Hjälp med kemiska tecken

Permalänk
Medlem

Hjälp med kemiska tecken

Tjena

Jag behöver hjälp med att skriva det kemiska tecknet för syre.
Nu är det så att jag vettefan hur man skriver dit antal syre molekyler det finns.
Det enda som jag kan skriva är 0 2 .. så om ngn som kan detta, hjälp mig snälla!.

Over and out / wird

Permalänk
Medlem

O(nedsänkt 2), alltså skriver du tvåan som i en potens fast där nere istället för där uppe.
Openoffice.org har en utmärkt formelskrivare för detta ändamål om du ska skriva på datorn.
Edit: Annars kan du bara minska fontstorleken på 2an om du är lat.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag menar självklart i word

Permalänk
Medlem

Minska storleken på fonten, skriv i equation editor, ändra teckenformateringen till nedsänkt eller använd LaTeX som är gjort för sådana ändamål.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

markera tvåan, gå till Format > Tecken å kryssa i rutan Nedsänkt...

Permalänk
Medlem

O
. 2

så kan man också göra, men med "kvadrat" tvåan

Visa signatur

¨
Återinför Övriga Ämnen!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

I Word går det snabbast att skriva "O2", sen markera tvåan och trycka Shift-Ctrl-0 (Ctrl-+ för upphöjt).

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med kemiska tecken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wird
Tjena

Jag behöver hjälp med att skriva det kemiska tecknet för syre.
Nu är det så att jag vettefan hur man skriver dit antal syre molekyler det finns.
Det enda som jag kan skriva är 0 2 .. så om ngn som kan detta, hjälp mig snälla!.

Over and out / wird

jag skulle använt Equation som kommer med (ofta) Office. Insert | Object | "Microsoft Equation 3.0"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Re: Re: Hjälp med kemiska tecken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jag skulle använt Equation som kommer med (ofta) Office. Insert | Object | "Microsoft Equation 3.0"

Bökigt som bara den om man vill använda formler i brödtext.
Själv så brukar jag assosiera upphöjt som Ctlr++ och nedsänkt som Ctlr--. Men smaker e som röven, klöven.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.