Permalänk
Medlem

Galen CPU temp

Har ett Abit KV8Pro v1,1. BIOS v1,6 (nyaste)

AMD64 3200 @ 2420 mhz

Nu är det så att varanan (ungefär) boot växlar min CPU temp. Det står alltid samma överallt jag kollar, bios, mbm5, andra alternativa program, uGuru osv. På ena booten får jag 26-28 grader idle, 50-55 grader fullload. På andra får jag 48-50 grader idle och ändå upp till 75 grader fullload. Jag måste säga att jag tror inte på att någon av dem stämmer. Fast känner jag få kylflänsen så är det inte ens varm när CPU e idle, men när jag har kört prime95 i 30 min (och ja, det kör helt stabilt) så är den ganska varm, men inte så att man måste ta av handen alls. Går det att fixa detta, för när den väljer det varmare alternativet och går över 75 grader så börjar datorn cpa pipa överallt :/

Permalänk
Medlem

Re: Galen CPU temp

Vadå, det är väl inga problem med den tempen.
Du får ju ställa in i BIOS att den inte ska varna vid så moderata temperaturer så den slutar pipa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av neXS
Har ett Abit KV8Pro v1,1. BIOS v1,6 (nyaste)

AMD64 3200 @ 2420 mhz

Nu är det så att varanan (ungefär) boot växlar min CPU temp. Det står alltid samma överallt jag kollar, bios, mbm5, andra alternativa program, uGuru osv. På ena booten får jag 26-28 grader idle, 50-55 grader fullload. På andra får jag 48-50 grader idle och ändå upp till 75 grader fullload. Jag måste säga att jag tror inte på att någon av dem stämmer. Fast känner jag få kylflänsen så är det inte ens varm när CPU e idle, men när jag har kört prime95 i 30 min (och ja, det kör helt stabilt) så är den ganska varm, men inte så att man måste ta av handen alls. Går det att fixa detta, för när den väljer det varmare alternativet och går över 75 grader så börjar datorn cpa pipa överallt :/

Permalänk
Medlem

Ja orkade inte läsa allt men alltså de där med att den piper de är för att den varnar att den e 75 grader o så ska de vara om du nu inte vill ha en stekt processor till slut.. standard är alarm @ 75 shutdown @ 85 sjävl har ja 70 80 vill inte paja den ^^

Permalänk

Lite gammal tråd, men har exakt samma problem som trådskaparen med mitt moderkort:

Abit UL8, ULI M1689, Socket-939, ATX SATA, LAN, DDR, Ljud, AGP8X

AMD64 3000 (orginal)