Hur hög lön har man som programmerare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Vad sysslar en sån med?

EDIT: Gogglade lite men det skulle vara kul att höra från en som jobbar som det.

EDIT2: Vilken utbildning gick du?

En sådan sysslar (eller kan syssla med) alla skeden i mjukvaru-utveckling, dvs planering, specifikation, implementering, testning osv. Jag jobbar alltså med mjukvara och inte med hårdvara. Det finns ju systemutvecklare för hårdvara också.

Vad gäller utbildning så är jag filosofie magister med datavetenskap som huvudämne. Många jag jobbar med är (eller är på väg att bli) ingenjörer eller civilingenjörer, vilka nog är vanligare utbildningar inom området än fil.mag.

Permalänk
Medlem

Jämför med Datavetare (som jag är i grund och botten) som fokuserar mycket mer på programmeringsbiten, både teori och handgripligen. Mer matte, mer forskningsinriktat. Att jag i över huvud taget nämner det är att det ofta råder förvirring om vad som skiljer de båda utbildningarna åt.

Systemvetare är nog mer generellt... man lär sig programmering men också mycket mer. Datavetare har inte riktigt lika breda kunskaper men dock djupare, med fokus på just programmering och allt som rör detta.

Permalänk
Medlem

Jag tror det beror på vem man frågar. Personligen skulle jag inte tro att många kommer över 35 000, de flesta landar efter många år på 30-35. Men det är bara en gissning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man nu vill tjäna de riktigt stora pengar (iaf mer än 50kkr) så är det ingen ide att bli programmerare?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Var det där ironiskt menat? Annars får du gärna vidareutveckla.

Inte alls. Jag syftade bara på att Silicon Valley (eller San Francisco Bay Area om man inte fattar det förstnämnda ) för de flesta nog är ett roligare och mer utmanade ställe att arbeta och bo i än t.ex. Stockholm. Det amerikanska företagsklimatet må vara orättvist och extremkapitalistiskt med svenska mått, men det finns inte många ställen på jorden där man så lätt kan göra ett namn för sig om man verkligen vill. Jag känner ingen människa som kommit tillbaka till lilla sverige efter att de börjat arbeta i USA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av David.L
Om man nu vill tjäna de riktigt stora pengar (iaf mer än 50kkr) så är det ingen ide att bli programmerare?

Tja, du kan ju alltid börja som programmerare och sen sakta men säkert jobba dig upp till "Chief Software Architect" på Microsoft

Permalänk
Medlem

Vad är det som ger mest betalt inom datorbranschen för tillfället?
Skulle vara bra att veta eftersom att jag har mina tvivel på vilken inriktning jag ska läsa.

Går teknik och väljer mellan datorkunskap eller virtuell design.

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Tja, du kan ju alltid börja som programmerare och sen sakta men säkert jobba dig upp till "Chief Software Architect" på Microsoft

Det får väll bli det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Stämmer bra det..... Man kanske inte bor kvar i studentlägenhet och äter nudlar...

Lägenhet 7000
Bil 3000
Mat 2000
Försäkring mobil telefon el bredband 1000
övrigt 500
Totalt 13500

Sådär nu har du inte en krona över till kläder, nöjen och toapapper

Well.. För mig ser det ut så här:

Lägenhet - 3400 (samma som när jag var student)
Bil - Ingen
Mat - 2500
Telefon - 700
Cigg och onyttigt - 1000
---------------------------------
7600

Vilket ger en 'övrigt' på 5900. Jag har ingen jävla aning vad 'övrigt' innebär och hur fan det kan bli 5900 varje jävla månad, men den finns där iaf. Jag har då fan inga pengar kvar i slutet av månaden.... *Grmpf* Hatar 'övrigt'.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste jobb som routerapa så drog jag in 54k/månad före skatt.
Då var jag ansvarig för ett europaomspännande nätverk, komplett med WAN, LAN och säkerhet. Det är dock en svår bransh att ta sig in i tyvärr.

Ganska kul att leka med cisco-prylar hela dagarna också

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Citat:

Inte alls. Jag syftade bara på att Silicon Valley (eller San Francisco Bay Area om man inte fattar det förstnämnda ) för de flesta nog är ett roligare och mer utmanade ställe att arbeta och bo i än t.ex. Stockholm. Det amerikanska företagsklimatet må vara orättvist och extremkapitalistiskt med svenska mått, men det finns inte många ställen på jorden där man så lätt kan göra ett namn för sig om man verkligen vill. Jag känner ingen människa som kommit tillbaka till lilla sverige efter att de börjat arbeta i USA.

Jo, det beror väl på hur man värderar arbete, karriär och annat i livet. Personligen skulle jag inte vara beredd att arbeta i USA även om jag fick dubbla lönen. Silicon Valley är inte heller det enda teknologicentrat i världen av sitt slag och i min mening finns det mycket roligare och tillräckligt utmanande ställen att jobba på t.ex. i Sverige. Det är ju frågan om tycke och smak. Jag känner i alla fall människor som fått nog av att jobba i USA (b.la. min egen farsa).

Off-topic reflektion: Någon annan än jag som reagerat över hur denna tråd har hållits på en vettig nivå jämfört med om den t.ex. hade skrivits i ÖÄ. Då hade sannolikt 50% av inläggen varit tämligen fattiga på innehåll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlotH
Vad är det som ger mest betalt inom datorbranschen för tillfället?
Skulle vara bra att veta eftersom att jag har mina tvivel på vilken inriktning jag ska läsa.

Går teknik och väljer mellan datorkunskap eller virtuell design.

En sak att tänka på kanske, så det ser ut nu kanske det inte alls ser ut om 4 år när du är klar med din utbildning, jag tycker inte riktigt man ska låta pengarna styra allting utan gå efter vad man vill göra framför pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosenson
En sak att tänka på kanske, så det ser ut nu kanske det inte alls ser ut om 4 år när du är klar med din utbildning, jag tycker inte riktigt man ska låta pengarna styra allting utan gå efter vad man vill göra framför pengarna.

Jag läser till civ-ing/datateknik på kth och jag har fått intrycket av att väldigt många egentligen inte är intresserade av datorer på något sätt (möjligen än att chatta på msn) utan pluggar där mer för att ha möjlighet att tjäna bra i framtiden. Den mest vanliga förekommande frågan i min klass vid kompetensinriktningen tredje året var "Vad tjänar man om man blir det här eller det här?". Ganska tragiskt om det skulle visa sig att min generation inte har något intresse annat än att tjäna stålar än att faktiskt göra något de verkligen vill och känner för.

Men jag håller med till 100%, välj något som du verkligen tycker är roligt och låt inte pengarna styra. Den här branschen svänger friskt.

Edit: Låt mig få citera en kompis under en av filosofikurserna:
"Alltså vad är det här?? Det känns som att 80% valt det här för att kunna tjäna pengar, 10% valt det för att de inte visste vad de skulle välja, 5% av de som valt det hänger runt och 5% är de som verkligen är intresserade."

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Hedersmedlem

Takashi: Läser folk till ingenjör för att tjäna pengar? Är inte det en motsägelse? Att läsa till ingenjör är snarare det säkraste sättet att placera sig i det allra mittersta segmentet av medelklassen

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att jobba inom nätverk/säkerhet. Programmering ger inte så mycket, det finns överflödigt med kodare idag. Däremot någon som kan det här med säkerhet bra och kan bygga ett nätverk åt företag... där kan du kamma in lätta stålar.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Mitt tips är att jobba inom nätverk/säkerhet. Programmering ger inte så mycket, det finns överflödigt med kodare idag. Däremot någon som kan det här med säkerhet bra och kan bygga ett nätverk åt företag... där kan du kamma in lätta stålar.

Kan inte mer än instämma, dessutom med erfarenhet från branschen.
Det är dock en bransch som är ganska svår att ta sig in i, men väl inne så blir man kvar

Visa signatur

NAT och FTP borde få ett pannskott och släpas ut i skogen för att mata älgarna med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ogun
Kan inte mer än instämma, dessutom med erfarenhet från branschen.
Det är dock en bransch som är ganska svår att ta sig in i, men väl inne så blir man kvar

Som det är med ungefär alla andra branscher då, om annat är det enklare att snacka skit så man är kvar i dator-relaterade jobb.

Exempel under Skellefteåfestivalen (dock är det antagligen för att jag hatar linux-lusers som snackar sig kvar i jobb jag skulle springa cirklar runt dom i, men men):

En server som användes till biljett-incheckning (körandes Linux, Mandrake) ska vi "fixa" (vi är jag och en annan kille som aldrig sett den förut), nåväl, bootar upp den, den tvingas köra fsck etc, eftersom den är überviktig ringer jag den datanansvarig för hela skellefteåfestivalen (det låter overkill, men det var typ 5 som höll i det dator-relaterade) för att fråga om vad jag ska göra (Jag vill såklart gardera mig från eventuell skuld om fsck failar rakt åt helvete). Han säger, kör på (grinig och på semester), sagt och gjort.

Nåväl, den har fel IP (och gateway), jahapp, inget root-pass har vi heller till den, och det vet inte datoransvarig heller (WTF?), men han vet vem som har det, så vi ringer honom och förklarar hur läget är. Efter en stund (när några anställda har klagat på att den inte är uppe, kthx) kommer han ditt, och gör följande i sekvens, bootar upp den, loggar in med en användare, su'ar till root (lol #1, liten säkerhetsgrej eventuellt). Nu förväntar ju sig dom flesta att han ska köra ifconfig och route right? (Samt ändra i configfilerna för samma ändringar) Inte då, han startar Lynx/Links och kör mot den lokala Webmin (med ssl no less, så han tvingas acceptera det self-signed certifikatet hela tiden vid varje sida men det ser jävligt L33T ut att trycka snabbt ju) daemonen och ändrar där, bootar om, det funkar, and all is well.

Jag hade svårt att hålla mig för skratt (Även om jag är arbetslös)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
... loggar in med en användare, su'ar till root (lol #1, liten säkerhetsgrej eventuellt). ...

Nu blev jag nyfiken. Jag är ingen höjdare på det där ned säkerhet i *nix-system, men vad är det som är roligt med att han su:ade till root? Hur skulle han annars kunna köra ifconfig/whetever som behövdes för att byta IP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu blev jag nyfiken. Jag är ingen höjdare på det där ned säkerhet i *nix-system, men vad är det som är roligt med att han su:ade till root? Hur skulle han annars kunna köra ifconfig/whetever som behövdes för att byta IP?

Nej, han menade att han lika gärna kunde loggat in som root direkt när han bara skulle byta IP på den (vilket han antagligen visste krävde att man var inloggad som root).

Permalänk
Medlem

Tjänar mellan 150:- och 300:- / h beroende på vilken kund jag sitter hos.
Jobbar som java-konsult på ett medelstort företag. Ingen jobbsäkerhet att snacka om tyvär :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Nej, han menade att han lika gärna kunde loggat in som root direkt när han bara skulle byta IP på den (vilket han antagligen visste krävde att man var inloggad som root).

Men det förutsätter att man ställt in sshd så att det går att logga in som root direkt och det är väl i så fall ett tecken på sämre säkerhet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det förutsätter att man ställt in sshd så att det går att logga in som root direkt och det är väl i så fall ett tecken på sämre säkerhet?

Jag förstod det som att han satt framför datorn och höll på och inte via SSH. Om det var via SSH är det dock fullt förståeligt varför han loggade in som en användare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Han var där fysiskt, framför burken.

Permalänk
Medlem

oavsett lönen är det ju inte så hett att ragga me iaf

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX

Vilket yrke är hett att ragga med då, russinskrynklare?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Vilket yrke är hett att ragga med då, russinskrynklare?

Läkare, pilot, brandman, president och knug

Permalänk
Medlem
Citat:

Takashi: Läser folk till ingenjör för att tjäna pengar? Är inte det en motsägelse? Att läsa till ingenjör är snarare det säkraste sättet att placera sig i det allra mittersta segmentet av medelklassen

Absolut du har helt rätt Men många går ju ändå på Sif:s rekommendationer för en ingångslön, vilket för civilingenjörer är mellan 22550-26000kr (fast jag är inte så insatt i hur mycket folk tjänar, är DETTA mittsegmentet?). Lönen stiger ju efter erfarenhet. Problemet är att man inte kan förlita sig på dessa siffror helt och hållet, och att många i min klass (återigen tar jag upp klassen som exempel) förväntar sig att tjäna mer än 30k på första jobbet. Visserligen fint att de personerna har massa femmor i betyg, men vad hjälper det om man inte har någon praktisk erfarenhet? Hoppas inte detta gick alltför OffT.

Till trådskaparen: Vad gillar du att hålla på med? Vad skulle du kunna tänka dig att syssla med, alltså verkligen gå till jobbet och hålla på med det i 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan?

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLEX

Då får man kompensera med en hundvalp och en cabriolet.

Permalänk
Medlem

Jag påbörjade en civilingenjörsutbildning i datateknik förra året, men börjar bli mer och mer skeptisk till mitt val (har till och med tagit ett sabbatsår i år för att tänka över mitt val). Det är framförallt mjukvarupatenten som oroar mig då eget företagande lockar mig mest. Visst, har man målet satt att jobba för någon drake som Ericsson eller Microsoft så är det väl inget att gnälla om att storföretagen stagnerar it-branschen med en massa patent, men det är inte en särskilt lockande framtid för de med drömmar om eget företagande. Är detta något som oroar de av er som har en mer innovativ sida och större entreprenörsanda?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Konkurrans från programmerare i länder som indien och polen gör ju inte läget bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Takashi
Till trådskaparen: Vad gillar du att hålla på med? Vad skulle du kunna tänka dig att syssla med, alltså verkligen gå till jobbet och hålla på med det i 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan?

Något inom dator som det ser ut nu, antingen starta ett eget företag som har något med datorer att göra eller bara arbeta vanligt åt någon (det yrket ska också handla om datorer). Dock hälst det förstnämnda. Jag vet dock inte exakt vilket dator yrke/företag det ska vara och det är lite det som är anledning till att jag gjorde den här tråden, så jag kan se vad man tjänar inom de olika dator relaterade yrkena osv så att det bli lättare att välja bland alla de som finns. Självklart är det inte bara lönen som kommer att avgöra att jag väljer något visst yrke, det måste ju också vara något jag tycker är kul också.