Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Avstängd

Är det här en bra tv?

Ska köpa en TV snart och jag har chansen att köpa en sådan här för 7 990:- splitt ny med garanti och allt. På ONOFF kostar den runt 10000kr och på SIBA kostar den 8 990:-
Men är det en bra TV?

Sony Tv 100Hz Wide 32" KV-32FX68

• 32" plant FD Trinitron Wide WEGA bildrör 100 Hz
• Svensk meny (20 språk)
• Text-tv med 250 sidors minne
• Automatisk installation (100 pr)
• Automatisk volymjustering
• Automatisk reducering av bildbrus
• SmartLink
• 2 x 10 W + 15 W RMS subwoofer
• Virtual Dolby och BBE Digital Surround
• SmartZoom - Zoom, -4:3 - 14:9 och Wide
• 3 Scart-kontakter - 2 med RGB
• Kameraingång med S-video på fronten
• Variabel audio ut bak
• Fjärrkontrollen styr olika fabr. (DVD och video)
• Fjärrkontroll: RM-932
• Mått (BxHxD): 883 x 567 x 562 mm
• Vikt: 64 kg

Mer info om tv:n och bild!

Visa signatur

Dell 2.4Ghz | 512DDR | Powercolor Radeon 9800Pro 128MB | 60GB =5410 P i 3DMark03

Permalänk
Medlem

Vi har en sån som vi köpte för 7990. För det priset får du garanterat inget bättre! Bilden via RGB från DVD-spelaren är helt underbar. Våran har lite problem med geometrin men det är inte så farligt när bilden är helt underbar i övrigt. Den är ju väldigt snygg också. Men om du har möjlighet ska du ju givetvis åka och provtitta för att få en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem

Finns på netonnet för 7 990:-, annars har dom även Sony KV-32FQ70 för 9990:- vilken är att föredra. Finns en hel del skrivet på www.dvdforum.nu om just dessa två tvn.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Medlem

Någon som har nåt mer att tillägga angående denna tv?
Jag funderar på att köpa denna.. typ spela lite xbox och tvouta sig lite.

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem

finns 3 regler när det gäller TV

1. Philips
2. 100hz
3. Widescreen flat

:> jämför själv får du se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen

1. Philips
2. 100hz
3. Widescreen flat

Jag var och tittade på tv-apparater i nån power-butik eller vad det var, de hade massa philips-tv's och sånt, men den jag fastnade för och tänkte "den här vill jag ha", det var just sony kv32fx68
Men det är klart, alla tycker olika!

Många av philips-apparaterna fick inte plats med hela bilden på skärmen t.ex, men det var väl de lite billigare tv-apparaterna iofs. Och de kanske var felinställda? Sedan hade de något som hette "antipixel" eller liknande, vilket jag upplevde förstörde bilden en del, men detta verkade gå att stänga av.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen

1. Philips
2. 100hz
3. Widescreen flat

Jag stryker nog alla tre punkterna där.

1. Koncentrera dig inte på märken, utan modeller. Själv tycker jag Sony är bättre än Philips kvalitetsmässigt. Naturligtvis har jag inte provat alla Philips-apparater som finns eller av något annat märke heller, men de Philips-apparater jag provat har haft en hel del problem.

2. Oj, absolut inte. Har man stora problem med att man får ont i ögonen med 50 Hz kanske man ska fundera på 100 Hz, men annars är det definitivt 50 Hz som gäller för en ren bild utan eftersläpningar och förvanskningar. Spelar du spel på TV:n eller helt enkelt är kräsen med bildkvalitet bör du glömma 100 Hz. Och vad du än gör, bli inte lurad att köpa en TV med något avancerat digitalt trams som Natural Motion som påstås lösa 100 Hz-problemen men egentligen förvanskar bilden ännu mer.

3. Beror på. Ser man mycket på långfilm eller funderar på att ha TV:n en väldigt lång tid kan det vara bra med widescreen. Men just nu är det allra mesta på TV 4:3, och det lär väl förbli så i några år framåt. Samma sak med TV-spel.

Plan bildyta däremot håller jag med dig om, kanske ser bilden lite större ut men framförallt ser TV:n snyggare ut. Geometriproblem blir dock mer uppenbara.

Permalänk
Medlem

turbonallen: Tror pixelplus är ordet du söker.

sOnicen: Kan itne annat än att hålla med, möjligtvis att panasonic är okej.

Sen om det är någon som inte gillar widescreen så har iaf min Philips lägen för att ställa om till 4:3, dock med svarta kanter.

Det tål att tänkas på att det är Philips som gör B&O:s tvapparater(bildrören). Tror inte de skulle välja någon som INTE var bäst.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Alla tycker olika, det är ju självklart. Men jag har jobbat inom ljud och bild branschen ganska länge och kan en del om detta...
självklart är en sony kv32fx68 ett mycket prisvärt köp, men enligt mig finns det bättre för samma pris. :>

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en ny tv som du ska ha ett bra tag är det i dagsläget puckat att köpa en 4:3. Faktiskt. (Jobbar också inom branschen och får nästan huvudvärk bara jag tänker på alla som ska ha en tv "åtminstone en tio år" och vill ha en 4:3 för att "proportionerna blir underliga" - vilket i 90% av fallen är helt inbillat och något Sverker sagt... </rant>)

Filmer, tv-program och sport (dvs riktig sport; fotboll och hockey ) blir bättre när det sänds i widescreen och inom det digitala nätet (som vi alla ska ha om 4 år) så kommer widescreen mer och mer, bara att acceptera.

Och 100hz kanske är en smaksak, men faktum är att 100hz är lugnare än 50hz. Dock verkar det som den sista generationen bildrör kommer köra på 75hz, ett bra mellanting mellan det lugna 100hz-läget och det "släpfria" 50hz-läget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Ska du köpa en ny tv som du ska ha ett bra tag är det i dagsläget puckat att köpa en 4:3. Faktiskt. (Jobbar också inom branschen och får nästan huvudvärk bara jag tänker på alla som ska ha en tv "åtminstone en tio år" och vill ha en 4:3 för att "proportionerna blir underliga" - vilket i 90% av fallen är helt inbillat och något Sverker sagt... </rant>)

Filmer, tv-program och sport (dvs riktig sport; fotboll och hockey ) blir bättre när det sänds i widescreen och inom det digitala nätet (som vi alla ska ha om 4 år) så kommer widescreen mer och mer, bara att acceptera.

Snarare är det puckat att köpa en ny TV i widescreen nu för att widescreen kommer bli TV-standarden i framtiden. Det är få program i dagsläget som går i widescreen. SVT gör en del nyproducerade program i wide men långt ifrån alla. Och när väl 100% av alla nya program görs i widescreen så består TV-tablån fortfarande till stor del av äldre program som är 4:3.

Kan väl tillägga att jag absolut inte är en motståndare till 16:9-formatet, det är klart bekvämare att se på en 16:9-bild än en i 4:3. Men vi är inte där än vad gäller TV-sändningar, så varför slänga ut stålar på en ny TV för att sitta och titta på en liten alternativt zoomad bild?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome

Och 100hz kanske är en smaksak, men faktum är att 100hz är lugnare än 50hz. Dock verkar det som den sista generationen bildrör kommer köra på 75hz, ett bra mellanting mellan det lugna 100hz-läget och det "släpfria" 50hz-läget.

Mjo och du som jobbar inom branschen måste då ha insett att dem flesta TV program sänds idag är i 4:3 format och om man har en spelkonsol ala xbox eller ps2, ser bilden jävla pressad/konstig ut i en widescreen tv.

Permalänk
Medlem

Zoom-läget funkar bra i alla lägen och du blir inte så lidande som många säger. Det pressade läget uppstår bara om du har en TV som envisas med att köra widescreen i allt. Dessutom har alla bra modeller ett separat 4:3-läge. På det sättet kan man fortsätta köra 4:3 om man nu vill, men har de fördelar du har med en widescreen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Mjo och du som jobbar inom branschen måste då ha insett att dem flesta TV program sänds idag är i 4:3 format och om man har en spelkonsol ala xbox eller ps2, ser bilden jävla pressad/konstig ut i en widescreen tv.

Intressant, min xbox kan jag iaf ställa i widescreen-läge i setupen. Blir jävligt maffigt, utan att bilden är ihoptryckt.
Jobbar också inom branschen och ser heller ingen anledning till att köpa 4:3 om man tänkt ha tvn ett tag. Digital-tv är redan här vilket ger möjlighet till anamorfiska sändningar -> äkta widescreen. Är man intresserad av en rejäl tv idag så är det 32" wide som gäller. Annars kan man lika gärna köpa en billigare 21"...

Sonys FX68 tycker jag personligen inte är något bra val. Saknar kammfilter vilket syns klart och tydligt på "dassigheten" i bilden. FX68 är faktiskt en ganska utskälld modell från Sony...
Ta en titt på Sony FQ70, Philips 8818 (heter 8844 på vissa ställen) eller Panasonic PS11. Klart mycket mer tv för pengarna.

Visa signatur

Sounds good. Looks good. Feels good too.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av el Davido
Intressant, min xbox kan jag iaf ställa i widescreen-läge i setupen. Blir jävligt maffigt, utan att bilden är ihoptryckt.
Jobbar också inom branschen och ser heller ingen anledning till att köpa 4:3 om man tänkt ha tvn ett tag. Digital-tv är redan här vilket ger möjlighet till anamorfiska sändningar -> äkta widescreen. Är man intresserad av en rejäl tv idag så är det 32" wide som gäller. Annars kan man lika gärna köpa en billigare 21"...

Xbox-systemet stöder widescreen i sig, men långt ifrån alla spel använder sig av det. Förhoppningsvis har väl nästa generations konsoler bättre stöd för 16:9. Samma sak med digital-TV, bara för att systemet stöder det så betyder det inte att allt är widescreen, det är få program som sänds anamorfiskt.

Som du säger, har man tänkt ha TV:n ett bra tag kanske man bör fundera på widescreen, men planerar man att skaffa en ny TV om säg fem år så kan man gott satsa på en 4:3 nu istället (såvida man inte tittar mest på långfilm).