RGB-Kabel ger förvrängd bild [PS2]

Permalänk
Medlem

RGB-Kabel ger förvrängd bild [PS2]

Har letat som en dåre nu på diverse forum och googlat på men inte lyckats lösa detta problem.

Skaffade en rgb kabel till min ps2:a och visst blev det skarpare och bättre bild men tv'n gick in i någon sorts widescreen läge när AV kanalen slås på. detta gör den oavsett vilka inställningar man har på ps2:an eller tv'n. om man ändrar till 4:3 så blir bilden istället sträckt vertikalt, vilket är väldigt irriterande.

Man blir ju så less när man inte kan få en bra rgb bild på sin ps2:a man kan ju inte ens ändra bildenspossition i dess meny så man får hoppas att spelen man ska spela har ett alternativ.

men det jag stör mig mäst på är som sagt widescreenläget som går på oavsett inställningar och som bara blir utsträckt om man ändra på tvn till 4:3 men någon på forumet borde väl ha en lösning?

Permalänk
Medlem

Re: RGB-Kabel ger förvrängd bild [PS2]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
Har letat som en dåre nu på diverse forum och googlat på men inte lyckats lösa detta problem.

Skaffade en rgb kabel till min ps2:a och visst blev det skarpare och bättre bild men tv'n gick in i någon sorts widescreen läge när AV kanalen slås på. detta gör den oavsett vilka inställningar man har på ps2:an eller tv'n. om man ändrar till 4:3 så blir bilden istället sträckt vertikalt, vilket är väldigt irriterande.

Man blir ju så less när man inte kan få en bra rgb bild på sin ps2:a man kan ju inte ens ändra bildenspossition i dess meny så man får hoppas att spelen man ska spela har ett alternativ.

men det jag stör mig mäst på är som sagt widescreenläget som går på oavsett inställningar och som bara blir utsträckt om man ändra på tvn till 4:3 men någon på forumet borde väl ha en lösning?

Vart köpte du denna "RGB Kabel"? Har själv köpt en från Powerstore (Malmö) och den funkar helt perfekt.

Visa signatur

"Signatur raderad, max tre rader i size 1. Se reglerna". - Vicotnik (The evül one!)

Permalänk
Medlem

webhallen. tror det var en joytech kommer inte ihåg riktigt... sony har ju ingen själva som t.ex nintendo...

Permalänk
Medlem

Re: RGB-Kabel ger förvrängd bild [PS2]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
Har letat som en dåre nu på diverse forum och googlat på men inte lyckats lösa detta problem.

Skaffade en rgb kabel till min ps2:a och visst blev det skarpare och bättre bild men tv'n gick in i någon sorts widescreen läge när AV kanalen slås på. detta gör den oavsett vilka inställningar man har på ps2:an eller tv'n. om man ändrar till 4:3 så blir bilden istället sträckt vertikalt, vilket är väldigt irriterande.

Man blir ju så less när man inte kan få en bra rgb bild på sin ps2:a man kan ju inte ens ändra bildenspossition i dess meny så man får hoppas att spelen man ska spela har ett alternativ.

men det jag stör mig mäst på är som sagt widescreenläget som går på oavsett inställningar och som bara blir utsträckt om man ändra på tvn till 4:3 men någon på forumet borde väl ha en lösning?

Känner igen fenomenet!
Du har inte köpt en riktig rgb-kabel utan en "låssas". Jag gjorde det själv först men sedan köpte jag Sonys original och med slapp jag det problemet när jag hade min 21" 4:3 TV.
Jag kan nästan gissa att kabeln du köpt är ganska tunn!! Och har vanliga "lakritssnören" innuti och i scartänden finns 3 st kondensatorer som fixar rätt impedans i kabeln! Så var min piratkabel byggd iallafall och fick exakt samma resultat! Den riktiga RGB kabeln har 3koaxialer istället för lakritsnörena och kondensatorerna! (sen har båda kablarna mer trådar i sig också och de går ljudet mm i. I koaxarna går bilden!)

Lösningen heter riktig Sony- RGB-kabel som är dyr!
(nackdelen är att bilden blir grön vid dvdfilmtittande p.g.a kopieringsskyddet, lösningen på det är chip eller en dvdregion x skiva!)

Permalänk
Medlem

Får också 16:9 när jag startar mitt ps2 med RGB-kabel. Men jag får inga konstiga streck när jag ändrar till 4:3.

Permalänk
Medlem

nej man får inte kosntigt sträck men du märker att den inte ställer om till 4:3 utan bara sträcker ut bilden.

var hittar man sony orginal rgb kabel då? finns inte i några spelbutiker som jag sett iaf. eller finns det andra likvärdiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
nej man får inte kosntigt sträck men du märker att den inte ställer om till 4:3 utan bara sträcker ut bilden.

var hittar man sony orginal rgb kabel då? finns inte i några spelbutiker som jag sett iaf. eller finns det andra likvärdiga?

Köpte min originalkabel i ett varuhus i Finland! Nästan alla varuhus har de här i sitt sortiment!
Säkert så är det likadant i Sverige!

Permalänk
Medlem

Du klipp pinne 8 på kabeln, så bör den inte switcha över till 16:9.

Permalänk
Medlem

Samma sak händer med Joytechs RGB-kablar till Xboxen, har själv en sådan. Det lönar sig nog i längden att köpa originalkablar som inte behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

Har som sagt alltid köpt orginal rgb kablar men sonys rgb kablar går fan inte att hitta. Ingen som har någon länk till någon svensk sida som har dem hemma?

och angående klippa pinne 8, var ett tag sen man hade elektronik i skolan. vilken är pinne8? och ska man öppna upp kontakten eller räcker det att klippa den utifrån? kommer wideescreen läget att deaktiveras helt då? dvs så att man inte kan ha det om man skulle skaffa en widescreen tv sen?

Permalänk
Medlem

Håll till godo!

Permalänk
Medlem

Tackar

men om man klipper den kommer man inte kunna visa i widescreen läge sen om man skulle vilja ha det när man byter tv .tex?

läste lite om att man kunde koppla den till pinne 16 eller något med, någon som vet något mer om det? Vill ju inte sabba kabeln utan att veta vad det är jag påverkar

Permalänk
Medlem

Har du ingen manuell omkopplare på fjärrkontrollen då, isåfall kan du manuellt växla till widescreen vid behov?

Permalänk
Medlem

tänkte mer på att då kanske bilden blir usträckt igen. är ju fjärren jag använder för att få 4:3 bild men då sträcks den ut. men ska kapa pinnan nu tänkte jag får se hur det här går

jag 567 den bilden du postade är spegelvänd va? och kollade på kabeln nu och den är tunnare än min rgb till gamecuben helt klart.. men ändå ger den mycket bättre bild än vanliga composit trots att det inte är en "riktig" rgb visst.

Permalänk
Medlem

Kapa och kapa, du kan öppna kåpan och helt enkelt löda ur pinnen/klippa kabeln där, du behöver altså inte fysiskt ta ut pinnen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naim
tänkte mer på att då kanske bilden blir usträckt igen. är ju fjärren jag använder för att få 4:3 bild men då sträcks den ut. men ska kapa pinnan nu tänkte jag får se hur det här går

jag 567 den bilden du postade är spegelvänd va? och kollade på kabeln nu och den är tunnare än min rgb till gamecuben helt klart.. men ändå ger den mycket bättre bild än vanliga composit trots att det inte är en "riktig" rgb visst.

Opps! den är det eller en honände! Men man kan ju utgå från nedre vinkeln så hittar man rätt!

Permalänk
Medlem

nu är pinnen fysiskt borta hade inga skruvar eller liknande att öppna kåpan så det var väl det säkraste tänkte jag.. nu startar den i 4:3 som standard men är osäker om bilden är utrsträckt eller inte måste testa med några fler spel. får göras vid senare tillfälle nu måste jag iväg tack för tipsen och hjälpen grabbar