Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Dela CPU kraft!?

Finns det något 3:e parts program för windows så att min huvuddator kan hämta CPU kraft från andra datorer i nätverket?
Tänker bla på SETI som går ut på att flera datorer hjälps åt för att "knäcka" en kod...

Borde ju rent teoretiskt sätt gå? Om min CPU tex får informationen vad blir 1+2=x *3

Om min dator är lite lat då så räknar den ut 1+2 och säger att det blir 3 och ber den andra datorn gångra 3 med 3.. så säger den andra datorn till min dator att det blir 9..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Det du söker är nått sätt att klustra...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är bara det att din CPU är många gånger snabbare än en trög TP kabel eller vad du nu andvänder.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Topic: Jo, han får väl köra gigabit-nätverk

Sen får han installera linux istället och köra några noder med ett mosix-kluster

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

x=1, det räknade mina kluster ut!

Visa signatur

Har skaffat ny avatar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillchips
x=1, det räknade mina kluster ut!

Jag hoppas du förstår hur rolig den där meningen var?

X=1 (many computers = one)

själva definationen av ett kluster

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Det är bara det att din CPU är många gånger snabbare än en trög TP kabel eller vad du nu andvänder.

Jo det förstår jag också.. Men om jag vill coda en XVID film tex vilket jag gör ibland..
Säg att det tar ca 5 timmar och ger en 700mb fil.

Om datorernas CPU är lika kraftig borde jag nästan kunna halvera tiden. Med 100mbit kopierar jag ju över filen på cirka 2-3 minuter.
Den ena datorn gör hälften av beräkningarna och den andra gör resten. Då borde filmen vara klar på 2,5 timme...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Topic: Jo, han får väl köra gigabit-nätverk

Sen får han installera linux istället och köra några noder med ett mosix-kluster

Jo sannt. Men iofs är nog inte gigabit snabbt nog det heller.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Topic: Har du koll på kluster ö.h.t. ? några av världens snabbaste datorer är kluster som kör över...just det Gigabitnätverk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså.. Det jag egentligen vill använda det till är Photoshop och coda Xvid filmer. Så om någon vet något plugin eller liknande vore det också intressant..
Annars vore det ju inte fel att få lite mer fart i burken.. Den andra datorn står ju ändå och gör absolut ingenting..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

spanXen: finns plugins till program för att göra det du vill med kodning av filmer och så... de delar upp filmen i delar och låter varje Nod ta varje del..sen när någon är klar med sin del så får dom en ny...

Vet inte något plugin som kan användas för att koda filmer över nätverket sådär direkt...men jag kan inte släppa känslan av att jag sett något sådant till virtualdub

edit: t.ex. 3d studio max har ju någon multinode funktion för att rendrera bilder så... det är det enda programmet jag kan komma på på rak hand som har det inbyggt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Topic: Har du koll på kluster ö.h.t. ? några av världens snabbaste datorer är kluster som kör över...just det Gigabitnätverk

Detta vill jag ha bevis för innan jag ger mig.

Edit: Hittade själv. Hade för mig något annat.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

dra ur processorn ur den o stoppa in i din ?

eller ne det kanse var en dålig ide..

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Hittade själv. Hade för mig något annat.

Bara för att ta en ur högen:

Nr 31 bland VÄRLDENS snabbaste datorer.

http://www.top500.org/sublist/System.php?id=6811

System:
xSeries Xeon 3.06 GHz - Gig-E
System Type:
xSeries Cluster Xeon 3.06 GHz - Gig-Ethernet

Jajustja, så att du inte tror det gäller en vanlig dator:

System Family:
IBM Cluster
Processors:
1128

Sen att det fanns ett xserve cluster som var ett av världens top 10 snabbaste ett tag (om jag inte missminner mig helt), som baserade sig på helt stock xserve servrar från apple...

vet du vad dom levererades med för nätverkskort som standard? ...jo, gigabit ethernet... 2st förvisso, men ändå

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag har inget bevis, men det borde ju inte behövas mer. Hela grejen med ett kluster är just att dela upp arbetet i olika delar som "tas om hand" av olika noder i klustret. Är det inte så stora grejor så hade ju ett 56k-modem varit tillräckligt, tittat bara på SETI@home, Folding etc.

Visa signatur

Har skaffat ny avatar..

Permalänk
Medlem
Citat:

spanXen: finns plugins till program för att göra det du vill med kodning av filmer och så... de delar upp filmen i delar och låter varje Nod ta varje del..sen när någon är klar med sin del så får dom en ny...

Vet inte något plugin som kan användas för att koda filmer över nätverket sådär direkt...men jag kan inte släppa känslan av att jag sett något sådant till virtualdub

edit: t.ex. 3d studio max har ju någon multinode funktion för att rendrera bilder så... det är det enda programmet jag kan komma på på rak hand som har det inbyggt

Okej .. Det jag misstänkte .. man måste alltså ha ett plugin eller liknande till varje program? Ingen som vet om det finns till Photoshop? Eller någon som vet vad jag kan söka efter för att hitta? Jag har ingen aning vad ett sånt plugin skulle kunna heta..

Eller någon som vet om det finns någon "universell" sak som räknar u allt som händer med datorn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

spanxen; isåfall måste det nästan vara inbyggt i kärnan, finns tyvärr inte i windows xp...

någon som vet kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

spanxen; isåfall måste det nästan vara inbyggt i kärnan, finns tyvärr inte i windows xp...

någon som vet kanske?

OK... misstänkte väl det också..
Men du verkar ju kunna det här med kluster... Vad borde jag säka på för att hitta ett plugin till Photoshop?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

faktiskt mer inne på linuxkluster tyvärr :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

faktiskt mer inne på linuxkluster tyvärr :/

Du vet inte alls vad plug-inet till virtual dub heter? Bara så jag har nåt att söka på.. har försökt med photoshop cluster plugin och liknande men hittar inte nåt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa sök på typ photoshop multi node

Visa signatur

Permalänk

varför inte köra fler processorer än en på samma moderkort då?
visst, kanske kostar extra, men

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Hedersmedlem

*flyttad*

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte bara låta den andra datorn koda medan du nåt annat?

Visa signatur

vayenn

Permalänk
Medlem
Citat:

De kör knappast över ethernet, snarare speciallösningar såsom infiniband, scali, myrinet eller elan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

apple kanske är närmare än någon annan angående just detta

de håller ju på att lalla fram xgrid, är tyvärr inte så insatt i detta, men det innebär att osx upptäcker alla tillgängliga osx datorer i nätverket och använder dem.

nyaste programmet att använda xgrid är logic från apple, musikskapar program.
det vore hur extremt läckert som helst om apple kunde göra xgrid "transparent" och tillämpa det på alla program.

läs på denna sida om ni är intresserade: http://developer.apple.com/hardware/hpc/xgrid_intro.html
"We've seen the tachometer peak at around 60 GHz while running on a grid of 700MHz eMacs."

Visa signatur

weeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillchips
Jag har inget bevis, men det borde ju inte behövas mer. Hela grejen med ett kluster är just att dela upp arbetet i olika delar som "tas om hand" av olika noder i klustret. Är det inte så stora grejor så hade ju ett 56k-modem varit tillräckligt, tittat bara på SETI@home, Folding etc.

Va har du för dator idag ?
eller datorer!

jag kör seti ochså och anv 2 datorer ibland 3 du kan ju anv 3 datorer och köra samma konto.
jag tror att man inte tjänar så mycke på att samman koppla flera datorer och köra en WU åt gången. min dual Opteron 246 klarar av ca 10-12 WU om dagen och min AMD 2500+ klarar av 5-6 om dagen tillsamman blir det ca 15-18 WU.
Även om jag kopplar i hop dom så tror jag att den skulle klara av 18WU endå!
men då jobbar dom med 1 WU åt gången! och de tar kanske 1 tim 30 min för varje WU.

Slösa inte bort pengar på dyra Nätverkskort eller nått köp Dual Opteron du ochså sälj dina gammla burkar, jag gjorde det ! i.s.f 6-7 datorer så har jag 4 st kvar.

2 av dom jobbar 24 tim/ dagen!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
De kör knappast över ethernet, snarare speciallösningar såsom infiniband, scali, myrinet eller elan.

Jovisst använder dom det... men jag sa inte att de i absoluta toppen gör det, men många på Top500 listan gör det..så Gigabit ethernet är gott och väl snabbt nog för att han ska kunna använda det för att köra Divx och Xvid kodning över det...

Visa signatur