Färg och typ av vatten till vattenkylning (?)

Permalänk
Medlem

Färg och typ av vatten till vattenkylning (?)

Hejsan!

Jag hade nu tänkt att pilla lite med min vattenkylning en aning. Vad jag undrar är dels om man kan använda batterivatten (destillerat vatten)?

Och på fråga nummer två undrar jag om någon vet vad för typ av färg man ska använda sig av om man vill få lite färg på vattnet?

Visa signatur

Zalman fanboy!

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35884...

Vattenkylnings faq, sök innan du frågar finns en massa trådar om detta!

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem

Så sant, men du kan ju oxo svara på frågan...

Destillerat vatten har jag hört ska funka hyffsat bra (iaf bättre än kranvatten)

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

Destilerat vatten även kallat batteri vatten (stavning) ska det vara, inte vanligt kranvatten. Färgen du ska blanda i kommer jag ej ihåg vart det fanns någonstans!

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem

Avjoniserat vatten från kemin på skolan borde ju oxo funka

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

Destilerat vatten kyler inte bättre än vattnet du får ur kranen. Destilerat vatten används för att slippa eventulett slamm (stavning) som kan bildas me kranvatten. Och det är inte värt att prova blanda ut vatten med kylar vaten som amn har i bilar... För det förbättrar inte värmeavlednignen. Man använder sådant för att slippa att vattnet fryser om man har pelter element. Men det skulle vara coolt om du hittade något ämne som skulle reagera på UV ljus

Permalänk
Medlem

eller bara blanda i uv-färg...

Visa signatur

"Angels banished from heaven has no choice but to become demons"

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302348&cks=SER

där finns det lite olika färger;)...lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man använder inte glykol för att förhindra att vattnet fryser om man har peltier då vattnet kyler den varma sidan av peltiern. Man använder det för att slippa algbildning. Jag kör med vanligt kranvatten, waterwetter och lite flourescerande färg från en märkpenna och detta har funkat perfekt i nåt år nu.

Om du vill ha färg som reagerar på UV-ljus så köp flourescerande pennor så kommer du undan billigt, typ 10kr för en penna.

Permalänk

Jag kör med avjonisserat vatten ifrån skolan, har inte använt något annat men ja tycker det fungerar bra. Ang uv färg så har jag röd färg ifrån komplett.. men den suger :S

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _GaNgStEr
Jag kör med avjonisserat vatten ifrån skolan, har inte använt något annat men ja tycker det fungerar bra. Ang uv färg så har jag röd färg ifrån komplett.. men den suger :S

batterivatten är avjoniserat

Visa signatur

I R teh s0eT

Permalänk

dectilerat vatten och färg från över/understryknings penna

Visa signatur

Det var en gång en mod-sugen liten krabat som hette.....

Permalänk
Medlem

En annan stor fördel med glykol är väl att det har mindre ytspänning, vilket gör att det lättare kommer in i små vrår osv i blocket. (YTTTTERST marginellt visserligen, men det är väl det mesta i såna här sammanhang)

Permalänk

jag andvänder glykol funkar hur bra som helst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elitemodd
jag andvänder glykol funkar hur bra som helst

Använder du enbart glykol i hela systemet? Eller har du blandat det i någon form av vatten?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Använder du enbart glykol i hela systemet? Eller har du blandat det i någon form av vatten?

han måste ha blandat anas är han dum, bara glykol blir ju segt, man behöver inte ha glykol, det är bara till för att inte vattnet ska frysta till in på vintern, jag tror ju inte att han har dator i ett frys eller ngt, använd inte kranvatten, med tanke på att det blir slembildningar och att det kan vara järn i vattnet. Använd dectilerat eller kylarvatten, blanda inte i ngn färg, det kan bilda lagringar.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
man behöver inte ha glykol, det är bara till för att inte vattnet ska frysta till in på vintern

Okay, då tar vi det för trettioåttånde gången:
Glykol används visserligen för att frysskydda kylsystem, men en annan egenskap det har är att det gör att vattnet inte "slemmar" eftersom det tar död på diverse mikroorganismer som annars finns i vanligt kranvatten. "Liken" från mikroorganismerna blir ju dock kvar i systemet, även om de inte går att se med blotta ögat! lykol och vanligt kranvatten funkar alltså, dock rekommenderas antingen destillerat eller avjoniserat vatten eftersom det inte innehåller några mikroorganismer eller andra organiska partiklar, som innebär att man kan få problem med bakterier och alger i vattnet.

Direkt saxat ur FAQ:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninjan
5. Vatten
Kylmediet som döpt hela tekniken, nu är det dock inta bara ta vatten ur kranen och köra på, då det innehåller saker som inte är så bra för just användning som kylvätska för datorer.
1. Mikroorgansimer
Vanligt vatten är oftast inte helt fritt från bakterier, utan när de kommer in i ett system där det inte finns andra bakterier och inga gifter kan de börja växa. Detta kan bilda hinnor på slangar och vattenblock, vilket leder till sämre värmeöverföring och även kan påverka tryck och flöde om det går för långt.
2. Joner
Är atomer eller molekyler som har någon eller några elektroner för mycket eller för lite. Detta gör att joner aggerar som laddningsbärare, dvs gör vattnet elektriskt ledande. Vattnets förmåga att lösa upp oika salter och ämnen som då bildar joner och kan orsaka rost och korrosion är känt, varvid en minimering av joner minimerar korrosion. Vanligt vatten innehåller diverse salter och jonföreningar. Vidare måste joner finnas i vattnet för att bakterier skall kunna växa och fortleva i vatten.
3. Organiska partiklar
Är små, små bitar av molekyler/föreningar/ämnen innehållande kol. Exempelvis proteiner, fetter och socker. Dessa kan utgöra föda för bakterier, vilket ökar tillväxten av de små liven i kylsystemet.

Det finns två alternativ till vatten man ska använda:

· Destillerat vatten, som säljs på mackar under namnet batterivatten. Destillerat vatten tillverkas genom att man hettar upp sin vätska till den temperatur där ämnet övergår till gasfas och sedan kyler ner det så det kondenseras. Destillatet innan 100-graders nivån är nådd innehåller antagligen föroreningar, vidare är det som är kvar efter man drivit processen till sitt slut också föroreningar. Denna process upprepas ett antal gånger för att öka "renhetsgraden". I denna process följer inte heller partiklar, gaser, oraganismer, tungmetaller och organsika föreningar med.
· Avjoniserat vatten som man kan få tag på vid diverse industrier och labb, exempelvis MilliQ, är fritt från joner och filtrerat genom aktiva filter för att minimera partikelförekomst och avdöda allt liv. Detta vatten finns dock i olika kvalitéer men alla bör vara tillräckligt bra för användning innom vattenkylning.

Båda ovanstående typerna är i sig giftiga för mikroorganismer då de ej kan leva utan näringsämnen. Ett plus är att de som trillar i dör genom att de sprängs av osmotiskt tryck (vatten med låg salt/jonkoncentration flödar in i organismen som har en högre salt/jonkoncentration). Dock kan system som ej är täta och ordentligt rengjorda till slut innehålla tillräckligt med mineraler/salter/näringsämnen så att tillväxt av mikroorganismer kan ske.