Permalänk
Avstängd

Telias 24 Mbits tjänst

Ringde Telia idag och fick reda på att jag kan uppdatera till 24 Mbit.
Givetvis uppdaterade jag så nu är det bara att vänta

Hur många här på swec sitter på 24 Mbits tjänsten från Telia? och hur bra fungerar det?

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

du måste ha nytt modem för att det ska funka ? tog du med modem på beställningen ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har man ett nytt modem så klarar dom både ADSL och ADSL2...

Permalänk
Medlem

Hur snabbt är går det uppströms? Säg inte att det är 1 mbit då blir jag ledsen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Telias 24mbits är 1 mbits uppströms...

EDIT: Ryktas lite om att dne ska höjas till 3, men är kanske bara skitsnack...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
du måste ha nytt modem för att det ska funka ? tog du med modem på beställningen ?

Ok men jag har ett Zyxel 660H, fungerar utmärkt

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

Kan säga att Telia 24 Mbit/s fungerar utmärkt. Skulle bara varit lite högre upload, men det kommer kanske med tiden. Tror att det är ungefär 3,5 Mbit/s man kan få i upload på ADSL 2+ tekniken, så det är bara hoppas på att telia höjer uploaden

Visa signatur

MS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarlov
Kan säga att Telia 24 Mbit/s fungerar utmärkt. Skulle bara varit lite högre upload, men det kommer kanske med tiden. Tror att det är ungefär 3,5 Mbit/s man kan få i upload på ADSL 2+ tekniken, så det är bara hoppas på att telia höjer uploaden

Jag säger sannerligen detsamma...

Permalänk
Medlem

Skaffade telia 24 Mbit/s för 30min sedan!!! väntar på att dom ska uppgradera skulle ta 4 timmar. kommer att bli svårt att hålla upp sitt ratio nu..

Permalänk
Medlem

Vem behöver 24Mbit när det finns 8Mbit? :);)

Permalänk
Medlem

har oxå telia 24mbits..... men inte fått det snabbare än 16mbits

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Får 24Mbit om några timmar :D:D:D
beställde precis

EDIT: Dom sa några timmar. Har väntat i 5 timmar nu och fortfarande 8 :(. Men dom verkar inte jobba längre än till 21:00, så förhoppningsvis så fungerar det när jag är hemma från skolan imorgon.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Har hört "rykten" om att alla som redan har Telia snart skulle kunna få 24 Mbit.

Ringde i förra veckan till Telia och då sa de att jag ej kunde få och de kunde ej säga när det skulle vara uppgraderat. Någon som har något nyare rykte?

Permalänk
Medlem

mangew

verkar inte finnas några rykten om det... och vart finner ni rykten egentligen ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Har själv Telia 24 sedan ca 1.5 månader tillbaka. Jag kan inte säga att jag är besviken.
Jag bor ca 1 km från närmaste station i Malmö och får följande (ca) värden i TPT;

TCP

Sändning: 1 Mbit/s
Mottagning: 18 Mbit/s

UDP

Sändning: 1 Mbit/s
Mottagning: 19 Mbit/s

Min hittills högsta nerladdningshastighet är (ca) 2400 Kb/s, detta är från Fragzone.
Jag använder även cFosSpeed, som faktiskt hjälper. Med den kan jag maxa min UL samtidigt som jag får riktigt bra DL värden.

LÄNKAR

cFosSpeed
Fragzone
TPT

Hoppas du får mycket nöje med ditt Telia 24. Det har sannerligen givit mig en del, i och med alla ”semesterfilmer” och ”hemmagjorda spel” som finns tillgängligt

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk

Det verkar inte vara någon högre takt i utbyggnaden av 24 mbit... Den här sidan har inte blivit uppdaterad sen i november:

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-78671&O...

Någon som vet när det kommer att byggas ut mer?? Någon som har fått på en icke "stjärnmärkt" ort??

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDexter
Det verkar inte vara någon högre takt i utbyggnaden av 24 mbit... Den här sidan har inte blivit uppdaterad sen i november:

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-78671&O...

Någon som vet när det kommer att byggas ut mer?? Någon som har fått på en icke "stjärnmärkt" ort??

nja, man kan ju alltid ringa och fråga

Visa signatur

"Hörru, som chef tycker jag det ser illa ut."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDexter
Det verkar inte vara någon högre takt i utbyggnaden av 24 mbit... Den här sidan har inte blivit uppdaterad sen i november:

http://www.telia.se/privat/link.do?tabId=0&channelId=-78671&O...

Någon som vet när det kommer att byggas ut mer?? Någon som har fått på en icke "stjärnmärkt" ort??

Så som jag har fattat det har stormen kommit ivägen för en hel del utbyggnader då de flesta tekniker har fått jobba med det istället...

Permalänk
Medlem

Fasiken, jag har haft 24 mbit i 2 månader snart. Tror jag. Det där j-a zyxel 660M går fortfarande inte att uppgradera till 24 mbit. Aaaaargh. Tänk om man hade råd med 660H. snyft.....

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Medlem

Rignde telia nyss angående 24mbit.
Den staden som jag bor i är med i deras lista som e klara för att få 24mbit sen första dagen.
Så jag tog o rignde dem samma dag som de gick att beställa o fick reda på att de skulle bli levererad run 20 dec.
Så jag vänta till början av Jan o så kom de ett brev att de va försenad run 6v.
Så jag har nu väntat ett tag o rignde dem idag o fråga hur de gick med min beställning av 24mbit.
Och svaret jag fick va att de skulle inte komma för än senast i april.
Känns lite som om att dom har plusat på några städer för att felr skall beställa de fast dom städerna e inte klara än för 24mbit.
Man e allt lite besviken på telia:(
Asså men blir lovad o sen blir de uppskjuttet hella tiden

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Stormen har kommit ivägen för en hel del utbyggnader då de flesta tekniker har fått jobba med det istället.

Att 1800 pers är borta från sina ordinare uppgifter påverkar rätt ordentligt. De som är kvar "hemma" räcker knappt till för att klara felavhjälpningen.

Du har både telefon och fungerande ADSL. Telia måste prioritera annat nu så det är bara att bita ihop och vänta. Sen är det så att det bara krävs att en station i en stad är utbyggd för 24 Mbit för att hela staden ska listas. Detta är ren idioti från telia att inte lista på telestatonsnivå eller att först kolla nummer och sen tala om vad som är möjligt eller planerat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
[B]Vem behöver 24Mbit när det finns 8Mbit? :);)

lite skillnad på 24 och 8Mbit. Samma pris btw

jag har 24mbit telia och jag ligger runt 2,1mb/s när jag tankar från fz.se

Permalänk
Medlem

tjena....har fått lite bekymmer med mitt 24/1 abb från telia....
beställde detta för ett par dagar sedan.....och såg på "mina sidor" på telia
att 24 var aktivt....men fick exakt samma värden på tptest som innan (telia 8000).....nått förslag vad det kan va för fel......har ett adsl2+ modem....zyxel 660 trippelplay....kontaktade supporten och dom kunde mäta av att jag hade 24....skumt.....nårra förslag????

Visa signatur

A-64-3200-Newcastle | Epox 8kda3j | 1024 Corsair | MSI 6800GT 256MB + Arctic Cooling NV 5 | Systemdisk-Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA | Tankdisk-MAXTOR MAXLINE III 300GB 7200RPM S-ATA 16MB | Viewsonic vx-912

Permalänk
Avstängd

Det är samma för mig neelo

Dom sa till mig att det kan ta upp till 6 dagar att fixa till problemet

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk
Medlem

tarkan .....hmm då kanske du fått mer info än va jag har fått....dom bad mig bara att mejla till supporten.....jobbigt........va berodde det på? sa dom det

Visa signatur

A-64-3200-Newcastle | Epox 8kda3j | 1024 Corsair | MSI 6800GT 256MB + Arctic Cooling NV 5 | Systemdisk-Hitachi Deskstar T7K250 160GB SATA | Tankdisk-MAXTOR MAXLINE III 300GB 7200RPM S-ATA 16MB | Viewsonic vx-912

Permalänk
Avstängd

Vad det beror på hade dom inget svar, men dom skulle skicka ut en "tekniker" för att titta på telestationen. Men min bror har samma problem fast han inte har samma telestation.

Edit: Ring supporten 020-212123

Visa signatur

Registreringsdatum: 2003-01-23

Permalänk

Ett sätt att se om du blivit uppgraderad till 24/1 är om du slipper logga in när du skall ut på nätet. Behöver du fortfarande logga in är det ett tecken på att du inte blivit uppgraderad ännu, oavsett vad som står på "mina sidor". Talar av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Du kan även kolla din hostmask, om din station är uppgraderad så bör den se ut i stil med dittip.tbcn.telia.com, istället för den vanliga flsXoX.telia.com.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

hej är ny här, jag får upp :dokumentet innehåller ingen data i firefox, vad är det?

Visa signatur

dr stroke

Permalänk
Medlem

ingen ide att ha snabbt bredband när allt piratkopering kommer att stoppas.... mer o mer kommer att åka fast

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.