Permalänk
Avstängd

va fasen laice har ju en 1TB hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
va fasen laice har ju en 1TB hd

Som fortfarande är 4st 250gig i raid.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWretch
jämför priset/MB på en hårddisk och priset/Mb på ett ramminne så är även det en löjlig skillnad.....

Jag skulle dock gladeligen betala 2-3 tusen kronor för en 2 Gigabyte RAM-disk som ansluts till PCI/PCI-E-gränssnitt där jag kan ha mitt operativsystem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Det var väl även det att läshuvudena inte alltid ställde sig rätt när man stängde av strömmen till disken och på så sätt skadade plattorna.

Det har varit en jävla massa olika teorier om varför 90% av alla hårddiskar från 75gxp rasade (ta inte min prcentsats på allvar).

Den första anledningen jag hörde var att dom med win9x låg i riskzonen då hårddisken inte fick stänga ned sig korrekt vid shutdown av datorn, dom med win2k skulle tydligen känna sig lugna. (yeah right)

Den andra anledningen var att hårddiskarna använde något kasst material någonstans vilket medförde diskras ganska omgående.

Min 75gxp dog efter ett halvår i win2k click of death

Min ersättningsdisk 60gxp á 30gig funkar fortfarande 24/7 i min server

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Mycket trevligare nyhet är ju Hitachi's 10K300. 10,000rpm, 300 GB. mums.

Sån får det nog bli, när den nu kommer ut.

Visa signatur

[b]Non illigitamus carborundum [/b]

Permalänk
Medlem

jag tycker nog att det är bättre att köra med flera diskar än en stor

jämför nu med 4*100gb mot 1*400gb

främst med tanke på att om något skulle rasa sönder så har man kvar 3 diskar med data men om 400gb disken ryker blir man av med allt

eftersom lagringsmedia växer tokfort och fler och fler samlar på ettor och nollor (nutidens skrotsamlare) blir det mer aktuellare med backuper för privatpersoner

fast vad skall man backupa så stora system med ? en gigantisk filserver i källaren med raid på?

ingen lösning för gememe man...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
jag tycker nog att det är bättre att köra med flera diskar än en stor

jämför nu med 4*100gb mot 1*400gb

främst med tanke på att om något skulle rasa sönder så har man kvar 3 diskar med data men om 400gb disken ryker blir man av med allt

eftersom lagringsmedia växer tokfort och fler och fler samlar på ettor och nollor (nutidens skrotsamlare) blir det mer aktuellare med backuper för privatpersoner

fast vad skall man backupa så stora system med ? en gigantisk filserver i källaren med raid på?

ingen lösning för gememe man...

Så länge man gör kontinuerliga backuper är det inte speciellt svårare att säkerhetskopiera 1Tb jämfört med 10Gb. Mediat man gör backup på utökas i takt med datan man samlar på sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Inte mer än en av dina Samsung diskar (om de är 7k och har fluid-bering).

underbart! (för de går inte att höra i idle med stängd låda - ljuddämpad...& det är självklart idle-ljudet jag är ute efter)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

fett med utrymme, men vad händer när de stänger ner DC tex, ftp är det ju bara vissa som har tillgång till, vad skall man med allt utrymme om man inte kan ha massor med gott på det?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endorphin
Beställde idag 2 st 400GB SATA diskar, förvänta er fina bilder och tester om nån vecka :>

Var beställde du dom ifrån?

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Hedersmedlem

OM den skulle ha bättre kr/GB än mindre 7k250 160 GB sata så kanske man skulle köpa sig en. Först måste man givetvis typ fixa pengar (och de säger att hockey och hästar är dyra fritidsintressen!).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FP94AD
Var beställde du dom ifrån?

Personalköp från företaget jag jobbar på

Permalänk
Medlem

Den Seagate hd:n jag har nu är mycket bättre än min IBM 120GXP.
Har beställt hd vagga till 5,25" för att chassit vibrerar, även när hd:n är idle :S
Seagaten hörs knappast när den laddar, det gör IBM:n.

<b>off topic men väsentligt (därför fet):
vilket är bästa partioneringsprogrammet?
Partition Magic 8 klarar ju bara 160GB o jag har haft vissa problem med det...</b>

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
<b>off topic men väsentligt (därför fet):
vilket är bästa partioneringsprogrammet?
Partition Magic 8 klarar ju bara 160GB o jag har haft vissa problem med det...</b>

XP/2ks inbydda?
Fdisk?

Permalänk
Avstängd

Same shit diffrent name

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Inte mer än en av dina Samsung diskar (om de är 7k och har fluid-bering).

Det ställer jag mig ytterst tveksam till.
Ta dessutom de två extra plattorna som nån skrev, fem plattor totalt!
Det är inte att leka med. Ser fram emot bättre recensioner.

Jag har förvisso ingen 7K250
(eller jag har en sån i hushållet, fast i den datorn är det så mycket annat som låter så det är omöjligt att höra något), men en 180GXP som är serien innan.
Jag har inte gjort några ordentliga lyssningstester men tycker det är rätt stor skilllnad de båda diskarna (den andra är Samsungs 160GB-are alltså) emellan.
När IBM-disken får jobba kan man verkligen höra den otroligt bra, och nog låter den en del i idle med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
OM den skulle ha bättre kr/GB än mindre 7k250 160 GB sata så kanske man skulle köpa sig en.

Det är ju troligt också...

Visa signatur

««« »»»