Stressa sönder en hårddisk?

Permalänk

Stressa sönder en hårddisk?

Hallå...

Finns det någon möjlighet att stressa sönder en hårddisk med något program? Eller åtminstone stressa den under en längre tid så den blir riktigt varm...

Det är nämligen så att jag har haft en IBM Deskstar i min Xbox och för en vecka sedan fick den tuppjuck och började varva upp och ner för att sedan stänga ner sig med ett klick... Jag kollade upp om det fortfarande var garanti kvar på disken och det var det.
Jag provade att sätta hårddisken i min dator i stället och tro på f*n att där funkar den hur bra som helst... Hur länge den än står igång så funkar den men om jag skulle sätta tillbaka den i Xboxen skulle den garanterat lägga av igen...
Alltså måste jag ju kunna framkalla felet igen på något sätt, annars kommer det ju inte hittas några fel på disken när jag returnerar den.
Förmodligen är det värmen som den inte klarar av då det blir betydligt varmare i xboxen än i datorn så hur ska jag få disken riktigt varm?

Finns det nåt annat smidigt sätt att "döda" en disk? Nu menar jag inte med fysiskt våld för då gäller inga garantier...

Permalänk
Medlem

Min kompis och hans farsa pluggade in 230v till en disk för att de ville ha garanti
Den dog rätt fort, fast jag vet inte hur de gjorde.

Visa signatur

Dumdedum.

Permalänk

Varför inte fixa en liten fläkt som sänker teperaturen i Xbox-en? Varför krångla till det med en retur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Varför inte fixa en liten fläkt som sänker teperaturen i Xbox-en? Varför krångla till det med en retur?

Jag har redan gjort en hel del för kylningen i Xboxen och hårddisken låter inte helt kry i datorn trots att den fungerar som den ska så jag litar inte på att den håller så länge... Dessutom har jag redan fixat allt med RMA osv. Är bara ivägskickandet kvar...

Permalänk
Hedersmedlem

Garantin gäller inte om du kör disken över temperaturspecifikationerna. Kör Drive Fitness Test och se ifall du får en felkod och returnera i så fall. Ifall det bara uppkommer fel när disken är överhettad är det inget direkt fel på den och du har då inte rätt att reklamera den.
Att skada disken medvetet i syfte att kunna returnera den är inte lagligt.

*tråd låst*

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |