Permalänk
Medlem

rund cirkel i MDF, hur?

Hej !

Ska bygga ett par högtalare och undrar hur man lättast gör hålen till basen repsektive diskansen.

Funderar på om man kan använda en sådan billig handöverfräs eller vad de nuheter från till exempel classe?

Ge mig förslag om ni kommer på!

Om ni undrar vilka högtalare det är så är det ett par HFLS-1
dvs de högtalarna som de på hififorum.nu har sätt ihop.

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Använd sticksåg det måste väl fungera? Annars får du väl lägga en playwoodskiva på varje sida och använda sticksåg. Borra ett hål först bara så du får ner sticksågen

Permalänk

Har du en borrmaskin så går det ju att köpa/låna en hålsåg i den dimension du ska ha. Hör med några företag/firmor om de kan låna ut en hålsåg. Bara ge dom ditt id el dyligt som pant för att du kommer tillbaka med den Funkade för mig.

Edit: Såg inte att du skulle ha upp hål för bas Sticksåg eller tigersåg, går oxå att låna.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem

Vad är en tigersåg?

Tror inte jag vill använda sticksåg, tror inte man kan få ett fint hål för det vill jag ha
Men är det ingen som vet hur en sådan handfräs funkar?

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

sticksåg--> fil--> sandpapper

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är nått i stil med det här du är ute efter:
http://www.naqref.com/routing.html

Permalänk
Medlem

Jag kör med sticksåg - funkar alldeles förträffligt prima.
Rita upp cirkeln först, sen är det bara att såga!

Permalänk
Medlem

- ska du fälla in högtalarna snyggt är Överhandsfräs är det allra bästa...
- sticksåg går också bra men, precision -näe- ... är det dessutom tjock MDF
- böjer sej bladet rätt lätt..

- Tips.. kolla så att frässtålet e sjysst! inte kul att tex fräsa 12st 12" hål med ett dåligt frässtål.. *vet*

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten

Permalänk
Medlem

Har sticksåg som jag kan använda men tvekar om jag kan få ut hålet så fint som jag vill

Men har ingen har använt en överhandsfräs?
Skulle vara bra och veta om de är svåra att använda och om det går att använda en billig som finns på classe eller Harald?

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem

Om du bara ska göra hål för att montera elementen i så duger en sticksåg gott, kanterna på hålet kommer ändå inte att synas.
Men om du däremot ska försänka elementen också så måste du fräsa och det är inte lika lätt att bara göra för minsta lilla fel så syns det tydligt när du väl monterat elementen där.

Jag har användt sticksåg till hålen på alla mina högtalarbyggen och det funkar hur bra som hellst.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Nödlösning:
Rita en cirkel och borra massa hål innanför denna ganska nära varandra, slå ut mittenbiten och raspa.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

använd en fräs. Till många handöverfräsar finns det en stång du sätter fast i fäsen... fungerar precis som en passare!
men har du ingen fräs och bara kommer använda den till den här "modden" så skulle jag defenitivt göra som Karaff förslår
lycka till

Permalänk
Medlem

Fråga på hififorum.nu. Borde iof stå i HFLS-1 trådarna som finns. Eller gör som jag och brossan, köp färdig kapad MDF enligt referens designen. Även hålen för elementen var urfrästa samt nedsänkta samt en fasning på front baffeln.

Jag var uppe i Lidköping och hämtade dessa till det fasila priset av 250:- / högtalare. Tycker jag är helt ok iaf.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk

Om du skall använda överhandsfräsen så får du absolut inte köra hela djupet på samma gång. det är många som gör det misstaget. Du kommer förmodligen pajja både stålet, maskinen och göra dig en söt lite brasa på dina bafflar...skulle ta en sticksåg går ju snabbare om man är lite stadigt på handen.

Permalänk
Avstängd

dosfräs

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Avstängd

Du kan väll dra i en skruv i mitten av cirkeln, sen knyter du ett snöre mellan skruven och sticksågen. Sen är det bara att hålla snöret spänt hela tiden när du sågar. Då kommer cirkeln bli perfekt. Det är också bra om skruven går igenom nått material under.

VARNING: Jag vet inte alls om detta funkar, har inte testat det själv. Jag bara kom på det nyss.

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ers
Fråga på hififorum.nu. Borde iof stå i HFLS-1 trådarna som finns. Eller gör som jag och brossan, köp färdig kapad MDF enligt referens designen. Även hålen för elementen var urfrästa samt nedsänkta samt en fasning på front baffeln.

Jag var uppe i Lidköping och hämtade dessa till det fasila priset av 250:- / högtalare. Tycker jag är helt ok iaf.

Såg också detta i en tråd och jag har försökt att ringa till han men han vill inte svara
Men som jag fattar det så kommer det kosta ca 400 för mig med frakten och då kanske det är värt att köpa en billig fräs och MDF själv!?

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bAwA*
dosfräs

Mjo det är fint men det finns nog inte så stora "dosfräsar" tror han skall ha stora element i.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Mjo det är fint men det finns nog inte så stora "dosfräsar" tror han skall ha stora element i.

mkay, trode det var gammla vanliga 80mm fläkt :p:D

Visa signatur

Amd 1833mhz@2370mhz | 333mhz@431mhz | Q-Tec 350W | Twinmos Pc3200 2x256@8-3-3-3.0 |Big LoL! Airwolf pwned -http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=362234

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capture
Såg också detta i en tråd och jag har försökt att ringa till han men han vill inte svara
Men som jag fattar det så kommer det kosta ca 400 för mig med frakten och då kanske det är värt att köpa en billig fräs och MDF själv!?

Ok, jag förstår. Tänk på att när man köper MDF så kan man bara köpa / helskiva (tror den var 240*120 ungefär) iaf här i Gbg hos den lokala trävaruhuset och den kostar en bra slant. Men kolla upp det först. Be sedan oxå att dem kapar upp skiva i dem måtten som du skall ha eftersom MDF:en är jävulskt hård samt att dammet är cancerframkallande så det är bättre att slippa det om man säger så.

Annars är en överhandsfräs det du skall använda för att göra hålet samt försänkningarna.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en överhandsfräs. tips / guide på hur man fräser kan du hitta på hififorum.nu genom att göra en sökning på fräsning / "hur fräser man ett hål" eller nåt liknande. Finns en speciell tråd om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ezco=
Om du skall använda överhandsfräsen så får du absolut inte köra hela djupet på samma gång. det är många som gör det misstaget.

Vad snackar du om? Jag jobbar som fräsare, och fräser flera ggr/v i MDF. Det händer ibland att jag fräser igeom så mycket som 80mm i en smäll utan bekymmer. Skaffa riktiga grejer så ska du nog se att det håller. Och se till att frässtålet är riktigt vasst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ers

MDF:en är jävulskt hård samt att dammet är cancerframkallande så det är bättre att slippa det om man säger så.

Annars är en överhandsfräs det du skall använda för att göra hålet samt försänkningarna.

Djävulskt hård vet jag inte, men hyffsat iallafall. Men när man bearbetar den så är den väldigt mjuk och lättbearbetad. Och det cancerframkallande ämnet du pratar om är isocyanater, inte särskilt nyttigt alls. Dom frigörs endast vid bearbetning och ligger i dammet precis som du säger. Sen så finns MDF i flera olika kvaliteter, köp en dyrare om du vill få riktigt bra finnish på det färdiga resultatet. Det är väl värt pengarna. Om du vill få ett toppresultat så bör du lägga ett par lager med klarlack på ditt projekt, putsa med fint (minst 180) sandpapper mellan lackeringarna. Då får du en riktigt fin och hård yta. Jag antar att du antingen ska lacka lådan i en annan färg eller klä den i något tyg, i vilket fall som helst så kan det vara bra att veta att det går utmärkt att laga skavanker med vanlig plastic padding (typ PP100). Padda slipa, padda slipa och sen lacka. Kanonresultat som inte känns eller syns efteråt.
Jag jobbar på ett modellsnickeri så jag vet vad jag snackar om...

Visa signatur

Alla som tror på psykokenesi. Lyft min högerarm!

Permalänk

jag kan ju annars föreslå att du sågar ut grovt me sticksåg(typ 2 mm från streckad linje) o sen kör finlir me överhandsfräsen. De klarar säkerligen de mer billiga fräsarna med bra precsission..

Permalänk

lämna in de till bygg på gymnasiet så får du de bra, snyggt och BILLIGT!!!

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tror det blir till att köpa ne överhandsfräs på harald nyborg för 200kr
Måste iaf hålla till högtalarna och enligt andra verkar man kunna använda den för att göra hålen på direkten utan att såga ut något före.

Sen angående om jag ska klä den eller inte så har jag tänkt mig att klä in den i faneer eller hur det nu stavas.

Var riktigt trevligt med alla svaren. Tackar så mycket.

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|