Permalänk
Medlem

Filmer

Att tilverka filmer, inte flash filmer utan mera avancerade filmer, om ni sett nån av dom Warcraft filmerna, och dom blir man helt paff, alltid undrat vad för program dom använder nån som vet skulle jag vara tacksam om dom sa det.. tack..

Permalänk
Testpilot

Vet inte vad dom använder för program men det är iallafall många personer som gör filmerna tillsammans. Man kan inte göra sånna filmer ensam, det skulle ta aldeles för lång tid.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

jag har tålamod men men, behöver lite kunskap annars blir filmerna bara skit.. men jag vill kolla vad såna program kostar etc

Permalänk

det är inte fysiskt mäjligt att göra sådan filmer hemma, men mpste ha tillgång till rendreringsfarmer osv.

Permalänk
Testpilot

Lagom, renderingsfarm, sånt man har stående i garderoben

Säg till om den var för stor så länkar jag istället.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

3D Studio Max, skulle ja tror att de använder sig av.
De flesta använder ju just det programmet.

Permalänk
Medlem

3D Studio Max är rätt, dock är det ganska svårt att lära sig, och du killen, jag tror att du måste gå lååååånga kurser och lära dig skitmycket innan du kan göra professionella filmer
Dom som utvecklade den filmen var 8 stycken proffs-designer, och dom höll på i typ några månader, så det lär ta ett tag, om du lyckas skulle dom nog anställa dig på nått företag...

Visa signatur

C++...

Permalänk
Medlem

3D Studio Max helt klart

Permalänk
Medlem

Polarexpressen ska tydligen vara gjord i Cinema 4D, vilket är ett helt underbart program

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Shrek-filmerna är gjorda i b.l.a. Maya.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Polarexpressen ska tydligen vara gjord i Cinema 4D, vilket är ett helt underbart program

Japp det stämmer folk underskattar Cinema 4D enormt mycket....persolingen så älskar jag det programmet

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem

I 3D Studio, Maya, Lightwave mfl kan man göra filmer liknande blizzards om man bara e tillräckligt skicklig.
Iaf så tror jag att om man bara var tillräckligt skicklig så skulle man kunna göra ngn av scenerna i War3-filmerna själv, förutsatt att man hade gott om tid. Även rendera det skulle gå, bara det att det skulle ta ett bra tag.

3D Studio Max kostar ungefär 3500 dollar om du undrar. Men är du helt ny på 3d-modellering så är det nog smartare o testa med trialversionen/gmax/ngn freewaremodellerare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Japp det stämmer folk underskattar Cinema 4D enormt mycket....persolingen så älskar jag det programmet

Jag vet! Det är underligt, kan det bero på att det mesta är så mycket enklare att utföra än de flesta andra stora 3d-program så folk tror att det inte blir lika bra? När jag upptäckte hur enkelt det var att göra HDRI i Cinema blev jag nyfrälst
Här är en tutorial hur man gör: http://www.maxoncomputer.com/tutorial_detail.asp?tutorialID=2...

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Maya är helt klart dominerande i 3d-film skapandet. maya används utav bla. Pixar animation studios. och visst kan man göra sånna filmer hemma, räkna bara med att det det betydligt längre tid om du nu inte kör rendering via närverk

Visa signatur

ställ dina frågor på http://www.mayaforum.se/ sveriges centrala mötesplats för maya användare!

Permalänk
Medlem

Kolla in http://www.rustboy.com där är det en som gör en renderad film helt själv. Där kan man följa hela projektet och se hur han gör olika saker och ting.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Warcraft-filmerna är gjorda i Max... mycket möjligt att blizzard gjort någon egen renderare också... det har ju Pixar med sin Renderman (finns till Maya, tror det finns till max också)... Det går faktiskt att göra riktigt snygga filmer på sin dator hemma... men man får räkna med att det tar flera veckor bara att rendera skiten... Dessutom är alla de där filmerna postade och består troligen av flera lager, så du kan ju räkna ut själv nånting i stil med:

5400 frames (3 min film) x 3 (minst tre lager) x 3 timmar så får du ut hur lång tid en relativt enkel film skulle ta att rendera... När pixar renderade Ice Age så tog varje frame sex timmar har jag för mig... skulle tro att renderingstiden på blizzards filmer ligger där också...

Sen är ju inte modelleringen och textureringen, animationen och ljussättningen medräknad. Om du försöker få till introt när Illidan väcker sina Naga så skulle jag tro att enbart Illidan tog kanske... tre veckor att modellera, 2-3 veckor att texturera, 2 veckor att animera och ljussättningen vill du inte vara med om... lägg då till mark, hav, Naga, himmel (visserligen en av de enklare bitarna) och så vidare... du lär inte bli klar i år Och Blizzard är ändå proffs... eller ännu bättre än så...

3ds max är faktiskt jävligt slött att hantera, däremot älskar jag programmet ändå så tja

Maya hanterar arbetsflödet mycket lättare, man kan alltså trycka in fler polygoner i en modell innan det bli slött... men jag tycker UI:t i maya suger...

Har inte provat Cinema 4D, men om polarexpressen är det bästa som pressats ur det så ska du nog inte använda det

Däremot finns ju Lightwave och det där vad det nu heter...

För miljöer finns ju Bryce och Vue, men tja... de är väl inga höjdarprogram tyvärr...

Jag rekommenderar alltid max, men ska du ha råd med ett program så är det maya som gäller... ungefär halva priset för en likvärdig version... men räkna med en 10-15.000 för ett bra 3d-program.

Permalänk
Medlem

maya personal learning edition finns ju. Då kommer du ha en vatten stämpel på alla dina projekt och det går bara att spara i ett visst format. Men du får ju tid att lära dig. Har själv lekt lite med det och tyckte det var rätt roligt, men jag hade aldrig planer på att bli seriös så jag vet inte hur programmet är på det stora hela. Men flera storfilmmer har ju använt sig av deras fullversion, så nånting är säkert bra.

Japp, det tog en djävla tid och göra saker det håller jag med!

Visa signatur

PC: Modekort A7N8x-Deluxe,
processor AMD 2500+, ram 1,3GB, grafik 64mb, hårddisk 320GB. Operativsystem: Windows xp pro. Övrigt: En väldigt tyst dator, jag kan till och med höra min bildskärm surra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Lagom, renderingsfarm, sånt man har stående i garderoben
http://www.icongroup.info/icongroup/Render_Farm.jpg
Säg till om den var för stor så länkar jag istället.

???? NÄR VAR DU I MIN GARDEROB ??????