Överföring från en dator till en annan

Permalänk
Medlem

Överföring från en dator till en annan

Trodde det här skulle vara enkelt... Har två datorer med WinXP SP2. Trådlöst nät finns. Tyvärr har den ena datorn bara 802.11b, så jag får en överföring på runt 3 mbit/sekund (vilket inte är så kul om man har flera gigabyte att ladda över). Jag kan också ansluta datorerna med en LAN-kabel...men då hittar de inte varandra. Det är problemet. Skulle ju hellre överföra i 100 mbit/s... Hur upprättar man en förbindelse så de hittar varandra?

Permalänk
Medlem

"Guiden överför filer och inställningar" ska funka i detta sammanhang.
Har du korsad eller rak TP-kabel ?, det kan ju alltid ha något med saken och göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dra en korsad kabel mellan dessa, lägg dom i samma subnät , samma arbetsgrupp, stäng av alla lokala brandväggar (behövs inte just nu om ni bara är två och inte ska hacka varandra) ha olika namn och ip nummer i dom, välj statiska ip nummer då ni troligen inte har nån DHCP server involverad (eller ta hem netbeui för w2k_xp in worst case), tuta o kör så det ryker, detta BÖR fungera.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

tja, jag hakar på här... har ett liknande problem. Jag har skrivit in all rätt och datorerna hittar varandra MEN när jag går in på min arbetsgrupp för att logga in sas på den andra datorn och komma åt filer så kräver den ett password??? vadå password.. jag har inte skrivit in ngt password.... jag blir galen detta som var så enkelt på NT och skal vara enkelt på xp... men jag klarar inte av det tydligen ;---(

tillägg: jag kan pinga de båda datorerna så allt funkar men de e dehär med passwordet den kräver...... har ju inte det och vet inte vad det är.....

ngn som kan hjälpa?

Visa signatur

P4 2,4C

Permalänk
Medlem

Terence: pröva med att aktivera gästkontot eller skapa en användare som finns i burken du vill in i.

Edit: Vet ej om du har delat ut något, men ta annars och dela ut en katalog så du inte försöker gå mot C$ eller IPC$

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP