Opera som webbläsare

Permalänk
Medlem

Tack, men jag lyckades lösa det ändå!

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_D
Tack, men jag lyckades lösa det ändå!

jag får inte vanliga voice i opera att fungera nu, har funkat förrut.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
jag får inte vanliga voice i opera att fungera nu, har funkat förrut.

Hehe jag hade problem först med att förstå det, men nu fungerar allt som det ska. Är överlycklig och det krävs myyyycket för att jag ska byta browser. Nu kan man sitta och surfa utan att ens röra mus eller tangentbord.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

fIREfOX

Visa signatur

[coIor="blue"]some text[/color] produces some text (colored blue)

Permalänk
Hedersmedlem

En sak som jag saknar i Opera (7.54) är FF's Javascript Console, den underlättar väldigt mycket när man sitter och skriver lite javascript och inte vet var felet ligger osv. Finns det något liknande till Opera?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hilton
En sak som jag saknar i Opera (7.54) är FF's Javascript Console, den underlättar väldigt mycket när man sitter och skriver lite javascript och inte vet var felet ligger osv. Finns det något liknande till Opera?

Verkar finnas i 7.60p4

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Verkar finnas i 7.60p4

Trevligt, då får jag ta och installera det istället!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Får väl agera som motvikt till denna missionstråd då..
Har Opera (nyaste versionen ej beta) installerat på datorn och sitter och jämför med firefox. IE är dock som vanligt inte ens med i leken.
Opera tar ca 4 s att starta, medans Firefox startar på cirka sekunden.
Sweclockers laddar in långsammare.
Formulär / Lösenordsfunktionen är sämre (Lösenord sparas inte alltid, och är allmännt kruppig)
Standardtemat är fulare.
För mycket luft mellan raderna i menyn!
Opera saknar auto-auto komplettering! Om jag skriver in tex. dagens nyheter så man komma till www.dn.se (Via google)
En annan dum sak är att autocomplete-listan är i bokstavningsordning och inte i "mest-besökt" ordning, tillskillnad från firefox.
Mycket sparsmakat med plugins. Firefox har mycket mer att bjuda på här. Bra t ex. om jag råkar vara ut efter något speciellt t ex. se response headers.
Opera kostar ~300 kr, förstår inte varför man ska betala när man kan få nästan exakt samma sak gratis?
Låt mig göra en liten koncist och personlig sammafattning:
Opera suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Bla bla.

Trevligt att du har en åsikt, men som du kanske vet finns tusen och åter tusen trådar som handlar om "X vs Y".

Från och med nu kanske vi kan slippa dylika inlägg i den här tråden, och låta den bli en renodlad Opera-tråd. Det finns redan riktigt många BRA tips, och relativt lite spam. Inget mer webläsarkrig i den här tråden, tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Får väl agera som motvikt till denna missionstråd då..
Har Opera (nyaste versionen ej beta) installerat på datorn och sitter och jämför med firefox. IE är dock som vanligt inte ens med i leken.
Sweclockers laddar in långsammare.
Formulär / Lösenordsfunktionen är sämre (Lösenord sparas inte alltid, och är allmännt kruppig)
Standardtemat är fulare.
Opera saknar auto-auto komplettering! Om jag skriver in tex. dagens nyheter så man komma till www.dn.se (Via google)
En annan dum sak är att autocomplete-listan är i bokstavningsordning och inte i "mest-besökt" ordning, tillskillnad från firefox.
Mycket sparsmakat med plugins. Firefox har mycket mer att bjuda på här. Bra t ex. om jag råkar vara ut efter något speciellt t ex. se response headers.
Opera kostar ~300 kr, förstår inte varför man ska betala när man kan få nästan exakt samma sak gratis?
Låt mig göra en liten koncist och personlig sammafattning:
Opera suger.

Först vill jag säga, prova 7.60p4 istället, det har hänt mycket i den jämfört med den skarpa releasen.

Lösenordsfunktionen är bättre i opera tycker jag, då man när man kommer till en sida i opera direkt kan logga in genom snabbkommandon. I ff krävs(?) att man först markerar formulären. Enligt mig är det smidigare att slippa tabba sig fram först.
Luft mellan menyerna, ställ in... hur svårt är det på en skala?

Via googlefunktionen kanske saknas, men skriv "g dagens nyheter" så söker den på google åtminstone.
Vissa formulär har den autocomplete på, namn och liknande som man i inställningar kan ställa in vad man vill ha.

Vilka saker är det du saknar som du kan fixa till med plugins i ff?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Standardtemat är fulare.

Starttiden påverkas direkt av hur många sidor du vill att Opera ska lagra. Tryck Ctrl-F12 | 'History and cache' och minska värdena av 'Typed in addresses' och 'Visited addresses' så startar Opera mycket snabbare.

Använd inte det temat då... Hämta hem 'Emil'-temat som är mycket snyggt.

För mycket luft? Snacka om nödargument!

Jag tycker det är skönt att det INTE finns en massa plug-ins, då jag föredrar att program har vettiga basfuntioner från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

...
...

Hittade lösning på detta

ändra i filen ../profile/search.ini
lägg till

[Search Engine 29] Name=&Google URL=http://www.google.com/search?btnI=I%27m+Feeling+Lucky&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=%s Query= Key=go Encoding=utf-8 Is post=0 Has endseparator=0 Search Type=0 VerbText=17063

29 kan vara godyckligt som inte används redan.

sen för att ex gå till dagens nyheter via adressfältet skriver du
go dagens nyheter

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Nej den spelas upp i Windows mediaplayer. så han behöver kopiera över ett plugin till opera från mediaplayer. Vilken version av Opera har du?? Minns att jag hade detta fel i någon tidigare version men de senaste har jag inte behövt klistra in plugins!

Testa detta och se om det funkar!
http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=434&s...

Om du också vill ha quicktime plugin installerat så kika här
http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=141&s...

Sen kom jag på en nackdel till i OPera och det är att om man har en mus med sidoscrollhjul så funkar det inte i Opera, hoppas de fixar det till en nyare version!

JO, Quicktime alternative innehåller mediaplayer classic.
Det ända jag har gjort är att installera Alternative paketet och det funkar utan att krångla med plugins. provade med plugin skiten innan ja hittade quicktime alternative paketet och jag fick det aldrig att funka.

Permalänk
Medlem

Undrar om någon vet om man kan få fram transfer-fönstret i sidebaren istället för standard transfer-fönstret automatiskt. Som det är nu så måste jag manuellt öppna sidebar transfer-fönstret.

Visa signatur

XP Barton 2500+@2200MHz / Abit NF7-S ver 2.0 / 2x512 MB pc3200 DDR/ 2x80GB westerndigital/ IBM 180GXP 120GB / ATI Radeon 8500 / Chieftec DX-01B-D / Nec FE950+ /Soundblaster Audigy 2 / Acer brännare 16x10x40x / pioneer DVD 116 / Antec Trueblue 480watt / nec nd-1300

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snike
Undrar om någon vet om man kan få fram transfer-fönstret i sidebaren istället för standard transfer-fönstret automatiskt. Som det är nu så måste jag manuellt öppna sidebar transfer-fönstret.

Tyvärr tror jag inte det går. Ctrl-7 är dock ganska smidigt.

Permalänk
Medlem

Har testat Opera vid olika tillfällen, men sedan FireFox kom är den (FF) bättre.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Har testat Opera vid olika tillfällen, men sedan FireFox kom är den (FF) bättre.

Vi är nyfikna på anledningarna.

Permalänk
Medlem

Bland annat: mycket fler utbyggnadsmöjligheter, större community bakom, ingen reklam/gratis, FF funkar bättre på Mac.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Bland annat: mycket fler utbyggnadsmöjligheter, större community bakom, ingen reklam/gratis, FF funkar bättre på Mac.

Opera behöver man inte bygga ut med massor av plugins som segar ner browsern.
den har alla funktioner man kan tänkas behöva vilket firefox absolut inte har...

Förstår att man behöver ett stort community bakom firefox för att diskutera alla plugins man behöver för att få en komplett webbläsare.

Opera är en av få mjukvaror som jag tycker är värt varenda öre.

Huruvida Opera fungerar på Mac vet jag inte och bryr mig faktiskt inte heller.

Permalänk
Medlem

Den har ju knappast alla funktioner som den myriad av extensions till Firefox som finns därute erbjuder. De gör det lättare att vara produktiv på webben, och trots att jag har 71 extensions (varav kanske 20 är disablade just för tillfället) upplever jag inte att browsern är segare än normalt.

Firefox bygger på XUL och är därför inte riktigt lika responsiv i menyer etc som Opera och IE, men det är en väldigt marginell skillnad på en dator med bra minne, disk och CPU.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Utbyggnadsmöjligheter? Vad i Opera går inte att fixa på nåt sätt som FF erbjuder? Större community? Må det bara vara jag, men jag föredrar nog en robust, långlivad läsare gjort av ett företag som står på version 7.6, än en som gjorts av diverse människor. Visst, open source har fördelar. Men Opera piskar i längden.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Den har ju knappast alla funktioner som den myriad av extensions till Firefox som finns därute erbjuder. De gör det lättare att vara produktiv på webben, och trots att jag har 71 extensions (varav kanske 20 är disablade just för tillfället) upplever jag inte att browsern är segare än normalt.

Firefox bygger på XUL och är därför inte riktigt lika responsiv i menyer etc som Opera och IE, men det är en väldigt marginell skillnad på en dator med bra minne, disk och CPU.

Finns t.ex. ingen extension som zoomar hemsidor,Det har Opera inbyggt.. man kan heller inte maximera, minimera och ändra storlek på fönster i FF, alltså ha 4,5 fönster samtidigt.
behöver nämligen det i jobbet, underlättar väldigt mycket.

Permalänk

Har inte använt Opera särskilt länge, men har dock testat det vid ett par tillfällen innan. När jag var trött på IE så sökte jag efter en alternativ webläsare, och då blev det Opera. Har testat en del intressanta webläsare, bl.a. avant som är en rätt så bra webläsare som bygger på IE. Men ändå inte lika bra som Opera. Jag har även testat Fire Fox, och den var ju inte mycket bättre än IE. I alla fall inte utan extensioner, om ens då. Så den tyckte jag inte om. Opera är den som har imponerat mest på mig. En riktig tung och flexibel webläsare. Bonnier PC Tidningen gjorde en test av sex webläsare. Visserligen var avant nummer ett. Men jag håller mig ändå till Opera.

Sex webläsare testades: Opera 7.11, Avant 9.02, Mozilla 1.6, Firefox 0.9, Netscape 7.1 Och IE 6.0. Följande saker testades: hastighet, möjlighet att importera IE favoriter, kapaciteten för att läsa websidor rätt samt extra funktioner som blockering av popup fönster och flikar. Dessutom har man tittat på användarvänlighet, dvs. svenska menyer, design och om det är enkelt att röra sig i och mellan menyer och funktioner. Poängen sattes på en skala av 10.

Listan såg ut sähär:

Avant Browser - "Allt det explorer saknar" - 8,7 poäng
Opera - "testets sprinter" - 7,7 poäng
Firefox - "Inga konstigheter" - 7,5 poäng
IE - "skön vila på lagrarna" - 7,4 poäng
Netscape - "Än lever den!" - 7,2 poäng
Mozilla - "Netscapes fule lillebror" - 6,8 poäng

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt just en zoomfunktion, då räcker det för mig att bara ändra textstorlek. Men jag har för mig att det finns en extension. Ta en titt på http://www.extensionsmirror.nl om du har lust. Jag har även alltid tyckt att det mest är lite störande med fönsterhanteringen som ser ut som ett vanligt MDI i Opera - jag blev glad när jag såg att Opera 7.60 preview 4 hanterade tabbar som tabbar. Men jag kan tänka mig att det underlättar att ha många sidor öppna samtidigt. Ctrl+N finns ju alltid, men då får du ju med verktygsfälten.

Nåja, jag är ingen stenhård FF-fanboy. Opera är riktigt trevligt, och jag gillar fältet som dyker upp när jag klickar på adressfältet i senaste betan (nämnd ovan). Det är även snabbt, men inte lika snabbt (nu syftar jag på själva laddningen av sidorna etc, inget annat - även om FF "kallbootar" kvickare än Opera i de flesta fallen, på min burk) som en MOOX-build av Firefox 1.0 med pipelining aktiverat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Hittade lösning på detta

ändra i filen ../profile/search.ini
lägg till
~
29 kan vara godyckligt som inte används redan.

sen för att ex gå till dagens nyheter via adressfältet skriver du
go dagens nyheter

Det där löste ju inte problemet alls.. nu måste man ju skriva ytterligare ett tecken..

Opera har så otympliga short-cuts.
Det stör jag mej på..
Om jag vill öppna ett nytt fönster i bakgrunden vill jag använda mig av CTRL och INTE Mousewheelknappen, (den fungerar dåligt).
Sen så förstår jag inte varför opera har ctrl-7 för att öppna download managern..man måste lyfta på högerhanden, då går det ju lika fort att öppna i vanligt tools menyn.
Hade varit bra om dessa hade gått å ändra på..en sådan simpel grej borde väl att gå ordna eller ? ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där löste inte problemet, men däremot om man tar bort "go" överhuvudtaget så fungerar det.

Det stör jag mej på..
Om jag vill öppna ett nytt fönster i bakgrunden vill jag använda mig av CTRL och INTE Mousewheelknappen, (den fungerar dåligt).
Sen så förstår jag inte varför opera har ctrl-7 för att öppna download managern..man måste lyfta på högerhanden, då går det ju lika fort att öppna i vanligt tools menyn.
Hade varit bra om dessa hade gått å ändra på..en sådan simpel grej borde väl att gå ordna eller ? ?

Det går att ändra på. Preferences > Keyboard > Edit och så letar du dig fram där

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Det där löste ju inte problemet.. nu måste man ju skriva ytterligare ett tecken..

Det stör jag mej på..

håller du in CTRL + SHIFT och klickar med vänster musknapp så öppnas fönstret i bakgrunden...

du behöver inte använda CTRL + 7 för download managern, tryck på F7 så kommer sidopanelen upp, om du väljer download managern som aktiv där så kommer den upp nästa gång du trycker på F7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredo
Det går att ändra på. Preferences > Keyboard > Edit och så letar du dig fram där

Förklara gärna hur.. jag får det ej att fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henke1984
håller du in CTRL + SHIFT och klickar med vänster musknapp så öppnas fönstret i bakgrunden...

Detta visste jag om men jag vill använda BARA ctrl. Inte shift+ctrl ? Förstår inte varför dom lägger till shift också.. räcker det inte med ctrl? Ska det föreställa en blanding mellan IE och firefox kanske? Den används ju ändå inte när man klickar på länkar.. en sån enkel sak borde väl gå att fixa? eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där löste ju inte problemet alls.. nu måste man ju skriva ytterligare ett tecken..

Det stör jag mej på..

Vilken version använder du av opera?
Prova 7.60p4 om du inte redan provar den.

Visst, man får skriva nåt extra tecken. Så exakt lika smidig på den punkten är det inte.
Men om man ska vara så petig finns det flera saker som är mycket smidigare i opera jämfört med FF, när man ska logga in på en sida i opera trycker jag endas [ctrl]+[enter], i ff måste jag först leta mig fram till rätt inmatningsfält innan. Här tjänar jag flera knapptryckningar.

Sen kan man ändra de flesta tangenter till att betyda vad man vill. Man kan även göra så den utför flera saker på en knapptryckning. Ex om man vill koppla s-knappen till att öppna flera olika hemsidor funkar det bra, sånt saknas mig veterligen i FF.

För mig öppnas dom i bakgrunden då jag använder ctrl + vänsterknapp.

Vad alla knapptryckningar betyder kan man ändra under
[verktyg]-[inställningar]-[mus och tangentbord]
Sen vid inställnigar för tangentbord väljer du redigera. När du fått upp en ny ruta skriver du in vad du vill ändra på, ex 7 ctrl så kommer det fram. Sen är det bara ändra bäst man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Opera behöver man inte bygga ut med massor av plugins som segar ner browsern.
den har alla funktioner man kan tänkas behöva vilket firefox absolut inte har...

Ovesäntligt vad en browser har från början, "custimizing" är allt.

Citat:

Huruvida Opera fungerar på Mac vet jag inte och bryr mig faktiskt inte heller.

Det verkar vara opera-teamets åsikt med. Men nu spelar det roll för mig. 66% av mina datorer är Macar.

Visa signatur