Permalänk
Medlem

En polare som bor i vallentuna fick mail om samma sak.

Det som är RIKTIGT roligt är att i hans mail kom det 2 st e-post (på samma dag alltså!), det ena ifrån Bostream som säger att dom inte kommer att kunna leverera VDSL i hans telestation. Det andra är från BBB med samma erbjudande som trådskaparen fått.

Polaren kunde dock bara få något i stil med 10/1 eller liknande, lite för långt till stationen.

Visa signatur

SYSTEM ERROR, smash your head against the keyboard to continue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Nej jag bor i Linné. Ja jag har försökt men de är stenhårda med avstånden tyvärr. Snackade även med deras chef för VDSL men jag fick bara 8/1 alternativet. Men hur tror ni det går med ADSL2+? Vad svarar Bostream med?

/Bobby_Digital

Tror du ärligt bostream klarar av att lansera flera alternativ, har de inte nog med lovade leveranser att hålla som det är?

ADSL2+ är det som är 10/1, bör vara samma avstånd som ADSL(8/1).

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Citat:

Tror du ärligt bostream klarar av att lansera flera alternativ, har de inte nog med lovade leveranser att hålla som det är?

Så sant så sant men vilka är det som är kåtast på fler kunder? Jo Bostream och alla vet ju att de lovar runt men håller tunt så vi lär nog se ett motdrag ifrån dem inom en snar framtid. Sen att de inte kan hålla det är ju en annan femma. En sak är dock säker, vi går mot en spännande framtid

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk

Beställde just 12/9 vdsl, blev väldigt sugen på 24mbit download, men 1mbit upload är hemskt. Räcker knappast till en server av något slag. Är det en begränsningen i tekniken, eller varför har man en 24 gånger högre download än upload? Visst, det är vanligt att upload är lägre, men här talar vi om verklig flaskhals.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Fick just jobbit svar dock,, får vänta tills de byggt ut stationen, fullt i min just nu.
Dock verkade på henne som utbygget skulle vara klart 16:e april, man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Desktop: Beelink NUC
Server: i3-12100 - 64GB - Proxmox
NAS: Primary - Unraid (94TB) - Secondary - HP MS G8 (30TB)
Finns även på Swedroid: https://swedroid.se/forum/members/raeserfisk.53211/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [csE]
FYI:
Man kan göra andra saker med sin uppkoppling än P2P. Det finns andra program än DC

Var lite realistisk, ja det finns folk som sitter och tankar linuxdistar från sunet 24/7, och det finns också dem som har bra tillgång till snabba FTP servrar, men den stora mängden sitter o kämpar på DC.

Kan tänka mig att ISPs tjänar multum på just dessa uppkopplingar, de kan med gott samvete skryta om väldigt höga hastigheter, utan att behöva se nån större belastning på deras nät i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Var lite realistisk, ja det finns folk som sitter och tankar linuxdistar från sunet 24/7, och det finns också dem som har bra tillgång till snabba FTP servrar, men den stora mängden sitter o kämpar på DC.

Kan tänka mig att ISPs tjänar multum på just dessa uppkopplingar, de kan med gott samvete skryta om väldigt höga hastigheter, utan att behöva se nån större belastning på deras nät i slutändan.

Senast jag kollade behövdes inte mycket till upstream på DC?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Senast jag kollade behövdes inte mycket till upstream på DC?

Om det i en hubb är 100 pers varav 90 har 8/1, 24/1, 12/1 etc, hur många tror du då kommer få vettiga hastigheter? Sen kan man dessutom ana att 24/1 tappar väldigt så fort man börjar uploada, vilket inte gör saken bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Om det i en hubb är 100 pers varav 90 har 8/1, 24/1, 12/1 etc, hur många tror du då kommer få vettiga hastigheter? Sen kan man dessutom ana att 24/1 tappar väldigt så fort man börjar uploada, vilket inte gör saken bättre

Ungefär lika bra som man får i dagsläget då närapå varje person ändå cappat sin upload som om de hade 0.5 Mbit upstream.

Varför uploada överhuvudtaget? Det är ju downloada man vill göra i första hand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ungefär lika bra som man får i dagsläget då närapå varje person ändå cappat sin upload som om de hade 0.5 Mbit upstream.

Varför uploada överhuvudtaget? Det är ju downloada man vill göra i första hand

Ja det kommer ju inte bli sämre än i dagsläget, men folk verkar tro att det kommer bli en jäkla förbättring bara för att man får X antal gånger snabbare downstream.
Sen hoppas jag att du skojjar med varför man ska uploada.. blir svårt att ladda ner om ingen laddar upp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det kommer ju inte bli sämre än i dagsläget, men folk verkar tro att det kommer bli en jäkla förbättring bara för att man får X antal gånger snabbare downstream.
Sen hoppas jag att du skojjar med varför man ska uploada.. blir svårt att ladda ner om ingen laddar upp...

Well, beror ju på vad för lina du har i dagsläget. Har en kompis med X-stream som lyckades maxa sin lina utan problem, trots att det bara var folk med max 0.8 Mbit upstream som han tankade av.

Visst blir det svårt att ladda ner om ingen laddar upp, men varför ska jag ladda upp? Eller en ännu bättre fråga, varför ska jag ladda upp snabbt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Well, beror ju på vad för lina du har i dagsläget. Har en kompis med X-stream som lyckades maxa sin lina utan problem, trots att det bara var folk med max 0.8 Mbit upstream som han tankade av.

Visst blir det svårt att ladda ner om ingen laddar upp, men varför ska jag ladda upp? Eller en ännu bättre fråga, varför ska jag ladda upp snabbt?

Jag har X-stream jag med, och visst lyckas jag maxa min lina ibland på DC, men 24/1 är nästan 10 ggr så mkt.. säg att din kompis nu laddar från 5 pers som har 0.5, det är inte så otroligt, men ska han då i fortsättningen ladda från 50 pers? Det är inte lika troligt. Dessutom när alla får 8+ i download kommer det bli mer konkurrens på den lilla upstreamen som finns.

Om inte just DU laddar upp, varför ska då nån annan göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har X-stream jag med, och visst lyckas jag maxa min lina ibland på DC, men 24/1 är nästan 10 ggr så mkt.. säg att din kompis nu laddar från 5 pers som har 0.5, det är inte så otroligt, men ska han då i fortsättningen ladda från 50 pers? Det är inte lika troligt. Dessutom när alla får 8+ i download kommer det bli mer konkurrens på den lilla upstreamen som finns.

Om inte just DU laddar upp, varför ska då nån annan göra det?

Precis det jag ville komma till, det finns ingen egentlig fördel med att ladda upp, och det är nog därför som DC kommer tappa i popularitet allt mer...

Och visst, 24/1 har du ingen större användning för på DC, det håller jag med om, men det finns andra ställen att tanka ifrån.

Permalänk

Xaanin, hur dum får man bli? die leecher, die!

Själv förstår jag ingenting av dessa leecherfasoner från varken användare eller ISP:er.
Tur det finns folk som har bättre upload än 1mbit....

Permalänk
Medlem
Citat:

Så hade vi ett snille igen. Och om alla tänker varför ska just jag ladda upp och snabbt? Är man så egoistisk så behöver man inte ens installera program för fildelning.

Om alla som du laddar semesterbilder från (via ftp eller annat) också skaffar 24/1, hur lycklig kommer du känna dig då, när du får använda de sista 23 Mbps till att läsa Aftonbladet istället.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneppis
Så hade vi ett snille igen. Och om alla tänker varför ska just jag ladda upp och snabbt? Är man så egoistisk så behöver man inte ens installera program för fildelning.

Om alla som du laddar semesterbilder från (via ftp eller annat) också skaffar 24/1, hur lycklig kommer du känna dig då, när du får använda de sista 23 Mbps till att läsa Aftonbladet istället.

Precis, därför har jag inte program för fildelning installerade, jag har bara program för att ladda hem.

Ja, den dagen även ftp.sunet.se och www.microsoft.com börjar köras på 1 Mbit upload kan jag använda återstående megabit till att läsa aftonbladet, innan dess lär det dock inte hända.

Helt ärligt, jag skulle med nöje se att DC dog helt och hållet. Allt som gjorde det bra när det kom är borta nu så det känns inte som någon större mening med det längre.

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med att göra en kopia av sunets och liknandes ftp-arkiv så visst är det väl skojjigt med 24 Mbps ned.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du är nöjd med att göra en kopia av sunets och liknandes ftp-arkiv så visst är det väl skojjigt med 24 Mbps ned.

Visst är det så! Men istället för att göra en kopia och samla på skräp kan man ladda ner saker av värde istället - exempelvis Linuxdistar.

Vi kan dra det här snäppet längre. Du (eller var det någon annnan?) pratar om att man är snål om man inte laddar upp till andra. Men egentligen, vad tillför du själv scenen? Egentligen tänker du på dig själv. Du vill inte vänta på dina piratkopierade filer.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns servrar med bra mycket mer upstream-bandbredd än någon hemanvändare kommer se de närmaste åren som man utan problem kan tanka det mesta ifrån...

Annars får jag nog hålla med Potatisen

Permalänk

Jag önskar att alla kunde stänga av sin uppströmstrafik på p2pnätverken så att folk kunde fatta att det inte duger att göra så.
Det herter ju filDELNINg av en anledning.
Jag tycker att bittrorrent är ett mycket fint exempel på hur fildelning skall gå till, dock så finns det ju självklart idioter som skriver klienter som kan stänga av uppströmstrafiken, och så förstörs ännu en fin idé av leechers.
Det borde vara så att dem som inte laddar upp snabbt inte får ladda ner snabbt (som t.ex Emule) även på bittorrent, men tyvärr fungerar det inte så.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Om man som mig bor 3700meter ifrån stationen kan man då få adsl2+ och villken download hastighet kan man förvänta sig i bästa fall ? Är det samma som med vanlig adsl eller funkar adsl2+ på nått annat sätt så jag kan få mer mbit även fast jag bor 3700 meter ifrån stationen.

Har idag scream ca 6.1mbit

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

skulle tro att det blir 10/1

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

o jävlar...adsl2+ verkar ju isånna fall redigt mycke bättre än scream som bostream erbjuder.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tankar varken linuxdistar eller sitter uppkopplad på dc med min BBB 8/1 lina. Men jag kanske är ett undantag?

Annars verkar det mest som fjortismentalitet här inne på swec, dvs alla vet att det är fel, men gör det likförbannat.

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
o jävlar...adsl2+ verkar ju isånna fall redigt mycke bättre än scream som bostream erbjuder.

Det är ju i teorin 10/1, finns inget som säger att du kommer se de hastigheterna =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [csE]
Jag tankar varken linuxdistar eller sitter uppkopplad på dc med min BBB 8/1 lina. Men jag kanske är ett undantag?

Annars verkar det mest som fjortismentalitet här inne på swec, dvs alla vet att det är fel, men gör det likförbannat.

Men då utnyttjar du inte din lina särskilt mycket eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte 24/7, men måste man verkligen maxa linan hela tiden???? Jag vill att det skall gå snabbt de gånger jag laddar ner. Jag sitter också uppkopplad mot jobbet ibland via VPN.

Och jag vill inte ha någon kommentar om att då kan jag klara mig på 0,5 Mbit. Jag har själv valt en uppkoppling på 8/1 för det är den bästa jag kan få till ett vettigt pris. Jag avgör mitt behov. Ingen annan.

Det kan ibland kännas tröttsamt med alla som hävdar att de verkligen behöver 10/10 eftersom de sitter uppkopplade på DC 24/7. Det är inget "behov". Det är ingen rättighet att tanka piratkopior (åtminstone inte musik), och det är inte lagligt att sprida, vilket flera här i tråden har diskuterat om att 1 Mbit är för lite för upload. Det är ju faktiskt inte "semesterfilmer" ni delar ut, vissa kanske delar ut linuxdistar, vad vet jag. Men de flesta delar antagligen ut musik och/eller film, vilket faktiskt är upphovsrättsskyddat.

Visa signatur

[Esc]

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag sitter inte heller på DC eller tankar linuxdistar med mitt Scream 8/1, och visst, du kanske har rätt, total bandbreddsanvändning är för mig kring 350GB, vilket inte är så mycket mer än vad jag hade på X-stream...

Permalänk

Jag ringde just bbb´s kundtjänst, men de verkar lite snurriga där. Jag frågade om adsl2+ och då sa hon att man skulle bo innom 1200meter för att få det (men de är väl vdsl det gäller ?)

Vad jag vill veta är: Om jag byter ifrån scream jag har 6.1mbit (3700meter ifrån stationen) kommer jag med bbb adsl2+: inte troligen, troligen eller mycket troligen få mer mbit ?

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

inte troligen , tyvärr. det e ungefär samma mbit-minskning som med adsl på längre avstånd. så jag tror inte de hade vatt lönt o byta. Såvida dom inte skuvar upp UL speeden senare och du vill ha mera än 1mbit.

Visa signatur

[- MSI K8N Neo2 Platinum ¤ AMD64 3200+ Winchester ¤ 2x1GB PC3200 A-DATA ¤ 6800LE ¤ 2x36GB Raptor Raid0 -]