LILO laddar kärnor _långsamt_

Permalänk
Medlem

LILO laddar kärnor _långsamt_

Detta är inte direkt något problem, bara irriterande då det tar längre tid att boota. När LILO laddar en kärna så skriver den ut massvis med punkter, t ex

Loading 2.6.8.1. . . . . . . . . . . . .

Sådär långt brukar det gå på en av mina burkar, på en annan ser det ut såhär när LILO laddar kärnan:

Loading 2.6.8.1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Detta är lite störande, är ju en modern dator så det bör ju inte ta så långt tid att ladda den alls. Är en bärbar ifall det förändrar saken, kanske har något med BIOS att göra. Har ni några tips på hur jag kan korta ner denna tid?

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg till
lba32
compact
i din lilo.conf

Sådär var min laptop förut, lade till de två raderna och nu fungera det klockrent.
Startar direkt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Sådär ja. Det löste det. Nu bootar burken på 39s istället för 1:30-2min när den stog och degade i en evighet i LILO. Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, en aning skillnad i tid.
No problemo.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste ju inte har kärnan komprimerad alls heller. Eftersom man sällan har den på diskett längre så gör det ju inte så mycket om den är nån mb större. Inte för att kärnan tar så lång tid att packa upp på en modern datorn, iof.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster