Världens krångligaste datorproblem... help :(

Permalänk

Världens krångligaste datorproblem... help :(

Nu kanske detta problem är enkelt för er att svara på och jag hoppas att det är så, men jag måste berätta lite historia för att kunna förklara vad problemet är.

Dator: Dell Dimension 8200
Grafikkort: Geeforce x (glömt bort) 500i sen Radeon 9800 pro
Skärm: p992

Första gången jag fick detta problemet (kolla på bifogad fil), trodde jag helt enkelt att grafikkortet hade pajjat.

Dell Support tvingade mig såklart göra en massa saker innan de bytte ut kortet. Formatera om, uppdatera bios, you name it I did it.

Till slut fick jag ett nytt kort av samma sort, efter ett tag fick jag samma problem.

Sen hände samma sak igen, jippie. 100 timmar support igen och allt tjorv. Denna gång fick jag ett nytt kort, men ett bättre (gratis, jippie) och de ersatte moderkortet på datorn. Men nu efter någon månad hände samma sak igen. Support sa åt mig att uppdatera BIOS (har det senaste redan) och senare att installera om Windows.

Jag själv insåg att kortet satt för tajt med andra kort och tog bort en av de PCI-kort jag använder, så nu har den mer plats för fläkt osv att bli kyld. Men jag antar att skadan redan var skedd och jag får då och då samma problem igen. Just nu fungerar det, men det lär inte göra det så länge till så jag utnyttjar denna chans. Jag har det här problemet i BIOS också, så det känns som att det det inte har så mycket med mjukvaran att göra. Kanske mjukvaran pajjar kortet i första början, det vet jag ju inte.

Jag har två tänkbara alternativ som kan vara problemet: (som jag tror) 1) Det kan vara nätagget på datorn 2) Det kan bero på att kortet satt för tajt och kylningen var för dålig så kortet pajjade igen.

Mjukvara eller att windows XP gillar att förstöra saker. Vad vet jag. Kan någon hjälpa mig med detta så vore det jättegulligt, vad är problemet så jag kan skälla på Dell Support bättre? Vad ska bytas ut? Vad ska jag installera om? Jag har testat alla olika drivisar, men problemet händer ju med olika kort och jag har ju bytt moderkort. Har dock använt samma operativsystem om det har något med saken att göra. BIOS är dells A09, men jag hade ett annat när problemen började uppstakas, det senaste hände dock med A09 så det kan nog inte bero på BIOS iallafall.

H3lp m3 plz irl ffs b4 I /quit 4ever and get disconnected by peer.

http://mest20.campus.luth.se:81/myscreen.JPG
så ser min skärm ut när jag har problem, jag kan inte hålla uppe länken alltid, så om någon skulle kunna ladda upp den på en mer hållfast adress vore det gulligt

Glömde nämna att detta problemet just denna sekund är borta, men det kom och gick senast idag.

Uppdateringen:

Grafikkortsfläkten snurrar, har som sagt prövat 3 olika grafikkort. Har också haft öppet chassi, hjälper inte. Skadan redan skedd?

Vet inte vad jag har för nätagg, hur kollar man sånt? (lite smånoob)

Permalänk
Medlem

ser ju jäkligt knasigt ut det där.. enda jag har varit i närheten av det där var när mitt gamla radeon9800 pro höll på o gå sönder.. den var sådär strax innan kortet dog.

tvivlar på att det har med nätagget att göra.. är grafikkortet inkopplat med en extra strömsladd till nätagget? testa att ta ett annat uttag isåfall.. kolla att kortet sitter jävligt bra i o är fastskruvat.. testa med en annan skärm när du har det där problemet, det är kvar efter att du startar om datorn eller? om grafikkortet är sådär mongo, testa om det funkar i en annan dator eller om det är samma sak där

Permalänk

Jag har haft ett annat kort, jag har formaterat... gissa om jag har startat om datorn då... Ja, problemet är kvar.

Radeon 9800 pro sitter fast till nätagget, men det gjorde inte mitt gamla kort.

Dell Power Supply 250w Model HP-P2507F3P har jag nog...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

du ska altid instalera om oprativsystemnär du byter moderkort!
och så där ser mit gfx ut när det kortsluts på någt vänster tex när en skruv ligger på det eller liknande.. kolla runti din dator ta bort pci saken du snckade om

Visa signatur

dsa

Permalänk

Ingen som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Nätagget till din Dell är på 230watt!

Permalänk
Medlem

Så där va det då jag och en kompis byggde ihop hans dator innan vi hade installerat drivrutiner till kortet, har du testat att tanka en nyare drivrutin??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Altin
Så där va det då jag och en kompis byggde ihop hans dator innan vi hade installerat drivrutiner till kortet, har du testat att tanka en nyare drivrutin??

Läs vad jag skrivit

Permalänk
Medlem

dell suger fuckass hårt!

Visa signatur

[Lanparty UT nf3 250gb] [A64 3000+] [Kingston Value 512] [Maxtor DiamondMax Plus9 160gb S-ATA] [OCZ Modstream 450W] [Leadtek 6800LE 1.3V@16/1,6] [TT Tsunami]

Permalänk
Medlem

Re: Världens krångligaste datorproblem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vaaaliant
*massa text + bild*

Då kommer frågorna! Har du provat grafikkortet i en annan dator?
& du har uteslutit att skärmen ställer till det?

vaughn: Nätagget är på 250watt, end of story.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Gäst

kan vara att kortet blir överhettat om det funkar i början så blir det varmare och varmare tilld det inte klarar mer!
när man överclockar kan det bli så oxå, fast det har du inte, antar jag, du kan ju underclocka det lite o se om det funkar, sen e det bara skaffa bättre luftgenomströmmning i lådan eller fetare kylare till kortet.
eller så e kortet skadat, hade ett kort jag fick böja på så funkade det korekt(rekomenderas ej)

Permalänk
Medlem

Tror inte att det är ett värmeproblem då jag kört ett Radeon 9800SE@PRO i min DELL Dimension 8200 utan problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Jag har underklockat mitt förra kort, men det hjälpte inte. Jag har prövat flera olika kort, så visst låter det konstigt? Jag har ett helt öppet chassi just nu, så öppet det kan bli och det är ändå problem.

Jag försöker få tag på en annan dator jag kan pröva den i. Jag har testat en annan skärm med ett gammalt kort, jag dock inte vara helt säker på att det inte är problemet. Men det känns konstigt isåfall.

Permalänk
Gäst

verkar skumt, kasta ut skiten o bygg en egen istället

Permalänk

har man köpt dell och väntar sig att dom ska kunna nånting om datorer och support så är de lika bra att ringa till matäffaren..du får säkert större hjälp där. Dell har alltid dom där standardsvaren för dom orkar inte bry sig om sina kunder. och dom som använder dell är inte så insatt på hur en dator funkar för om nåting inte funkar vill dom hellre att du köper en ny än att du ska behöva störa dom.

så jag håller med addeee. kasta ut SKITEN och bygg en egen!

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk

ring till dell och kräv att dem skall fixa den åt dig säg åt dem att hämta den och ge dig en lånedator och sedan får du antingen tillbaka en fixad dator eller en ny. Enda anledningen till att välja dell är för den support man betalar de extra pengarna för, och då är man bara dum om man inte utnyttjar det man betalar för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlsson86
har man köpt dell och väntar sig att dom ska kunna nånting om datorer och support så är de lika bra att ringa till matäffaren..du får säkert större hjälp där. Dell har alltid dom där standardsvaren för dom orkar inte bry sig om sina kunder. och dom som använder dell är inte så insatt på hur en dator funkar för om nåting inte funkar vill dom hellre att du köper en ny än att du ska behöva störa dom.

så jag håller med addeee. kasta ut SKITEN och bygg en egen!

Väldigt insiktsfullt & moget svar. Jag använder DELL & tills nu har jag på något naivt sätt trott att jag kan lite om datorer men så kommer du in i mitt liv & formligen sprutar ut überkunskap som jag sällan skådat på detta forum.

Vaaaliant: Du måste testa grafikkortet i en annan dator för att kunna gå vidare i felsökningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Du måste testa grafikkortet i en annan dator för att kunna gå vidare i felsökningen." Sant!

Även att ditt nätagg är på 230W är ju en smula oroväckande, inte för att jag sett några sånna problem (tänker på skärmdumpen) pga klent agg, bara pga överklockat graffa minne.

Men.. Ring till dell och säg som det är. Dom skall fixa sånt här, även om det krävs en ängels tålamod att stå ut med deras konstanta försök att fixa det med formatering, uppdaterade drivrutiner etc. Inget ont om dell, dom sköter nog sånt här så gott man kan.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Nätagget är på 250watt & klarar 345watt som max. Var ni får 230watt ifrån vettefan.

Visa signatur

Permalänk

Jag ska helt enkelt ljuga för dem och säga att jag gjort allt skit, jag har 3 års garanti. Även om jag inte gillar datorn så vill jag inte slänga bort alla pengarna som man betalat för den.

Jag har prövat grafikkortet i en annan dator, tyvärr har jag inte kunnat kolla med några drivrutiner eftersom den datorn saknar en fungerande cd-rom mfl krångliga saker som gör att det inte fungerar ordentligt. Men den verkade fungera och den fungerar igen på min dator (den fungerar perfekt just nu). Problemet är när jag börjar göra något på den så flippar den nog ut.

Permalänk
Medlem

Kör du med dells recovery skivor eller har du gjort en ren installation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Nätagget är på 250watt & klarar 345watt som max. Var ni får 230watt ifrån vettefan." Uppfattat.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

När problemet kom så använde jag alla installationer som DELL fixade antagligen, eftersom det inte var allt för länge sedan jag hade datorn inskickad.

Om ni vill fråga fler grejer så finns jag på qnet /msg sib-pelle

Permalänk
Medlem

Jag tror att skärmen byter frekvens(Hz) automatiskt till något den inte klarar av, alltså att det är fel på skärmen.

Rekommenderar därför att testa en annan skärm under en längre period eller att använda något program där du kan byta frekvens på skärmen med ett snabbkommando till en frekvens du vet skärmen klarar av .
Detta gör att du kan prova att byta frekvens på skärmen när det har gått snett som synes på bilden.
Funkar det igen efter att du bytt Hz så har du ju hittat felet.

Visa signatur

Hur mycket man än kan om datorer så är det alltid något som krånglar...

Permalänk

Vad skulle det vara för program?

Hjälper iallafall inte att byta frekvens när problemet väl kommit iallafall (i windows).

Just nu kommer problemet bara om jag kör något krävande spel eller så.

Permalänk
Medlem

hade likadant problem på mitt gamla grafikkort/dator, vet inte vad som skapade de riktigt, men kortet ville iaf inte funka som de skulle, sen "sålde" jag det för ett par korvar 8) och de funka för den killen sen, jag misstänker lite på att det inte alls va fel på det grafikkortet, utan att agp porten var defekt på mitt dåvarande moderkort, eftersom de funka för den andra.

och det moderkortet som de satt på sålde ja sen till min morbror, och han hade riktigt satans problem med det som också var grafikkorts relaterade.

kan inte testa eller kolla om det faktiskt är så eftersom jag varken har grafikortet eller moderkortet kvar att testa med.

Permalänk

Men moderkortet är ju utbytt?!!?

Jag har nu även testat att installera w2k istället, det fungerade inte så bra heller.

Humor att ingen vet vad som är fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vaaaliant

Humor att ingen vet vad som är fel.

Förväntar du oss att skåda i en kristallkula?

Så har du provkört grafikkortet i en annan dator?

& jag förmodar att du kör med dells förinstallation, kasta ut den genast & gör en ren installation själv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

kan vara att det under lång tid legat på gränsen när det gäller kylning - lödningar som successivt flyter iväg t.ex.

nätagg?

hmm
om man pressar ett nätagg för mycket kan säkert spänningarna börja svänga mkt...kanske det dödar kortet?

att det skulle vara fel på skärmen är INTE sannolikt............speciellt inte att det går i fel frekvens....då skulle inte felen synts varken i bios eller framför allt på printscreen

klart att skärmen "kan" döda grafikkortet genom om det på något sätt korsluter kortet.....annars vet jag inte

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.