Permalänk
Medlem

Kollar lite på 17" TFT's

Och innan någon hasplar ur sig okvädningsord så minns detta: Jag har kollat igenom de flesta gamla trådar. Vill någon referera mig till en speciellt informativ en som jag kan tänkas ha missat dock, varsågod.

Hursomhelst.
Min fina gamla Proview 17" (crt) börjar..bete sig underligt. Den har..vet inte, men mer än 5 år iaf på nacken, men det är inte säkert att det är åldern som tar ut sin rätt ändå.

Förutom att bilden den visar är lite suddig upptill och i mitten så stänger den numera av sig lite då och då också. Ibland går den igenom alla inställningar också, från min till max så att säga, och lämnar bilden i nåt slags default-läge som inte är vad jag satt den till
Det är dock suddigheten jag inte riktigt klarar av. Speciellt efter att ha setat vid skolans små TFT's.

Därför har jag sneglat (återigen) på 17tums TFT-skärmar. Grymt lockande är de faktiskt. Även om jag får äta majs i ett år.

Så det jag kommit fram till är detta.
q17s är litet för dyr, detsamma gäller vp171.
Proviews ve1710s har jag inte hittat en endaste recension av, och bara en endaste av vg1710s, som inte var värst positiv.

De jag då har kvar är LG's L1710B eller S, samt Hitachi's CML174SXW.

Båda har 16ms responstid och ska enligt opinions vara ganska så väl på att visa snabba spel, och ljusstyrkan har jag hört om något gnäll på. Hitachin ska tydligen 'ven vara relativt bra på att visa 1024*768, men återger färger dåligt med DVI. Vet inte så mycket mer om dom, så skulle gärna vilja ha lite information/åsikter. T.ex pixelpolicy. Tack på förhand.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Är DVI inte något krav borde du kolla på Hyundai L70S. Enda som skiljer den och Q17S är just DVI. En kompis har en sådan och den tycker jag är väldigt bra och prisvärd. Har en på ingående själv.

Permalänk
Medlem

hercules prophetview 920Pro DVI som jag för övrigt själv äger. Rekommenderar den varmt, och vill betona den stora skillnad som är bildmässigt mellan att köra VGA och DVI.

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem

Herculesen är lite dyr; i klass med de två jag nämnde som var för dyra.

Men det är en annan sak: DVI: Har inte sett med mitt eget öga skillnaden mellan DVI och vanlig VGA på TFT-skärmar. Har bara sett vanlig VGA och det producerade en bild som var skarp som attan, bättre än de CRT's jag sett.
Finns någon sådan bra demonstration, eller har ni riktigt övertygade åsikter?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
och vill betona den stora skillnad som är bildmässigt mellan att köra VGA och DVI.

Har inte själv kunnat testa och se skillnaden. Men av vad jag läst är det väldigt olika mellan olika skärmar helt beroende på hur bra skärmens inbyggda digital->analog konverterare är. Sen så har jag läst test där de inte sett någon skillnad på analog och digital.

Tror själv att om man har en kort analog kabel så ser man ingen större skillnad om skärmen har en duglig konverterare, har man däremot längre kablar blir det lätt störningar med analoga kablar.

Permalänk
Medlem

Den jag verkar fastnat för en del är Hitachin, och dess DVI-läge är lite krasst som sagt...enligt flera tester så är VGA-läget vida bättre. Det som skulle vara intressant att veta är om detta VGA-läge är sämre än många andra TFT'ers DVI. Eller rättare sagt, vad som NORMALT gör DVI bättre än VGA.
Inte är det bara kabelns längd som gör skillnad?

Dessutom: Är det någon direkt skillnad mellan en svart och en vitgrå skärm? Det sägs att svart är drygare att se på, kan det stämma?

12ms-skärmar lär väl snart tåga in på marknaden en-masse också , jo? Vad detta kan tänkas ha för effekter undrar man lite över..fast inte tillräckligt för att inte impulsköpa såklart.

Sweclockers kallade visst denna Hitachi för 'testets Volvo' i sitt test från slutet av förra året men jag undrar om det var DVI-läget som användes..hmm.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
hercules prophetview 920Pro DVI som jag för övrigt själv äger. Rekommenderar den varmt, och vill betona den stora skillnad som är bildmässigt mellan att köra VGA och DVI.

men den finns ju inte under produktion längre... då får det bli begagnat för pöjken (om inte nån enstaka affär har kvar nån på lagret).

Visa signatur

1 [AsRock ION 330HT-BD]
2 [MacBook][C2D 2.0 GHz][2x1024 MB Ram][100 GB Hdd][OS X Leopard]

Permalänk
Medlem

Hmm, alltså LG's L1710-skärmar, vad säger ni om dom?
Nämligen hittar jag dem ca 400 kr billigare än Hitachin om jag kollar runt bland landets näthandlar (Exklusive frakt : L1710 ~ 4350 hos Pixmania.com, Hitachin ~4700 hos datorhandel.com)...jag KAN ju satsa på megapart.com, men det verkar lite harikiri för att vara ärlig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hur mycket pengar läger du ut på skärmen?

Visa signatur

Tommy

Permalänk
Medlem

Icke mer än 5000 inkl frakt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag använder dagligen Hitachin och har suttit en kortare stund vid LG 1710B. Jag tycker att Hitachin är lite ljussvag och LG:n har ljusare bild och bättre svärta. Jag fick bättre intryck av LG:n.

Eizo L550 verkar också intressant om man kan skaffa en annan fot till den. Nollpixelgaranti är ett starkt mervärde. Kostar under din 5000-kronors gräns.

Hyundai Q17s som har fått många bra omdömen kostar 4915 + 99 kr frakt hos Datorbutiken, vilket skulle överskrida din budget med 14 kr.

Om valet stod mellan dessa fyra blir det nog för mig Q17s alternativt Eizo L550 om jag hittar flera bra omdömen om den samt en bättre fot.

Hade jag en högre budget skulle jag välja Samsung 172x (5309 kr) eller 173p (5729 kr). Hade jag ännu högre budget skulle jag välja Samsung 193p (7449 kr) som jag har nu.

Hoppas att mina tips kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gazonk
Hyundai Q17s som har fått många bra omdömen kostar 4915 + 99 kr frakt hos Datorbutiken, vilket skulle överskrida din budget med 14 kr.

Inte att förglömma att det är gratis frakt från datorbutiken. Tillkommer iof 60:- om man inte tar förskottsbetalning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Hmm, alltså LG's L1710-skärmar, vad säger ni om dom?
Nämligen hittar jag dem ... osv....

Jag har en sån skärm, skrev lite om den i denna tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25384...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Gazonk, anvande du DVI eller analog till Hitachin?
Q17 under 5000 fran db later ok, men db haller jag mig helst ifran for de tar ALLTID ALLTID minst 2 veckor pa sig att fa nagot gjort overhuvudtaget nar det galler mig.
Ska leta efter en till recension av q17, likasa Eizon.

AGV, tack for det, ska grunna litet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag har en eizo l550 på väg, tycker inte det är så farligt med foten, utan det går alltid att lösa med insert-random-ghetto-solution. Det blir nog inte snyggast, men det verkar vara en bra skärm och man hittar inte nollpixelgarantin hos någon annan (vad jag vet).

Permalänk
Medlem

Lite klurigt att hitta recensioner om Eizon - har letat en del själv.
Tror det kan ha att göra med att den inte säljs i USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halicon
Jag har en eizo l550 på väg, tycker inte det är så farligt med foten, utan det går alltid att lösa med insert-random-ghetto-solution. Det blir nog inte snyggast, men det verkar vara en bra skärm och man hittar inte nollpixelgarantin hos någon annan (vad jag vet).

Du får mer än gärna göra en recension av den när du har haft den ett tag, verkar ju vara lite ont om en sådan.

Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk

köp LG 1720B. den har inte dvi men den är jävligt snygg. såg att den kostade 4400 tror jag. och om du vill ha dvi så finns LG 1720P men den har jag inte sett säljas någon stanns

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha DVI så länge inte analogt ger bättre bild..men som sagt, har ingen praktisk erfarenhet av att se skillnader, så..

Hittar ungefär en endaste recension av q17s, ingen av eizon, och ingen av L1720B. Pixelpolicy är nog dock en del viktig med tanke på min generella tur, så eizon och Hitachin ligger väl lite bättre till där?

Angh. foten för eizon...tusan, kan man inte justera skrivbordet den står på ser det ju nästan ut som man måste ha den rätt mycket tillbakalutande för att kunna se något om man har lågt skrivbord?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Här är en norsk recension av Eizon:
http://hardware.no/art.php?artikkelid=5454&side=11

Permalänk
Medlem

Kolsvart Katt, det går att lösa med ett gäng böcker eller någon låda bara. Som jag sa tidigare, det blir inte snyggt, men jag är säker på att det kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Halicon: Jo, ett gäng böcker skulle ju inte göra en blind varje gång man såg den trots allt, antar jag..hmmm, och enligt den där recensionen (det jag förstod av den) så finns inte mycket att klaga på annat än just fysiska justeringsmöjligheter. .den ser ju mycket halshuggen ut.

Förresten, du beställde från Dustin? Isf, vad blev frakten?

(Sen är den ju en eizo-Eko-produkt http://www.eizo.com/products/ecology/eep2004/index.asp
)

EDit igen:

Iyama E431S verkar också rätt ok...60Hz vid 1280*1024 dock vad jag förstår, men samtidigt borde det spela ganska liten roll. Snygg design som bara den. Undrar vad Iyama har för pixelpolicy?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)