Permalänk
Medlem

Fake shara... svårt att dela ut olagliga saker då

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamson
det är ju jättebra.. vi börjar alla med det! men vänta nu... då kommer det ju inte finnas nåt att tanka...

haha jo, hoppas verkligen att det ser ut som om jag bryr mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Gott att det finns en funktion i DC++ som automatiskt avbryter uppladdningen av filen när du lämnar hubben.

hm, finns det? konstigt att det alltid forsätter ladda för mig då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
hm, finns det? konstigt att det alltid forsätter ladda för mig då

Ja, det finns, men vissa använder sig ex. av Neo Modus klient etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Ja, det finns, men vissa använder sig ex. av Neo Modus klient etc.

använder dc++

Permalänk
Medlem

Det är ju bara en proposition av regeringen att göra "nerladdningstjänster" olagliga, vilket betyder det ska röstas i riksdagen.

Filmindustrin går bättre än någonsin så vad är det för tjafs?
Skivindustin har nu i sedan 1986 tagit ca 140-160 kr för en CD-skiva, 86 så kosta en CD-skiva relativt myket att göra, nu är priserna runt 2-4kr, om artisterna fick 25% av varje skiva 86, så får de fortfarande 25%, de procenten som försvunnit från den dyra CD-skivtillverkningen har inte gått till artisterna utan till musikbolagen. I USA har vissa i alla fall fattat att de inte kan mjölka mer och sänkt nya CD-skivor till 100kr, här i Sverige ska vi sega vidare med 149kr.
Sen kan ju ett faktum vara att musiken kan ha blivit sämre? isf är det en bra orsak, personligen tycker jag alla britney spears och alla timberlakes kan begå masssjälvmord för planetens bästa.
Om musikindustrin skulla haft lite visioner hade de för länge sen erbjudit musik via Internet, idag kan man inte få ALL musik från genom att ladda hem via kanske t ex Sonys Internet-musik.

Sen det är inte olagligt att ha en film, bara att dela ut den, etc.

Jag ser att man idag har chansen att slippa "köpa grisen i säcken" man kan ladda hem ett album, suger det köper man inte, gillar man så kan man iaf (om man är som mig) "stödja" genom att köpa albumet. Om jag inte gillar låtarna så behåller jag dem ändå på datorn, så musikindustrin får fan ta och göra bätre musik

Sen filmer om man har en kännsla för film så vet man vilka som är värda att se på bio och vilka som bör ses på "dator" eller som inte bör ses alls.
Tycker synd om dem som inte såg/ser Sagan om ringenfilmerna på bio, vissa filmer är "gjorda för bio", att det är extremt ljud, eller bildeffekter.
Men komedier behöver man inte se på bio iaf inte filmer som Rob Schnieder är med i typ "Hot Chick". Personligen serjag på bio runt 1-4 ggr per månad, och köper DVDs då och då.

Om BSA skulle rota i mina saker så skulle jag kolla om man kan anklaga dem för att "bugga" en inte ens polisen får bugga hur som helst, sen om de skulle råka hitta nå fula filer som jag delar ut så är det en Hacker som gjort det, jag är för dum för att fatta hur man delar ut. Sen om jag har någon film på datorn så är det en DVD jag har någon stans hemma som jag inte kan hitta, utan den hittas då man ska infinna sig vid rättegången, och kvittot hittar man då oxå om det är en biofilm fixar jag en hel rulle
Har BSA verkligen tillåtelse att kolla vad jag laddar hem som privatperson?
De är ingen "myndighet" så de borde väl inte få "hacka" mig??
Idag tack vare Internet slipper man köpa eller se skit!
God Bless The Internet!

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att en artist inte får några 25%.. han kan va glad om han lyckas få en deal på 10%. huvudelen ligger under 10%

Info från en jobbarkompis som både har jobbat med musikproduktion och blivigt blåst av de stora bolagen.

Permalänk
Medlem

10% på 5milj album á 100kr blir 50 miljoner.. ingen dålig summa

Permalänk
Medlem

Hubägaren kan inte logga speciellt mycket.. såvida man inte använder nå speciella program jag äger själv ett helt nätverk på dc o flera av mina OP.s har blivit varnade..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
FTP, DC hubar där man måste gå med på ett avtal som förbjuder alla poliser och folk som arbetar mot sådant att entra huben.

Enligt vad jag har fattat av den här topicen så tror jag inte att dom bryr sig om dom inte får komma in på hubben... det är ju P2P och dom loggar ju bara dina filer och din ip och när du var ute på DC.... din ISP stänger av dig ändå.... APB anger aldrig att det var en hub som dom inte fick komma in på.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff

Skulle vara skönt ifall någon som många ser upp till skulle gå ut och uppmana folk till att bojkotta isp:er som ger ut person uppgifter till te x APB.
EDIN, kan inte du göra det?

Tycker jag också.... jag anser att det är lite spökligt att folk kan se det jag gör på nätet.... privatliv <-> NEJ.....

Citat från http://www.antipiratbyran.com:
"Att sprida upphovsrättsligt skyddat material är ett brott mot de flesta bredbandsoperatörers abonnentavtal."

Mot de flesta abonnentavtal? Då undrar jag vilka bredbandsoperatörer som tillåter spridning av upphovsrättsligt skyddat materiel.....

Kan vara mycket intressant att veta....

Skall maila APB om detta... dom måste ju ha listor på det...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Wow, intressant läsning det här. För att ni ska förstå vad jag menar med den följande texten i inlägget tänker jag sammanfatta lite:

Det är inte olagligt att tanka warez, så tanka på, dock kan den personen som du tankar ifrån, dvs den som sprider warez, olagligt material, åka dit för det.
I.o.m den nya lagen som träder i kraft i Sverige snart ska det bli olagligt att tanka olagligheter, då kommer alltså inte APB heller kunna tanka av dig, utan att själva vara olagliga, så dem får ju faktiskt igen lite själva av detta, för dem vill ju ha minst lika mkt warez som oss andra idioter som tankar. Inte sant? Om fem år kommer det vara minst sagt svårt att få tag på roliga och billig mjukvara eller annan media :/

tanka som fan nu och skaffa dig ett stort lager, ty ingen kommer få kontrollera att du har det på din dator sen iaf :D, om dem inte skaffar tillstånd (ELLER BEHÖVER DEM TILLSTÅND??) och kommer hem å gör nån form av razzia emot dig.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

det är väl klart att dom måste ha tillstånd? annars kan ju fö-fn vilken polis som hellst storma in i mitt hus och sno min tv typ....

ska följa dina tips....

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Telia stänger inte din IP, dom får mail från dom som har gjort produkten som ber telia stänga av dom, du får 2 varningar innan dom stänger av ditt internet, sen är det "bara" att säga upp sitt konto och köpa ett nytt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
...I.o.m den nya lagen som träder i kraft i Sverige snart ska det bli olagligt att tanka olagligheter, då kommer alltså inte APB heller kunna tanka av dig, utan att själva vara olagliga, så dem får ju faktiskt igen lite själva av detta, för dem vill ju ha minst lika mkt warez som oss andra idioter som tankar.

ABP har alltid ansett att det även är olagligt att tanka material som man inte har rätt till. Det du påstår är totalt inkorrekt då APB endast tankar och jagar material som de har tillåtelse att göra. De får helt enkelt ett avtal av de stora mediejättarna som både ger dem pengar och rätt att ladda ner deras material från ex. p2p-nätverk.

Skulle iofs. vara kul som privatperson att anmäla dem och se vad som händer trots att de tror sig vara helt lagliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
ABP har alltid ansett att det även är olagligt att tanka material som man inte har rätt till. Det du påstår är totalt inkorrekt då APB endast tankar och jagar material som de har tillåtelse att göra. De får helt enkelt ett avtal av de stora mediejättarna som både ger dem pengar och rätt att ladda ner deras material från ex. p2p-nätverk.

Skulle iofs. vara kul som privatperson att anmäla dem och se vad som händer trots att de tror sig vara helt lagliga.

Aja, hopp. Säger du så får la jag tro på dig då. Då vet jag vad jag ska börja arbeta med i framtiden.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Inaktiv

det e helt enkelt INTE olagligt att ladda hem filer...än så länge... såg ni inte på vårens sista insider på 3:an ? dem pratade exakt om samma sak men de sa att än så länge är det inte olagligt att ladda ner...

Permalänk
Medlem

En kompis till mig fick ett sånt mail för typ 1,5 år sen, precis när han hade fått Telia ADSL. Men med det kom en ca 150 sidor tjock regelbok (inte i mailboxen utan i irl). Visserligen hade han laddat ner i max downloadspeed i ca 2 veckor. Men fortfarande, det är inte olagligt...än.

Visa signatur

Base: Life is like a box of chocolates, you never know you gonna get.

Loaded: Jo, man vet visst vad man får.. Dom där ÄCKLIGA jävla likörbitarna, VARJE GÅNG!

Permalänk
Medlem

Hur är läget nu då?

Hur är läget nu?

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta scrren shot på mailet du fick ???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Act
En kompis till mig fick ett sånt mail för typ 1,5 år sen, precis när han hade fått Telia ADSL. Men med det kom en ca 150 sidor tjock regelbok (inte i mailboxen utan i irl). Visserligen hade han laddat ner i max downloadspeed i ca 2 veckor. Men fortfarande, det är inte olagligt...än.

När jag fick mitt telia adsl (2år sen) så hade jag en ftpserver uppe, och hade max in och ut nästan dagarna i ända i ett par månader. Men jag fick inte några klagomål från telia, var ifs orolig att de skulle klaga.

Nu mera skall man väl vara glad om man kommer upp i 20-40gb i månaden rätt att man nu har telia 2mbit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ISP:erna är inte så pigga på att ge ut klienternas iploggar till APB för det är halvt olagligt, det är därför APB låter ISP:erna sköta kontakten med klienten ifråga. Det är Datalagen från 98 som säger att det är olagligt att föra register på personer utan deras medgivande... APB har inte din tillåtelse att logga dig, dom får inte spåra upp dig men dom kan samla bevis i form av upp/nerströmsloggar eller tanka direkt från dig, logga IP:n, kontakta ISP:n och be dom "ta tag" i problemet. Än så länge är lagarna ganska luddiga vad gäller licenser, vad man får och inte får kopiera för eget bruk, delning är inte heller helt olagligt då den som delar kan ha licensen och dessutom blåögt tro att alla som laddar är helt hederliga och har licenser dom med.

Vad gäller DC får man ju gå in på hubbar med hög sharegräns så man säkert vet att dom som laddar från en också delar... APB & co delar ingenting

peace

Permalänk
Medlem

Re: Varning till alla fildelare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrUniverse
Jag vill varna alla fildelare som använder Direct Connect och andra fildelningsprogram!!
BSA (The Business Software Alliance) gör numera, det kanske de har gjort ett tag men jag har inte hört om något liknande tidigare, stickprover på alla fildelare som är uppkopplade. Jag fick själv ett varningsmail från min isp. De hotade med att stänga min uppkoppling ifall jag inte tog bort de specificerade filerna och slutade dela. Ganska obehagligt!!! Jag hoppas att det inte blir mer än så, man har ju hört skräckhistorier om vad som har hänt med fildelare i Danmark, räkningar på upp till 100' i brevlådan etc.. Jag har iallafall uppmärksammat varningen och rensat upp lite på diskarna samt avinstallerat alla fildelningsprogram...
Det måste finnas något annat sätt...hmm.
Är det någon annan på forumet som har blivit utsatt för något sådant här? Skriv och berätta!

Fixa BNC eller fake:a din host så de inte kan se ditt verkliga IP, då ser de ej vad du är uppe i halarna med...

Permalänk

haha var lugna i sverige kan man inte sätta dit någon som sitter på DC etc, dom vågar inte ens ta det till domstol för då vet dom att dom förlorar och det står 'lagligt att piratkopiera' i svenska tidningar. Istället kör dom med skrämseltekniker och uppmanar folk att sluta, men det är bara en uppmaning. Sug min tutte säger jag till dom

Permalänk
Medlem

det var någon som skrev att DC-tankning sker över servrar... fel... eller... lite rätt.
Hubben gör ingenting, har inte med fildelningen som sådan att göra, det enda den gör är att se till att man hittar varandra.
Tankningen sker från dator till dator!
Vill ni vara toksäkra så kör privata FTP:er, msn/icq-filöverföring och DC reghubbar där ni vet vilka som delar.

Dessutom: skulle dom komma med en "log" från ett företag/organisation skulle mitt svar vara: ta hit en dator och notepad så ska jag visa hur "säkert det är att det är jag"
tar dom en screenshot, ta hit photoshop
Tror inte något så osäkert skulle hålla i rätten...

Visa signatur

Signatur raderad. Max tre rader i upplösningen 1024 x 768. /GAPa

Permalänk
Medlem

De måste ladda ner skiten för att kunna ha något som binder dig... utan det kan de skrämmas.

Permalänk

Dessutom betalar vi redan i sverige för piratkopiering, den såkallade kasettavgiften, så försök gnälla på mig för att jag tankar något jag redan betalt! hehe bostream kommer få en fet snigel på ögat om jag får något brev.

Permalänk
Medlem

Det senaste jag hört är att det inte är olagligt att för eget bruk ladda ner upphovsrättsskyddat material, och spridning av sådant har ännu inte prövats i svensk domstol. Alltså: får man en räkning kan man riva den och om din ISP hotar att stänga av dej, dra dem till domstol och få det prövat. (fast nu har dom väl säkert skyddat sej i kontraktet..)

Permalänk
Medlem

Precis!

Hur kan de först tvinga på oss kassettavgift och skatt på cd/dvd/hårddiskar och alla media vi använder för att spara vad vi laddat hem på och sedan säga att det är olagligt!!!

Det är som att polisen skulle ha procet på knarkförsäljning och sedan sätta dit langarna!

Well.. kanske inte till 100%.. men nästan.. sjukt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av High1ander
......Sen filmer om man har en kännsla för film så vet man vilka som är värda att se på bio och vilka som bör ses på "dator" eller som inte bör ses alls.
Tycker synd om dem som inte såg/ser Sagan om ringenfilmerna på bio, vissa filmer är "gjorda för bio", att det är extremt ljud, eller bildeffekter.........

Så tänkte jag också innan, när biljettpriserna var typ 65kr och man inte hade hembio.
Nu skrattar jag åt bion här... visst det är stor bild men det är allt.
Ljudet suger något fruktansvärt, det är trångt och varmt och man måste sitta och lyssna på idiöter som ska kommentera filmen hela tiden. Nej, tacka vet jag tv-soffan hemma.
Därmed inte sagt att man inte köpet de feta filmerna på dvd... har ett 100-tal filmer här hemma.

Permalänk

Re: Varning till alla fildelare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrUniverse
Jag vill varna alla fildelare som använder Direct Connect och andra fildelningsprogram!!
BSA (The Business Software Alliance) gör numera, det kanske de har gjort ett tag men jag har inte hört om något liknande tidigare, stickprover på alla fildelare som är uppkopplade. Jag fick själv ett varningsmail från min isp. De hotade med att stänga min uppkoppling ifall jag inte tog bort de specificerade filerna och slutade dela. Ganska obehagligt!!! Jag hoppas att det inte blir mer än så, man har ju hört skräckhistorier om vad som har hänt med fildelare i Danmark, räkningar på upp till 100' i brevlådan etc.. Jag har iallafall uppmärksammat varningen och rensat upp lite på diskarna samt avinstallerat alla fildelningsprogram...
Det måste finnas något annat sätt...hmm.
Är det någon annan på forumet som har blivit utsatt för något sådant här? Skriv och berätta!

Jag har kommit på en sak som kan fungera men jag undrar om det är lagligt!

Man får ju som sagt fortfarande tanka ner ju?! men inte dela ut eller hur? men om jag sätter min webcam på max kvalitet o spelar in ett filmklipp med kameran vänd mot väggen i ett par timmar så blir det ju en avi film på ett par hundra mb eller hur? o sen delar man bara ut den o kallar den något snitsigt namn

då har man ju "lagliga" gigasbytes utdelade ju? eller har jag fel? antipiratbyrån kan ialla fall inte sätta fast en för nåt eller hur? för man delar ju ut egen-tillverkat material!

Har en fråga till: allt som man skapar själv, typ musik, program eller film.-..alltså om jag spelat in det, programmerat det eller sjungit o spelat in, så är det ju mitt material o kan väl dela ut det hur jag vill gratis o lagligt va?

Visa signatur

AMD Sempron 3000+@2000Mhz (166x12.0)|Asus A7N8X-E Deluxe NForce2|DDR-RAM 1024 Mb PC3200 - 400Mhz |Radeon 9800 Pro 128MB 400Mhz Ramdac|Seagate Barracuda 460GB 7200rpm.8Mb Buffert|15" Daewoo|LG DVD-Rom|LG DVD-RW