Permalänk
Medlem

Vad Behöver Jag För WLAN ??

Hejsan!

Jag är ganska noob på trådlösa nätverk men jag vet att det finns kompetent folk här som kanske kan svara på mina frågor.

När jag får min bärbara dator så vill jag kunna koppla ihop
mig med den genom trådlöst nätverk.
Min dator är idag ansluten till internet via telia2000 med
ett "vanligt" adsl-modem.

vad jag vill:

1. vanligt nätverk (dvs, fildelning mellan datorerna)

2. Internet ( kunna surfa genom den staionära datorns anslutning på min bärbara)

3. Skrivare/Scanner (kunna skriva ut samt scanna , genom den stationära datorn från min bärbara dock)

ÄR detta möjligt ? i så fall vilken hårdvara krävs?
Det ska finnas ett trådlöst nätverkskort finns på den bärbara
Räcker det med ett trådlöst pci-nätverkskort i den stationära?

tacksam för svar

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

Köp en D-Link DI-614+ eller en DI-624 så har du en bra och billig enhet som räcker till framtida behov. I dessa två har du dels trådlösa möjligheter men även trådbundet, så du kan fortsätta köra din stationära via kabel och bara köra den bärbara via WLAN.

DI-614+: http://www.mycom.se/produkter/433176/
DI-624: http://www.mycom.se/produkter/866968/ & http://www.dlink.se/products/details.asp?Nr=339

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Det som kan bli lite svart ar att fixa scannern,
speciellt om du har en SK usb scanner. Da maste datorn som ar den ar ansluten sta pa (den stationara) for att du ska kunna anvanda den!

Fildelningen och surfningen skulle funka underbart med routern som forgaende talare skrev om.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren det löste ju några av mina funderingar.
Skrivaren och scannern är kopplad till den stationära datorn
en usb-skrivare och en scasi (stavas det så? ) scanner.
Det gör ju inget om den stationära måste vara på, det måste den väl
ändå om man ska köre fildelning
Jag vill kunna scanna in saker till min bärbara genom det trådlösa nätverket, är det
möjligt ?

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Kan han inte bara skaffa ett vanligt pci-kort för wlan? Sedan använda Windows 2k/xp's inbyggda internetdelnings funktion, dela ut skrivaren/scannerna över lanet?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

rattmuff: jo visst, om han vill strula till det rejält och göra sig ännu mer beroende av den stationära datorn som dessutom blir rejält mycket mer nertyngd. Nä, satsa på fristående grejer tycker jag, då avlastar du hela nätverket samt att det blir mycket bättre om det skulle råka komma med ex. 1 till dator i nätverket.

Scanna via en utdelad scanner, på samma sätt som du skriver ut via en utdelad skrivare är inte möjligt med vilken scanner som helst. Det krävs bl.a. att scannerns drivrutin klarar av det. Enklaste är väl att sätta sig vid den stationära, scanna där och spara bilden i en utdelad mapp endera på den stationära eller den bärbara datorn.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem

Tack för de uttömmande svaren!

Jag tror att jag satsar på en fristående w-lan lösning.

Ge gärna förslag på vilken kombination av kort som är prisvärda/bra

FInns det paket?

Kort till den bärbara + w-lan accesspunkt ?? Förslag någon ??

//Jonas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3com router med pccard 11g upp till 54 MBit/s; 990kr
(bara pccardet går egentligen på 600 kr)
Funkar kanon. (Egen erfarenhet)
http://www.computercity.se/Product/Product.aspx?Identifier=SE...

Visa signatur

[Esc]