Permalänk
Medlem

uppstart problem (vattenkylning)

hej, precis instalerat vattenkylning. Har fyllt med vatten etc. allt klart.
Jag startar burken och 10 sekunder efter kommer ambulans pip ljudet (se moderkort i sign) och datornstängs av.
Testade att koppla in CPU sladden i moderkortet och samma sak med grafikkorts fläktssladden, men samma visa, datorn stängs av efter 10 sek.

Nu har jag tillfälligt kopplat in min gammla cpu och grafikkortsfläkt, som den var innan jag instalerade vattenkylningen. Nu funkar det.

Vad kan felet vara?

Permalänk
Medlem

Har du skruvat åt CPU blocket ordentligt? Sitter den rakt? Sitter den snett eller har för dålig kontakt blir det varmt ganska snabbt...

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU

Permalänk
Medlem

Ja det sitter åt bra.
(blir galen snart)

Permalänk
Medlem

Det måste vara dålig kontakt mellan blocket och processorn. Kolla så att du inte har för höga distanser. Ta loss moderkortetet och titta från sidan (in under vattenblocket). Lys ned en lampa bakom och se om det lyser mellan blocket & CPUn.

Permalänk
Medlem

ambulansljudet är väl grafikkortet? med mitt radeon 9800pro blir det så om extrasladden från nätagget inte sitter i grafikkortet, eller om det sitter fel

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt fixa i bios så den inte stänger av nu när du inte har nån cpufläkt inkopplad? Vet itne vad inställningen heter men.... koppla in en fläkt och se om det funkar, då fixar du till inställningen?

Edit: Såg just att du skrev att du satt i cpu-sladden, antar att vi menar samma...

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Nu funkar det, böt ut fjädern, den som gör att cpu blocket sitter tight, till en hårdare Funkar skit fint nu. Problemet var alltså att CPU och blocket inte hade kontakt riktigt.
tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nazh
Nu funkar det, böt ut fjädern, den som gör att cpu blocket sitter tight, till en hårdare Funkar skit fint nu. Problemet var alltså att CPU och blocket inte hade kontakt riktigt.
tack för hjälpen alla!

Blocket ska sitta hårt... mina fjädrar är så åtdragna att de böjer sej!

Visa signatur

Asus Z170-K | I7-6700K | 4X4 GB DDR4 Dominator Platinum | 2 X Samsung 250 Gb SSD | EVGA GTX 980 Ti | Antec 650 W PSU