Permalänk
Medlem

Ram - bara 90% annvänds?

Hej, mitt slackware har hittat på något konstigt har jag upptäckt.....
Istället för att använda 1024Mb ram så får jag ett varnengsmeddelande i uppstart att endas 883Mb kommer att annvändas..

Finns det något lätt sätt att åtgärda detta på?
Vore ju trevligare om den ville annvända alla 1024Mb..

Slackware 10.0...

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Aktivera det i kärnan och kompilera om den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det enda sättet jag än så länge sätt jag vågat ändra i linux kärnan är med hjälp av kde's grafiska program... som finns med i Control Center, där man kryssar eller bockar för vilka stöd man vill ha... men jag kan kolla där om jag hittar något speciellt för minnet.

En sak till, när ska man egenteligen skriva 'make symlinks dep', 'make bzImage', 'make bzDisk' eller bara 'make install' ?
Vad är skillnaderna på dom olika make- för kärnan?när annvänder man vilket...

Vet i alla fall att jag ska stå i /user/src/linux när jag skriver det...

edit: hittade hur jag fixade så att den annvänder allt ram..
nu undrar jag bara om jag ska symlinka eller något annat..

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Sätt "Processor type and features" -> "High Memory Support" till 4GB.

Hur du kompilerar och installerar kärnan beror på vilken version du använder. I 2.4 kör du make bzImage && make modules && make modules_install. I Linux 2.6 räcker det med make && make modules_install (kan ha fel här, har bara kompilerat 2.6 en gång och det var för en tid sedan )

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Hur du kompilerar och installerar kärnan beror på vilken version du använder. I 2.4 kör du make bzImage && make modules && make modules_install. I Linux 2.6 räcker det med make && make modules_install (kan ha fel här, har bara kompilerat 2.6 en gång och det var för en tid sedan )

man skriver precis som du säger, make och make modules_install i 2.6

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Hedersmedlem

make clean kan man vlija göra ibland också, men det är kanske överkurs i ditt fall. Passa i alla fall på att få ner nyaste kärnan 2.4.27? om du kör 2.4) om du ändå kompilerar om.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer

Finns nu patchar som gör att man slipper aktivra High Memory Support, har för mig att Love-sources kör med det nu.
Då High memory support drabbar prestanda även om det knappt är märkbart

Permalänk
Medlem

skriver jag "make clean" i /usr/src/linux... antagligen? Då tar den bort gamla och temporära filer? Men hur uppdaterar jag kärnan till tex 2.4.27 och 2.6.xx ? Måste väl ladda hem den någonstans ifrån..

edit: Uppstarten gnäller inte längre över att den endast ska använda 883mb av 1024mb.. men kde använder fortfarande bara 883mb.. går det att fixa?
Tycker kde borde känna av sånt automatiskt via kärnan?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kika i dmesg (där står allt möjligt som kärnan slänger ur sig). I de övre delarna.

dmesg | less så kan du läsa det enkelt också. Vet man vad man tittar efter är
dmesg | grep -i <nånting>

-i gör att grep inte är case sencetive.

Kika på www.kernel.org efter vad som är nyaste inom din gren (vilket är 2.4.27).
Det går att tanka ner från kernel.org, men de är redan ruskigt belastade. Sunet brukar vara uppdaterade. ftp.sunet.se.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster