Permalänk

Blåskärm

Tja! Satt och hade FM2005 igång, MSN, FireFox.......skulle skicka en bild över MSN och helt plötsligt hördes jag ett högt skrapande ljud inifrån datorn i c:a 10 sekunder, det blev blåskärm och jag stängde av. Men nu när jag kommer fram till inloggingsrutan i XP så blir det automatiskt blåskärm. Umm tänkte jag, nu är hela datorn bränd. Men så loggade jag in på min SuSE på samma dator, och det fungerar felfritt.

Finns det något trick ni datorexperter rekommenderar mig att testa?

Permalänk
Medlem

Har du SuSE och Windows installerat på var sin hårddisk eller är det samma?
Är det 2 HDar så har väl Windowsdisken fått nåt allvarligt fel. Det kanske bor ett troll där inne. :/

Vad står det på blåskärmen föressten?

Visa signatur
Permalänk

Ja, det är två olika fysiska hårddiskar...

Umm på blåskärmen står det.....säkerligen något intressant för er som förstär det hehe, skrev inte upp det, var upptagen med att förstöra all kringutrustning haha

Nämen tror du det har med hårddisken att göra, kan det ha varit den som lät?

Permalänk
Medlem

På ibm's hemsida finns ett program som heter Driver Fitness Test. Låter som att hårddisken håller på att ge sig.
kör programet och kolla ytan.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Gdammit.....helt ny hårddisk ju, Seagate Barracuda 160Gb......

Windowshårddisken är partitionerad, kan man ha sådan tur att man bara blivit av med C: partitionen? =P

Jag ser ju för övrigt alla filerna genom SuSE och kan använda musikfilerna osv.....

Permalänk
Avstängd

Är den ny har du väl garanti på den? =/

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk

Jo iofs....men jaghar livsviktiga saker på den, var just på väg att göra en säkerhetskopia på allt när det hände. Skulle bränna en massa saker från hårddiskarna i SuSE nu dessutom, fungerar de två första gångerna, tredje gången så existerar inte brännaren helt plötsligt......*SUCK*....kan inte ens öppna YaST......skitlinux.

Kollade vad det stod på blåskärmen: BAD_POOL_CALLER

Någon som vet vad det innebär?

Permalänk

BAD_POOL_CALLER

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swimfaster
Jo iofs....men jaghar livsviktiga saker på den, var just på väg att göra en säkerhetskopia på allt när det hände. Skulle bränna en massa saker från hårddiskarna i SuSE nu dessutom, fungerar de två första gångerna, tredje gången så existerar inte brännaren helt plötsligt......*SUCK*....kan inte ens öppna YaST......skitlinux.

Kollade vad det stod på blåskärmen: BAD_POOL_CALLER

Någon som vet vad det innebär?

Googla och du ska hitta det du söker

Visa signatur

Pentium 4, 3.2Ghz, 1024 Ram, XP Home

Permalänk

Jo jag gjorde det men blev inte mycket klokare för det...det var därför jag undrade om någon visste vad det innebär rent konkret och på förståelig svenska =P

Permalänk
Medlem

"A Stop 0xC2 message might also be due to failing or defective hardware. If a Stop message points to a category of devices (such as disk controllers, for example), try removing or replacing the hardware to determine if it is causing the problem."
M$ säger att det också kan ha nåt med drivrutiner att göra, men eftersom du hörde ett elakt ljud där inne så är det nog hårdvaran. Kolla om alla sladdar till diskarna sitter i ordentligt till att börja med.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror nVidias drivrutiner kan ha med det att göra. Ljudet har nämligen kommit innan, fast bara vid enstaka tillfällen. Jag har hela tiden trott att det var grafikkortets fläkt som kom åt en sladd bara. Har för mig att det började när jag uppdateraxde drivrutinerna till nyaste.....finns det något sätt man kan avinstallera drivrutinerna på utan att behöva komma in i XP?