Permalänk

Byta låt i Winamp

Tills igår var allt frid och fröjd... tills jag märkte att funktionen att byta låt, puasa, stoppa o.s.v med hjälp av z,x,c,v,b var borta :S
det har alltid funkat även när man har Main-fönstret "markerat" men inte nu.. måste markera playlist-rutan för att det ska funka. Mycket irriterande då man byter till winamp via alt+tab för då markeras main-rutan. Vad har hänt?? har testat att installera om det men det funkar fortfarande inte.. hjälp mig snälla.

Visa signatur

- - - - - - - - - - - - - - - -

Permalänk

Preferences - General Purpose - Nullsoft Global Hotkeys.
Där kan du ställa in egna tangentkombinationer.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Jag hade samma problem innan. För mig var det Nvidia grafikkorts inställningarna som gjorde. Ett litet program stjäl nämligen dessa snabbtangenter.

Permalänk

Nullsoft + Microsoft går ju inte ihop. Säger väl sig självt. Det är som att tvinga en pusselbit att falla på plats där den inte ska vara. Det är Winamp som är ett stort fel.

Använd WMP säger jag bara. Winamp är överskattat tycker jag. WMP är minst lika bra men också långt mycket bättre än Winamp. I alla fall om man kör med windows som OS. Något annat än det vill jag inte uttala mig om. Om du absolut måste använda Winamp så använd en äldre version. Har hört att senare versioner av Winamp är skit kassa, sedan Winamp 3 kom eller vad den hette. Har själv också använt Winamp en gång i tiden, och jag vet vad jag pratar om.

Det måste vara dåligt för att det ska bli bra. Det är inte så jävla självklart att något som är nytt alltid är bra. Väldigt ofta är det inte så. Något som är nytt behöver utvecklas och förbättras för att det ska bli bra, likvärdigt som det gammla. För att det ska överträffa det gammla krävs förbättring återigen. Och så är det med all teknik nästan. Men då kanske det är dags att tänka om och satsa på det gammla. Det såg vi också när UTMS nätet skulle börja byggas ut i Sverige, innan man fattade beslutet.

Om du ska använda WMP så är det dessa kommandon du behöver lägga på minnet:
Ctrl+P _ _ _ _ _Play
Ctrl+S _ _ _ _ _Stop
Ctrl+F _ _ _ _ _Forward (Nästa)
Ctrl+B _ _ _ _ _Backward (Föregående)
Ctrl+Shift+F _ _Fast Forward (spola framåt
Ctrl+Shift+B _ _Fast Rewind (spola bakåt)

De är så logiska att man nästan kan gissa sig fram till önskad funktion.

Andra funktioner är:
F10 _ _ _ _ _ _ Höj
F9 _ _ _ _ _ _ _Sänk
F8 _ _ _ _ _ _ _Mute (ljud av)
Ctrl+T _ _ _ _ _Upprepa
Ctrl+H _ _ _ _ _Blanda
Ctrl+M _ _ _ _ _Mata ut

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

ElectroGeeza, Jag har hör att ...
Testa själv innan du utalar dig, den nya funkar helt okej, det var bara 3:an som var dålig. Winamp är ett mycket bättre program än Winamp. WMP är stort och fult. Winamp är litet och smidigt. WMP hanterar taggarna helkontigt, playlistfunktionerna är sämst. WMP kraschar ofta och tar mycket mer kraft.
Kan sitta och rabbla upp mer, men jag tror ni fattat.

Visa signatur

Ogge - tihi (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paqet
ElectroGeeza, Jag har hör att ...
Testa själv innan du utalar dig, den nya funkar helt okej, det var bara 3:an som var dålig. Winamp är ett mycket bättre program än Winamp. WMP är stort och fult. Winamp är litet och smidigt. WMP hanterar taggarna helkontigt, playlistfunktionerna är sämst. WMP kraschar ofta och tar mycket mer kraft.
Kan sitta och rabbla upp mer, men jag tror ni fattat.

Jag säger samma sak till foobar2000 fördel

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

Winamp är snyggast... så det är bäst. Nu kan ni ju sluta diskutera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paqet
ElectroGeeza, Jag har hör att ...
Testa själv innan du utalar dig, den nya funkar helt okej, det var bara 3:an som var dålig. Winamp är ett mycket bättre program än Winamp. WMP är stort och fult. Winamp är litet och smidigt. WMP hanterar taggarna helkontigt, playlistfunktionerna är sämst. WMP kraschar ofta och tar mycket mer kraft.
Kan sitta och rabbla upp mer, men jag tror ni fattat.

Testade nyss den senaste versionen av Winamp. Och den var ju bättre. Men jag tycker fortfarande att WMP håller bättre i längden. Automatisk uppdatering av ljud och video codecs har du väl inte i Winamp? Autohämtning av innehållslicenser och komplettering av taggarna m.m. Och inte heller kan du synkronisera musiken med extern mp3 spelare eller bränna och rippa (bara om du har betalversionen) och inte heller har du någon radio? Är Winamp mycket bättre program än Winamp? WMP har alla fördelarna med winamp men ingen av dess nackdelar vad jag kan komma på.

Varför WMP kraschar för dig vet jag inte, det har alldrig hänt mig. I alla fall inte med version 10. På vilket sätt hanterar den taggarna konstigt? Playlistfunktionerna är jag inte heller helnöjd med. Men autoplaylists tycker jag om.

Om man ser till storleken så är WMP mindre. WMP kan inte jämföras med Winamp i sitt ursprungsläge, eftersom Winamp använder sig av skal. I så fall måste man köra WMP också i skalläget om det ska kunna jämföras. Vill man ha den ännu mindre, så kan man lägga till WMP som objekt på aktivitetsfältet. Vilket man inte kan med Winamp.

Det är bara några saker jag kan hålla med dig om. Winamp är liten. Winamp är liten och enkel. WMP är tung och stor. Och just därför är den bättre, för att den har fler funktioner, just pga. att den är större. Man kan ändå göra WMP superliten och behålla nästan all funktionalitet. Men det är ändå lite smaksak vilken man väljer helst. Men om vi nu ska göra en objektiv bedömning och inte bara utgå från vad du och jag tycker så tror jag att WMP klarar sig bättre i det läget.

Sen så tycker jag vi kan återgå till frågan som ställdes. Fast han verkar ju ha löst det. Eller så har han glömt bort tråden! Därför ska man alltid citera.

Notering:Vad jag kunde höra så hade Winamp något förstärkt basgång än WMP, vilket man kan tycka är bra i lyssnings sammanhang. Jag tror att det beror på konverterarna som sitter i dem. Båda gången var det samma mp3 låt jag spelade. Hade det varit något okomprimerat format som wave så hade det säkert inte varit någon skillnad. WMP har däremot mer rent, neutral ljudåtergivning vilket jag tycker är bättre. Vill man ha liten lyft på basen så finns alltid SRS funktionen och/eller equalizer eller någon egen plugg vilket man nu än använder.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Men halo.. Winamp har fungerat för mig i alla dessa år utan några som helst probelm. Har testat alla program men trivs faktiskt bäst med Winamp. Den är enkel, jäklig bra ljud, tar inga resurser. Vad mer begär man jag installerar alltid den med minimum installation, och den gör sitt jobb väldigt bra. Ingen jäkla katalog struktur behöver den det är bara att klicka eller högerklicka på nån map så kör den igång alla låtar som finns där. Superenkel och lätt, sen är det inget gafisk koloss utan liten och det gillar jag inga onödiga knappar.

Permalänk
Medlem

Allt beror väl på vilka funktioner man behöver. Winamp har alla funktioner jag vill ha och är litet och smidigt. Jag behöver inget mer än en smidig mp3-uppspelare och det fungerar klockrent. Bättre musikformat använder jag min musikanläggning till då det ger en klart bättre ljudupplevelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza och inte heller har du någon radio?[/B]

Shoutcast? Finns hur många olika radiostationer där ute på internet som helst.
För mig är WMP bloat, vill inte ha den spelaren i datorn och tar bort den ur Windowsinstallationen innan jag installerar Windows.

Rippning och bränning gör man med externa riktiga program, Exact Audio Copy och Nero är det som gäller för mig. Encodning av musiken gör jag med oggDropXPd, använder inte .mp3 längre. Använder också en annan mp3-dekoder än Winamps egna, MAD till de mp3s jag nu lyssnar på. Kan man ens göra det i WMP? Finns det ens en 10-del så många plugins till WMP än som till Winamp?

Hämtning av Codec kan jag dock hålla med om, men det använder jag inte Winamp till ändå, för mig är Winamp en musikspelare, inget annat. Media Player Classic är det jag använder för att spela upp film, codecs fixar jag helst själv ändå så jag har koll på det. Gillar inte heller det jag läst om att WMP skickar saker till Microsoft om ens lyssnarvanor. Gör iofs. Winamp också tror jag, men det kan man iaf. stänga av.

OnT: Hmm, har du testat att helt enkelt bara installera om programmet? Kanske fixar ditt problem då, eller som någon nämnde, om det där med nVidias drivrutiner, då du har ett 5200.

Permalänk
Medlem

sök efter WAKS på winamp's hemsida det funkar kanon för mej bara att söka på plugins... prova det

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paqet
Winamp är ett mycket bättre program än Winamp

hur kan Winamp vara bättre än Winamp..?

Visa signatur

Vill du mig något så citera mina inlägg.
"Allt är gratis när man har bredband"
"Allting fungerar med våld. Om inte, använd MER Våld"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemuz
hur kan Winamp vara bättre än Winamp..?

Det du