Köp inte ett nytt 754 eller 940 moderkort

Permalänk

Men asså nu är jag helt knäckt jag hadde tänkt att köpa dator nu.
AMD ATHLON 64 FX-51 2.2GHZ SOCKET 940 BOXED
Med x800xt
Är det värt det eller inte? Hur mycket snabbare kommer pci express att vara? Kommer jag vara i stenåldern om ett år eller sånt

Permalänk

i spel så kommer PCI-E inte göra någonting
i andra sammanhang kan det ha betydelse, men _inte_ med dagens programvara, utan i första hand med specialskriven som drar nytta av PCI-E (och kommer tidigast om något år, om ens då)

räkna inte med kort med så mycket högre prestanda än NV40/R420 för AGP iofs, om det inte kommer bli den sista AGP-generationen så är det deffinitivt den näst-sista...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Varför är alltid Intel det självklara valet? Det sa du i januari också, endå så har Intel _ALDRIG_ varit det självklara valet. (NEJ Sven Svensson sitter inte och encodar filmer hela dagarna)

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Men asså nu är jag helt knäckt jag hadde tänkt att köpa dator nu.
AMD ATHLON 64 FX-51 2.2GHZ SOCKET 940 BOXED
Med x800xt
Är det värt det eller inte? Hur mycket snabbare kommer pci express att vara? Kommer jag vara i stenåldern om ett år eller sånt

Det du skriver håller minst ett år fxbroder

Visa signatur

A8N-SLI Deluxe,fx55,4*512 corsair xl pro, Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz,Viewsonic 19'' TFT VX924 - Svart (4ms), 36gb raptor som sys disk,120 gb maxtor som slav,antec neopower 480w.waterchill på cpu o gpu 3dmark 05:8309

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
1. Min länk säger att NV45 är 3ggr snabbare än NV35.
2. Gillar du inte Prescott kan du ju välja en P4 EE med 1066Mhz fsb, 2Mb cache, 3,73Ghz,
kommer i slutet av året.
3. Vill du inte köra DDR-2 men 915 chipset med PCI-E så finns det många moderkort att välja på. Några exempel från ASUS:

ASUS roadmap för moderkort
- Asus P5GD1 - Chipset i915P+ICH6R : LGA775, PCI-Express e Dual DDR-I ;
- Asus P4GD1 - Chipset i915P+ICH6R : µPGA478, PCI-Express e Dual DDR-I ;

- Asus P5SDC - Chipset SiS656+SiS965 : LGA775, PCIe et Dual DDR-I/II;
- Asus P5VD1 - Chipset VIA PT890+VT8237 : LGA775, PCIe et Dual DDR-I/II;
- Asus P5VD2 - Chipset VIA PT892+VT8237 : LGA775, PCIe, AGP8x et Dual DDR-II.

fonte:hwupgrade.it

3. Din länk om NV45 är från February 10, 2004, tror jag inte mycket på.
Det finns många sätt att få NV40 baserade datorer till bättre prestanda
högre frekvens på GPUn + snabbare minnen (Samsung lovar 2Ghz minnen i år) + snabbare CPU + bättre drivrutiner + DX9c + bättre anpassade spel.
Redan med nya Nvidia drivrutinen 65.04 är skillnaden i prestanda mellan 6800 Ultra och X800XT liten.
"Radeon X800 crushes our old faithful Radeon 9800 XT, the best card from the previous generation. The performance is in general a slight bit just above GeForce 6800 Ultra, but to be honest, the margins were not bigger than that in the most tests it wouldn't matter. "

Dessutom så skalar NV40 bra på överklockning vilket R420 inte gjorde.
Dock gjorde överklockning av minnet mycket för båda.
ATI X800XT gick att överklocka endast 2,9% vilket visar att ATI verkligen redan maxat sin GPU.

"R420 reaches even lower levels and is hardly overclockable at all. We were prepared for this since ATi implied that its frequencies are already pushed to the limit"

"Raising the core's frequencies on the two R420-cards doesn't make much of a difference. Not even the 13.7 percent that we overclocked the Pro-core with resulted in any bigger improvements. On the other hand, when we clocked the memory, the things really got turned around. Performance was increased at once even with really small increases of the frequency. We tested three or four settings and the results are univocal, which indicates that the cards are "suffering" from a lack of bandwidth.
When it comes to NV40 we were expecting similar results but the fact is that we were surprised with the fact that the core-overclocking seemed to do more for the performance than the memory. "

http://www.nordichardware.com/reviews/graphiccard/2004/r420/i...

Det finns inget i det du säger som stödjer ditt tidigare inlägg om 13000 kr och 50% mera prestanda så det finns egentligen inget mera att tillägga. Jag vet inte på hur många ställen du postat samma inlägg i forumet men det är på åtskilliga. Det blir inte mera sant för det om du så postar samma sak 100 gånger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Men asså nu är jag helt knäckt jag hadde tänkt att köpa dator nu.
AMD ATHLON 64 FX-51 2.2GHZ SOCKET 940 BOXED
Med x800xt
Är det värt det eller inte? Hur mycket snabbare kommer pci express att vara? Kommer jag vara i stenåldern om ett år eller sånt

Jag tror att NV40 och R420 i AGP utförande är en parantes i grafikkortshistorien.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28683...

"AGP is dying, so after NV40, with Geforce 6800 Ultra and non Ultra and, who knows maybe even 6800 XT. There will simply not going to be any Nvidia AGP cards"

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Varför vill folk byta upp sig från dagens lösningar till det nyaste snabbaste?
Jo för att tunga nya spel lanseras i sommar, exempelvis DOOM 3.

Jag har själv testat Doom 3 beta 2(vet ej om det är tabu på detta forum, ursäkta isåfall) och det snurrar på fint på mitt system. Går tydligen även att köra på en AMD 1800+ efter vad jag läst på forum. Och då ska man tänka på att det är en beta version som inte är så speciell finslipad eller optimerad.

Precis som alla andra företag vill ID Software tjäna pengar, och det gör man genom att se till att sin produkt fungerar på dagens genomsnittsdator. Även om både Half-Life 2 och Doom 3 ser underbara ut så körs de troligen på monster-datorer med inställningar maxade. Och skärmdumpar från utvecklarna själva ska man inte ge mycket för, exempelvis så erkände Bungie att dom manipulerat skärmdumpar från Halo.

Visa signatur

Utvecklare med f-skatt. http://www.andreasbergstrom.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Men asså nu är jag helt knäckt jag hadde tänkt att köpa dator nu.
AMD ATHLON 64 FX-51 2.2GHZ SOCKET 940 BOXED
Med x800xt
Är det värt det eller inte? Hur mycket snabbare kommer pci express att vara? Kommer jag vara i stenåldern om ett år eller sånt

Det kommer att funka hur bra som helst även om ett år. PCI-E kommer till AMD också ungefär samtidigt som till Intel om du vill vänta på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Men asså nu är jag helt knäckt jag hadde tänkt att köpa dator nu.
AMD ATHLON 64 FX-51 2.2GHZ SOCKET 940 BOXED
Med x800xt
Är det värt det eller inte? Hur mycket snabbare kommer pci express att vara? Kommer jag vara i stenåldern om ett år eller sånt

Tycker du ska vänta på Socket 939, eftersom då slipper du använda dyra och långsamma Registrerade minnen.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Nu dubbelpostar jag, men jag vill gärna poängtera det jag nämde tidigare för jag tycker det är nått som MrTT verkar bortse ifrån.

Det relevanta är inte om man ska köpa S939, PCI-X och NV40, NV50 eller NV99XXXX.

Det är ju redan förstått av alla som postar här att 939 är bättre än 754 och att 10Ghz är bättre än 1Ghz.

Alla är ju överens om att ny teknik ersätter gammal teknik för att den (förhoppningsvis) är bättre, snabbare osv..

Som allt annat så sjunker det i pris allt eftersom det ersätts av ny teknik.

Visst vi håller alla med dig, eller ska jag säga dina citat, för det är ju inte mycket du säger själv utan bara ihärdigt citerar andra marknadsdrivna sites, det som kommer är bättre än de gammla.

Men med dina resonemang kan man lika gärna vänta 1år 10år eller 100år på nått nytt som är mycket bättre.

Som jag postat tidigare "NÄR?" ska man köpa nytt är mer relevant än "OM" man ska köpa nytt.

Som du själv citerat så kommer 939 produceras i begränsat antal och nån gång under !2005! komma ut i resonabla mängder = resonabla priser.

Med andra ord om ett halvt år eller mer innan gemene man kan till sig 939. Visst då kan man lika gärna vänta ett halvt år till eller ännu längre på nått annat, som du säkert lika mycket kommer pusha och citera dig blint för då.

Då tycker jag att som någon postat tidigare det verkar vettigare att satsa på 754 nu och när det är dags att byta om säg 1-2år införskaffa billiga 939 och billiga PCI-X istället för att sitta och suga på tummen i ett halvt år för att betala en massa pengar för 939 samma dag som de lanseras.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
Nu dubbelpostar jag, men jag vill gärna poängtera det jag nämde tidigare för jag tycker det är nått som MrTT verkar bortse ifrån.

Det relevanta är inte om man ska köpa S939, PCI-X och NV40, NV50 eller NV99XXXX.

Det är ju redan förstått av alla som postar här att 939 är bättre än 754 och att 10Ghz är bättre än 1Ghz.

Alla är ju överens om att ny teknik ersätter gammal teknik för att den (förhoppningsvis) är bättre, snabbare osv..

Som allt annat så sjunker det i pris allt eftersom det ersätts av ny teknik.

Visst vi håller alla med dig, eller ska jag säga dina citat, för det är ju inte mycket du säger själv utan bara ihärdigt citerar andra marknadsdrivna sites, det som kommer är bättre än de gammla.

Men med dina resonemang kan man lika gärna vänta 1år 10år eller 100år på nått nytt som är mycket bättre.

Som jag postat tidigare "NÄR?" ska man köpa nytt är mer relevant än "OM" man ska köpa nytt.

Som du själv citerat så kommer 939 produceras i begränsat antal och nån gång under !2005! komma ut i resonabla mängder = resonabla priser.

Med andra ord om ett halvt år eller mer innan gemene man kan till sig 939. Visst då kan man lika gärna vänta ett halvt år till eller ännu längre på nått annat, som du säkert lika mycket kommer pusha och citera dig blint för då.

Då tycker jag att som någon postat tidigare det verkar vettigare att satsa på 754 nu och när det är dags att byta om säg 1-2år införskaffa billiga 939 och billiga PCI-X istället för att sitta och suga på tummen i ett halvt år för att betala en massa pengar för 939 samma dag som de lanseras.

Amen!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Amen!

thx Gambit

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av littlewings
thx Gambit

Tycker bara du har helt rätt, särskilt i det sista du skrev. Uppgradera när du kan och vill, vänta inte på nästa nya grej hela tiden för då får man vänta i all evighet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

SVAR:
1. Visst kan det komma nya moderkort till 940 Opteron som klarar den ström som 2,6Ghz och högre kräver, men för FX så slutar 940 äventyret med 2,4Ghz FX53.

Knappast, eftersom Opteron 1xx fortfarande är samma processor som Athlon FX.

2. PCI express klarar 4Gb/s upstream, AGP klarar bara 266Mb/s under ogynsamma omständigheter, teoretiskt är PCI-E upp till 15ggr snabbare än AGP. Detta medför att det är omöjligt att videoredigera högupplöst video med AGP grafikkort.
http://www.ati.com/products/PCIexpress/PCI_Express_Demo_White...

Vad skulle grafikkortet ha med videoredigering att göra?! Normalt videoredigerar man ju trots allt mot CPU+RAM+HD, grafikkortet ska ju bara visa resultatet? Och även om man nu skulle kunna videoredigera bättre med PCI-E än med AGP8x, är det verkligen något en vanlig användare/spelare har någon nytta av? FFS, det är ju som att dra fram att ett FX5800 är bättre i CAD/CAM än ett 9800XT (vilket är sant) och säga att därför är FX58, som annars är ett floppkort utan dess like, bättre än vilket R3xx kort som helst.

Spelens AI kan bli bättre med PCI-E.
Samma sak igen. Varför ska man använda grafikminnet till sånt här när vilken AMD som helst har betydligt snabbare kommunikation med det vanliga RAM-minnet än med grafikminnet? Och varför belasta en relativt sett långsammare GPU med AI-ekvationer när CPUn klarar det galant?

3. Det kommer moderkort för Intel med stöd för DDR-2 800Mhz redan I år.
Genombrottet för DDR-2 sker vid årsskiftet, då är DDR-2 uppe i 800Mhz och då har DDR-2, högre frekvens, mindre latency, billigare pris än DDR minnen.
Enligt
http://www.xbitlabs.com/articles/editorial/display/pci-expres...
så säljs det ungefär lika många DDR som DDR-2 minnen vid årsskiftet.
I slutet av 2005 så har DDR-2 mer än 95% marknadsandel.

Spela roll om DDR-II är uppe i 800 MHz vid årsskiftet. Varken AMD eller Intel kommer att ha 400 MHz-buss då.

4. Källa till uppgiften att man kan köra DDR-2 minnen på 939-moderkort, tack. Idag kan man köpa DDR-2 667Mhz minnen och i juni köra dom på Intel moderkort (om än överklockat) och eftersom DDR-2 800Mhz finns innan årets slut så är det en snabbare lösning än DDR 400Mhz, hur man än mäter.

Förutom att AMD fortfarande kommer att köra 200/266-buss vid årsskiftet då, vilket innebär vad?

5. Så du säger att sockel 1050 med DDR-2 för AMD inte kommer förrän Q3-Q4 2005?

Kontrollera AMDs roadmap. Du verkar ha skygglappar för den.

Jag tror att NV40 och R420 i AGP utförande är en parantes i grafikkortshistorien.
http://forum.sweclockers.com/showth...hlight=skvaller

Antagligen, men det innebär ju inte att de inte kommer att finnas i AGP-utförande, eller att de blir långsammare. Kom oxå ihåg att de antagligen lever minst ett år, så jag köper nog ett PCI-E kort nån gång under andra halvan av 2005.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

MrTT
Jag orkar egentligen inte tjafsa med dig, men när du säger sådant som är så oerhört larvigt så måste man säga något.

DDR2-533 till Intel kommer inte ens vara någon mening fören tidigast Q4 2004.

Prescott"-64" kommer inte komma, speciellt inte om 2 månader.
Om du har tur kanske Nacona hinner kommer till Sverige då

Finns mer som behövs på pekas, men jag orkar inte skriva just nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
bla bla bla

Knappast, eftersom Opteron 1xx fortfarande är samma processor som Athlon FX.
1. SVAR:
Varför hittar man inte mer än FX53 för sockel 940 i AMD roadmaps då?

Vad skulle grafikkortet ha med videoredigering att göra?! Normalt videoredigerar man ju trots allt mot CPU+RAM+HD, grafikkortet ska ju bara visa resultatet? Och även om man nu skulle kunna videoredigera bättre med PCI-E än med AGP8x, är det verkligen något en vanlig användare/spelare har någon nytta av? FFS, det är ju som att dra fram att ett FX5800 är bättre i CAD/CAM än ett 9800XT (vilket är sant) och säga att därför är FX58, som annars är ett floppkort utan dess like, bättre än vilket R3xx kort som helst.
2. SVAR:
ATI säger att det är omöjligt att videoredigera högupplöst video med AGP grafik, ljuger ATI?
I ett test så gav PCI-E dubbelt så många fps som AGP, och skillnaden mellan AGP4 och AGP8 var marginell.
“The second Pinnacle demonstration was designed to isolate graphics bus performance from CPU performance. This was done by replacing the HD video streams with high resolution bitmaps, which do not require any decoding or encoding. The result is that the PCI Express system was able to show up to run at up to double the frame rate of the comparable AGP 4X system in this test (see Figure 9). Once again, the difference between AGP 4X and AGP 8X is relatively small.”

Spelens AI kan bli bättre med PCI-E.
Samma sak igen. Varför ska man använda grafikminnet till sånt här när vilken AMD som helst har betydligt snabbare kommunikation med det vanliga RAM-minnet än med grafikminnet? Och varför belasta en relativt sett långsammare GPU med AI-ekvationer när CPUn klarar det galant?
3. SVAR:
Lastbalansering mellan CPU och GPU kan avsevärt höja prestandan I spel.
”While games are one of the most powerful drivers of consumer graphics technology today, there is more to achieving compelling gameplay than rendering attractive graphics. To make them truly interactive experiences, modern games rely on complex physics, collision detection, and artificial intelligence algorithms. The computing power required for these tasks can often outstrip that which is required for graphics rendering, resulting in situations where the CPU becomes the performance bottleneck.
In these cases, the ability to shift some of these tasks to the VPU in order to balance the processing load can significantly increase performance. Since this implies frequent movement of data in both the upstream and downstream directions, it represents yet another situation where an application can - 4 -take advantage of PCI Express for more optimal performance.”

Spela roll om DDR-II är uppe i 800 MHz vid årsskiftet. Varken AMD eller Intel kommer att ha 400 MHz-buss då.
4. SVAR:
Intel kommer ha minst 1066Mhz fsb (kanske 1333Mhz fsb, i varje fall med OC) vid årets slut, och då är det inte fel med 667-800Mhz DDR-2 minnen.

Antagligen, men det innebär ju inte att de inte kommer att finnas i AGP-utförande, eller att de blir långsammare. Kom oxå ihåg att de antagligen lever minst ett år, så jag köper nog ett PCI-E kort nån gång under andra halvan av 2005.
5. SVAR:
Om både NV40 och R420 är designade för PCI-E och säljs i strypt utförande i AGP version, då kommer jag att bojkotta AGP versionen i alla fall.
“Here is an interesting thought that one source said about NV40. We are not sure if he got it right but you could look at NV40 as a native PCI Express chip, bridged to AGP inside of the chip and then NV45 would actually be a native PCI Express card as well.”
Kan ju förklara varför NV45 är 50% snabbare än NV40 AGP.

Prescott"-64" kommer inte komma, speciellt inte om 2 månader.
6. SVAR:
“The first Intel Extended Memory 64 Technology (iAMD64 to the INQ), will make their showing on the 1st of August, with the launch of the P4 3.6GHz, the 3.4GHz, and the 3.2GHz. ALl of these use an 800MHz system bus. Prices for these will be $640, $415 and $279.
Amazingly, Intel will cut the prices of the first two of these chips to $418 and $279 just three weeks later, on the 22nd of August.”

Anledningen till att jag skriver så mycket om PCI-E är att jag vet hur det kommer att bli.
I augusti kommer många som köpt nya datorer med AGP ångra att de inte valde PCI-E istället. Jag säger inget om dom som med öppna ögon väljer en AGP lösning, men många kommer att säga att de inte hade en susning om PCI-E.
Dock hoppas jag att de är få Sweclockers som ännu är ovetande

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Nu har du (som vanligt) massa citat som du tycker backar upp dig. Vart hittar du alla dessa?

EDIT: Petterk hittade en länk till vart du har hittat info om Prescott-64
http://www.theinquirer.net/?article=15841

Intel to intro 64-bit Xeons on 1st of August

Citat:

"The first Intel Extended Memory 64 Technology (iAMD64 to the INQ), will make their showing on the 1st of August, with the launch of the P4 3.6GHz, the 3.4GHz, and the 3.2GHz. ALl of these use an 800MHz system bus. Prices for these will be $640, $415 and $279.

Amazingly, Intel will cut the prices of the first two of these chips to $418 and $279 just three weeks later, on the 22nd of August.

Intel is aiming these babies at uniprocessor servers and for workstations."

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Knappast, eftersom Opteron 1xx fortfarande är samma processor som Athlon FX.
1. SVAR:
Varför hittar man inte mer än FX53 för sockel 940 i AMD roadmaps då?
////

////
Spelens AI kan bli bättre med PCI-E.
Samma sak igen. Varför ska man använda grafikminnet till sånt här när vilken AMD som helst har betydligt snabbare kommunikation med det vanliga RAM-minnet än med grafikminnet? Och varför belasta en relativt sett långsammare GPU med AI-ekvationer när CPUn klarar det galant?
3. SVAR:
Lastbalansering mellan CPU och GPU kan avsevärt höja prestandan I spel.
”While games are one of the most powerful drivers of consumer graphics technology today, there is more to achieving compelling gameplay than rendering attractive graphics. To make them truly interactive experiences, modern games rely on complex physics, collision detection, and artificial intelligence algorithms. The computing power required for these tasks can often outstrip that which is required for graphics rendering, resulting in situations where the CPU becomes the performance bottleneck.
In these cases, the ability to shift some of these tasks to the VPU in order to balance the processing load can significantly increase performance. Since this implies frequent movement of data in both the upstream and downstream directions, it represents yet another situation where an application can - 4 -take advantage of PCI Express for more optimal performance.”

1) för att du inte kollar tillräckligt noga!
det står rakt upp och ned att Opteron kommer vara kvar på socket940 - vad mer vill du veta?
tror du dom kommer hålla kvar opteron på max 2,4GHz hela tiden?

3) GPUn kan enkelt bli flaskhalsen när man slänger på FSAA och AF. och om vi nu har FÖR kraftiga GPUer så kan dom få tugga med SuperSamplingAA... tro mig - det går att döda dubbla NV45... det gäller bara ha lite "dålig" fantasi

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT

Varför hittar man inte mer än FX53 för sockel 940 i AMD roadmaps då?

Därför att de bara lanserar Opteron till S940. Observera att Opteron och FX är samma processor!

2. SVAR:
ATI säger att det är omöjligt att videoredigera högupplöst video med AGP grafik, ljuger ATI?
I ett test så gav PCI-E dubbelt så många fps som AGP, och skillnaden mellan AGP4 och AGP8 var marginell.

Återigen; FFS, det är ju som att dra fram att ett FX5800 är bättre i CAD/CAM än ett 9800XT (vilket är sant) och säga att därför är FX58, som annars är ett floppkort utan dess like, bättre än vilket R3xx kort som helst. Det är en sak att göra reklam för PCI-E till SVT/TV4 med dessa funktioner, personligen kunde jag inte bry mig mindre eftersom jag ändå, precis som 99,9% av alla här, inte använder videoredigering.

3. SVAR:
Lastbalansering mellan CPU och GPU kan avsevärt höja prestandan I spel.
”While games are one of the most powerful drivers of consumer graphics technology today, there is more to achieving compelling gameplay than rendering attractive graphics. To make them truly interactive experiences, modern games rely on complex physics, collision detection, and artificial intelligence algorithms. The computing power required for these tasks can often outstrip that which is required for graphics rendering, resulting in situations where the CPU becomes the performance bottleneck.
In these cases, the ability to shift some of these tasks to the VPU in order to balance the processing load can significantly increase performance. Since this implies frequent movement of data in both the upstream and downstream directions, it represents yet another situation where an application can - 4 -take advantage of PCI Express for more optimal performance.”

Jag vidhåller att du inte tjänar ett dyft på detta. CPUn har betydligt högre kapacitet i samtliga aspekter än en GPU.

4. SVAR:
Intel kommer ha minst 1066Mhz fsb (kanske 1333Mhz fsb, i varje fall med OC) vid årets slut, och då är det inte fel med 667-800Mhz DDR-2 minnen.

Nu kan jag äntligen kalla dig newbie. Intel kommer att ha en buss på 266/333 MHz, med sin sedvanliga quadpump. Quadpumping gör ingenting mot minnena däremot, utan vi talar fortfarande om DDR-II 533/DDR-II 666. Inte DDR-II 800!

5. SVAR:
Om både NV40 och R420 är designade för PCI-E och säljs i strypt utförande i AGP version, då kommer jag att bojkotta AGP versionen i alla fall.
“Here is an interesting thought that one source said about NV40. We are not sure if he got it right but you could look at NV40 as a native PCI Express chip, bridged to AGP inside of the chip and then NV45 would actually be a native PCI Express card as well.”
Kan ju förklara varför NV45 är 50% snabbare än NV40 AGP.

Hittills har ingen annan än du sett pålitlig information om att AGP-versionerna av dessa kort skulle vara strypta, och personligen anser jag att det skulle vara att bokstavligen skjuta sig i foten för endera aktören som skulle testa.

6. SVAR:
“The first Intel Extended Memory 64 Technology (iAMD64 to the INQ), will make their showing on the 1st of August, with the launch of the P4 3.6GHz, the 3.4GHz, and the 3.2GHz. ALl of these use an 800MHz system bus. Prices for these will be $640, $415 and $279.
Amazingly, Intel will cut the prices of the first two of these chips to $418 and $279 just three weeks later, on the 22nd of August.”

Enligt... the... Inquirer. Som vanligt den mest erkända och pålitligaste informationskällan ([/ironi])

Anledningen till att jag skriver så mycket om PCI-E är att jag vet hur det kommer att bli.
I augusti kommer många som köpt nya datorer med AGP ångra att de inte valde PCI-E istället. Jag säger inget om dom som med öppna ögon väljer en AGP lösning, men många kommer att säga att de inte hade en susning om PCI-E.

"jag vet hur det kommer att bli" - ehm... Jasså? Om jag inte redan ansåg dina inlägg färgade och oseriösa kan jag nu säga att denna enkla anmärkning sänkte dig dit.

Ledsen om jag är hård mot dig, men vill du inte att vi bankar ner dina inlägg så djupt ner i marken att man får använda vinsch för att få upp dem igen får du nog kanske låta bli att skriva så bergsäkra uttalanden med så ifågasättbar information - och inte minst låta bli att använda 'The Inquirer' som källa eftersom alla vet att de brukar ha fel i 90-100% av fallen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Nej men det är inte helt sant, opteron är inte upplåst vilket gör FX till en "annan" processor.

Permalänk
Antielefant

Som skillnaden mellan en Barton 0339 och en Barton 0340. Exakt samma processor.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som sagt MrTT marknadsföring är en sak och fakta en annan. Det är ingen som har påstått att PCI-E inte är något bra eller att det inte skulle vara något för framtiden bara man tar det för vad det är.
Det finns masser av genomgångar av PCI-E på hårdvarusidorna på nätet och alla säger ungefär samma sak.

Här är några klipp från vad tomshardware säger i sin genomgång av PCI-E.

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040310/index.html

Citat:

One thing became painfully clear at the recently held Intel Developer Forum, at which PCI Express was probably among the hottest topics on the agenda: PCI Express is going to be hard to sell to the consumers. Consequently, the biggest question was "How do I convince the consumer he/she needs this technology?" One could have almost gotten the impression that the experts assembled there were desperately searching for any argument in favor of PCI Express - at least for the graphics sector. Finally, the marketing experts singled out their new favorite killer application: real-time HDTV video editing. According to their (un)conventional wisdom, this is the application that will make consumers ditch their current motherboard and graphics card and trade them in for PCI Express components...

Citat:

So why do we need PCI Express for graphics? Well, for one thing, it's new, and, as the PR departments of all of our favorite companies never tire of telling us: newer equals better. Prepare to hear this a lot in the future - it will probably be the main advertising strategy for this new technology. That's not to say that PCI Express cards won't be faster than their AGP counterparts - they probably will be. The question is how big this margin will turn out to be.

Citat:

The reason why there isn't more of a performance payoff is simple. Games are designed in such a way that they don't send more data to the graphics card than the AGP bus can handle. Otherwise, there would be noticeable stuttering in games. On top of that, the amount of memory found on modern graphics cards (up to 256MB) makes it completely unnecessary to page out data such as textures to the system memory via AGP. In all likelihood, this won't change with PCI Express either. After all, the 4GB/s it offers seem positively tiny compared to the 30GB/s of bandwidth that today's top-of-the-line cards can support internally. In short, swapping out data to system memory, either by AGP or PCI Express, simply doesn't make a lot of sense.

Permalänk
Antielefant

Amen!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

Jaja men du förstår vad jag menar, men man borde säga att FX hoppar över till 939 men opteron fortsätter säljas.

Permalänk
Avstängd

MrTT hittar ett enda test där PCI-E visar sig märkbart bättre än AGP.

Synd bara att testet är specialdesignat för att visa fördelarna!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hysterin om pci-express. Rätta mig om jag har fel men ett Radeon 9800 XT utnyttjar inte mer än agp 4x. Utnyttjar de nya X800 och 6800 verkligen agp 8x fullt ut? Vill jag se att de gör innan jag tror det nämligen för bandbredden är rätt bra faktiskt.

Är ju helt ointressant med pci-express tills det finns grafikkort som kräver den bandbredden.

Permalänk
Medlem

Som sagt är det INTE bara bandbredden som är förbättrad. Men det är fortfarande inte vettigt att köpa det än.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

hoppas ddr2 floppar som rambus gjorde, dvs denna gång med att amd kommer med quadchannel ddr

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
hoppas ddr2 floppar som rambus gjorde, dvs denna gång med att amd kommer med quadchannel ddr

hoppas jag verkligen inte... saken är: vi _är_ på gränsen av vad DDR1 klarar... vi kommer förmodigen aldrig se PC4000-minne med "2-2-2" timings, särskilt till mainstream-priser
vi _behöver_ något nytt som klarar av högre hastighet - jag betvivlar inte att DDR2-800MHz (med 3-3-3 eller tom 4-4-4-timings) kommer vara snabbare än var DDR1 är (helt klart snabbare än något icke-överklockat ddr1)
DDR2 är inte riktigt moget än, så det kan inte anses som något "måste" eller "trumfkort" när det först lanceras - men (liksom PCI-E) så är det något som faktiskt ser ut att bli en förbättring

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frostyfog

2-2-2-5 (CAS-tRCD-tRP-TRAS) i 200MHz (PC3200) är inte ens någon officiell specifikation. Inga minneskretsar som har sålts har vart tillverkade för att klara det och JEDEC har aldrig tagit det som officiella siffror.

DDR2-667 i 4-4-4 kommer vara snabbare än något DDR-minne, då det är likvärdiga latencies vad Cas 2.5 DDR400 minnen kör, sen så mycket mer bandbredd kommer hjälpa.
Några DDR2-800 minnen ser jag inte i bättre än 6-6-6 och 7-7-7 timings (Vilket inte är så hett med tanke på de latencies man får då, men med den bandbredden så är det nog ändå mycket snabbare), ser inte hur de någonsin skulle kunna köras i bättre timings. 4-4-4 i DDR2-667 är precis, förmodligen blir de flesta DDR2-667 minnena 5-5-5 (Kanske inte ens blir några underbara Cas 4 minnen alls, finns knappt ens Cas 3 DDR2-533 minnen från tillverkarna av minneskretsarna), som har likvärdiga latencies mot DDR400 Cas 3 minnen. Jag skulle inte byta till DDR2 före det kommer DDR2-667 cas 4-4-4 minnen och en buss som man kan utnyttja bandbredden på (Vilket inte händer i år, oklockat), inte ens om jag hade Bill Gates kapital.