Permalänk
Medlem

Allmän programmering

Hej jag letar efter allmän programmering hur det kom till osv. Skulle va bra om ni skulle kunna ha nå länkar till nå sidor jag har varit ute å googlat men hittade inget..:'(

Jag e ny här på sc så jag hoppas att jag skrev d i fel kategori..!

Mvh DexTroN

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk

Så här beskrev vår programmeringslärare det för oss i ett dokument.

Att programmera är att ge instruktioner till datorn och programmeringsspråk är det sätt man uttrycker instruktionerna på. Det finns en mängd olika programmeringsspråk där varje språk har sina förtjänster.

En dator är fylld med elektronik och "förstår" bara "ström på"/"ström av" i de olika elektroniska komponenterna. Detta var det ursprungliga sättet att programmera datorer, dvs att ändra en mängd omkopplare. En sekvens av PÅ-AV-AV-PÅ-AV-PÅ-PÅ-PÅ, kan ges en symbolisk presentation där 1 betyder "på" och 0 betyder "av". Den symboliska presentationen 10010111 kan då även tolkas som ett binärt tal vilket gör det hela mer "greppbart" för programmeraren. Att skriva mängder med 1:or och 0:or möjliggör knappast några mer avancerade program, men håller programmeringen på en nivå som datorn lätt förstår. För att skapa större och mer avancerade program blev man tvungen att utveckla programmeringsspråk som låg längre från dators begreppsvärld (1:or och 0:or) och närmare människan. Detta medförde att de programmeringsspråk vi använder idag inte är instruktioner som datorn förstår, utan ett sätt att uttrycka instruktioner så att de kan "översättas" till något som datorn begriper. Alla instruktioner till datorn som du skriver (kallas för källkod) måste därför "bearbetas" av olika program och omvandlas till maskinkod.

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk
Medlem

Jag är ny här på sweclockers, så jag hoppas att jag skrev denna tråd i fel kategori?

VA?

Hur som helst, Mittro fick med det mesta, lättast skulle vara om du testade lite själv också. Angående vilket språk du ska testa så kolla i faq

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

Du läser ju inte ens programmering, Bratt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Du läser ju inte ens programmering, Bratt.

1. Skriv MittroSpaung + citering. Ingen här vet att jag heter Bratt.
2. Ska de va så noga då? Lite onödigt att skriva "Programmeringsläraren på skolan som jag kommer ha i tvåan beroende på vad jag kommer välja för inriktning har skrivit bla bla o.s.v när jag bara kan skriva så.

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk
Hedersmedlem

Tynnhammar: Håll privatsamtalen någon annanstans.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för att jag fick lite info om programmering men iof visste jag redan d där jag måste göra en uppsats till svenskan å jag tog programmering det är därför jag ville ha sådär om allmän programmering..! Svenska läraren fattar ändå 0 om det handlar om datorer men jag gör det för min egen skull för jag vill lära mig C++ men jag vet aldrig vart jag ska börja kan ni hjälpa mig med det...?

Just sen letar jag nåt så att jag kan lära mig Linux på ett enkelt sett..!

Mvh DexTroN

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5 | Intel Core i5 4690K 3,5 GHz | Asus R9 290 4GB GDDR5 | AMD Radeon 8GB 2X4GB 2133MHz | Samsung 840 EVO 256GB | 2TB Western Digital Black | Corsair HX 850W 80+ | 3TB Western Digital MyBook | Mionix NAOS 5000 | Qpad MK-85

Permalänk

Re: Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DexTroN
Just sen letar jag nåt så att jag kan lära mig Linux på ett enkelt sett..!

Knappra in http://www.debian.org i webläsaren, tryck på "Network install" i menyn. Tryck på "Minimal CD"-länken och sedan trycker du på "Debian-Installer page"-länken nästan längst ner på sidan. Sedan trycker du på länken "i386" under punkten "netinst CD image, with Debian base". Om du inte hittar dit har du en direktlänk här. Bränn ISO-filen till en skiva som du sedan bootar datorn med. Vid boot:-promten skriver du linux26 och tycker enter sedan följer du instruktionerna på skärmen. Sedan kan du titta runt lite på http://www.aboutdebian.com/ och googla lite efter linux howtos. Till sist: experimentera själv, det är det du lär dig bäst på.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det hela började med George Boole som presenterade sina teorier om binär representation sedan har det rullat på med turing-maskiner. Den person som dock är mest betydelsefull inom detta är nog matematikern John von Neuman som var en av dom första i världen att kunna använda elektriska kretsar enligt dom teorier som George Boole presenterat. Sök runt lite på neuman samt boole.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt