Permalänk
Medlem

Behövs mer än 10MBit

HEJ

Satt o tänkte lite:
Behövs mer än 10MBit?

Permalänk
Medlem

öhh, mycket vill alltid ha mer...

det är kul att kunna bränna en skiva direkt från en server....

men annars är det väl upp till var och en, känner man sig stressad för att det tar 5 minuter att ladda ner en film kan man alltid dricka lite kaffe

vill man hellre hoppas på att filmen laddas ner över natten med modem och har man tur kanske uppkopplinen inte bryts
så...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Till en vanlig Svensson räcker det med 0,5 Mbit idag. Man kollar mailen och Aftonbladet

Till en datanörd är 10 Mbit lagom, inte för mycket, inte för lite utan lagom. Helst ska man ha över 10 Mbit för att driva Warez-servrar, då behövs 100 Mbit - 1 Gbit minst.

Det beror helt enkelt på vad man ska göra med sin lina.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft 100 istället för 10, för att slippa störa spelservrarna med filtankning. Eller ett uttag till från BBB hade räckt utmärkt, 2*10 hade passat mig fint För det räcker alldeles utmärkt för att tanka eller ha spelservers, det är kombinationen som haltar

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

Går det i 10Mbit på LAN så känns det ju segt :/. Dessutom blir sakerna bara större och större :).

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt 14.4kbaud modem för "några år sedan" tänkte jag att det var nog det sista modemet jag köpte. Det gick ju skitsnabbt att läsa sina email, och man såg inte ens tecknen scrolla över rutan när texten överfördes. Tur att utvecklarna inte tänkte samma tanke...... Då hade vi väl fortfarande suttit här med våra 486or med ett par hundra meg i minne och läst email.

Permalänk
Medlem

nej, egentligen inte. 10 upp 10 ner är perfekt... men under det så börjar man undra hur i helvete man klarade sig med 0.5.....

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tja...som sagts innan beror det ju på ens behov. Ett större problem är ju att bara ett fåtal har mer än en 1 Mbit upload.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem

Jag anser mig nöjd med 10Mbit/s men vem vet vad framtiden har att erbjuda.
Jag var jätte glad med 28,8 modem en gång i tiden också, men då fanns det inte så mycket tjänster som krävde mer. Sen överlevde jag napster tiden på 56k vilket jag tyckte funka.

Så i framtiden kanske vi kommer få mer tjänster som kräver högrebandbredd.

Permalänk
Medlem

När det börjar sänads dhtv (hoppas att det kommer inom en snar framtid) över internet så kommer 10 mbps va för lite. Annars är jag mycket tveksam till att privatpersoner behöver mer än 10 mbps var.

Man bör också vara försiktig med att ge ut 100-linor då det är ganska farligt, en sådan lina i händerna på fel person kan sänka många medelstora/stora företags internet-anslutningar om de inte har rätt konfigurerar utrustning.

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om Internet verkligen kommer användas till att sända regulär tv.

Men iofs, ingen såg nog att vi skulle använda Intenet till telefoni heller.

Vad vet jag, men jag tror det komemr dröja inann det sker iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Frågan är dock om Internet verkligen kommer användas till att sända regulär tv.

Men iofs, ingen såg nog att vi skulle använda Intenet till telefoni heller.

Vad vet jag, men jag tror det komemr dröja inann det sker iaf.

e va? sip började man standardlisera sista halvan av 90 talet, va nog många som såg möjligheter med internet men det mesta kräver bredband för och bli användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mson
Till en vanlig Svensson räcker det med 0,5 Mbit idag. Man kollar mailen och Aftonbladet

Till en datanörd är 10 Mbit lagom, inte för mycket, inte för lite utan lagom. Helst ska man ha över 10 Mbit för att driva Warez-servrar, då behövs 100 Mbit - 1 Gbit minst.

Det beror helt enkelt på vad man ska göra med sin lina.

Är man inte en datornörd om man driver en warez-server?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
e va? sip började man standardlisera sista halvan av 90 talet, va nog många som såg möjligheter med internet men det mesta kräver bredband för och bli användbart.

Nu tänkte jag på tidigare. Men min poäng var att man aldrig vet vad som kommer i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zombit
Är man inte en datornörd om man driver en warez-server?

Joo, men man driver inte en warez-server bara för man är datornörd.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Jag behöver egentligen inte alls 10 Mbit, men nu när det är indraget i lägenheten och kostar mindre än Telia ADSL så är det ju bara dumt att inte använda det.
Men egentligen skulle jag klara mig bra på 1 Mbit också, under det känns det dock lite väl segt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte tacka nej till mera, men egentligen behöver jag nog inte mer.
Fast som sagt var tidigare, var man ju nöjd med 56k... Ryser vid tanken.

Permalänk
Medlem

10Mbit duger väl åt de flesta i dagsläget.

Visa signatur

.: The sun's not yellow it's chicken :.

Permalänk
Medlem

Var mycket nöjd med mitt BBB 10 Mb/s LAN. Men om man får chanses att uppgradera till 100 Mb/s för 200 spänn i månaden extra, why not?!

Så länge man inte förbrukar mer än 300 GB/månaden så är det ju lungt (jag har aldrig förbrukat ens en tredjedel av det tidigare, så...)

Kul o tanka Linuxdistar på en minut per ISO!

Är 100 Mb/s nödvändigt? - Nae, inte igentligen för mig men det är jäkla skönt att tanka hem det man behöver på ca minuten samtidigt som man kan lira lite online om man vill.

Det är ju inte bara jag som hakat på detta erbjudande, så det finns folk att byta shareware och Linuxdistar med i rungande tempo!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Jag klarar mig fin fint med 2mbit, fast jag tycker dock det ska bli skönt som stryk (fast ja tycker inte om stryk... jaja) att få 8mbit på onsdag.. Dock kan jag inte njuta av det innan den 25e, eftersom jag börjar jobba den 12e och jobbar 16 timmar per dag tills den 25e...

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]