Världens krångligaste datorproblem... help :(
Nu kanske detta problem är enkelt för er att svara på och jag hoppas att det är så, men jag måste berätta lite historia för att kunna förklara vad problemet är.
Dator: Dell Dimension 8200
Grafikkort: Geeforce x (glömt bort) 500i sen Radeon 9800 pro
Skärm: p992
Första gången jag fick detta problemet (kolla på bifogad fil), trodde jag helt enkelt att grafikkortet hade pajjat.
Dell Support tvingade mig såklart göra en massa saker innan de bytte ut kortet. Formatera om, uppdatera bios, you name it I did it.
Till slut fick jag ett nytt kort av samma sort, efter ett tag fick jag samma problem.
Sen hände samma sak igen, jippie. 100 timmar support igen och allt tjorv. Denna gång fick jag ett nytt kort, men ett bättre (gratis, jippie) och de ersatte moderkortet på datorn. Men nu efter någon månad hände samma sak igen. Support sa åt mig att uppdatera BIOS (har det senaste redan) och senare att installera om Windows.
Jag själv insåg att kortet satt för tajt med andra kort och tog bort en av de PCI-kort jag använder, så nu har den mer plats för fläkt osv att bli kyld. Men jag antar att skadan redan var skedd och jag får då och då samma problem igen. Just nu fungerar det, men det lär inte göra det så länge till så jag utnyttjar denna chans. Jag har det här problemet i BIOS också, så det känns som att det det inte har så mycket med mjukvaran att göra. Kanske mjukvaran pajjar kortet i första början, det vet jag ju inte.
Jag har två tänkbara alternativ som kan vara problemet: (som jag tror) 1) Det kan vara nätagget på datorn 2) Det kan bero på att kortet satt för tajt och kylningen var för dålig så kortet pajjade igen.
Mjukvara eller att windows XP gillar att förstöra saker. Vad vet jag. Kan någon hjälpa mig med detta så vore det jättegulligt, vad är problemet så jag kan skälla på Dell Support bättre? Vad ska bytas ut? Vad ska jag installera om? Jag har testat alla olika drivisar, men problemet händer ju med olika kort och jag har ju bytt moderkort. Har dock använt samma operativsystem om det har något med saken att göra. BIOS är dells A09, men jag hade ett annat när problemen började uppstakas, det senaste hände dock med A09 så det kan nog inte bero på BIOS iallafall.
H3lp m3 plz irl ffs b4 I /quit 4ever and get disconnected by peer.
http://mest20.campus.luth.se:81/myscreen.JPG
så ser min skärm ut när jag har problem, jag kan inte hålla uppe länken alltid, så om någon skulle kunna ladda upp den på en mer hållfast adress vore det gulligt
Glömde nämna att detta problemet just denna sekund är borta, men det kom och gick senast idag.
Uppdateringen:
Grafikkortsfläkten snurrar, har som sagt prövat 3 olika grafikkort. Har också haft öppet chassi, hjälper inte. Skadan redan skedd?
Vet inte vad jag har för nätagg, hur kollar man sånt? (lite smånoob)