Permalänk
Medlem

Trådlöst

Ja, jag har sökt i trådar men jag har inte fått något (som jag tycker) konkret svar på mina frågor.

Jag vill ha trådlöst nätverk hemma. Är det enda jag behöver en router och ett "trådlöst"nätverkskort? Behövs accespunkt? Vad är det för något egentligen?

Jag har bara "vanligt" adsl, dvs 0,5mbit. Jag måste ringa upp varje gång jag ska ansluta. Ringer en router upp åt mig? Gör den så att en anslutning alltid är upprättad?

Jag har USB-modem. Kan jag koppla det till en router?

Tack på förhand!

//En total nybörjare inom den trådlösa nätversktekniken.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Om du har ADSL så ringer du väl inte upp någonting? Är det kanske ISDN du har?

Permalänk
Medlem

De flesta "hemma-routrarna" har inbyggd accesspunkt

Permalänk
Medlem

Har man ett usb modem så skulle jag rekomendera ett nytt modem, med RJ-45 (vanlig nätverks kabel) utgång så men kan köpa en router tex en Di-624 som jag har... iofs en defekt men det hör inte hit. den funkade as bra tills jag bytte frimware till en som va till för en annan verision. >_<

Men det finns andra routrar... tex zyxel har en router med innbyggt modem och till den kan man köpa ett PCIMA kort så att man får 54mbits trådlöst vet inte om det funkar bra eller inte....

Det finns nog säkert usb till rj-45 konverters med de är nog dyra, vet inte säkert men en rj-45 router ska du nog ha om du ska ha trådlöst

nu ska jag göra en egen tråd ang min egen router

Visa signatur

Knappen "Citera" är bra, för då hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No_Jah
Om du har ADSL så ringer du väl inte upp någonting? Är det kanske ISDN du har?

Haha, så bakom flötet är jag inte Det är inte ISDN jag har. Jag har ADSL och ja, jag ringer upp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
De flesta "hemma-routrarna" har inbyggd accesspunkt

Men vad är då en accesspunkt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirPaars
Har man ett usb modem så skulle jag rekomendera ett nytt modem, med RJ-45 (vanlig nätverks kabel) utgång så men kan köpa en router tex en Di-624 som jag har... iofs en defekt men det hör inte hit. den funkade as bra tills jag bytte frimware till en som va till för en annan verision. >_<

Men det finns andra routrar... tex zyxel har en router med innbyggt modem och till den kan man köpa ett PCIMA kort så att man får 54mbits trådlöst vet inte om det funkar bra eller inte....

Det finns nog säkert usb till rj-45 konverters med de är nog dyra, vet inte säkert men en rj-45 router ska du nog ha om du ska ha trådlöst

nu ska jag göra en egen tråd ang min egen router

Ok, så jag köper ett vanligt ethernetmodem med RJ45kontakt. Kopplar jag bara in det i routern och sen ska det bara vara att konfigurera i windows som ett vanligt nätverk?

Jag tror inte jag förstår hur man gör riktigt.

Jag tar om allt igen:
Jag har ADSL som jag ringer upp varje gång, 0,5mbit. Om jag då kopplar det modemet (ett ethernetmodem) till rotuern hur kopplar det då upp? Eller gör jag det som vanligt i windows?

Alltså, det enda jag behöver är en router och X antal "trådlösa"nätverskort. Där X är antal datorer.

Och IGEN: VAD är en accesspunkt? Vad gör den för nytta? Vad har den för funktion? Behövs den alltid?

Om jag har en 54mbits router, hur hög hastighet kan jag då komma upp i om jag har ett "trådlöst"nätverskort som klarar 54mbit?

Återigen, tack på förhand!

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
De flesta "hemma-routrarna" har inbyggd accesspunkt

nej, det har dom inte...

EDIT: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=36701...
där förklarar jag så enkelt jag kan vad som är vad...
ganska bra tycker jag själv...

Permalänk
Medlem

Hur fasiken vet jag då när en trådlös Router har en inbyggd accesspunkt? För det är ju verkligen ett måste att en trådlös Router har en inbyggd accesspunkt. Eller har alltid trådlösa routrar inbyggda accesspunkter?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Asså, en accesspunkt och en router är ju egentligen 2 olika saker.
Enligt mig är en Accesspunkt till 99% Tillämpad till WLAN. Medans en router inte nödvändigtvis behöver vara det.
Men det finns accesspunktrar med stöd för DHCP, det som du är ute efter nu när du ska ha en router. DHCP delar ut IP.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Men du förstod nu inte min fråga. Jag snackar om trådlösa routrar, inte routrar i allmänhet. Har en trådlös router inbyggd accesspunkt? Allitd? Det enda jag vill veta är:

Räcker det med ett ethernetmodem, en TRÅDLÖSrouter och ett TRÅDLÖST nätverskort?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Hur fasiken vet jag då när en trådlös Router har en inbyggd accesspunkt? För det är ju verkligen ett måste att en trådlös Router har en inbyggd accesspunkt. Eller har alltid trådlösa routrar inbyggda accesspunkter?

Alltså, det står ju kalrt och tydlige...

En trådlös router ÄR en router med inbyggd accespunkt...

Alltså, En trådlös router ÄR en router med inbyggd accespunkt...

Ja det räcker

EDIT: Alltså, läst du ens länken?

EDIT2:
Trådlös Router:

Detta är helt enkelt en router med inbyggd AP.

Permalänk
Medlem

Jepps, jag läste. Men det va lite tvetydligt tyckte jag. eller så var jag bara trött. Tack för alla svar iallafall.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Alltså, det står ju kalrt och tydlige...

En trådlös router ÄR en router med inbyggd accespunkt...

Alltså, En trådlös router ÄR en router med inbyggd accespunkt...

Ja det räcker

EDIT: Alltså, läst du ens länken?

EDIT2:
Trådlös Router:

Detta är helt enkelt en router med inbyggd AP.

Jag skulle nog säga att en trådlös router är en accesspunkt med en inbyggd router, men det e ju en sakfråga.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
Jag skulle nog säga att en trådlös router är en accesspunkt med en inbyggd router, men det e ju en sakfråga.

Haha, jag tycker aboslut att det är en router med inbyggd AP...

Liksom, man säger ju inte att en router är en switch med inbyggd router, utan en router med inbyggd switch, så ser jag det iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Haha, jag tycker aboslut att det är en router med inbyggd AP...

Liksom, man säger ju inte att en router är en switch med inbyggd router, utan en router med inbyggd switch, så ser jag det iaf...

Du var mig en klarsynt rackare, inte mycket att säga emot här inte

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger mig.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem

Dåså grabbar. Då måste ni ösa på med förslag vilken som är den bästa TRÅDLÖSA routern för ca 1000kr Och gärna även var man köper bra och billiga trådlösa nätverkskort.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073042 är ju ett rätt bra erbjudande...

tyvärr hade dom inte pc-card erbjudande just nu, hade det nyligen...

Permalänk
Medlem

Jag har hört att sånna USB-nätverskort verkligen ska suga. Är det sant eller skitsnack?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Vet faktiskt inte, men den kostar mer utan...

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073042

Är rätt trevlig, kör den själv utan att ha något att klaga på.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Du länkar till samma som jag gjorde, var det meningen?

Permalänk
Medlem

Aj fasiken, det var så klart inte mening. Tänkte länka till en linksys.. skit samma

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54G och WRT54GS är bra billiga wifi routers har oxo qos för bandbreddsbegränsning och deras firmware uppgraderas hela tiden.

Permalänk
Medlem

Och WAN-interface är där man kopplar in sitt ethernetmodem om jag fattat det helt rätt?

Ok, nu har jag fått heta tips på routers. Har ni några tips på trådlösa nätverkskort också? Vore ju toppen

Edit: Vad finns det för ethernetmodem som klarar av en internetuppkoppling på t.ex 24mbit som bbb levererar?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Kan du sluta att säga ethernetmodem i varannan mening. Det heter DSL-modem.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
Kan du sluta att säga ethernetmodem i varannan mening. Det heter DSL-modem.

Det var inte svaret på någon av mina frågar. Om du inte kan tillföra min tråd något så behöver du inte. Du kan skippa den totalt om du vill. Gärna för mig. Jag får ingen hjälp av sånna som dig ialf.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
Kan du sluta att säga ethernetmodem i varannan mening. Det heter DSL-modem.

nja, han menar ju ethernet modem till skillnad från usb-modem, att det är dsl det handlar om är underförstått...
så gå och kamma dig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
nja, han menar ju ethernet modem till skillnad från usb-modem, att det är dsl det handlar om är underförstått...
så gå och kamma dig...

gå och kamma mig? Börjar vi personliga här? Ska jag ta det som en förolämpning eller vad handlar det om? Kamma sig har SÅ mkt med datorer att göra.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy.S
gå och kamma mig? Börjar vi personliga här? Ska jag ta det som en förolämpning eller vad handlar det om? Kamma sig har SÅ mkt med datorer att göra.

Och vad va det du gjorde emot mig?

Ok, folket. Back to topic!

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treeo
Och vad va det du gjorde emot mig?

Ok, folket. Back to topic!

Rättade dig. Borde kanske ha gjort det lite snällare, men dock så va det ändå on topic.

Visa signatur

A+ Certified Professional