Bredbandsbolaget kör för fullt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
OC&Burn, bostreamLAN lät ju råslött! hade funderat på det ett tag, nu låter det som jag har hittat en "vinnare"

Kan du få tillgång till det så tveka inte! Underbar ping och hög överföringshastiget.
Maxar runt 11-11.2MB/s från andra med liknande uppkopplingar.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Kan du få tillgång till det så tveka inte! Underbar ping och hög överföringshastiget.
Maxar runt 11-11.2MB/s från andra med liknande uppkopplingar.

Bor du i lägenhet/hyreshus?

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Varnim
Får man gissa? Traman?

Kan ju tillägga att 3gb extra här kostar 175kr... Då tar jag hellre 100gb för 200kr :/

Japp Only at Traman. Men vadå! vi kan ju skicka tusentals e-post och varje fredag kan familjen samlas framför datorn och avnjuta en nedladdning av aftonbladet.se, då är det fest!

Lite konkurrens på stadsnätet skulle inte skada.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Bor du i lägenhet/hyreshus?

Lägenhet, hyres.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Lägenhet, hyres.

Ok , lyckos dig , själv bor man i villa och får betala 9000:-/månad om man vill ha 10mb/s bredband :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite saknas i denna nyhet att 575 gäller ej för alla orter som mest har jag sett att det kostar 895Kr i månaden samma som installationkostnaden och att man max kan köpa 1000GB mer per månad så ma 1300GB i månaden.

Och Bostream har dåliga nät ur städerna så att säga. Så bostream usch <-- enda rätta ordet. Bostream kör även skanovas fiber från telestationen till huvudstationen så blir dyrare då. BBB har egen fiber direkt till telestationerna då blir nätet stabilare och billigare (OBS! gäller xdsl,vdsl, vad nu alla företag kallar det)

Visa signatur

Game: Ryzen 9 9900X, 32Gb DDR5, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 464TiB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 381TiB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
Lite saknas i denna nyhet att 575 gäller ej för alla orter som mest har jag sett att det kostar 895Kr i månaden samma som installationkostnaden och att man max kan köpa 1000GB mer per månad så ma 1300GB i månaden.

Och Bostream har dåliga nät ur städerna så att säga. Så bostream usch <-- enda rätta ordet. Bostream kör även skanovas fiber från telestationen till huvudstationen så blir dyrare då. BBB har egen fiber direkt till telestationerna då blir nätet stabilare och billigare (OBS! gäller xdsl,vdsl, vad nu alla företag kallar det)

Bostream kör ju på sin nya backbone nu, K2. Den är riktigt snabb & direkt peering med bla BBB....så att dom har dålig fart ur städerna är skitsnack.

Edit: Ah, såg att du pratade om vdsl osv... sorry

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Tycker gränsen är för låg men med tanke på vad bandbredden kostar i sverige så förstår jag. Hade det varit i usa det gällt hade man lätt fått 10TB trafik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag räkna lite på 100mbit en gång och kom fram till att med full belastning så kan man köra i ca 5.5 timme innan det är dags att betala mer....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
För liten trafikmängd och för dyrt.

instämmer helt och hållet med basse alldeles för dyrt ..e ju inge probs alls att överstiga trafikmängden om man kör tjänster ...BBB 10/10 får man stå ut med att ha ett tag till:)

Permalänk
Medlem

Jag har runt 250GB sammanlagt i båda riktningarna idag med BBB 10Mbit, så 300GB i 100Mbit skulle aldrig funka, och jag är inte den som laddar ner överdrivet mycket.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtN
Sitt in o gnäll. En annan sitter på en lina 2mbit med (sic!) 3 GB begränsning (upp och ner, sammanslaget) därefter blir det begränsad hastighet på...tja, jag har aldrig kommit upp mer än i 7 kb/s med den.

300 GB limit med BBB är ju rena rama drömmen.

Bor du i Älmhult?
Edit: Såg att du inte gjorde det, men du kör samma värdelösa ISP där. De har visst lovat kommunen jag bor i 8Mbit nu i sommar. Ska bli kul och se folk gå på det om de verkligen kommer erbjuda tjänsten. Stadsnät för att få in 3st ytterliggare ADSL leverantörer är ju givande, det är ju inga bättre alternativ än Telia 2000.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Det är nog inte så många som skulle sitta på dc o muppa när det finns smartare ovh bättre sätt

som vilket sätt då?

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst. Priset är väl en sak, men det är begränsningen på 300gig som är problemet. Kan inte tänka mig en enda användare som känner att 100mbit är vad han vill ha - om han måste låsa det till 300gig.

Lämnar jag DC++ igång nu med 10mbit så är minst 30gig redan borta per dygn. 300 går nog på en dag om jag hade 100mbit.

Nej BBB, tänk om. Nu är ni fel ute.

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas att de inte inför någon begränsning på de gammla 10 Mbit också, gör de det börjar det bli dags att se sig om efter annat.

Permalänk
Avstängd

Om man kör ett flertal spelservrar borde detta vara ett bra abonnemang.

Är man sedan flera som kan dela kostnaden blir det än mer intressant.

Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen

Läs den andra länken i nyhetsposten så förklaras ditt bryderi. Det är 575kr plus avgiften för 10Mb-anslutningen. Detta blir normalt sett 895kr/mån. Dock har vissa föreningar avtal där de betalar avsevärt lägre avgifter.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordTTK
Det är nog inte så många som skulle sitta på dc o muppa när det finns smartare ovh bättre sätt

De som tror de klarar sig på 300GB i månaden är nog inte så insatta att de skulle göra på något annat sätt men.

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte lite patetiskt, ett steg i rätt rikting och två steg bakåt på samma gång

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
De som tror de klarar sig på 300GB i månaden är nog inte så insatta att de skulle göra på något annat sätt men.

Jag förbrukar avsevärt mycket mindre än 300GB/månad. Då kör jag även mailserver, webbserver och shellserver här hemma. Dessutom installerar jag alla mina applikationer via internet, så det blir en del trafik.

Tänk på att 300GB är en ganska stor mängd data. Min dators hårddisk är för övrigt 30GB stor.

Edit: Rättstavning

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Köra en spelserver hemma är dessutom helt otänkbart, om man har tänkt sig att folk utanför ens eget nät ska få hyffsad ping. Innan de når din dator har de passerat så många routrar att pingen är närmare dubbelt så hög som man kan få hos riktiga spelservrar. Be nån att köra en "tracert din-ip" och se hur många noder det blir... Hörde jag nån ropa PINGRAPE?

Kanske kan funka om man bara låter andra svenskar spela, men försök med några från holland, tyskland eller än värre UK.

Att servern då kör 100mbit istället för 10 borde inte påverka pinghastigheten något märkbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bylund2
Om man sitter och spelar cs då?
Man borde ju få värsta sköna pingen om man har en bra dator d.v.s .
Men hur mkt tar cs i neråt-tankning? Om man spelar ca: 4 timmar per dag i 1 månad.. det blir ju inga 300gb men hur mkt blir det?

Din bandbredd har mycket lite att göra med vad du får för ping, routing är det som styr din ping mellan punkt A och B.

Sitter du på 0,5 ADSL med 3 hopp från server har du säkert 5 i ping men sitter du på 100Mbit 25 hopp från servern har du kanske 150 i ping.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
som vilket sätt då?

Prova Azureus som är en riktigt bra bittorrent klient, dc++ är värdelöst i jämförelse. Vet du inte vad bittorrent är kan du säkert söka lite här på forumet och hitta svar och i annat fall finns google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Köra en spelserver hemma är dessutom helt otänkbart, om man har tänkt sig att folk utanför ens eget nät ska få hyffsad ping. Innan de når din dator har de passerat så många routrar att pingen är närmare dubbelt så hög som man kan få hos riktiga spelservrar. Be nån att köra en "tracert din-ip" och se hur många noder det blir... Hörde jag nån ropa PINGRAPE?

Kanske kan funka om man bara låter andra svenskar spela, men försök med några från holland, tyskland eller än värre UK.

Att servern då kör 100mbit istället för 10 borde inte påverka pinghastigheten något märkbart.

Inom Sverige tycker jag inte att det är några problem. Så farligt tycker borde det inte vara för ex. tyskar (men visst, sämre). Men visst är det alltid bättre med en "riktig lina", sådana brukar man dock inte komma över för 400 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Jag pingar mellan 55-130 med 1mbit adsl..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har du dålig routing. Kommer ihåg en finne i våran Clan som körde ISDN på gammla Quake tiden, killen hadde 5 i ping till Inet servrarna. På den tiden var 5 i ping någonting otroligt på nätet.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Man kan inte fixa så man får bättre routing då+

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker alla klagar för mycket på vad om ständigheterna att ni inte ser det som egentligen är det viktiga.
Det är 100 Mbit vi snackar om!!!

Det var inte många år sedan 500 Kbit var det bästa som fanns. Hoppa över det faktum att BBB kanske har lagt ut lite konstiga begränsningar och prisa dem istället för att de verkligen tar tag i att ta fram en sån här tjänst!
Det är på rätt väg iallafall.

Om ett år kommer de säkerligen ha ändrat begränsningarna/priserna rätt rejält.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte va många som nappar på det erbjudandet. Ok om man har server ok kräver hög hastighet så många användare kommer åt servern men sen slukar det ju ganska många gb/månad också. Så ser det som en ganska värdelös tjänst med tanke på deras limit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3.14
Jepp hur korkad är man om man väljer det abonemanget. Då är t.o.m telia bättre

Det kanske är så att det är det enda bredband som finns att få? Det är trots allt bättre än modem.

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/