Permalänk

Peltiers

Min cpu temp ligger på 50 idle och ca 65full load......och jag har hört att man kan sätta ditt peltiers på cpu:n som kan sänka temperaturen till 10grader med vattenkylning.....men jag undrar om man kan använda peltiers med den luftkylningen jag har nu??

Permalänk

nej, eftersom peltiers själva produserar mycket värme - det funkar att kyla dom med vatten eftersom det är så mycket effektivare - i ditt fall så är det risk för att det inte kommer funger öht

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Peltiers är ingen bra idé tror jag inte.
Jag tröttnade fort.
Vad har du för kylning nu?

Permalänk

Just nu har jag en spire whisperlock eller vad den heter men jag ska skaffa vattenkylningen när pengarna räker till.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Peltiers är ingen bra idé tror jag inte.
Jag tröttnade fort.
Vad har du för kylning nu?

Boris, eftersom du har erfarenhet av peltiers tänkte jag fråga dig om det är nån ide att satsa på en 80w pelt till ett grafikkort? Sugen på swiftecs block med integrerad pelt nämligen. Behöver ju ingen monster vattenkylning heller tänkte jag eftersom det enbart blir vattenk/pelt på grafikkortet. Borde ju ge mer i spel att monsterklocka ett nv40/r420 än att klocka min cpu mer.

Permalänk

men på ett nv40/r420 så ska man inte sätta en 80W-pelt, på dom korten är det 172-226W som gäller (dom GPUerna ju på 60-100W - en 80W pelt kommer inte göra någon nytta)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Tror inte det blocket är så bra på dom nyare korten precis som Frostyfog sa.
Men annars finns det bra luftkylning också. Men kanske inte tillräckligt bra för vissa?

Permalänk
Medlem

bättre fösöka hitta en ahlpa 8045T för 400Kr om dom säljs än eller annan värstingkylare med tex enemax 80 mm fläkt kommer kosta mindre å ge tillräcklig kylning.

Permalänk
Avstängd

Är inte en Zalman bättre alternativ? Jag håller just på att köpa en Zalman framför min Alpha 8045T nämligen.

Permalänk

öö? skulle ett graffe alstra 100wats värme? det är juh enormt mycket tycker jag iaf.

en p4a genererar inte ens 100watt oklockad.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
öö? skulle ett graffe alstra 100wats värme? det är juh enormt mycket tycker jag iaf.

en p4a genererar inte ens 100watt oklockad.

P4 kan i teorin nå 100W för NW å 123W ca för prescoot i pracktiken nej.
80W tec pallar 80W å 15.6V ca å det kommer köras på 12V så kanske 70W sedan ska tecket dimensioneras så det har 2-3 gånger effeckten av det som ska kylas avger annars blir det inget stort dellta å igen vinst.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar, blir "bara" vanlig vattenkylning eller en stor cpu kylare då. Frågan är ju bara hur jag ska fästa en cpu kylare, men det löser sig väl.

Permalänk

Jag är inte så haj på det där med ström spänning osv....Men om man t.ex har tänkt att ha ett 226w peltierelement på sin cpu och har ett 360w nätag, kommer man då bara att ha 360w - 226w = 134w.....Alltså kommer man bara att ha 134w då att ge sina andra komponenter i datorn då??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampus_04
Jag är inte så haj på det där med ström spänning osv....Men om man t.ex har tänkt att ha ett 226w peltierelement på sin cpu och har ett 360w nätag, kommer man då bara att ha 360w - 226w = 134w.....Alltså kommer man bara att ha 134w då att ge sina andra komponenter i datorn då??

//EDIT får kolla upp.. ///
man har oftast ett separat agg till Pelt..

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
man kan tänka så - ja, men all ström en TEC drar tas från 12V - det är inte så många agg som kan ge 20A 12V till en TEC amtidigt som dom försörjer ett datorsystem.. därför har man oftast ett separat agg till Pelt..

Det kan man INTE.
Ett 226W tec kan BORTFÖRA 226W det drar inte 226W. Drar mer åt 300W.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampus_04
Jag är inte så haj på det där med ström spänning osv....Men om man t.ex har tänkt att ha ett 226w peltierelement på sin cpu och har ett 360w nätag, kommer man då bara att ha 360w - 226w = 134w.....Alltså kommer man bara att ha 134w då att ge sina andra komponenter i datorn då??

Ehh inte riktigt sant en pelts W gradering i namner är hur mycket värme den klarar att transportera. Om du har lika mycket värme som den klarar (som närmt tidigare) vinner du inget nämnvärt, om du alstrar mer värme än vad pelten klarar agerar den isolator och skadar mer än vad den gör nytta.

Hur mycket pelten drar från din strömkälla kan du räkna ut genom vilken volt du tänkt köra den på (antagligen 12V från ett standard nätagg) multiplicerat med dess max Amper (står i dess specifikationer). V x maxA = maxW. Det är så mycket du behöver från ditt nätagg, om man räknar lite på det så är det lätt hänt att man köper ett separat nätagg för bara pelten.

Ett annat kul pelt alternativ är om men klämmer en mellan 2 cpu flänsar, en på utsidan chassit, den kalla på insidan vid ett luftintag och sedan köra en 80mm slang till din cpu. På så sätt kan du få ca 10 grader varm luft till cpu flänsen och den extra värmen från pelten blåser du bort på utsidan chassit

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Det kan man INTE.
Ett 226W tec kan BORTFÖRA 226W det drar inte 226W. Drar mer åt 300W.

hmmm ok.. jag kan mycket väl ha fel.... får nog kolla igen...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Men om jag ska ha en 226w pelt, kan någon hitta ett bra nätag som klarar den då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
öö? skulle ett graffe alstra 100wats värme? det är juh enormt mycket tycker jag iaf.

en p4a genererar inte ens 100watt oklockad.

X800XT drar ~65W under körande av 3DMark03.
6800U drar förmodligen över 100W.

Så ja, det behövs iaf en 172W TEC (226W, kan vara svårt att fästa på grafikkort pga att de är 50mm, 172:an är 40mm) till den nya generationens grafikkort.

226W TEC drar 364,8W när den drivs på Umax (15.2V). 226W är bara Qmax (Hur stor effekt den kan flytta, när den drivs på Umax.).
Alltså är Qc bara ca 170W när den drivs på 12V.

Permalänk
Avstängd

Finns speciella pelt-agg.
http://www.overclockers.se/catalog/product_info.php?cPath=22_...

Inte billigt att leka med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Ett annat kul pelt alternativ är om men klämmer en mellan 2 cpu flänsar, en på utsidan chassit, den kalla på insidan vid ett luftintag och sedan köra en 80mm slang till din cpu. På så sätt kan du få ca 10 grader varm luft till cpu flänsen och den extra värmen från pelten blåser du bort på utsidan chassit

Det där har jag också funderat på..
inte för att jag tror att man hamnar så lågt som 10 grader, men ändå...
kan inte någon med en ledig pelt ta och prova detta?
nackdelen är väl egentligen bara kondensen som kommer att bildas, eller finns det fler?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
X800XT drar ~65W under körande av 3DMark03.
6800U drar förmodligen över 100W.

Så ja, det behövs iaf en 172W TEC (226W, kan vara svårt att fästa på grafikkort pga att de är 50mm, 172:an är 40mm) till den nya generationens grafikkort.

226W TEC drar 364,8W när den drivs på Umax (15.2V). 226W är bara Qmax (Hur stor effekt den kan flytta, när den drivs på Umax.).
Alltså är Qc bara ca 170W när den drivs på 12V.

Vitt jag vet drog korten nästan på watten lika mö full load dock hade nvidia en 20W högre förbrukning idle.
Jag har testat både 5900U och 9800PRO å till skillnad från 5900U kortet med mindre kopparkylning som inte tog en extra pci plats så brämnnde jag mig idle på 9800PRO koret med stor alu kylare som tog en extra pci plats så det där med ati är kallast är som att intel är kallast. Ofta går prestanda å effekt hand i hand.
I alla fall min uppfatning av grafikort å processorer jag testat å kollat på deras datablad.