Vad har ni gjort med era trasiga diskar?

Permalänk

Vad har ni gjort med era trasiga diskar?

Jag tänkte bara kolla vad ni har gjort för åtgärder när era nyare diskar helt plötsligt har gått sönder eller förstört era filer.

Har ni bara kastat disken och köpt en ny? Eller har ni varit envisa och krävt service eller en ny disk (Vilket ni har rätt till fast med tillkommande avgifter för frakt osv)?

Jag har nämligen råkat ut för detta ännu en gång. Min S-ATA Seagate 160Gb skrynklar mina filer och gör dom oanvändbara. Jag har försökt allt för att fixa den men skickade igår en fel-anmälan till datorbutiken.com. Jag fick svar idag med ett "Beviljat returnummer" och anvisningar för att skicka in den till dom.
Men jag har även kollat upp lite med service på Seagates hemsida. Finns det något ställe i Sverige som man kan skicka in disken till för service och få en ny? Jag tänker inte skicka den till USA. Jag tyckte jag läste om ett ställe i Kista men är inte säker på om dom tar emot trasiga diskar.

Någon som har testat? Och var tycker ni jag ska skicka in min disk? Till Datorbutiken eller Seagate?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker datorbutiken och det ska du få kostnadsfritt. Jag skickade in min trasiga (nästan nya) maxtor 120 till Dataparadiset och fick en ny, med två års ny garanti helt gratis . Jag valde att dom ersatte min frakt med tomma cd-r skivor.

Visa signatur

Moderkort: MSI 990FXA-GD65 990FX CPU:AMD FX-6300 Black Edition&CM Hyper 212 Evo Ram: 8GB Corsair Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 750 Ti 2GB OC SSD: Samsung evo 840 250GB HDD: 2x WD 1000GB PSU: Corsair CX 600M 80+Bronze Chassi: Fractal R4

Permalänk
Medlem

Har bara RMA:at en disk, någonsin. Till JME Data, fick ett brev hem med fraktsedel så frakten betalade de och skickade sedan ut en ny disk. Mkt smidigt.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att maila till db och begära en fraktlapp av dem så skickar de en. Om butiksgarantin gått ut och man får skicka den till tillverkaren så brukar det inte kosta så mkt i frakt, man får ju åtminstone en hel disk tillbaka.

Varför skulle du skicka den till USA??? Om du går in på Seagates hemsida och använder deras warranty check och anger vilket land du bor så kommer du få upp vart du skall skicka den om du nu inte skickar den till db.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Mina ligger vid fönstret tillsammans med mina andra diskar. Jag borde nog märka dem för att hålla reda på vilka som funkar och inte, men orka

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Mina fyra western digital diskar som har gått sönder har jag skickat direkt till western digital.

funkar skitsmidigt om man har råd att betala frakten på en sisådär 230kr per paket till tyskland.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag skickar alltid direkt till tillverkare, 3-4 till WD 5-6 till Maxtor och en SCSI till Seagate.

Alla är ungefär lika snabba

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM

Permalänk
Medlem

Jag skickade in på RMA till företaget. Fick en ny direkt. Det krävs att du har garanti kvar, med en såpass ny disk så har du nog det.

Hur man RMA:ar finns på deras sida.

Senaste gången skickade jag in min IBM till IBM. Tog 4-5 dagar för den att komma ner till deras RMA kontor i holland och kostade runt 150-200 kr i frakt, vilket man kan kräva tillbaka av dom om man orkar.

Sedan dagarna efter dom 4-5 dagarna ringde UPS Express på dörren och jag fick en sprillas ny disk av senaste modellen.

Visa signatur

Tomt var det här

Permalänk

Okej. Nu har jag gjort en sådan RMA-anmälan till Seagate. Men då stog det att jag ska skicka disken till Nederländerna? Någon som vet vad det kostar att skicka dit ungefär? Seagate ska tydligen betala för frakten tillbaka.

bloood: Ofan. Så det kostar max 200:- att skicka den till holland? Hur kan man kräva tillbaka pengarna för frakten dit? Eller gällde det bara IBM kanske? Nu till studenten och allt så är det rätt tunt i plånboken:)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Varför skickade du den inte till db när du gjort en RMA hos dem, de skickar ju en fraktlapp till dig.
Ang. frakten till Seagate så tror jag inte att du kan kräva pengar för frakten dit, de är ju inte skyldiga att göra det. De betalar ju iaf frakten tillbaka. 150-200kr för frakten är väl inte speciellt mkt pengar att bråka om, en bråkdel av vad du lagt ner på datorn.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Varför skickade du den inte till db när du gjort en RMA hos dem, de skickar ju en fraktlapp till dig.
Ang. frakten till Seagate så tror jag inte att du kan kräva pengar för frakten dit, de är ju inte skyldiga att göra det. De betalar ju iaf frakten tillbaka. 150-200kr för frakten är väl inte speciellt mkt pengar att bråka om, en bråkdel av vad du lagt ner på datorn.

Jag har inte skickat det någonstans än. Jag kollar bara vad som är bäst. Det jag är orolig för när det gäller DB är att dom kommer påstå att det inte är något fel på disken så dom skickar tillbaka det igen. Men det är iof inte så stor risk om jag hittar ett fel med Seagates verktyg som inte går att fixa.
Och vad är det för lapp från DB som ni snackar om? Jag har bara fått ett mail med instruktioner. Iof så skrev dom också att dom ville ha "Felkoden" från Seagates verktyg så dom vet vad som är fel på disken. Glömde skicka med det. Ska jag maila dom igen då? Eller ska jag bara skicka in disken till dom enligt deras anvisningar? Jag har ju fått ett "returnummer" iaf.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Oj! Såg inte att jag skrev skickade, jag menade skickar.

Det är väl ingen mening att skapa RMA-request hos både DB och Seagate om du inte bestämt dig. Är disken äldre än ett år så skickar du den till Seagate annars till DB och när du fått RMA-nr av dem så mailar du och begär en returlapp på just det RMA-nummret.

Och har du inte ens gjort en test på disken med Seagates program än och fått någon ev. felkod!! Det är ju det första du skall göra innan du ens börjar ansöka om returer. Det kanske inte ens är fysiskt fel på disken utan något med filsystemet.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Oj! Såg inte att jag skrev skickade, jag menade skickar.

Det är väl ingen mening att skapa RMA-request hos både DB och Seagate om du inte bestämt dig. Är disken äldre än ett år så skickar du den till Seagate annars till DB och när du fått RMA-nr av dem så mailar du och begär en returlapp på just det RMA-nummret.

Och har du inte ens gjort en test på disken med Seagates program än och fått någon ev. felkod!! Det är ju det första du skall göra innan du ens börjar ansöka om returer. Det kanske inte ens är fysiskt fel på disken utan något med filsystemet.

Jag anmälde det hos båda för att få mer information om hur man ska göra och vad det kostar. Särskillt på Seagate så hittade man ju inte mycket vettig info om det annars.

Och jo, jag har kört Seagates program för att se fel. Men bara det man gör online. Då hade jag fått fel på disken men hade inte noterat vad det var för felkod. Det var efter det som jag skickade felanmälan till DB men glömde då just att nämna resultat från SGs verktyg eftersom jag inte hade något noterat.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Den enda som nästan givit upp för mig, en fujitsu 13,6 GB placerade jag i garderoben ett år. Sedan fungerade den igen (sitter i morsans dator, och viktiga filer lagras på en server så det gör inget om fujitsun dör).
Den var inte helt död när den krånglade men lät otroligt och tog jättelång tid att få över filerna till en annan hårddisk då.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG