om installation av xp på ny dator

Permalänk
Medlem

om installation av xp på ny dator

Precis fått ny dator och det var ett tag sen jag hade en dator så mycket har ändrats sen jag installera ett OS. Behöver därför lite hjälp.
Jag har följande dator

MSI neo platinum editon
a64 3400+
corsair minne 1024 mb
gainward 6800gt 256 mb GS
Hauppauge Pvr-350
raptor 74 gb sata (systemdisk)
western digital 250 gb sata
samsung 710T

Vad ska jag tänka på när jag lägger in xp sp2?
Vilka drivrutiner ska jag lägga in först när xp är installerat?
några tips?
Sist jag installera xp på den så blev det nog något klabb för min cpu användning ligger hela tiden på 60-70 % trots att jag inte hade några program eller spel igång.

Visa signatur

A64 3400+, Msi Neo platinum, Corsair XMS3200XL 2x512, Gainward 6800GT 1,6ns, Audigy2 Zs, Raptor 74 Gb, WD 250Gb, 710T

Permalänk
Gäst

Sök på tråden.
Det finns gott om sådana trådar om detta.

Permalänk
Avstängd

Det är ett par saker du bör göra under installationen..

Spara filer från din föregående dator! (gör detta på din tidigare dator!)
1: Starta Outlook & Välj att EXPORTERA E-postfilen, adressboken samt kontakter etc. från en ev. föregående dator (Spara gärna filerna i ny mapp t.ex. "Sparas" Som du sedan bränner till Cd etc.)

2: Kopiera även Varje användares Mapp som ligger under "C:\Documents and settings" till ovan "Sparas"-mapp
(Inklusive Dolda filer)

3: Surfa till http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp?corporat... =Windows Uppdate Corporate & Ladda ner samtliga svenska uppdateringar + senaste servicepacket till ny mapp på din dator & bränn dito till cd. Glöm ej heller att även ladda ner den senaste versionen av virusdefinitionsfilen för ditt virusskydd.
Detta för att slippa koppla upp dej mot internet innan du har brandvägg etc. aktiverad.

För installationen av din nya dator:

Plocka fram installations Medier för alla program etc. du tänker installera
1: Gå igenom de program & spel som du vet att du använder & kommer att behöva.. Plocka fram installationsmedier till samtliga dessa... Glöm inte cd-skivan med "Moderkortsdrivrutinerna".

2: Koppla ur anslutningen till internet INNAN du påbörjar installationen.. Den ansluts först när du har installerat & uppdaterat Virusskyddet samt installerat senaste servicepaket, Aktiverat brandväggen samt installerat uppdateringarna (enligt ovan)

3: Se dej NOGA för i de inledande skärmbilderna.
Det är nämligen så att du i inledningen av windowsinstallationen får ett val att antingen använda hela hårddisken eller att skapa en partion av önskad storlek att installera windows till..

Därefter väljer du att installera windows till denna partion & formatera denna med NTFS (OBS! ANVÄND ALDRIG SNABB FORMATERING)

När installationen av Windows är klar
1: Är att installera Spervice Pack2 samt de övriga uppdateringarna du tidigare brännt till CD.

2: Aktivera BRANDVÄGGEN!

2.5: Installera ditt virusskydd & installera den tidigare nerladdade uppdateringen.

3: Starta därefter om datorn & Nu först kopplar du in internet anslutningen & startar windows.

4: Det första du gör när du har åtkomst till internet är att via start-menyn gå till Windows Uppdate & ladda ner ev. kvarvarande uppdateringar.

7: Först nu installerar du de program & spel som du vill ha på datorn!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Varför inte snabb formatering?

MVH Robin

Visa signatur

Weey, Merca 250 DÖD =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
Det är ett par saker du bör göra under installationen..

Spara filer från din föregående dator! (gör detta på din tidigare dator!)
1: Starta Outlook & Välj att EXPORTERA E-postfilen, adressboken samt kontakter etc. från en ev. föregående dator (Spara gärna filerna i ny mapp t.ex. "Sparas" Som du sedan bränner till Cd etc.)

2: Kopiera även Varje användares Mapp som ligger under "C:\Documents and settings" till ovan "Sparas"-mapp
(Inklusive Dolda filer)

3: Surfa till http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp?corporat... =Windows Uppdate Corporate & Ladda ner samtliga svenska uppdateringar + senaste servicepacket till ny mapp på din dator & bränn dito till cd. Glöm ej heller att även ladda ner den senaste versionen av virusdefinitionsfilen för ditt virusskydd.
Detta för att slippa koppla upp dej mot internet innan du har brandvägg etc. aktiverad.

För installationen av din nya dator:

Plocka fram installations Medier för alla program etc. du tänker installera
1: Gå igenom de program & spel som du vet att du använder & kommer att behöva.. Plocka fram installationsmedier till samtliga dessa... Glöm inte cd-skivan med "Moderkortsdrivrutinerna".

2: Koppla ur anslutningen till internet INNAN du påbörjar installationen.. Den ansluts först när du har installerat & uppdaterat Virusskyddet samt installerat senaste servicepaket, Aktiverat brandväggen samt installerat uppdateringarna (enligt ovan)

3: Se dej NOGA för i de inledande skärmbilderna.
Det är nämligen så att du i inledningen av windowsinstallationen får ett val att antingen använda hela hårddisken eller att skapa en partion av önskad storlek att installera windows till..

Därefter väljer du att installera windows till denna partion & formatera denna med NTFS (OBS! ANVÄND ALDRIG SNABB FORMATERING)

När installationen av Windows är klar
1: Är att installera Spervice Pack2 samt de övriga uppdateringarna du tidigare brännt till CD.

2: Aktivera BRANDVÄGGEN!

2.5: Installera ditt virusskydd & installera den tidigare nerladdade uppdateringen.

3: Starta därefter om datorn & Nu först kopplar du in internet anslutningen & startar windows.

4: Det första du gör när du har åtkomst till internet är att via start-menyn gå till Windows Uppdate & ladda ner ev. kvarvarande uppdateringar.

7: Först nu installerar du de program & spel som du vill ha på datorn!

Lycka till!

Mycket av detta är helt rätt.
Men, glöm alla uppdateringar förutom SP2. SP2 innehåller alla uppdateringar som släppts innan SP2, så det räcker alltså att ladda hem den och ingen av dom äldre uppdateringarna.

En snabbformatering tar bara bort BR... (har glömt vad en heter...), alltså bara det som styr uppstareten av Windows.
En vanlig formatering rensar allt på den partionen. (egentligen skriver den över hela partionen...) och du får börja med en ren burk.