Teori om varför det finns speciellt så många datorbutiken missnöjes trådar.

Permalänk
Medlem

Teori om varför det finns speciellt så många datorbutiken missnöjes trådar.

Särskilt på swec finns oändligt många missnöjestrådar på datorbutiken. (Kallar dem db fortsättningsvis)
Faktiskt större andel än på många andra forum.
Jag har funderat mycket på det och tror faktiskt jag har kommit på det, till en viss del i allafall.

Eftersom jag till hör de som är lite äldre på forumet har jag hört med ett 10-tal bekanta som handlat 100-tals gånger totalt på db och de har inte råkat ut för dessa problem. Däremot påtalar de att leveranstiderna är lite ojämna och tar ofta en vecka vilket de tycker är okey. Är det panik tar de Dustin

Detta rättfärdigar inte alltid deras långa leveranstider eller dyra frakter på något sätt som ofta påtalas.

Till att börja med tror jag och vet att db sköter sig inte alltid prickfritt, vilket inte alla andra butiker heller alltid gör.

Så, eftersom den större andelen av swecs medlemmar förmodligen handlar av db (eftersom de brukar vara billiga och ganska poppis) och många av medlemmarna är i de yngre tonåren leder detta till att många av dessa skapar en stor del av dessa trådar.
I många fall handlar det om oerfarenhet, både vad gäller datorbyggande och rättigheter och skyldigheter som konsument.

Detta antagandet grundar jag på att en längra tid följt utvecklingen i forumet.

*En del i 12-15 års åldern skall bygga sin första dator och trycker ned minnet eller processorn på fel håll så några pinnar ryker av.
Får ingen ny av db, blir sura och skriver en tråd om hur dåliga de är.

*Kalle beställer sitt grafikkort på onsdagen kl17 och blir förbannnad över att det inte är packat kl20. När det inte dyker upp på fredagen startar han en tråd om detta.
Sen är det för jävligt att de inte bygger datorer på helgerna.

*Olle ångara köpet av sin hårdvara han just slitit upp ur ESD-påsen och installerat i datorn eftersom han beställde fel. Blir sur när han inte får lämna tillbaka och startar en tråd om detta.

*Sen de som drar upp ett scenario och svartmålar en butik utan att de får chans att åtgärda problemet. När detta sedan skett är de hyvens.

*Karl-Ottos nya hårddisk rasar efter 2 timmar, genast måste han starta en VARNINGSTRÅD så inte fler köper hårddiskar från samma butik.

När något händer efter ett köp ni inte är nöjda med, ta kontakt med butiken på ett sakligt sätt för att reda ut problemet.
Ofta löses problemet redan på detta stadiet.
Starta INTE en tråd först. Löser det sig inte prata med föräldrar, konsumentvägledare för råd och hjälp, eller bekanta som kanske har erfarenhet och hör er för. Det kanske inte alltid fungerar som ni tror. Man har inte alltid hunnit skaffa sig den erfarenhet och kunskap som ofta behövs, speciellt som ung.

Är ni osäkra om något, fråga här.
Det finns alltid någon som kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Re: Teori om varför det finns speciellt så många datorbutiken missnöjes trådar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
...........

Där slog du huvudet på spiken.

Permalänk
Medlem

kan inte mer än att hålla med.

Permalänk
Medlem

Hah, du lyckades formulera alla mina svordommar på ett bra och fint sätt.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

Vi delar visst tankesätt SUMITOMO. Postade detta idag utan att ha läst din tråd.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4326184...

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Hedersmedlem

Fast det är ju inte så kul att vara en av tjugo som får en DOA men inte är det DB:s fel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

hålller med till punkt och pricka...

Permalänk
Inaktiv

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Permalänk

Bra sagt håller helt med.

Permalänk

Arbetar inte datorbutiken på helgerna? Jag har fått paket packade och skickade på några timmar när jag beställt på söndagar. Kan inte se att datorbutiken inte skulle göra samma sak, med tanke på att de får en hel del beställningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Arbetar inte datorbutiken på helgerna? Jag har fått paket packade och skickade på några timmar när jag beställt på söndagar. Kan inte se att datorbutiken inte skulle göra samma sak, med tanke på att de får en hel del beställningar.

Det är nog svårt för datorbutiken att skicka ett paket med posten på en söndag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet

& du är tvärsäker på att Db använder sig av posten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet

Ah, just fasen, Komplett skickar ju med något annat företag (Tollpost).

Permalänk
Medlem

Vad komisikt allting är...
Nu när många har läst den här tråden så håller ALLA med..men vem är det då som startar alla dessa trådar?

Själv håller jag med om allt du skrev
Pratar man med butikerna bara med en lugn ton så brukar allt lösa sig..

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Har ett tillägg till din lista

* När Kalle beställer ett chassi från db och efter en månad får han fel chassi, när han sedan returnerar får han rätt chassi efter ytterligare en månad... Kalle blir missnöjd med väntetiden och startar sedan en tråd.

Permalänk
Medlem

ok, här är en som postat en missnöjestråd om db tidigare.

Jag irriterar mig nämligen på deras löfte på hemsidan: "Order lagd före xx.xx vardagar expedieras samma dag." Vad detta betyder är bara att ens varor reserveras samma dag och att man inte kan avbeställa dem medan man väntar på att de skall paketeras. Det säger inget om hur lång tid det i själva verket tar för dem att packa varorna. Ett tag tog de faktiskt bort den texten, och jag vill minnas att det var någon annan här på sweclockers som ringde och klagade på dem och lyckades få dem att ta bort texten. En tid senare dök den dock upp igen, och numera står det något i stil med "Order lagd före xx.xx vardagar skickas till packning samma dag." Jag tycker att det är oärlig marknadsföring, och det skulle vara betydligt bättre om de gjorde en uppskattning på hur lång tid hela processen tar. Något i stil med: "Order lagd före kl xx.xx vardagar skickas till packning samma dag, och det tar normalt x dagar för oss att packa dina varor. Räkna med längre tider i december."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
[...]Pratar man med butikerna bara med en lugn ton så brukar allt lösa sig..

Eller en väldigt arg uppretad ton. Det fungerade vid min sista beställning från db.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timbero
ok, här är en som postat en missnöjestråd om db tidigare.

Jag irriterar mig nämligen på deras löfte på hemsidan: "Order lagd före xx.xx vardagar expedieras samma dag." Vad detta betyder är bara att ens varor reserveras samma dag och att man inte kan avbeställa dem medan man väntar på att de skall paketeras. Det säger inget om hur lång tid det i själva verket tar för dem att packa varorna. Ett tag tog de faktiskt bort den texten, och jag vill minnas att det var någon annan här på sweclockers som ringde och klagade på dem och lyckades få dem att ta bort texten. En tid senare dök den dock upp igen, och numera står det något i stil med "Order lagd före xx.xx vardagar skickas till packning samma dag." Jag tycker att det är oärlig marknadsföring, och det skulle vara betydligt bättre om de gjorde en uppskattning på hur lång tid hela processen tar. Något i stil med: "Order lagd före kl xx.xx vardagar skickas till packning samma dag, och det tar normalt x dagar för oss att packa dina varor. Räkna med längre tider i december."

Samma här.. dessutom står det i malen man får dels orderbekräftelsen och dessutom när man får orderstatus. Att om man inte fått ordern om några dagar kontkta db eller hör av er osv.
Jag ringde t.o.m till db och frågade när min vara skulel skickas då sa dem till mig i telfonen att den skule med posten idag. Men när jag ringde dan efter när jag inte fått mitt paket så hade dem inte skickat den med posten iallfall. Utan packat det 17:30. det tog dem nästan två dygn att skicka mitt paket till packning å sen få iväg det.. Jag had inte sagt nått om dem inte hade haft så JÄVLA luddig beskrivning på när dem skulle få iväg grejjerna. Jag har även mailat dem men inte fått svar på min mail. Så kommer juh inte beställa ifrån db butken igen om dem inte har någon sak för tusen spänn mindre än på komplett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamelbarn
Eller en väldigt arg uppretad ton. Det fungerade vid min sista beställning från db.

Det må funkar, men folk som blir utskällda gör sällan mer än det absolut nödvändigaste.
Är man däremot trevlig så kommer man längre, men det kräver klart att man kan lägga band på sig.

Permalänk
Avstängd

vad cool du àr som ""till hòr" de som àr lite àldre hàr pà forumet"

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

WetWilly: ..vilket du tydligen inte gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly

Precis, det är helt klart relevant i sammanhanget.
Eftersom det uteslutande är yngre som har mest
problem med sina köp och relationer med säljarna.

Vilket har sin naturliga förklaring av att de oftast saknar
den kunskap, erfarenhet om hur det fungerar, rättigheter,
skyldigheter och därför tycker företaget är skit när de inte går
som de vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly

finns inte Å Ä Ö i Skåne ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Precis, det är helt klart relevant i sammanhanget.
Eftersom det uteslutande är yngre som har mest
problem med sina köp och relationer med säljarna.

Vilket har sin naturliga förklaring av att de oftast saknar
den kunskap, erfarenhet om hur det fungerar, rättigheter,
skyldigheter och därför tycker företaget är skit när de inte går
som de vill.

Det stämmer nog rätt bra det du skriver.

Har aldrig haft några problem med varken DB eller den butik som många säger har så dålig service mm. dvs. Itbutikken.dk, skriver man till dom på ett hövligt sätt så är det inga problem.
däremot om man skriver argt till dom eller på ett "ungt" sätt med slang och stavfel odyl, och kanske sedan svära i telefon och låta arg så går det ju åt pipsvängen direkt.

Man blir bemött på det sätt man skriver alt. pratar.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Håller med

beställt ett antal gånger från db och inte haft några problem. Det många gör är att beställa varor som INTE är i lager o tror att dem får in det 1 timme efter dem beställt. Så funkar det ju inte helt enkelt även om där står ett datum så är det inte säkert att dem får in det just då eftersom allt (nästan iaf) beror på leverantören) men så få db skit för det

just my 2 cents

Visa signatur

"No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt." - Bill (Kill Bill Vol. 2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sucker
Håller med

beställt ett antal gånger från db och inte haft några problem. Det många gör är att beställa varor som INTE är i lager o tror att dem får in det 1 timme efter dem beställt. Så funkar det ju inte helt enkelt även om där står ett datum så är det inte säkert att dem får in det just då eftersom allt (nästan iaf) beror på leverantören) men så få db skit för det

just my 2 cents

Även om man beställer saker som FINNS i lager tar det väldigt lång tid för dem tex. du beställer onsdag morgon varan färdigpackad och klar torsdag eftermiddag skickas med posten måndag eftermiddag. Leveranser från andra nätbutiker går oftast snabbare det är FAKTA efter mina beställningar på nätet är jag övertygad att det är så.Kanske många kaffepauser och kortspel på lagret vad vet jag hmm. ja jag har arbetat på lager.

PS snabbast dustin beställt måndag hämtat ica tisdag se och lär datorbutiken.

Permalänk

Spelar ingen roll vad anledningen var till allt missnöje om DB, har sett för många trådar. Jag hade en dator beställd på DB(10k) men insåg att det var lite för många negativa trådar så jag kommer köpa min dator på annat håll, ifall inte något från DB svara på trådarna här kommer jag inte köpa något från dem(har sett dom innan här på SweC).

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gjort en del inköp åt det företag jag tidigare jobbade på och även åt mitt egna företag så har jag beställt många datorer tidigare från olika datorgrossister och jag kan inte minnas att det varit problem en enda gång. Förutom när det gällde datorbutiken. Mitt senaste problem fick jag iaf åtgärdat av datorbutiken och jag är väldigt glad över detta. innan det var det säkert 2 år sedan jag hade problem med dem så jag tror de har börjat skärpa sig. Hur som helst så kom jag ingen vart genom att tala med deras kundtjänst. Via mail fick jag dock tag på rätt person och vi löste problemet snabbt.
Tack datorbutiken!

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Klister für Alles !

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

håller med han som skapade tråden men inte fullt upp...
alltså inte alla som postar här ang. klagomål om db handlar just om dom punktarna som du sa, det finns fler orsaker som jag tycker att dom är alvarliga (har ej hänt mig som tur) om ni tar en tit så hittar ni säkert några som har haft problem om fakturer och sånt alltså det handlar ej om själva hårdvarorna som i sin tur leder db till svarta listan.

vad än kunden gör för dumma mistag så ska vilken butik som helst lösa problemet på ett troligt sätt annars förlorar butiken sina kunder ju.

och var det inte så att " kunden har alltid rätt?"

dvs... folk kan ha gjort dumma misstag osv men vi ska ändå inte försvara db eftersom ofta så brukar man hålla med den som har minsta makten
---> "kunden"

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف