, även om man bygger på ett linuxsystem. Då får man dock läsa på gpl ordentligt, för det är nog inte helt lätt att veta vad man får göra. Men det är väl ungefär så att man om man bygger vidare på gpl'ade program så måste koden vara gpl (derivat). Både nVidia och ATI har ju stängd kod som arbetar väldigt nära på kernel och xfree.

Väljer man något med BSD-licens får man göra betydligt mer. Dock är jag inte så bra på licenserna, så jag vet inte säkert att ovan stämmer.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Du får sälja GPL mjukvara och du behöver inte ge ut källkoden om du inte modifierar den.
Men så fort du gör en ändring så måste du ge ut källkoden.. annars räckar det bara att skriva vilka program du använder.

Utgår du istället för FreeBSD som grund (som går under BSD licensen) så får du göra vad du vill.

Wind River är ett exempel på detta.. deras os BSDi lr BSD/OS är egentligen FreeBSD som dom kopierat och lagt till massa grejer på. Det är vanligt på servrar.. telia har det på vääldigt många datorer..

Även Juniper Networks använder en FreeBSD kärna i sitt JunOS..

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Hela poängen med fri mjukvara är att du ska kunna använda den hur -du- vill. Vill du ge bort den är det helt ok, vill du sälja den är det ok det också. Om du gör förändringar/förbättringar måste du dock göra dessa tillgängliga, dels till dina kunder och dels till de som gjorde mjukvaran som du utgick ifrån.

Tanken är att alla som använder en viss mjukvara ska vara i symbios med varandra. Ju fler som använder och förbättrar mjukvaran, desto bättre blir mjukvaran, och desto bättre blir den därmed för -alla-. På kort sikt kan man tycka att den enskilda individen förlorar på detta eftersom han/hon inte får monopol på sina förbättringar, å andra sidan kan han/hon ju dra nytta av alla andras förbättringar och därmed tjäna på det på lite längre sikt.

Om du vill göra ett eget gui till myth så går det alldeles utmärkt, du behöver inte heller göra det som fri mjukvara så länge du inte blandar ihop den kod du producerar med den du tar från fria projekt. Du kan t.ex. göra en plugin till mplayer som closed source eller ett webb-interface som använder mplayer. Men så fort du modifierar någon annans kod måste den kod du gör följa samma licens. I grunden är det inget onaturligt med det här, det handlar mest om att vara trevlig och dela med sig

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, blev lite klarare nu i alla fall

Visa signatur