Minska strömstyrkan till chassibelysning?

Permalänk
Medlem

Minska strömstyrkan till chassibelysning?

Hej
Har ett Aspire chassi med 6 lysdioder på fronten, tycker dom lyser för starkt o tänkte att man kanske kunde sänka strömstyrkan till dom. Kan jag helt enkelt kapa kablarna och löda på en potentiometer, och isåfall vilken typ? Tacksam för tips!

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem

Varför just en potentiometer?
Ska du kunna ställa ljusstyrkan ?
Om du inte ska det :
Kapa kablarna och löd dit motstånd ( resistorer).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fixa ett ställbart motstånd så kan du enkelt med en ratt (som en dimmer ungefär) styra hur starkt dina dioder ska lysa

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Hmm.. rätta mig om jag har fel.. är inte lysdioder väldigt känsliga för vid vilken spänning dom ska tändas?

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Re: Minska strömstyrkan till chassibelysning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimmaboy
Hej
Har ett Aspire chassi med 6 lysdioder på fronten, tycker dom lyser för starkt o tänkte att man kanske kunde sänka strömstyrkan till dom. Kan jag helt enkelt kapa kablarna och löda på en potentiometer, och isåfall vilken typ? Tacksam för tips!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
fixa ett ställbart motstånd så kan du enkelt med en ratt (som en dimmer ungefär) styra hur starkt dina dioder ska lysa

Det är ju det han menar. En potentiometer ÄR ett ställbart motstånd.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
Hmm.. rätta mig om jag har fel.. är inte lysdioder väldigt känsliga för vid vilken spänning dom ska tändas?

Det stämmer.

Eftersom det är högintensiva LED's så kommer de lysa stark även om du sänker spänningen. Kanske sjunker lite i styrka innan de slockar helt.

Visa signatur

|Antec Sonata|Gigabyte GA-K8NXP SLi |3200+ Winchester|Corsair XL 1GB|Geforce 6600GT G.S|

Permalänk
Medlem

har samma chassi... ja gjorde så med potentiometer.. funkade väl ganska bra..fast jag kopplade dom ur helt ist.. dom var bara iriterande

Permalänk
Medlem

Där ser man, och vad är elfas artikelnummer på potentiometern?
Kan vara värt ett försök, annars får jag täcka över dom med grå eltejp så dom ger ett snyggt backlight på plexifronten

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.