Teori om varför det finns speciellt så många datorbutiken missnöjes trådar.
Särskilt på swec finns oändligt många missnöjestrådar på datorbutiken. (Kallar dem db fortsättningsvis)
Faktiskt större andel än på många andra forum.
Jag har funderat mycket på det och tror faktiskt jag har kommit på det, till en viss del i allafall.
Eftersom jag till hör de som är lite äldre på forumet har jag hört med ett 10-tal bekanta som handlat 100-tals gånger totalt på db och de har inte råkat ut för dessa problem. Däremot påtalar de att leveranstiderna är lite ojämna och tar ofta en vecka vilket de tycker är okey. Är det panik tar de Dustin
Detta rättfärdigar inte alltid deras långa leveranstider eller dyra frakter på något sätt som ofta påtalas.
Till att börja med tror jag och vet att db sköter sig inte alltid prickfritt, vilket inte alla andra butiker heller alltid gör.
Så, eftersom den större andelen av swecs medlemmar förmodligen handlar av db (eftersom de brukar vara billiga och ganska poppis) och många av medlemmarna är i de yngre tonåren leder detta till att många av dessa skapar en stor del av dessa trådar.
I många fall handlar det om oerfarenhet, både vad gäller datorbyggande och rättigheter och skyldigheter som konsument.
Detta antagandet grundar jag på att en längra tid följt utvecklingen i forumet.
*En del i 12-15 års åldern skall bygga sin första dator och trycker ned minnet eller processorn på fel håll så några pinnar ryker av.
Får ingen ny av db, blir sura och skriver en tråd om hur dåliga de är.
*Kalle beställer sitt grafikkort på onsdagen kl17 och blir förbannnad över att det inte är packat kl20. När det inte dyker upp på fredagen startar han en tråd om detta.
Sen är det för jävligt att de inte bygger datorer på helgerna.
*Olle ångara köpet av sin hårdvara han just slitit upp ur ESD-påsen och installerat i datorn eftersom han beställde fel. Blir sur när han inte får lämna tillbaka och startar en tråd om detta.
*Sen de som drar upp ett scenario och svartmålar en butik utan att de får chans att åtgärda problemet. När detta sedan skett är de hyvens.
*Karl-Ottos nya hårddisk rasar efter 2 timmar, genast måste han starta en VARNINGSTRÅD så inte fler köper hårddiskar från samma butik.
När något händer efter ett köp ni inte är nöjda med, ta kontakt med butiken på ett sakligt sätt för att reda ut problemet.
Ofta löses problemet redan på detta stadiet.
Starta INTE en tråd först. Löser det sig inte prata med föräldrar, konsumentvägledare för råd och hjälp, eller bekanta som kanske har erfarenhet och hör er för. Det kanske inte alltid fungerar som ni tror. Man har inte alltid hunnit skaffa sig den erfarenhet och kunskap som ofta behövs, speciellt som ung.
Är ni osäkra om något, fråga här.
Det finns alltid någon som kan hjälpa till.