Permalänk
Medlem

Bredbandet delvist blockerat

Tja!
Igår natt satt jag och skickade ett program som räknar ner från 30 och sedan startar om datorn (några vet säkert vad det är).
Och idag när jag satt mig vid datorn hade jag fått ett meddelande av telia där dom sa att mitt bredband var delvis blockerat för att jag spred virus och det skulle fortsätta vara det tills jag åtgärdade problemet, plus att mitt användande av internet skulle vara övervakat.
Nu undrar jag om nån annan som har varit med om det här eller om det är nån som bara vet vad jag ska göra.:D

*edit: Vill bara påpeka att jag själv hatar virus och skulle aldrig skicka nått som kan förstöra nånting.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

sluta skicka virus så kommer ditt internet snart tillbaka.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
sluta skicka virus så kommer ditt internet snart tillbaka.

Borde inte räknas som virus igentligen tycker jag, och jag och många andra har hålt på att skicka det ganska mkt förut:P

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Hur lyckas du skicka Sasser till någon? Uppdatera Windows så ska det nog fungera.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Hur lyckas du skicka Sasser till någon? Uppdatera Windows så ska det nog fungera.

Det är inte sasser, det är bara ett program som aktierar Windows shutdown.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Förmodligen någon som anmälit dig, sluita håll på med fuffens och kontakta Telia och be om ursäkt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Det är bara helt rätt! Du fick ett för lindrigt straff!

Permalänk
Medlem

Haha rätt åt dig

Visa signatur

[i]You have two stamp.One red, one green.
- So ?
- I have chance to go New York. 50-50.
[/i]

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du inte har fått något annat virus som sprider sig från din dator, till exempel genom att den filen du skickat även innehåller ett 'riktigt' virus (vet inte om du kanske har skrivit det själv, då fungerar det självklart inte). Ett annat alternativ är helt enkelt att ditt program har funktioner som normalt kännetecknar ett virus och stoppas därför av Telia. Ett tips är att ordentligt söka igenom alla datorer du har kopplade mot internet efter virus för att vara säker på att det var det programmet du själv skickade som var Telias anledning och inte något annat program din dator sprider.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rigge
Haha rätt åt dig

1-0 till telia. ^^

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Förmodligen någon som anmälit dig, sluita håll på med fuffens och kontakta Telia och be om ursäkt.

Asså dom flesta som tar emot den förstår att det är en kul grej.
Och det kan nog inte räknas som virus eftersom inga virusprogram reagerar på det.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Telia tyckte väl inte att det var en kul grej. Synd för dig

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whyster
Asså dom flesta som tar emot den förstår att det är en kul grej.
Och det kan nog inte räknas som virus eftersom inga virusprogram reagerar på det.

Så ett virus blir bara ett virus när antivirusprg upptäcker dom?

Visa signatur

- Barn är känslovarelser. De hör mycket bra genom skinnet

Ruby Claesson Harrold, jurist och ordförande för Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneten
Så ett virus blir bara ett virus när antivirusprg upptäcker dom?

Haha, ok det har du rätt i, men det är inte farligt.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk

Hade du skickat det till mig så hade jag fan krävt att Telia skulle säga upp ditt abonnemang.

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk

Fy fan vad jag hatar när man får något sådant! Har dock inte hänt på ett bra tag, men när jag fick sådana var det rejält störande.
Alldeles för mesigt straff från telias håll. Sluta skicka sånt skräp!

Visa signatur

"Apokalypsens fyra Wärschare tågar in" - nienithaur

Permalänk
Avstängd

Jag skulle kunna gissa på att det bara är bat fil som aktiverar shutdown -s -f -t 30:P
Nä men om det bara händer en gång så kan telia dra åt helvete och jag tycker att du ska byta operatör.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem

Mitt bredband från Telia blev också spärrat i ca 1 vecka. Det berodde på att jag hade fått ett virus som automatiskt skickades vidare. Alltså inget jag gjorde med flit..

Att skicka ett sånt program som du pratar om verkar både tråkigt och dumt. Men ringer du till Telia och säger att du åtgärdat problemet (t.ex. installation av antivirus) så kan du få ditt bredband upplåst på bara några sek.

Visa signatur

Stationär: C2D E6600 2.40GHz, Noctua NH-U12F, P5W DH Deluxe, Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB DDR2, Club 3D 8800GTS, Raptor 10000rpm 37gb, Samsung 970P TFT + Samsung 40" M86 1080p.
Bärbar: HP HDX16
PSN: Spaxo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepsi15
Jag skulle kunna gissa på att det bara är bat fil som aktiverar shutdown -s -f -t 30:P
Nä men om det bara händer en gång så kan telia dra åt helvete och jag tycker att du ska byta operatör.

Äntligen en som fattar!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

En jag känner fick sitt internet nerstängt helt och hållet av Telia så han fick byta operatör bara för att han fick virus och råkade skicka det vidare. Har själv fått en varning en gång och fattade inte vad dom snackade om för jag hade inga virus vad jag visste så jag formaterade sen hörde dom inte av sig igen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du läser vad som står i rutan vid inloggningen och följer dess direktiv så hade du inte behövt ställt frågan här.

Har råkat ut för samma sak hemma hos morsan, följde bara instruktioner så löste det sig.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Om du läser vad som står i rutan vid inloggningen och följer dess direktiv så hade du inte behövt ställt frågan här.

Har råkat ut för samma sak hemma hos morsan, följde bara instruktioner så löste det sig.

Jag har gjort det, bara det att i ringde deras kundtjänst (som inte verkade veta vad en dator är) istället för att skriva i det formulär som finns på sidan, och dom sa att dom skulle försöka(!) ordna det.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Förklara bara vilka åtgärdet du åtagit i formuläret som de länkar till i pop-up rutan så öppnar de ditt internet efter en-två dagar.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Förklara bara vilka åtgärdet du åtagit i formuläret som de länkar till i pop-up rutan så öppnar de ditt internet efter en-två dagar.

Jo, jag gjorde det.
Men det lätt på dom som om dom skulle fixa det direkt och det har inte hänt något ännu!

Fan man ska nog passa sig för att göra nånting annat än att spela spel eller att besöka vanliga hemsidor när man har Telia, jag kan varken spela onlinespel, uppdatera min hemsida eller *host*tanka*host*

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag fick det med efter att Home.se eposten hade "fått" ett falsk home.se mail till alla..

Det gjorde så att min mail spred massa spamm till andra.. Som då gjorde att telia kapade min lina..

Jag installerade Norton och Sp2 sen ringde jag till dom och dom fixade det.

Mitt var ju inte med flit.

Permalänk
Medlem

Som sagt, om du medvetet sprider sån skit så är det rätt åt dig.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Som sagt, om du medvetet sprider sån skit så är det rätt åt dig.

men man kan ju inte kalla det skit!!! det är mer som en rolig grej.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag ser då inget fle med det så länge det endast skickas till vänner och att du sedan förklarar hur det fungerar och vad som hänt efteråt. Istället för att någon anmäler dig för att ha skickat virus. Samtidigt kasst av Telia att bara stänga ner dig (halvt?) sådär utan direkta bevis. Som jag förstod det så handlar det om en hemmagjord liten .bat-fil med shutdown kommandot. Inget farligt.
(om man inte sitter med dyrbara ritningar över miljardhus utan att ha sparat tidigare )

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whyster
men man kan ju inte kalla det skit!!! det är mer som en rolig grej.

Jag tror det flesta tycker det är roligare att bestämma själv när man vill starta om. Tänk på dom som sitter med viktiga grejer på datorn och förlorar information.

Sen är det ju lite lågt att skicka sånna grejer till kompisar också. De flesta kör inte exe-filer från främlingar, men om man får en fil av en kompis borde man ju kunna lite på att är lugnt.

Om jag suttit med en uppsats och inte sparat på ett tag, och fick en sån fil av en snubbe, så skulle jag haft relativt stora problem att se det roliga i sammanhanget.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac