Permalänk
Medlem

GNU/Hurd

Jag hade tänkt att testa Gnu/Hurd för skojs skull och tänkte höra lite vad ni andra har för erfarenheter av det. Är det bara något man kör för skojs skull eller finns det något som gör det bättre än Linux ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Trodde inte att dom hade färdigställt hurd.....

Visa signatur

[ ... ]

Permalänk
Medlem

Re: GNU/Hurd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Jag hade tänkt att testa Gnu/Hurd för skojs skull och tänkte höra lite vad ni andra har för erfarenheter av det. Är det bara något man kör för skojs skull eller finns det något som gör det bättre än Linux ?

Hurd har en microkärna har jag för mig, så då har man den vanliga kampen, vad är bäst...

Permalänk
Medlem

Re: Re: GNU/Hurd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Hurd har en microkärna har jag för mig, så då har man den vanliga kampen, vad är bäst...

Flamefest!
Jorå, Hurd bygger på Mach-kärnan som har funnits ett tag(var bland de första mikrokärnorna). Jag tycker det verkar som om de är en bit ifrån att vara ett komplett system. Tittade lite snabbt och en del saker verkar inte ha blivit implementerade än(semaforer t ex). Och de nämner dåligt stöd för hårdvara, vilket kan vara jobbigt. Det är vad de själva säger på hemsidan. Men testa, och berätta vad du tycker.

Jag har läst brevväxlingen mellan Torvalds och Tannenbaum om Linux vs Minix, och enligt den förre så är det dumt att använda unix-api på en mikrokärna iom att de flesta systemanrop är synkrona. Jag är inte så tekniskt insatt men i ett system där kommunikationen sker mellan processer i skillda minnesrymder, så kommer tiden att byta process på cpu:n påverka prestandan i systemet(i och med utbyte av data mellan två eller flera processer). Om de istället är implementerade som trådar i kärnan kan kommunikation ske utan byte av process vilket skall ge bättre prestanda eftersom processbyten är dyra operationer (iaf på pc). Tannenbaum menar att det är överdrivet när man sitter och gnäller över prestandaförlust och sedan sitter och programmerar i Java. Men det finns delar i Linux som körs utanför kärnan med bra prestanda som t ex X, jag vet inte om det beror på att den jobbar asynkront(events), buffrar information, både och eller inget av dem.

EDIT: Nu är ju inte X en del av Linux, men många använder det, så jag tänkte att det skulle vara ett bra exempel.

Det finns massa info på nätet om skillnader, tankar, argument och smutskastning av oliktänkande. Och som alltid, kritisk källgranskning, även av texten ovan. Litar du på mig? Jag kanske inte vet vad jag pratar om....

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk

Jag tror att ur ett användarperspektiv så är inte Monolithic kernel vs. microkernel intressant. Som användare är det ju trots allt hur systemet presterar o.s.v. som är intressant.

Jag tror, utan att ha en aning egentligen, att Linux i alla slutanvändar-aspekter, på en x86-plattform, är bättre. Och att GNU/Hurd bara är intressant för utveklare.
Flame me if I'm wrong.

Jag läste den där diskussionen från 92, intressant att läsa..

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Citat:

Fråga Tanenbaum!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Citat:

Förlåt min okunnighet, men vad är en microkärna(och vad skiljer den från en "vanlig" ?)

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond

Permalänk
Medlem

Ifall man får det att funka så är microkernels bättre, det är iaf min slutsats utav det jag läst. Dock brutalt struligt att få till det på ett bra sätt.

Permalänk

Re: Re: Re: GNU/Hurd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Förlåt min okunnighet, men vad är en microkärna(och vad skiljer den från en "vanlig" ?)

http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Kernel-(computers)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Fråga Tanenbaum!

Haha, jag är lite neutral i denna fråga om vad som är bäst, jag har absolut inget emot microkärnor, är ju både Mac och BSD användare, och osx är ju besläktad med både mach och bsd, så jag står med fötterna på ett mellanting, en hybrid

Permalänk
Hedersmedlem

Hurd går att köra men är ruskigt ostabilt. Dvs går att leka lite med, men inget man i dagsläget kan köra och arbeta på.

Microkärnor har, och kommer alltid att ha, ett visst overhead mot en monolistisk (eller semimonolistisk som linuxkärnan) dito.

Den har ju dock en del trevliga fördelar, men är imoh inte intressant för "riktiga" system, i alla fall inte än på ett tag.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: GNU/Hurd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Kernel-(computers)

Tackar

Qaztaz: Ok, jag ska ju bara testa det för skojs skull, men det verkar ju inte bli något att köra seriöst om det är ostabilt som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Fråga Tanenbaum!

Som förövrigt skriver mycket tydligt i sin litteratur att mikrokärnor kan vara svårt få samma prestanda som i en monolitisk kärna.

Litteraturen jag hänvisar till är för övrigt:
Modern Operating Systems second edition ISBN:0-13-031358-0

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt