Permalänk
Medlem

Ska köpa grejer

Jag har tänkt köpa lite nytt (hos komplett pga moderkortet):

MSI K8N Neo Platinum nForce3 250 GB
Athlon64 3200+ 2,2GHz NewCastle 512 kB (boxed)
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 Minne 184-P (för DDR-PC400MHz) (AMD OK)

4975 + 165,5 (frakt) = 5140,5

Jag vill inte lägga ut mer än 5000, eftersom jag inte har så mycket mer pengar, ska köpa chassi och vill ha lite kvar så jag kan göra nåt i sommar.

Nu till en jobbig sak: mitt nätagg är inte så bra och inte så nytt, och har därmed inte den där fina 12V-fyrkant-kontakten, går det att köra ovanstående uppsättning utan den?
Ska köpa nytt chassi (+nätagg) senare när jag har mer pengar (om ett par veckor typ..jobba jobba), är det kanske smartare att vänta med att beställa från komplett tills jag köper chassit? Ska köpa ett Aopen H600B hos webhallen, var billigare än db.se och komplett hade det inte + att jag kan gå dit och köpa det.

Så.. vad är era synpunkter?

Permalänk
Medlem

Systemet kan bli ostabilt utan den kabeln. Den som ger ström till CPUn så den får det den behöver. Så visst det går att köra utan den men de kan stula med blåskärmar och omstarter.
Skulle rekommendera ett nätagg på minst 380watt när du köper nytt. Skulle köpa ett Antec sonata så vet du att du får ett bra nätagg som klarar av det mesta.

Permalänk
Medlem

Ok.. Antec Sonata finns på webhallen också för 200 kr mer iofs.. men det sura är att jag har ju ett datorbord med en speciell plats för låda. Jag hittar inga mått på Antecs låda, så jag vet inte om den kommer passa. Aopens chassi kommer passa precis

Edit: googlade lite, och kom fram till att det är 206x430x465 (W/H/D), vilket passar.

Permalänk
Medlem

Sonata är fint, man har plats med 2 120fläktar och nätagget är tyst och mycket stabilt.

Permalänk
Medlem

Kan inte fatta varför dom försöker få Antec Sonata att framstå som tyst, tycker det låter mycket.

Visa signatur

A64 3400+. Alpha 8150.
nforce3 250Gb. Corsair CMX3500 BH-5.
X800 Pro. 21" Sony. 7K250 200Gb.

Permalänk
Medlem

Beror på vad man jämför med. Ser man på watt, amp på alla volt och ljudnivå så är det bland den bästa som finns. Ser man på tester på ljudnivå så har ju antec defenitivt inte hög ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Tjean har för mig att det finns adäptrar(stavning:D) från molex till atx-12V

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem

Vissa CPUs startar inte utan den dära kabeln...Tycker du ska lägga pengar på ett nätagg för det gör ju faktiskt mer lr mindre mkt av jobbet i datorn. Jag köpte ett chieftec 470 W dual fans mitt andra 340 pallade inte en extra pytteliten HDD till Lägg ner lite tid på det. Stirra dig inte blind på enbart den totala effekten...kolla på varje enskild å jämför.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

INTE Twinmos minnen, speciellt inte med nForce3.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE