Permalänk
Medlem

Inte imponerad :(

Har precis byggt ihop mitt vattenkylnings system och jag är absolut inte imponerad över tempen jag får
På idle ligger den fan högre än med luft! Just nu så är den uppe i 49 grader, systemtemp är 41. På en 2400+ @ 10x200 1.75 vcore.

Pumpen ska klara 300 l/t. *edit: l/timme inte l/m ;)*
Stor och tjock radiator med 4 st 80x80 fläktar på
Koolance cpu block. En liten fjollig grej, kan det här vara problemet? Jag har "riktiga" slangar, inga mcdonalds sugrör.
Chassit är en maxi tower, 1 fläkt som suger in, psu fläkten blåser ut. Chassis har dock några år på nacken (köpte den när jag köpte en celeron 300)

Vad är det som är fel? Måste jag köpa större grejer? Inte ska det väl kyla så dåligt det här

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så visar den interna termometern för mycket när man har vattenkylning. Detta beror på att termometern kyls av luften vid vanlig luftkylning, och värdena som visas kompenseras genom att visa högre än den temperatur som egentligen uppmätts.
Vid vattenkylning har du ju ingen luft som kan kyla termometern, alltså blir man lurad att tro att processorn är varmare än den egentligen är.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Låter lite som att din pump är boven i dramat, 300L/min är rätt så slött faktiskt vilket gör att du inte kommer upp i optimalt flöde.

Med en Eheim 1048 eller 1250 borde du få ner tempen några grader.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för radiator du har? Vad är temperaturen på vattnet? Hur läser du av temperaturen på processorn (inbyggd diod eller socketdiod)?

Ett nytt chassi med bättre möjligheter för ventliation är nog att rekommendera, för 41C moderkortstemp låter inte allt för bra.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmm har fått en aning nu varför det var så varmt..
Jag har alla grejer (resevoir, pump, kylpaket, fläktar) bredvid datan i en låda. Nu är det så att jag hade lagt strömadaptern till fläktarna i lådan. Det blev alltså ganska varmt i lådan. Jag kände på vattnet och det var mer än rumstemp.. Så nu har jag tagit ut den, bytt vatten (kör bara med vanlig vatten just nu, test period typ) Så nu har jag tagit ut den, och gjort hål i lådan till fläktarna.

Nu börjar det likna nånting. Har ställt fläktarna på 5 volt så dom inte låter som en dammsugare och det verkar gå bra.
Fast nu kommer ett nytt problem

Vem ska jag tro på? MSI eller MBM? MSI visar hela tiden högre temp än MBM..
Bilden är tagen precis efter jag har spelat NFSU i en halv timme typ.

Jag har öppnat sidan av burken för tillfället, det var alldeles för varmt inne. Jag får nog göra lite hål o slänga i ett gäng fläktar...

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Men vad värdelöst det måste kännas, att nu när du skaffat vattenkylning behöver du köpa mer fläktar för att datorn blir för varm, det är nått som inte stämmer.
Jag skulle nog inte lita allt för mycket på koolance blocket.
Dock har jag inte testat det eller något annat. Men jag har läst omkring mycket.

För den som vet, hur ska man enklast ta tempen på CPU för att inte få en missvisande temp?

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade
För den som vet, hur ska man enklast ta tempen på CPU för att inte få en missvisande temp?

Ifall man kollar tempen via den interna dioden i processorn kan man iaf anta att högre värden = högre temp och tvärt om. Mer exakt än så blir det inte.

Men det räcker iaf för att se ifall tempen blivit lägre med den nya vattenkylningen jämfört med den gamla luftkylningen. Det kan man inte se på ett bra sätt med en socketdiod eftersom den "räknar" med ett visst luftflöde som inte finns när man vattenkyler.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Vad är det för radiator du har? Vad är temperaturen på vattnet? Hur läser du av temperaturen på processorn (inbyggd diod eller socketdiod)?

Ett nytt chassi med bättre möjligheter för ventliation är nog att rekommendera, för 41C moderkortstemp låter inte allt för bra.

Radiatorn är ett kylpaket från nån bil, har ingen aning vilken bil (köpt grejerna begagnad) men den är ungefär 16x18 cm i yta, och typ 5 cm tjock. Har ingen aning heller vars dioden sitter, jag har ett MSI K7N2 Delta-L moderkort och i MBM heter dioden "WinBond 2" det är allt jag kan säga om den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacBlade
Men vad värdelöst det måste kännas, att nu när du skaffat vattenkylning behöver du köpa mer fläktar för att datorn blir för varm, det är nått som inte stämmer.
Jag skulle nog inte lita allt för mycket på koolance blocket.
Dock har jag inte testat det eller något annat. Men jag har läst omkring mycket.[/B]

Visst gör det? Fast största problemet verkar ju ligga i chassit. Det finns ju hål där man kan sätta fläktar men chassit är som sagt inte från igår. Det verkar som det är helt enkelt inte gjort för att kyla så bra. Jag har ju en 80x80 fläkt men den tar knappt i nån luft har jag märkt. Inte så att det räcker iaf. Så jag ska nog göra riktiga hål då borde det blir bättre. Sen blir det ju inte så ful om man sätter 2 fläktar på sidan av lådan. Då blir det ju papstar så låter det inte nåt heller. För meningen med vattenkylningsprojektet var ju att det skulle bli både kallt och tyst. Jag har haft datan på i 5 min nu typ och case tempen är på 38 grader redan..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Ifall man kollar tempen via den interna dioden i processorn kan man iaf anta att högre värden = högre temp och tvärt om. Mer exakt än så blir det inte.

Men det räcker iaf för att se ifall tempen blivit lägre med den nya vattenkylningen jämfört med den gamla luftkylningen. Det kan man inte se på ett bra sätt med en socketdiod eftersom den "räknar" med ett visst luftflöde som inte finns när man vattenkyler.

Hur kan jag se vilken sort diod jag har? Känns ju lite meningslös å titta på fel värde Om den nu blir lägre eller inte den ska ju visa exact den temp det är

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johan866
snq:vilket program är det här?

Det på bakgrunden är MSI PC Alert 4, den lilla grejen är Motherboard Monitor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Låter lite som att din pump är boven i dramat, 300L/min är rätt så slött faktiskt vilket gör att du inte kommer upp i optimalt flöde.

Nu har jag bytt pump till en som klarar 600 l/t, men tempen blir inte en grad mindre för det. Men chassi tempen är ju uppe i 40 grader också nu så det är nog viktigare att jag löser det där

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Hedersmedlem

Koolance

Tror inte att det är blocket..inget fel på dom..jag har ett koolance System och min ligger idle på 21 Grader....

Permalänk

Re: Koolance

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_Jonaz
Tror inte att det är blocket..inget fel på dom..jag har ett koolance System och min ligger idle på 21 Grader....

21grader?, hur kallt har du i rummet då? är radiatorn inomhus? Är du full?

Permalänk
Hedersmedlem

koolance block

ska fixa en print Screen så får du se själv....
Har en Temp sensor på prollen

Permalänk
Hedersmedlem

Re: koolance block

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_Jonaz
ska fixa en print Screen så får du se själv....
Har en Temp sensor på prollen

Att din tempsensor visar som du säger är det knappast nån som bestrider. Det är hur du kan vara så naiv att du tror att rapporterad temp stämmer med verkligheten som förbryllar..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Låter lite som att din pump är boven i dramat, 300L/min är rätt så slött faktiskt vilket gör att du inte kommer upp i optimalt flöde.

Med en Eheim 1048 eller 1250 borde du få ner tempen några grader.

300 l/min är ett badkar varannan minut.

Permalänk
Citat:

Note, with a watercooled system there is no vibration from a heatsink fan to help break in the thermal compound. It takes four weeks or more for the particles in Arctic Silver to align for best thermal transfer, compared to a few days with air cooling. I expect to see the CPU temperature to drop a couple of degrees in the next few weeks.

Detta kan vara en del av ditt problem. Citat kommer härifrån.

Permalänk

Tänkte också det kunde vara brist på kylpasta eller att blocket inte sitter ordentligt... Har du fått ut all luft ur systemet ???? Hoppas du kör med destillerat vatten så att pumpen inte tagit skada?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

K72 borden rapporterar jäkligt skumma värden på temp (har haft ett själv......), lita inte allt för hårt på varken MBM eller PC Alert4, som många skriver så kan man få för hög temp på sockel dioden (fick det med bra luftkylning, diodtempen vart högre än coretempen, 10 grader...).

Enda sättet för dig att få ungefärliga värden är att sätta en egen tempmätare mot coren med pasta, detta brukar funka bäst.......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SPiGg
300 l/min är ett badkar varannan minut.

Det är 300l/h inte per minut.

Mycket svag pump. 300l/h är ett max. utan belastning. Dvs vattnet pumpas runt i kanske 150, 200 eller kanske 250l/h, beroende på flödet i kylblocken och radiatorn. Räkna inte med alltför bra resultat med en sådan pump.

Tänk också på att byte till vattenblock gör att det inte finns nån fläkt som skapar luftflöde i och runt socketen så dioden visar lite högre temperatur än med fläns/fläkt.

Det är också skillnad på dioder som mäter värmen. Man ska aldrig lita att de visar helt korrekta värden. Vill du se temperaturen på blocket skaffa en termometer och klistra fast dioden under blocket precis bredvid kärnan. Det kommer då visa nästintill exakt temperatur på kärnan om man tar bort kanse 3-5 grader.

Permalänk
Medlem

dj_joonaz HAHAHAHA 21 grader MY A*S man kan inte kyla ner vattnet till under rums temperatur.
och det liger alltid över rums temperatur.
så alltså måste du ahr en temp i din låda på ca 10 grader vilket du omöjligen kan ha så länge du inte tryckt in en luft kanal från en yber aircondition ennhet.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die