Permalänk
Medlem

ATI flyter bättre!!!

Jag har rätt nyligen bytt mitt Geforce FX 5900 ultra 256meg mot ett Radeon 9800pro 128meg..
Hade typ 25-30fps i FC utomhus på båten på typ första banan eller om det är andra banan...
Skitsamma men iaf så efter jag bytt kort så visade FPS:n typ dessamma kanske lite mer men det flöt fan så mycket bättre!!
Är det nån mer som har märkt detsamma?
Värkar som 30 Nvida frames motsvarar 20 ATI frames för att det ska flyta lika bra alltså..
Plus att bildkvaliten är bättre!

Kan säga att jag är så nöjd med mitt radeonkort och kommer inte köpa Nvidias nya kort som kommer...
Det känns bara som Nvidia snackar skit å bluffar med drivisarna osv osv osv...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk

Så kortet med 128 mb flöt bättre än kortet med 256 mb?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Så kortet med 128 mb flöt bättre än kortet med 256 mb?

Japp!!
Men saken är att vid samma FPS på båda korten så känns det som ATIkortet flyter bättre!

Notera att det är två olika kort ett Nvida och ett ATI.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

Jag tyckte också detta. Hade ett Ti4600 förut och bytte till 9800 och nu när jag kör snyggare grafik (blir samma fps) så flyter det ändå bättre trots samma fps. Konstigt, kanske är inbillning dock.

Permalänk
Medlem

ATI rular! jag växte upp med det!

Permalänk
Medlem

RozZy, då måste du vara ganska ung m a o eftersom ati har sugit ganska rejält för inte allt för längesen...

atrOx, om du har samma fps så flyter det väl knappast sämre, speciellt inte om du kör samma upplösning etc, eftersom ögat kan luras annars dvs samma fps i en annan upplösning kan kännas på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RozZy
ATI rular! jag växte upp med det!

Stackars dig imo

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Jag diggar ATi själv, men jag har haft massa olika tillverkare innan, Nvidia, ati, matrox, 3dfx och ATi är bäst, fast det tyckte jag inte förän jag köpte denna (9800pro) innan ägde nvidia men nu e ATi på topp stenhårt

Permalänk

Kan iofs ha att göra med om v-sync är on eller off också
Med v-sync on så flyter allt mycket bättre.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
Kan iofs ha att göra med om v-sync är on eller off också
Med v-sync on så flyter allt mycket bättre.

word

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zebulator
word

Onödigt inlägg, tillför inte särskilt mycket.

Permalänk

kan bara instämma 9800pro rockar ifrån Nvidias förra generation

hade 4800SE men 9800PRo ja vilken skillnad jisses tur jag inte köpte ett fx5900xt utan valde ATI

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
Onödigt inlägg, tillför inte särskilt mycket.

Du tycker inte hela tråden är onödig då? Alla här har väl länge vetat att 9800 är bättre än FX5900.

Legopappa: Det är två olika generationer av kort du snackar nu, du framstår bara som löjlig om du dömmer FX så.

RozZy: 1 - 2 år gammal ?

atrOx: försök vara lite mer saklig när du ska beskriva din upplevelse, annars skrattar folk bara åt dig. Du tycker inte att vi ska lägga detta med "fuskandet" åt sidan nu tills "riktiga" bechmarks finns ute?

Purgatorized: Minnesmängden på kortet har för tillfället inte speciellt mycket med prestandan i kortet att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Include
atrOx, om du har samma fps så flyter det väl knappast sämre, speciellt inte om du kör samma upplösning etc, eftersom ögat kan luras annars dvs samma fps i en annan upplösning kan kännas på ett annat sätt.

Jo det e därför jag har skrivit tråden eftersom jag tyckte det va så jävla skumt!!!
Samma inställningar samma upplösning och från precis samma save...

Ca[[pp: Varför lägga fuskandet åt sidan det pågår ju!?!?
Det finns ju tester som visar att dom fuskar med grafiken...
Vad visar benchmarket? Jo det visar ju hur många FPS det får,
inte kvaliten!
Personligen tycker jag att men inte ska fiffla med grafiken för att få bättre FPS!
Har helt tappat förtroendet för Nvidia och jag har hafft ett gäng Nvidiakort sen voodoo2...
Sen undrar jag vad du menar med saklig?

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Ca[[pp: Varför lägga fuskandet åt sidan det pågår ju!?!?
Det finns ju tester som visar att dom fuskar med grafiken...
Vad visar benchmarket? Jo det visar ju hur många FPS det får,
inte kvaliten!
Personligen tycker jag att men inte ska fiffla med grafiken för att få bättre FPS!
Har helt tappat förtroendet för Nvidia och jag har hafft ett gäng Nvidiakort sen voodoo2...
Sen undrar jag vad du menar med saklig?

Vilka/Vilket fusk är det du syftar på och vilket kort är det du syftar på? Sedan har du nog inte riktigt fått grepp om detta med bildkvalite...

Edit: tänker ej tjaffsa mer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
kan bara instämma 9800pro rockar ifrån Nvidias förra generation

hade 4800SE men 9800PRo ja vilken skillnad jisses tur jag inte köpte ett fx5900xt utan valde ATI

lite skillnad på 4800se mot ett 9800pro iof ägde ju nvidia före ATI ett och ett halvt år sedan så hade ju inte ati mycket att säga om men nu är det tvärt om

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

moget...

Permalänk

Egenligen är inte skillnad så enorm med tex FX5950 och 9800XT några fps hit å dit och pratar vi bildkvalté så är väl ati lite bättre men det är då inget jag märkt när jag spelat, inte så att jag tar en screenshot hela tiden för att sitta med förstorings glas å stirra mig blind:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Vilka/Vilket fusk är det du syftar på och vilket kort är det du syftar på? Sedan har du nog inte riktigt fått grepp om detta med bildkvalite...

Edit: tänker ej tjaffsa mer

Fusket har du här http://www.driverheaven.net/articles/driverIQ/ och här
http://www20.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-4...
och här står det om skillnaden mellan pixel shader 2.0 och 3.0 http://www.gamers-depot.com/interviews/dx9b/003.htm
Fusket har väll inte med kortet att göra utan med drivrutinerna!
Nvidia sänker ju bildkvaliten för att det ska gå fortare å det gör det ju så klart!
Sen det om jag inte har nå grepp om bildkvaliten? "kolla testerna"
Sen vare väll inte jag som börja tjaffsa eller?
Citat: annars skrattar bara folk åt dig!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk

jo men jag säger som så här

jag har haft tnt2
voodoo2
voodoo5500
geforce 2ti
geforce 4 ti4800se

4800SE hade jag i denna maskin så jag jämför hur bra halo och andra spel går nu mot 4800se

men jag var på väg och köpa ett FX5900XT men jag köpte 9800PRO och av alla dom kort jag haft är detta ganska självklart det bästa.

men frågan är hur mycket bättre blir nya motsvarigheten från ATI till 9800Pro

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk

9800pro-----------------> I de nya spelen
Nya ATI---------------------------------------> I de nya spelen(om inte mer)

undrar om det stämmer det jag skrev där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
lite skillnad på 4800se mot ett 9800pro iof ägde ju nvidia före ATI ett och ett halvt år sedan så hade ju inte ati mycket att säga om men nu är det tvärt om

4800se är ett DX8-kort. 9800pro är ett DX9-kort. Om det inte var någon skillnad på de båda så hade det varit konstigt.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

jag har testat 9800 och 5900U. i det fallet vinner i alla fall 5900U även med FSAA på max i 3D mark om man vill på det i både 01 och 03. 9800PRO och XT må vinna med liten marginal även över 5950U men så mö är det inte åbildkvalite är det iget fel på när det komemr till FX korten.
Kna ju säga att i datorafären där dom bara sålde ATI i prinsip å ej tagit in nåt 5900U tex så var dom jävligt impade av mit 5900U från asus och dess bildkvalite å då testade jag det i samma dator dom ahde kört 9800 i. Dom dreglade bockstavligt talat det sa dom med egna ord så impade var dom nog så bildkvaliten är itne kass på FX korten å inte prestandan heller. Har en burk med 9800PRO en bit från mig som jag lagar och testade den datorn lite. Fan brände mig på kortet när det idlade å det har en artic cloning ingen liten sak större än min kylare på mitt 5900U tar en extra PCI plats villket min kylare inte gör å det blir inte mer än jumet full load å låter somn en retail kylare på 9800/9800PRO.
Bara massa skitsnack av folk som inte testat båda. Går inte å räkna med att båda korten är lika bra på allt men inte skillger det så mö så man måste bråka om det.

Permalänk
Medlem

håller med Pa1983

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
jag har testat 9800 och 5900U. i det fallet vinner i alla fall 5900U även med FSAA på max i 3D mark om man vill på det i både 01 och 03. 9800PRO och XT må vinna med liten marginal även över 5950U men så mö är det inte åbildkvalite är det iget fel på när det komemr till FX korten.
Kna ju säga att i datorafären där dom bara sålde ATI i prinsip å ej tagit in nåt 5900U tex så var dom jävligt impade av mit 5900U från asus och dess bildkvalite å då testade jag det i samma dator dom ahde kört 9800 i. Dom dreglade bockstavligt talat det sa dom med egna ord så impade var dom nog så bildkvaliten är itne kass på FX korten å inte prestandan heller. Har en burk med 9800PRO en bit från mig som jag lagar och testade den datorn lite. Fan brände mig på kortet när det idlade å det har en artic cloning ingen liten sak större än min kylare på mitt 5900U tar en extra PCI plats villket min kylare inte gör å det blir inte mer än jumet full load å låter somn en retail kylare på 9800/9800PRO.
Bara massa skitsnack av folk som inte testat båda. Går inte å räkna med att båda korten är lika bra på allt men inte skillger det så mö så man måste bråka om det.

Jag håller med att båda korten är bra på olika saker som att Nvidia är bättre på gamla spel å ATI nyare spel.
När det gäller 9800pro och 5900 Ultra så har jag provat många nya spel och min åsikt är att
ATI kortet har märkbart bättre frames!!!
tex BFV,Halo och FC..
Jag jämför inte i 3dmark å sånna krejjer utan provar det i spelen jag spelar å där märks det stor skillnad!!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Fusket har du här http://www.driverheaven.net/articles/driverIQ/ och här
http://www20.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-4...
och här står det om skillnaden mellan pixel shader 2.0 och 3.0 http://www.gamers-depot.com/interviews/dx9b/003.htm
Fusket har väll inte med kortet att göra utan med drivrutinerna!
Nvidia sänker ju bildkvaliten för att det ska gå fortare å det gör det ju så klart!
Sen det om jag inte har nå grepp om bildkvaliten? "kolla testerna"
Sen vare väll inte jag som börja tjaffsa eller?
Citat: annars skrattar bara folk åt dig!

Du pratar alltså om FX6800? När jag inte trodde du kunde bli dummare ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Du pratar alltså om FX6800? När jag inte trodde du kunde bli dummare ...

Om du läser så ser du att det inte har med kortet å göra utan drivrutinerna!!!
Sen kanske du ser att 6800 har samma problem som sinna tidigare kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp

Du pratar alltså om FX6800? När jag inte trodde du kunde bli dummare ...

Ska du säga som inte ens vet att kortet bara heter 6800 Ultra..

EDIT:Tycker att det är helt onödiga personangrepp på tråden. Ni kan väl försöka hålla er mer närmare ämnet eller inte skriva alls.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Yttligare en tråd om ATI vs nVidia. Låter som småungar Mitt korts märke är bättre än ditt.

Seriöst är ni så profissonella så att ni märker skillnaderna?, på Ps, vertex, fillrate och andra ord som 90 % av foket här inte förstår och ändå kan dom säga vad som är dåligt eller bra.

Jag har gett upp hoppet med grafikkort så jag bryr mig inte.

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk

jag håller med om att ATI är bättre" än ditt Nvidia är lite "sandlåde fasoner" inge illa ment åt nån.

men det är så att jag har provat så många olika grafikkort och min åsikt är att av alla dessa är givetvis 9800pro det bäsat då det är ett kraftfullt DX9 kort

där TI4800SE gav min gamla 2000+ pc133mhz mobo/minnen

en jäkla skjuts så är den ändå inte nära på så bra som 9800pro inte för att dom kan jämföras på så sätt

men 4800SE stod sig väldigt bra mot en massa DX9 kort det är så jag upplevt detta men ska bli intressant när pojkarna på ATI och Nvidia lekt klart vem som är bäst eller nå sånt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|