vilken webläsare är bättre??? IE eller opera

Permalänk
Medlem

vilken webläsare är bättre??? IE eller opera

jag upplevera problem med IE och vill pröva byta.. är det rekommenderat?? polarn kör med opera som funkar bra..

har även hört nått om firefox?? iaf.. kan nån ge nått råd vilken jag borde köra med?? åå går det avinstallera iexplorer eller inaktivera isåf??

Visa signatur

//Johan

Permalänk
Medlem

Du kanske borde testa att söka? Det finns otaliga sånna här trådar.

Angående din fråga kan jag rekomendera firefox som funkar felfritt för mig.
Utan ie kommer man inte in på vissa sidor, win update, vissa banker etc så jag skulle nog inte rekomendera att avinstalera ie.

Permalänk
Avstängd

Enligt mig så är Firefox bäst, man kan ta bort reklam med Adblocker, sällan man får popups, och det finns massor med tema och tillägg till Firefox.

Jag har för mig att man kan ta bort IE, men det är inte så smart att ta bort det, låt den vara kvar istället.

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem

ladda hem opera 8
http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/800b1/en/std/ow...
den bästa webbläsaren på marknaden. en stor fördel gentemot fajerfoks är att du slipper ladda hem en massa extension för att få alla nödvändiga funktioner som ex musgester och liknande.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag kör med opera .. Funkar skitbra

Visa signatur

Järn 9:an

Permalänk
Medlem

Jo firefox är en bra webläsare och den stöds av dem flesta banker.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Inte Handelsbanken

Permalänk
Avstängd

Vissa hemsidor är optimerade för FF, som t.ex http://ostfrallan.com/.
Opera är för bloatad, tycker jag.
Mer Firefox åt folket!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39696...

Visa signatur

Registrerad: 2004-06-16 (dvs. mindre värd än många här på forumet).
Apanson's forum is the shit!
Ladda ner Firefox |Min Audioscrobbler

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stolme
Vissa hemsidor är optimerade för FF, som t.ex http://ostfrallan.com/.
Opera är för bloatad, tycker jag.
Mer Firefox åt folket!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=39696...

Ang bloat: "A frequent dig by Firefox fans at Opera is that Opera is "bloated". Usually what it meant by that is that the default user interface is more complicated relative to Firefox. In the past this was true, but the latest version of Opera is much more streamlined in that area, so I thought it worthy of a test.

"Bloat" could also refer to higher resource requirements (memory, CPU, hard drive), given that Opera has so many more features built-in compared to Firefox. So I wanted to investigate that, too."

Läs mer där -> http://www.scss.com.au/family/andrew/opera/firefox/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
opera är reklam sponsrad gratis versionen med popups

Om du tror att det är reklampop-ups i Opera är det helt fel.

----
Jag tycker du ska följa Daniels råd:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
ladda hem opera 8
http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/800b1/en/std/ow...
den bästa webbläsaren på marknaden. en stor fördel gentemot fajerfoks är att du slipper ladda hem en massa extension för att få alla nödvändiga funktioner som ex musgester och liknande.

Permalänk

Du kan inte ta bort IE, förutom shortcutsen då, eftersom windows är "byggt" på IE, om du förstår vad jag menar.
Om valet står mellan IE och Opera, så blir det nog Opera.
Själv använder jag firefox, och är nöjd. Inte många sidor jag har problem med

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mitnick
Jag kör med opera .. Funkar skitbra

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
ladda hem opera 8
http://ftp.sunet.se/pub/www/clients/Opera/win/800b1/en/std/ow...
den bästa webbläsaren på marknaden. en stor fördel gentemot fajerfoks är att du slipper ladda hem en massa extension för att få alla nödvändiga funktioner som ex musgester och liknande.

Jag tycker att det är en stor fördel till Firefox att man till skillnad från i opja själv får välja vilka komponenter man vill använda.
Sen behöver man kanske inte nämna den hyckleri det är att ha reklam i en webbläsare med adblock.

Permalänk

opera 8.0 beta
skulle inte hela komma i januari? :/ *väntar*

så många störiga komponenter är det väl inte ?
tex mail o irc är ju t.om avaktiverat som default o visas inte

reklam kan man ta bort med opera med, om man föredrar sånt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Jag tycker att det är en stor fördel till Firefox att man till skillnad från i opja själv får välja vilka komponenter man vill använda.
Sen behöver man kanske inte nämna den hyckleri det är att ha reklam i en webbläsare med adblock.

Det finns ingenting som säger att du måste använda emaildelen eller IRC i Opera. Använder du dem inte syns de inte.

Det finns ingen inbyggd Ad-blockfunktion i Opera - vad syftar du på?

Tänk hur det skulle se ut om alla använde Ad-block. Utan visad reklam blir det inga inkomster den vägen och siter/sidor skulle bli tvungna att stänga/minska i omfattning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det finns ingenting som säger att du måste använda emaildelen eller IRC i Opera. Använder du dem inte syns de inte.

Men de är fortfarande installerade, något jag finner mer störande än att installera mina egna extensions. Det beror ju såklart på att jag tycker att det är ganska kul att fippla med sådant på egen hand.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det finns ingen inbyggd Ad-blockfunktion i Opera - vad syftar du på?

Gör det inte? Då har jag misstagit mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Tänk hur det skulle se ut om alla använde Ad-block. Utan visad reklam blir det inga inkomster den vägen och siter/sidor skulle bli tvungna att stänga/minska i omfattning.

Det var av den anledningen som jag tyckte att det var hyckleri, men det visade ju sig att det inte låg till så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Men de är fortfarande installerade, något jag finner mer störande än att installera mina egna extensions. Det beror ju såklart på att jag tycker att det är ganska kul att fippla med sådant på egen hand.

Gör det inte? Då har jag misstagit mig.

Det var av den anledningen som jag tyckte att det var hyckleri, men det visade ju sig att det inte låg till så.

Det går att blockera reklam i opera genom diverse trixs, men det är ingen integrerad funktion utan fungerar pga operas styrka i att man kan konfigurera det mesta.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag körde Firefox några månader innan jag testade Opera, och jag kommer inte byta tillbaks.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men de är fortfarande installerade, något jag finner mer störande än att installera mina egna extensions. Det beror ju såklart på att jag tycker att det är ganska kul att fippla med sådant på egen hand.

Du måste ha det väldigt jobbigt om du irriterar dig på saker som inte märks.

Citat:

Gör det inte? Då har jag misstagit mig.

Du verkar inte ens ha testat Opera! Ännu mindre anledning att klaga på dess funtionalitet.

Citat:

Det var av den anledningen som jag tyckte att det var hyckleri, men det visade ju sig att det inte låg till så.

Jag tänkte mer på alla er FF-användare som brukar blocka allt i reklamväg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du måste ha det väldigt jobbigt om du irriterar dig på saker som inte märks.

Det är ju inte så att jag ligger och gråter om nätterna på grund av det , men har jag en valmöjlighet så väljer jag det alternativet med minst medföljande "skräp" (i min mening då).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du verkar inte ens ha testat Opera! Ännu mindre anledning att klaga på dess funtionalitet.

Jodå, men aldrig på min egen dator. Jag vet inte vad de jag testat har haft för inställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Jag tänkte mer på alla er FF-användare som brukar blocka allt i reklamväg.

Det är mest av principskäl vid de tillfällen jag gör det, jag slits dock mellan lite olika moraliska värderingar så det är lite ojämnt. Men det är en diskussion som inte hör hemma i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Firefox e bäst :). opera är bara för mycket lul lul blä.

Permalänk
Medlem

Har en fråga. Hur i helvete slår jag av Java i Opera? Går det överhuvud taget?

Angående adblocking i Opera. http://www.schrode.net/opera/url_filtering/ dock så fungerar det mycket sämre än Adblock och de diverse UserContent.css knep i Firefox.

Själv så föredrar jag Firefox för att jag älskar att anpassa allt efter mig själv, jag lär mig mera om uppbyggnaden av programmet och jag trivs med ett reklamfritt internet. Opera är väl kanske ett bra alternativ för "latmaskarna" som inte har lust att fixa och trixa med diverse grejer för att få det mesta att fungera, annars är det är en bra webbläsare, dock så är den otroligt ful med reklamen. Själv använder jag enbart Opera till att kolla mina sidor som jag kodar.

Visa signatur
Permalänk

Jag tycker bättre om Firefox än Opera då jag tycker att opera käns för segt.
Samt att själva platsen för sidan blir bra mycket mindre (default) i Opera.
Sen gillar jag inte operas standrad utseende för det käns otroligt klumpigt och är upplagt så att jag söker på amazone istället för att gå till sidan jag vill (det finns ett extra sökfält för just amazone.com. Mycket ivägen.
(OBS! Egna åsikter.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Jag tycker bättre om Firefox än Opera då jag tycker att opera käns för segt. Samt att själva platsen för sidan blir bra mycket mindre (default) i Opera.

Om man går efter default, så är firefox riktigt dåligt program då det saknar väldigt många funktioner om man inte installerar extensions.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Om man går efter default, så är firefox riktigt dåligt program då det saknar väldigt många funktioner om man inte installerar extensions.

Det är just det som e bra med firefox, man installerar det man själv vill ha. Opera är bara för mycket:o

Permalänk

Sant, Firefox är inte det bästa helt default, men jag anser att opera är ännu sämre default.

Sen det som många här verkar tycka är bra, att det finns massa plugins installerade från början, får mig att tro att opera vill bli nästa microsoft.

Varför tror jag det då? Jo massa små plugins som drar kraft och finns med från början varesig man vill eller ej. Men hej, är man en normalanvändare som bara använder sin dator till att surfa, lyssna på musik och se på film/serier, så märker man inte av det.
Men om man som många här inkl. jag har igån många program samtidigt (modell större program) gillas det inte.

Kan i och för sig hålla med om att firefox inte är direkt resurssnålt (har varit med om att FF tagit mer än 120MB ram, dock med ~20 tabbar/fönster med 3 fönster uppe).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
Det är just det som e bra med firefox, man installerar det man själv vill ha. Opera är bara för mycket:o

Men då kan man inte använda argumentet att default så visas mindre av själva sidorna, då man enkelt kan ändra detta. Det var det jag var ute efter då denna person sa att det var default han jämförde.

Sen är det ju olika om man gillar att installera femtielva plugins bara för att få de nödvändiga funktioner man behöver eller ej.
Själv föredrar jag att det funkar från början.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Men då kan man inte använda argumentet att default så visas mindre av själva sidorna, då man enkelt kan ändra detta. Det var det jag var ute efter då denna person sa att det var default han jämförde.

Sen är det ju olika om man gillar att installera femtielva plugins bara för att få de nödvändiga funktioner man behöver eller ej.
Själv föredrar jag att det funkar från början.

Vilka är de "femtielva" pluginsen man behöver då?
Själv har jag ett, ColorZilla. Behöver inget mer.

Och läs mitt inlägg ovan där finns mitt svar på ditt inlägg:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel

Om man går efter default, så är firefox riktigt dåligt program då det saknar väldigt många funktioner om man inte installerar extensions.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Vilka är de "femtielva" pluginsen man behöver då?
Själv har jag ett, ColorZilla. Behöver inget mer.

Och läs mitt inlägg ovan där finns mitt svar på ditt inlägg:

Typ
sessionsaver eller liknande
dictionarysearch
adblock
musgester
tabbhanterare
mm

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Inte ens att fundera opera ska det vara.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|