Permalänk
Medlem

saknar ultra 1:an med röd prick, va nog bästa sun burken man suttit på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
lol fulhacket, jo dom flesta sitter ju på fulhacks os:et med så på samma plattform.

Jag tycker nog att en "modern" arkitektur som är sprungen ur intels första processor, vilken gjordes på 70-talet är ett ganska fett fulhack. Att cpun sedan är rörig och presterar förbannat dåligt är ju bara en bisak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har tyvärr bara x86 datorer här hemma, är dock sugen på att införskaffa en SUN eller Alpha dator. Finns det något ställe här i stockholm där sådant säljs?
Tänker främst på någon ULTRA SPARC isåfall. Behöver även tangentbord och skärm.
Har letat runt lite på ebay men där vill de flesta endast skicka till andra i USA och på tradera/blocket finns det bara sunkiga icke-ULTRA burkar.

Sökes: Affär/privatperson i stockholm som säljer UNIX datorer

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Har tyvärr bara x86 datorer här hemma, är dock sugen på att införskaffa en SUN eller Alpha dator. Finns det något ställe här i stockholm där sådant säljs?
Tänker främst på någon ULTRA SPARC isåfall. Behöver även tangentbord och skärm.
Har letat runt lite på ebay men där vill de flesta endast skicka till andra i USA och på tradera/blocket finns det bara sunkiga icke-ULTRA burkar.

Sökes: Affär/privatperson i stockholm som säljer UNIX datorer

Håll koll på blocket, har sett att det har gått en del Ultra 5-10 och 30 maskiner under året till ganska överkommliga priser. De försvinner nog ganska snabbt. Hittade ett par lite snabbt:

http://www.blocket.se/view/3910529.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&ci...
http://www.blocket.se/view/3898807.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&ci...
http://www.blocket.se/view/3874450.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&ci...
http://www.blocket.se/view/3868658.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&ci...
http://www.blocket.se/view/3777468.htm?caller=lu_s&l=0&c=1&ci...

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kernel
Har tyvärr bara x86 datorer här hemma, är dock sugen på att införskaffa en SUN eller Alpha dator. Finns det något ställe här i stockholm där sådant säljs?
Tänker främst på någon ULTRA SPARC isåfall. Behöver även tangentbord och skärm.
Har letat runt lite på ebay men där vill de flesta endast skicka till andra i USA och på tradera/blocket finns det bara sunkiga icke-ULTRA burkar.

Sökes: Affär/privatperson i stockholm som säljer UNIX datorer

Martin som säljer Ultra 60 i kronobergs län är seriös och han har massa andra prylar också. Jag har köpt delar av honom tidigare. Jag hade inte köpt en Ultra 5 för de är ganska slöa. En Ultra60 med en snabb hdd är däremot riktigt kul och snabb. Polaren har en Ultra 60 med en 450MHz Sparc och 10k rpm disk och den känns snabbare än min Enterprise 450 med 4 st 300MHz och gamla 4,5GB diskar.

/deco

Visa signatur

//An NT server can be run by an idiot, and usually is.//

Permalänk
Medlem

Wohooo, nu har mina alphor dykt upp. Här ska köras digital UNIX (Jag vet att det heter Tru64 UNIX nu för tiden, men jag VÄGRAR!)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag anser att Sun-burkar är extremt överskattade som arbetsstationer. Visst, jag skulle inte tacka nej till en Blade, men jag skulle nog aldrig köpa en för det priset de betingar. T.o.m. gamla maskiner är alldeles för dyra, när man tänker på vad man får för pengarna. Dessutom är de ruskigt högljudda.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Blade är väl f.ö. en IBM-burk, och inte en Sun-burk så det är väl okey.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeWMan
Blade är väl f.ö. en IBM-burk, och inte en Sun-burk så det är väl okey.

Sun Blade http://www.sun.com/desktop/products/ws.html

Visa signatur

//An NT server can be run by an idiot, and usually is.//

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag anser att Sun-burkar är extremt överskattade som arbetsstationer. Visst, jag skulle inte tacka nej till en Blade, men jag skulle nog aldrig köpa en för det priset de betingar. T.o.m. gamla maskiner är alldeles för dyra, när man tänker på vad man får för pengarna. Dessutom är de ruskigt högljudda.

Det är ju faktiskt inte för "bang for buck" -faktorn som man köper icke x86, utan för att man vill lära sig mer om datorer. Sen att de smiskar x86 är ju bara ett plus i kanten.

Visa signatur
Permalänk

Jag är lite intresserad av att skaffa en SUN-burk, men har inte så stor koll på vad man bör köpa. Jag vill ha en hyffast billig burk som går på max 3000kr. Men vad bör man köpa? Jag har ju ingen lust att bli blåst och köpa skrot för 3 loppor.

Hur mycket kräm är det egentligen i SUN-burkarna? T ex kan en UltraSparc på 500MHz med 500 MB ram, piska min AMD 2800+ med 1 GB ram i beräkningskraft? Kommer Solaris 10 att flyta på bra på en 500MHz:are?

Kan man koppla in "vanliga" externa PC-tillbehör som exempelvis PS/2-mus och tagentbord samt VGA-skärm, eller måste det vara speciella SUN-grejor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grand_master
Jag är lite intresserad av att skaffa en SUN-burk, men har inte så stor koll på vad man bör köpa. Jag vill ha en hyffast billig burk som går på max 3000kr. Men vad bör man köpa? Jag har ju ingen lust att bli blåst och köpa skrot för 3 loppor.

Köper du en Ultra 5/10 med skärm för 3000kr så har du fått ett bra pris.
Men lägre än Ultra 5/10 bör du inte gå. (Tänk på att Ultra 2 är vassare än Ultra 5/10)

Citat:

[B]
Hur mycket kräm är det egentligen i SUN-burkarna? T ex kan en UltraSparc på 500MHz med 500 MB ram, piska min AMD 2800+ med 1 GB ram i beräkningskraft? Kommer Solaris 10 att flyta på bra på en 500MHz:are?

[/B]

Beror på vad den gör, men ser du tex. på Super-PI, rena flytalsapplikationer så kommer AMDn att vara "snabbare".

Men ja, Solaris 10 kommer att "flyta" på en UltraSPARC 500Mhz. Men det kommer den även att göra på en Ultra 1a (170Mhz) åxå, men allmänt är CDE, default förnsterhanterare i Solaris tungt som bly så den bör man inte köra på slöare maskiner. Köper du en UltraSPARC så kommer du klara av att köra Solaris 15 säkerligen åxå, när det nu väl kommer.
Faktum är att Sun inte pillar in lika mycket skit som Melkersoft gör i sin OS, jag har faktiskt inte märt någon större prestandadskillnad mellan SunOS 5.7 (Solaris 7) och 5.10 (Solaris 10) när jag kört det på min Ultra5a.

Citat:

Kan man koppla in "vanliga" externa PC-tillbehör som exempelvis PS/2-mus och tagentbord samt VGA-skärm, eller måste det vara speciella SUN-grejor?

Ja, och nej. Du kan koppla in dessa grejjer med du måste ha en adapter emellan.
Idag använder Sun USB på sina maskine, SunBlade 100 var den första maskien med detta.
Men Ultra-serien använder Suns eget tangetbord och mus interface.
Men fortfarende, du måste ha Suns USB-tangentbord/mus. Men det är ingen fara. Sun har skitbra tangentbord och möss.

Skärmen varierar lite mellan vad det är för grafikkort.
Sun anväder en bättre kontakt på sina Creator och de bättre Elitekort som kallas 13W3.
Men för dessa finns det adaptrar.

//doj

Permalänk

Hmm... funtar på att skaffa en SunFire V100 med en UltraSPARC-IIi på 550 MHz. Visserligen är grunkan en low-end server tror jag och är till för att rackmonteras, men frågan är om den är högljudd? Den borde väl räcka att labba med, eller? Tror den har USB också, vilket gör det möjligt att köra USB-mus och tagenbord kanske? Förresten, en vanlig VGA-skärm borde väl funka till den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grand_master
Hmm... funtar på att skaffa en SunFire V100 med en UltraSPARC-IIi på 550 MHz. Visserligen är grunkan en low-end server tror jag och är till för att rackmonteras, men frågan är om den är högljudd? Den borde väl räcka att labba med, eller? Tror den har USB också, vilket gör det möjligt att köra USB-mus och tagenbord kanske? Förresten, en vanlig VGA-skärm borde väl funka till den?

SunFire V100 har inte någon frambuffer så du för köra mot den med en terminal.
Tyvärr så sväljer USBn inte tgb/mus.

/doj

Permalänk
Medlem

Står i begrepp att införskaffa en gammal Sun Sparcstation 5 med 96MB/4GB, har OpenBSD installerat, förslag på vad jag kan göra med den ?

Hade mest tänkt o labba med den, funkar den att använda som router ?

Är väl medveten om att det är gammal hårdvara, köper den för att det är kul att ha

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en Sun Sparcstation 20 i gardroben som jag inte använder, men jag hade den uppe för ett tag sen och kastade in Solaris 8 på den. Men ja tyckte det gick lite segt asså.. har ingen nytta av den direkt tyvär, låter på tok för mycket med.. men iaf..

- 2x SPARC 75Mhz (med FPU)
- 512MB RAM
- 9,1GB 10krpm SCSI (fast där satt två slöa 2GB förr)
- TurboGX frambuffer

Har testat OpenBSD och Debian på den med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Står i begrepp att införskaffa en gammal Sun Sparcstation 5 med 96MB/4GB, har OpenBSD installerat, förslag på vad jag kan göra med den ?

Hade mest tänkt o labba med den, funkar den att använda som router ?

Är väl medveten om att det är gammal hårdvara, köper den för att det är kul att ha

In med 2st 100mbit kort fungerar den nog som gateway...

Permalänk
Medlem

Har f n en 486sx 25 med 16MB ram och FREESCO, och 2 10Mbit NICs, den sparcstationen ska väl klara en hel del mer va ?

Hur tror du det funkar att köra en enkel webserver på den och ssh för ex vis irc och icq ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

hehe, det är inga problem att köra den som webserver.
Maskinerna är lite mer lasttåliga än en PC. Plåga den och se va den pallar.
Jag har pressat många gammla sunkärror hårdare än så.

//doj

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Har f n en 486sx 25 med 16MB ram och FREESCO, och 2 10Mbit NICs, den sparcstationen ska väl klara en hel del mer va ?

Hur tror du det funkar att köra en enkel webserver på den och ssh för ex vis irc och icq ?

Permalänk
Medlem

Tänkte det.. blir kul o labba me.. ska bara plocka upp aset i Göteborg på väg till compusphere, hur ja nu hamnade där o_O

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

jag tänkte införskaffa en sun ultra 1 att ha som skrivarserver. (mer som parallellportsadapter iofs...)

men jag undrar lite hur mycket den väsnas?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag tänkte införskaffa en sun ultra 1 att ha som skrivarserver. (mer som parallellportsadapter iofs...)

men jag undrar lite hur mycket den väsnas?

Relativt mycket. Men byter du ut fläktarna kan du nog få den tyst som fan. Alla fläktar sitter på ena sidan, 2st fläktar då bara.
Ultra 5 är nog mer värt det. Framförallt en med ATA-kontroller. Då kan du köpa tyst hdd också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Relativt mycket. Men byter du ut fläktarna kan du nog få den tyst som fan. Alla fläktar sitter på ena sidan, 2st fläktar då bara.
Ultra 5 är nog mer värt det. Framförallt en med ATA-kontroller. Då kan du köpa tyst hdd också.

det är bara chassifläktar alltså?

jag ska bara ha den som 'hemmaserver'
det enda kravet är egentligen parallellport och tp-anslutning, om lådan dessutom är lagom att ställa skrivaren på så är det plus...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
det är bara chassifläktar alltså?

jag ska bara ha den som 'hemmaserver'
det enda kravet är egentligen parallellport och tp-anslutning, om lådan dessutom är lagom att ställa skrivaren på så är det plus...

Det är en nätaggsfläkt och en nätagg/cpu fläkt.
Tror det är 2st 80mm. Inte tittat så noga.
Finns det parallellport på den, inte tänkt på.
Seriellanslutning finns. Och jag har 2st ethernet anslutningar.
Lådan är robust som fan, och skrivare går att ställa på den helt klart.

Permalänk

Jag har en Mac mini
Det borde ju väl räknas som icke-pc?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Vad är det jag inte vet nu då? Alla datorer ligger på rätt låg MHz varför? är de bättre på något sätt eller bara fler? Hur jämför man med vanlig IA-32/64, rättvist? Funderar på nämligen på ny dator, varit sugen på äkta UNIX-hårdvara sen jag skaffa Linux nu kanske det blir något sånt om jag fattar hur bra de är, annars blir det nog mac. Har haft pc hela mitt liv och vill gärna byta för att vara tuff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Vad är det jag inte vet nu då? Alla datorer ligger på rätt låg MHz varför? är de bättre på något sätt eller bara fler? Hur jämför man med vanlig IA-32/64, rättvist? Funderar på nämligen på ny dator, varit sugen på äkta UNIX-hårdvara sen jag skaffa Linux nu kanske det blir något sånt om jag fattar hur bra de är, annars blir det nog mac. Har haft pc hela mitt liv och vill gärna byta för att vara tuff

Byt inte till någon "unix dator" såvidare om den inte har något som du måste ha. Om du bara ska hålla på med vanlig dator göra så är en vanlig pc det bästa eller en mac.

Varför cpuerna har lägre MHz är för att dom gör mer per MHz. Man kan säga att en vanlig
x86 cyklar jätte snabbt fast på 1ans växel medans en ppc eller någon sparc cyklar i lagom fart på 6ans växel.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Vad är det jag inte vet nu då? Alla datorer ligger på rätt låg MHz varför? är de bättre på något sätt eller bara fler? Hur jämför man med vanlig IA-32/64, rättvist? Funderar på nämligen på ny dator, varit sugen på äkta UNIX-hårdvara sen jag skaffa Linux nu kanske det blir något sånt om jag fattar hur bra de är, annars blir det nog mac. Har haft pc hela mitt liv och vill gärna byta för att vara tuff

IA-64 är en unixplattform oftast. Finns det Windowsstöd för Itanium ännu?

Så låga MHz är det väll inte på UNIX-maskiner...
Sparc är uppe på 1,8GHz.
PowerPC är uppe på 2.7GHz
Power på 1,5GHz eller något sådant. (8st Cores på en socket där.)
IA-64 ligger väll på 1,8 eller 2GHz eller typ något sådant.

AMD Opteron ligger på 2.6GHz eller typ det. Inte direkt stor skillnad.
Sedan att Intel NetBurst ligger så högt är mer unikt för den. Men sedan är den högst ineffektiv också.

Vill du leka med rolig hårdvara och köra linux på. Då kan du köpa typ en billig Apple Powermac G4. Där har du en PowerPC cpu. Annars finns det också en hel del gamla sunburkar liggandes hos folk.

Permalänk
Medlem

Som vanligt går det lite gamla unixburkar här… …även om de är gamla trötta

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

SUN Ultra1 UltraSparc CPU 143MHz, 256MB ram, 2GB SCSI disk, extra I/O kort.
Eta är ju ganska snart. Hur högt kan man gå i pris om man vill ha ovanstående maskin? Ser det mest som en kul grej om man kan få igång den som ws eller server.

Silicon graphics O2 Såg jag var rätt omtykta i denna tråden. Hur mycket är en sådan värd att läggas på?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox