Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
jag ska ringa och kolla det där själv men varför har dom tagit bort 12/9 från hemsidan?
Sen så är det dryga att jag bor typ 1300 m från stationen så det går ju åt helvete vilket fall som helst. Men tänker flytta snart så då hoppas jag verkligen att det finns annars blir jag skogstokig.

Dom har tagit bort det eftersom dom tydligen tänker försöka få kunder till ADSL2 istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
jag ska ringa och kolla det där själv men varför har dom tagit bort 12/9 från hemsidan?
Sen så är det dryga att jag bor typ 1300 m från stationen så det går ju åt helvete vilket fall som helst. Men tänker flytta snart så då hoppas jag verkligen att det finns annars blir jag skogstokig.

Förbered dig på att bli skogstokig. Om du inte flyttar till ett ställe där VDSL redan finns i stationen och du är duktig på att tjata vill säga.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Om Bostream lanserar ADSL2+ nu får vi väl se det nästa sommar

Om ens det Kanske det är stabilt och ettablerat om 3 år då, om man känner GimpStream rätt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
En liten fråga.
Vet du vad Skanova är? vet du vad Skanova gör?

Skanova är ett varumärke under Telia Sonera.
Telia äger koppartrådarna runt om i landet. Även sveriges största fiber nät.

Så för att Skanova skulle "rövknulla" någon, betyder med andra ord att Telia rövknullar någon.

Och varför skulle Telia rövknulla en operatör på ett sätt som gör att B2 måste ha MER tillgång till stationerna, MER plats på stationerna. för nu har B2 både VDSL och ADSL2 på stationerna.

Men du kanske inte tänkte längre än hatet mot Skanova?

Skanova=telia och det är lika med skit, okunnigt folk mm. Det verkar mer som de inte vill ha kunder. Då kan ju alltid gå in till en teliabutik och köpa något datorpryl ska du se! själv blev jag erbjuden ett modem 56k för cirka 1400:- i sjön med hela telia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Skanova=telia och det är lika med skit, okunnigt folk mm. Det verkar mer som de inte vill ha kunder. Då kan ju alltid gå in till en teliabutik och köpa något datorpryl ska du se! själv blev jag erbjuden ett modem 56k för cirka 1400:- i sjön med hela telia.

Okej, men vad har Telia butiken med Skanova att göra?
2 helt skilda bolag, med samma ägare.

Jag tycker du mest svamlar, men det kanske bara är jag?

Och om du inte vill ha ett 56k för 1400, så köp det inte. svårare än så är det inte. Om du inte gillar Telia's använd inte telia. Om du inte gillar Telia's priser, köp inte produkter utav Telia.
Jag tycker det är ganska enkelt, men du verkar inte se det?

Permalänk

Har svårt att uttala mig om just Skanova då jag har haft rätt lite med dem att göra men att Telia = okunnigt folk och i allmänhet skit var nog en rätt snäv generalisering.

Visst Telia kan upplevas väldigt trögt och segt men inom Telia finns en hel drös med kompetent folk, det svåra är att hitta dem Sen att deras affärsmetoder ibland är rent ut sagt svinaktiga är en annan femma.

Just my 5 cents.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Okej, men vad har Telia butiken med Skanova att göra?
2 helt skilda bolag, med samma ägare.

Jag tycker du mest svamlar, men det kanske bara är jag?

Och om du inte vill ha ett 56k för 1400, så köp det inte. svårare än så är det inte. Om du inte gillar Telia's använd inte telia. Om du inte gillar Telia's priser, köp inte produkter utav Telia.
Jag tycker det är ganska enkelt, men du verkar inte se det?

Ja men för helvete testa att ringa ett samtal från kåken utan att använda telia? eller ADSL utan att använda telia. Nja det är rätt svårt faktist men det verkar ju du inte förstår för du lever väl i din egna lilla värld.

"Har svårt att uttala mig om just Skanova då jag har haft rätt lite med dem att göra men att Telia = okunnigt folk och i allmänhet skit var nog en rätt snäv generalisering.

Visst Telia kan upplevas väldigt trögt och segt men inom Telia finns en hel drös med kompetent folk, det svåra är att hitta dem Sen att deras affärsmetoder ibland är rent ut sagt svinaktiga är en annan femma.

Just my 5 cents.

/Bobby_Digital"

Ja det finns säkert någon som kan någon men supporten finns det då i princip aldrig någon som kan något. har vairt med 1 gång att det var en kille som fattade. Men annars brukar det vara mest slutsteg som kommer och snackar när man har fel på skiten jag har kanske ringt dit sammanlagt 20 ggr det ända som är bra är väl att det är relativt kort kö och öppet jämt men det spelar mindre roll när man får snacka med någon idiot.

Permalänk

Jag tycker inte man kan jämföra Telias tekniska support med t.ex. bostreams. De spelar i olika divisioner, telias är så fruktansvärt mycket bättre att det finns inte. Nu grundar det sig bara på min åsikter iofs.

Permalänk
Avstängd

jag jämför telia mot bbb och bbb är så fruktansvärt mycket bättre. Bostream har jag ingen erfarenhet från.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av brevmapp
[B]Ja men för helvete testa att ringa ett samtal från kåken utan att använda telia? eller ADSL utan att använda telia. Nja det är rätt svårt faktist men det verkar ju du inte förstår för du lever väl i din egna lilla värld.

Det går alldeles utmärkt för folk att ringa HELT utan telia.

Tele2 har dragit nät i stockholm, flytta dit.
Telenor har dragit nät lite varstans, flytta dit

Sen att det inte är någon som vill dra kablar till mindre lönsamma områden, kan du ju inte beskylla Telia för.

Det hela är ganska enkelt.

Televerket lånade ett par miljoner utav staten för att dra igång nätuppbyggnaden ett X antal år sedan.

Sen byggde dom upp ett landsomfattande nät. och skulden till svenska staten är sedan mycket länge betald, och betald och betald ett flertal gånger om.

Så ja, Telia äger just nu kopparnätet i sverige. och om man äger något, så tar man betalt för att folk använder det. Enkel logik.

Sen att man inte gillar Telia's priser eller något annat är en helt annan femma.
PTS gav nyss även Telia möjlighet att höja avgiten för kopparaccses. anledning?

År 2002 kostade service och underhåll Telia 9,6 Miljarder kronor.
Det finns ungefär 4 miljoner fasta abbonemang i sverige idag. för varje abbonemang betalar gememan 1500:- per år. om vi tar 4 miljoner * 1500 får vi 6 miljarder. Med andra ord en förlust på 3,6 miljarder svenska kronor.

Inte nog med detta.
Utav dom 125 kronorna du betalar i månaden så är det uppdelat på 3 poster.

70 kronor för service o underhåll
30 kronor i mervärdesskatt (går direkt till farbror staten)
25 kronor för plustjänster.

Med andra ord betalar du egentligen bara 840 för service och underhåll per år. så om vi tar 840 * 4,000,000 får vi 3,36 miljarder. vi är nu uppe i en förlust på 6 miljarder i service o underhåll.

Om vi räknar in det som bredbandsavändare betalar direkt eller indirekt till Telia för kopparaccsesen så är det i runda slängar 650,000 användare. dom betalar 72 kronor (inte helt hundra på det beloppet) för service o underhåll så vi tar nu 650,000 * 72 där fick vi ytterliggare ungefär 500 miljoner.

Sluträkning:
Intäkter fasta abbonemang = 3,36 miljarder
Intäkter bredband = 500 miljoner.
Utgifter för service och underhåll 9,6 miljarder.

Med andra ord en ren förlust på 5,7 miljarder.

Permalänk
Avstängd

jag vet att andra dragit egna när dessutom har bbb ip telefoni, jag är inte dum. Inget av det finns här där jag bor och flytta? nej bara för att jag inte ska klaga på telia det var det sämsta jag hört. HÄr finns bara telia på både nät,adsl och mobil så det finns inget alternativ ffs. Och telia är ruttet företag så va fan kommer du och börja försvara ett sådant skit för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
jag vet att andra dragit egna när dessutom har bbb ip telefoni, jag är inte dum. Inget av det finns här där jag bor och flytta? nej bara för att jag inte ska klaga på telia det var det sämsta jag hört. HÄr finns bara telia på både nät,adsl och mobil så det finns inget alternativ ffs. Och telia är ruttet företag så va fan kommer du och börja försvara ett sådant skit för?

Jag försvarar det inte. du kommer med en massa påståenden, jag säger som det är.

Du har klagat på att du inte kan använda något annat än telia. Enda sättet att lösa det just nu är att 1. flytta. 2 få någon annan operatör att dra dit kablar.

Du har klagat på att telia är för dyr på kopparaccsesen. jag har informerat om att dom gör en stor förlust på den.

Men enligt dig, så ska dom väl sänka priserna, och göra en ännu större förlust??

Permalänk
Medlem

Ärligt talat tycker jag att Telia är jäkligt professionella jämnfört med andra ISP:er.

Min lina strular aldrig.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Jävla whine på dig brevmapp, tyst och acceptera att du inte kan få vdsl. tackar på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC

År 2002 kostade service och underhåll Telia 9,6 Miljarder kronor.
[...]
Med andra ord en ren förlust på 5,7 miljarder.

Låter som att Telia behöver se över sina utgifter lite
Underhållet är alltså 2400kr/år per abonnent i Sverige, illa.

Det är väl glesbygden som kostar antar jag?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Låter som att Telia behöver se över sina utgifter lite
Underhållet är alltså 2400kr/år per abonnent i Sverige, illa.

Det är väl glesbygden som kostar antar jag?

Ja det är glesbygden som kostar.
Och det finns inte direkt så mycket att se över. träd faller ner, åskan slår ner, det regnar.

Det enda dom kan göra för att förbättra läget, är att gräva ner kablarna. där har dom bara vattnet kvar att oroa sig över. men det är inte precis grattis att gräva flera tusen mil tråd!

EDIT: stavfel

Permalänk
Hedersmedlem

brevmapp: Med tanke på din tidigare anmärkning skulle jag råda att ta det lugnt med språket.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
brevmapp: Med tanke på din tidigare anmärkning skulle jag råda att ta det lugnt med språket.

Är detta någon jesus server? verkar bli ett jävla liv så fort man skriver någon svårdom eller något dåligt om telia.

Permalänk

Någon som vet om telia eller någon annan aktör kommer lansera adsl2 inom kort?

Beställde adsl2 av B2 idag.. men man åker ju på en anslutningsavgift.
Bättre om telia som jag har idag sa att dom kommer lansera det och när.

Åja man har ju 2 veckor på att ångra sig iaf..

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av VitoC
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Ja men för helvete testa att ringa ett samtal från kåken utan att använda telia? eller ADSL utan att använda telia. Nja det är rätt svårt faktist men det verkar ju du inte förstår för du lever väl i din egna lilla värld.

Det går alldeles utmärkt för folk att ringa HELT utan telia.

Tele2 har dragit nät i stockholm, flytta dit.
Telenor har dragit nät lite varstans, flytta dit

Sen att det inte är någon som vill dra kablar till mindre lönsamma områden, kan du ju inte beskylla Telia för.

Det hela är ganska enkelt.

Televerket lånade ett par miljoner utav staten för att dra igång nätuppbyggnaden ett X antal år sedan.

Sen byggde dom upp ett landsomfattande nät. och skulden till svenska staten är sedan mycket länge betald, och betald och betald ett flertal gånger om.

Så ja, Telia äger just nu kopparnätet i sverige. och om man äger något, så tar man betalt för att folk använder det. Enkel logik.

Sen att man inte gillar Telia's priser eller något annat är en helt annan femma.
PTS gav nyss även Telia möjlighet att höja avgiten för kopparaccses. anledning?

År 2002 kostade service och underhåll Telia 9,6 Miljarder kronor.
Det finns ungefär 4 miljoner fasta abbonemang i sverige idag. för varje abbonemang betalar gememan 1500:- per år. om vi tar 4 miljoner * 1500 får vi 6 miljarder. Med andra ord en förlust på 3,6 miljarder svenska kronor.

Inte nog med detta.
Utav dom 125 kronorna du betalar i månaden så är det uppdelat på 3 poster.

70 kronor för service o underhåll
30 kronor i mervärdesskatt (går direkt till farbror staten)
25 kronor för plustjänster.

Med andra ord betalar du egentligen bara 840 för service och underhåll per år. så om vi tar 840 * 4,000,000 får vi 3,36 miljarder. vi är nu uppe i en förlust på 6 miljarder i service o underhåll.

Om vi räknar in det som bredbandsavändare betalar direkt eller indirekt till Telia för kopparaccsesen så är det i runda slängar 650,000 användare. dom betalar 72 kronor (inte helt hundra på det beloppet) för service o underhåll så vi tar nu 650,000 * 72 där fick vi ytterliggare ungefär 500 miljoner.

Sluträkning:
Intäkter fasta abbonemang = 3,36 miljarder
Intäkter bredband = 500 miljoner.
Utgifter för service och underhåll 9,6 miljarder.

Med andra ord en ren förlust på 5,7 miljarder.

Kära Telia-anställd. Jag får verkligen hoppas att det inte är Telia som har gett dig den första delen av informationen. Att Televerket skulle ha lånat pengar av staten, var har du fått det ifrån? Det kanske står en sådan formulering i ett gammalt arkiveringsskåp i källaren på Televerksmuseet. Televerket var staten till 100%. Svenska folket har betalt det svenska kopparnätet och deetta många gånger om och detta har inte det minsta med Telia som bolag att göra. Och staten är svenska folket. Staten, m a o svenska folket sålde för ett antal år sedan ut 30% av bolaget till just svenska folket. Men kom ihåg att staten äger fortfarande 70% av Telia.

Vad det gäller dina räkneexempel, så blir ekvationerna väldigt haltande. Tror du att siffrorna återspeglar verkligheten? Tror du verkligen att dom kostnaderna endast innefattar service och underhåll av telefoni?
Mig veterligen lagar inte Telia några koppartrådar om dom är uttjänta. Där läggs ner optisk fiber och det är väl helt OK. Men skall detta betalas fullt ut av telekunderna, jag anser det inte. Detta är investeringar för annat än bara telefoni.
Något annat man kan fråga sig är ju hur Telia kan gå med så mycket i vinst som dom gör, när du kommer med dina räkneexempel. Och ja, jag vet att dom gick med förlust för något år sedan. Men det är inte konstigt om man köper Sonera för att komma åt 3G licenser. Detta för 50 miljarder och sen slänger man licenserna i papperskorgen.
Förresten har inte Telia 5 432 000 fast abbonemang i Sverige, 824 000 ISDN kanaler och 823 000 modemkunder.
Visst kan man ringa med andra operatörer också eller teckna abbonemang hos någon annan, men tror du att det är gratis jämtemot Telia? Och pengarna som andra ISP:er betalar till Telia/Skanova när dom hyr kopparkabeln till telestationen, vad går dom pengarna till? Underhåll och service? Jag kan ta upp fler saker om du verkligen känner att de matematiska kunskaperna behöver ventileras.

Att inte Telia vill dra några kablar till mindre lönsamma område säger väl sig själv, kan man tjäna pengar på ISDN och 56k modem så gör man ju naturligtvis detta så länge som möjligt. Varför ge de kunder som Telia har mjölkat på pengar i decennier någon ny teknik eller service. Man kan ju fortsätta att tjäna gott om pengar på dessa stackare, utan att behöva betala en enda krona i utgift. Verkligen ett service företag med kunderna i fokus.
Och det bästa är ju att vänta tills där kommer in en annan aktör som vill ge dessa kunder ADSL eller nått annat och då försöka konkurrera med denne och försvåra denne ISP:ns utbyggnadsmöjligheter. Och detta har inte bara skett i ett fall.

Det kan väl inte vara någon som tror att Telia införde ADSL 8000, som den sista aktören på marknaden av de tre största, frivilligt? -"Det har aldrig varit Telias tanke att införa något sådant", var ett utalande från Telias VD, samtidigt som B2 och Bostream gick ut med sina erbjudanden för ett år sedan.
Men det är klart, dom ändrade sig ju ganska snabbt, när folket flydde och med lite taktiska SNABBA inkopplingar i stt EGET nät, så var ju det löst.
Vem minns inte 2 Mbit, 475 kr och ett tak på 10 GB.

Slutligen för dom som undrar, Telia och Skanova är samma sak. Man delade upp bolaget eller om man vill kalla det bytte namn för ett antal år sedan för att främja konkurrensen. Vilket skämt.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

nu borde en del ha fått sin 10/1, 24/1 uppkoppling. ni utan tidigare abb, hur snabbt levererades det till er efter ni skickat in beställning? nyfiken hur länge jag ska förbli internetlös....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Pjens:
Ett bra inlägg, tack för det.

pi:
Undrar detsamma.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Medlem

jag skulle tagit 10/9... som många andra har sagt

Visa signatur

Asus M2N-E | AMD Athlon X2 4600+ @ 4600mhz | Corsair 2x1024mb PC5400 | Sapphire ATI Radeon x1900xt 512 mb | Antec P150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fattaru
jag skulle tagit 10/9... som många andra har sagt

ta o ta. det går inte få längre.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Det är ju inte riktigt samma sak. Först och främst handlar det om vilket perspektiv du väljer, antingen konsumentens eller företagets. I fallet BBB handlade det om att de har problem med att kunderna använder den bandbredd de betalar för. Skulle man omsätta det i ditt exempel skulle det bli att alla tankar (och betalar för) exempelvis 60 liter bensin, men inte fick köra slut på denna. Alltså, företaget borde inte marknadsföra en produkt som 10 Mbit/s om de inte klarar av att alla använder denna hastighet. Jag skulle inte starta ett webbhotell där kunderna får 100 MB utrymme förutsatt att alla inte använder detta fullt ut.

Du känner nog inte till alla alla ISPer, tier1 tom överbokar enligt vissa beräkningsmodeller.
Annars köper du dedikerad bandbredd av en stor isp och då kostar inte nåra hundra per måndar längre.

angående 10/9 tjänsten som B2 hade tidigare, de har ju officiellt lagt ner den tjänsten, dock kan man få den om man har turen att bo i ett sådant område samt att det finns platser lediga i DSLAMen för vdsl. Tyvärr är den chansen väldigt liten .... man kan ju alltid hoppas att de börjar bygga ut fler stationer med nån teknik som medger högre upload än dagens 1Mbit ... Om tillräckligt många kunder efter frågar en sådan tjänst så kanske ... bara maila och fråga B2 ....

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

altså vad är orsaken till att det inte gå i 10mbit/s ? Är det BBB som har klen utrustning?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peakk
Hehe april april??

Varför skulle det finnas något som 24/1?
Borde ju förövrigt stå ngt på BBB:s hemsida om att detta alternativ finns

Om du sa 24/3,5 vore det väl lagomt troligt, ADSL2+. Eller 12/3,5 om du bor på längre avstånd(istället för VDSL). Så visst..men 24/1...april april!
(eller så skriver bbb ngt på deras hemsida om 1 minut så är jag aprilad)

Aja , babbel babbel.
GL med 24/1 24/3,5 12/3,5

http://www.bredband.com/se/product_bredband_dsl_24.jsp?t=2&s=...

svar nog

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
http://www.bredband.com/se/product_bredband_dsl_24.jsp?t=2&s=...

svar nog

tråden är rätt gammal

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."