Permalänk

Bygga en Front till min Vapochill

Hej alla glada modderz !

Jag har tänkt på att modifiera min fula vapochill låda.
Såhär hade jag tänkt det hela.

Lackering:

Vill ha en svart låda eftersom mitt hemmabiosystem, datorskärm, högtalare, ja i princip allt utom projektorn är svart!
Lackeringen hade jag tänkt att min farbror som äger lackfirma skall utföra för bästa o billigaste resultat. ;P

Fönster:

I sidan och i toppen på lådan sätter jag in fönster så att folk kan se var kompressorn sitter och hur det funkar. Tänkte sätta i lite uv-ljus där i också och fixa kabeldragningen och färgen på kablarna på ett snyggt sätt.

Ljuddämp:

Silikon överallt.
fläktkontroll i någon av 3.5 eller 5.25" platserna.
En jävla massa Ljuddämpmatta från någon bra tillverkare.

Men nu kommer vi då till vad jag vill ha utav er.
Jag har nämligen ingen front till min vapo, den är trasig och dessutom ful.

I princip ser datorn ut såhär i dagsläget.

http://www.bit-tech.net/images/article/79//lidoff.JPG

bilden är på en tom låda men annars helt identisk med min vappo. Ni får tänka er att det sitter en cd-rom i en av 5.25" platserna + tempmätare långt ner i högerkant på lådan. Det sitter även en 120-fläkt i botten. Den framtida fläktkontrollen skall också vara med.

Jag behöver alltså tips från er hur jag skall konstruera fronten!

Vilket material? (svart plexiglas) (Aluminium) <-- Lackering?

Hur skall jag fästa den på bästa sätt? (ont om skruvhål osv)
Gamla fronten hakades fast men det känns inte som om det är stabilt.

Vore kul om ni hade andra tips eller idéer kring detta projekt som jag tänkte påbörja när lönen kommer. Men somsagt Fronten , där vill jag ha mest hjälp och förslag.

Säg till om ni vill ha mer info om något av detta?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna fixa någon schysst front, berarbetat från ett stycke aluminium.

Att färga aluminium svart är inga problem... Anodisering är lösningen (samma resultat som LianLi´s chassin)

Känns detta intressant var vänlig kontakta mig på:
ptz0n@lanbulle.com

Lycka till med övriga modifikationerna.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

Tack för tipset där. Äntligen någon som kommer med en idé i allafall. Mitt inlägg kanske var för ointressant? Fuck knows?! Kom gärna med fler förslag, finns fler frågor att suga på!

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Vila i frid

Hade funderingar på samma sak när jag hade vapo.
Men sen sålde jag den av diverse skäl.

Men en ny front i stil med lianli's front skulle nog vara nice.

Permalänk

det jag upplever som ett stortfrågetecken för dig är, har du alla maskiner o verktyg?

en fräs är nästan ett måste om du ska arbeta i aluminium.

jag menar, ska du ha externa enheter så blire ohyggligt fult om det är snett.. så försök göra det ordenligt från scratch eller låna verkstad eller liknande, man brukar ha tillgång till sånt genom plugg etc.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Verktyg är inga problem CatscaN, Har tillgång till www.gronmarks.se totala sortiment samt deras egna verkstad. Kompetensen att använda verktygen finns också. Jag vill att vi försöker hålla oss kring just själva fronten, designtips, idéer , materialförslag etc.

Pale, du är lite fåordig.. sätt gärna med en länk på vilket lian-Li chassi du menar och berätta gärna mer vilka detaljer jag skall titta noga på.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Metal/plast-botten med en plexiskiva över brukar bli snyggt... Då kan man skriva ut nåe coolt motiv å pilla in emellan dessutom...

Shuttles Xpc kör på den idéen och dom e grymt fina!

Plexi är dessutom ganska lätt att jobba med...

Permalänk

okej. jo men jag tycker det är ganska intressant o veta vad du har tillgång till om man ska ge förslag

exempelvis så skulle jag få problem om någon sa "svarva ett högtalar horn" då jag inte har någon svarv så att säga.

men jag tycker defenetivt du ska arbeta i aluminium, gärna ganska tjock aluminum och sedan fräsa ut allt snyggt och alu knappar o liknande.

gillar lian-li 60 chassit.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Det går ju alltid göra en front i trä. Sedan kan man lacka den i svart.

Permalänk
Medlem

Kolfiber/kevlar ger rätt spejsad look, om du inte har nåt emot epoxylim.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Har din vapochill-front också gått sönder?
Tycker det är ett suveränt chassi i övrigt, men fronten är kass.

Permalänk

Ja lådan i sig är helt ok. Förutom ljudnivån just nu när den är öppen.
Tack för alla tips, det lutar åt en tjock aluplåt/finmaskig gallerplåt som lian-li kör. Sedan fräser man ut lite snyggt för knapparna och tempen. (knappar borde inte vara så svårt att få tag på ) Sedan kompletteras burken med svartplexi eller kevlar me "stealthade" enheter och ev. en fancontroll. hmm ja det är bara sätta igång o rita då och lösa insuget för fläkten nertill på ett snyggt sätt ;P

Kom gärna med mer tips... Speciellt du CatsscaN , du har ju bra idéér och är seriös, har alltid haft svårt att bestämma mig så det e bara bra.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?