Permalänk
Avstängd

Lol.. här har jag väntat på ett inlägg så att jag kan skriva update så får jag två inlägg på samma minut

Jo.. jag har ju fått ny Hårddisk och moderkort.. Och de funkar hur bra som helst.. Problemet är att minnet är paj.. kommer ungefär 50% in i Win XP installen så får jag denna blåskärm....

Antingen så har det förra trasiga moderkoret sabbat minnet, eller så var det defekt från leverantör.. Om det är det senare allternativet betyder det att 3 av 5 grejer var defekta från en pch samma order.. riktigt dåååååligt...

aja.. jag har iaf tagit ett annat minne temporärt.. Så jag ahr kunnat installera XP och Meedio samt konfigurerat allt, meedio, display, fjärrkontroll osv.. Så nu funkar allt.. bara att vänta på nytt minne...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Lol.. här har jag väntat på ett inlägg så att jag kan skriva update så får jag två inlägg på samma minut

Jo.. jag har ju fått ny Hårddisk och moderkort.. Och de funkar hur bra som helst.. Problemet är att minnet är paj.. kommer ungefär 50% in i Win XP installen så får jag denna blåskärm....
http://www.isk.kth.se/~amalmg/pics/installerror.jpg

Antingen så har det förra trasiga moderkoret sabbat minnet, eller så var det defekt från leverantör.. Om det är det senare allternativet betyder det att 3 av 5 grejer var defekta från en pch samma order.. riktigt dåååååligt...

aja.. jag har iaf tagit ett annat minne temporärt.. Så jag ahr kunnat installera XP och Meedio samt konfigurerat allt, meedio, display, fjärrkontroll osv.. Så nu funkar allt.. bara att vänta på nytt minne...

testat minnent i typ memtest?

Permalänk
Avstängd

nix.. behövs inte...

http://support.microsoft.com/defaul...b;EN-US;Q315335

helt klart minnet som är kaputt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
nix.. behövs inte...

http://support.microsoft.com/defaul...b;EN-US;Q315335

helt klart minnet som är kaputt

Det måste det inte vara. Kan vara fel timings på minnet t.ex.

Permalänk
Avstängd

Jag kör på default inställningarna i Bios (ingen klocking), och det funkar med det andra minnet... Kan väll inte vara ett inställningsfel då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fått minnet än? väntar på uppdateringar...

Visa signatur

*Tar inget ansvar för eventulella stavfel

Permalänk
Avstängd

yepp kom igår!!
och det är inte defekt! *pepper, peppar*

så ikväll ska det moddas dit en scart-kontakt, sedan är bygget färdigt.. då kommer det massor med bilder!

Visa signatur
Permalänk

Riktigt trevligt arbete! Hoppas bara allt fortsätter att gå bra nu.

Vilken version av moderkortet använder du? Jag såg att det är ett Asus A7N8X-VM men är det den med TV-kort? (A7N8X-VM/400/TV)

Lycka till med det fortsatta arbete!

Visa signatur

AMD 64 3200+ 0.09 @ 32.719s SPI 7000b-AlCu | MSI K8N PLATINUM | 2x512 DDR400 Corsair Value | Leadtek 6800LE | 200GB Maxtor 10 SATA | LiteOn DVD 16x DL | LG 1730B | Aspire 500w plexi | plexilåda

Permalänk
Medlem

Tråkigt med alla defekta delar =( Bygget ser förövrigt bra ut. Lycka till!

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
yepp kom igår!!
och det är inte defekt! *pepper, peppar*

så ikväll ska det moddas dit en scart-kontakt, sedan är bygget färdigt.. då kommer det massor med bilder!

yeees! we love you

Visa signatur

*Tar inget ansvar för eventulella stavfel

Permalänk
Avstängd

UPDATE!

Först tänkte jag använda mig av av/s kortet som följer med moderkortet. PÅ denna bild har jag avlägsnatt RCA och mini-din -donet (Komposit och S-Video). Men det visade sig att bilden inte blev något bättre med kortet så jag beslöt att inte använda kortet.

efter mycket sågande och slipande sitter scart-kontakten på plats.

efter att ha läst en miljon olika pinout-scheman för scart och s-video lyckades jag iallafall koppla rätt (fick dock löda om allt när det visades sig att outputsidan ska vara "korsad" mot pinouten på schmat)

för att spara lite plats och få en luftigare dator så monterar jag disken där floppyn igentligen ska sitta. För att få detta att funka behövde jag dock ett till monteringshål... Mäta noga är mitt motto.

HD och DVD monterad

Baksidan av scartkontakten. Den ena flatkabeln går till video-out och den andra till audio. Jag har bryggkopplat ljudet så jag kan få ljud både till TV och i/o-backpanel samtidigt.

en liten översiktsbild på hur bygget ser ut internt.. Rätt snyggt och rent om ni frågar mig, jag orkade dock inte sleeva nätagget.

bygget klart! Blev helt ok va?

jag borde dock ha svartmålat ramen runt displayen (den lyser igenom solfilmen om det är ljust i rummet)..

allt som är kvar nu är att lära syrran Meedio, vilket säkert inte kommer bli helt enkelt med tanke på hur lite hon kan om datorer...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar dina grymt snygga Lödningar!

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Avstängd

sweCarn: tackar har haft en del att öva på

bastardofsweden: Den har TV-Out.. ingen TV-in dock...

Visa signatur
Permalänk

CyberVillain: du har ingen ritning till det där med scart utgången?
funkar det på alla moderkort? ifall man har tv-out på dom?

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe | AMD 2600+ @ 2300Mhz | Twinmos 2x512Mb PC3200 | 1st Seagate 120GB 1st Maxtor 80GB | Geforce 6800LE @ 16/1,6 | Vattenkylt | Antec PlusView 1000AMG |

Permalänk
Avstängd

har du svideo eller komposit ut ska det funka. schemat och alla mina ateckningar är på kontoret.. Lägger upp det när jag varit där och kollat på dem..

edit:

Bild:
p-19 = Luminans ut vid S-Video eller Komposit ut
p-17 = jord Luminans/kompsit
p-15 = Krominans ut
p-13 = jord Krominans

Ljud:
p-1 = Right Out
p-3 = Left Out
p-4 = jord för ljud

på svideo sidan:

(lödsidan på hanen)

p-1 = jord
p-2 = jord
p-3 = luminans
p-4 = krominans

scartdon

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt.. Hoppas du fortsätter med moddandet..

Visa signatur

lofblom@msn.com
lofblom@ovi.com
daniel@lofblom.se

Permalänk
Avstängd

självklart, håller på att skissa på en passiv HTPC med heatpipes

Visa signatur
Permalänk

Det här är erotik för en datormoddare!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Vad är det för Operativsystem eller program du använder i den?

Man kunde välja playlist o sånt på TVnu ju

Permalänk
Avstängd

Ultimata HTPC-programmet Meedio

You cant live without, som man säger..

www.meedio.com (stödjer även displayen perfekt)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns 3 st.
Meedio Essentials
Meedio HouseBot
Meedio TV
Vilken använder du.
Såg att dom 2 första kostar men Meedio TV koster den oxå eller är den gratis.

Permalänk
Avstängd

Jag använder Meedio Essentials, Meedio HouseBot och meedio TV

Meedio Essentials är själva HTPC-programvaran, Meedio TV är EPG och tv-tuner programvara. Dessa två är vad som behövs för att få ett komplett HTPC system...

Sedan kan man köpa till HouseBot om man vill kunna styra lampor, termostater och liknande...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En fråga.. Bilden ser rätt bra ut på tvn där.
Tycker det mesta blir totalt oläsligt i windows med tv-out. Film och sånt ser ju vettigt ut men.. ja.

Är det scarten som gör det eller ser meedio allmänt bra ut på tvn?

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Avstängd

nja.. för det första tycker jag att den där grundig TVn har ovanligt bra s-video, men sedan beror det även på att typsnitt, ikoner osv är avvägda för att passa på en TV...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag använder Meedio Essentials, Meedio HouseBot och meedio TV

Meedio Essentials är själva HTPC-programvaran, Meedio TV är EPG och tv-tuner programvara. Dessa två är vad som behövs för att få ett komplett HTPC system...

Sedan kan man köpa till HouseBot om man vill kunna styra lampor, termostater och liknande...

Cyber om jag köper Meedio Essential måste jag köpa Meedio TV oxå eller så är det ett gratis plugin.

Det här förstog jag inte riktigt #Meedio TV är EPG och tv-tuner programvara# kan jag köra det fristående eller måste jag Essential i grunden för att det skall fungera. Vad är EPG ursäkta kanske en dum fråga, och måste jag ha både Meedio TV och TV-Tuner programvara eller menade du bara Meedio TV.

Tack skulle behöva en klargöring av det.

Om jag köpter ett TV-kort och ett vanligt kort med TV-out. Kan jag styra hela Meedio med hjälp av TV-kortets fjärrkontroll.
Då menar jag: Filmer, Music, Internet, Tv guide, Inspelning/avspelning, Text-Tv, Tv-kanaler osv...

Tack om du tar dig tid och svarar på dom här frågorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
nja.. för det första tycker jag att den där grundig TVn har ovanligt bra s-video, men sedan beror det även på att typsnitt, ikoner osv är avvägda för att passa på en TV...

Okej.. hittade en tråd skriven av dig.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42432...

Den gäller inte grundigtvn och den datorn eller?

För det är ungefär sådär jag tycker att det blir.

Visa signatur

[p4 2.8ghz | 768mb ddr | 160+80gb | geforce ti 4600]
Projekt Greenie Musicstation [KLART]
[Laptop : p4 3.2ghz | 1024mb ddr | radeon 9700 mobile | DVD+/-RW | 15.4" TFT Widescreen]

Permalänk
Avstängd

agent: Meedio TV kostar extra (vad det kostar vet jag inte eftersom det inte släppts utanför betagruppen), det kräver meedio Essentials ja (när jag säger Meedio så menar jag Essentials) Det finns en prerelease av Meedio TV som bara stödjer PVR-250 analoga kortet.. slutversionen kommer att i stortsätt stödja alla PVR och DVB korten på marlanden.. EPG står för Elektronisk TV-Tablå (på svenska)...Har du internet så får du allså tablån rakt ner i datorn och kan schemalägga inspelningar osv...

Om TV-kortets fjärrkontroll har en programvara som kan simulera knapptryckingar så funkar det utmärkt med Meedio.

chifz: jag kör ett tema i Meedio som är gjort för TV.. funkar bättre.. men självklart ser man fortfarande skillnad mot overlay (DVD och andra filmformat).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Det här är erotik för en datormoddare!

Kunde inte ha sagt det bättre.

Mycket bra jobb, CyberVillian! Högklassigt arbete.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Avstängd

tackar, tackar..

syrran ringe faktiskt precis och berätta hur nöjd hon var.. (hon har haft den hemma hos sig i två dagar nu).. Ikväll hade hon lånat hem en projektor från jobbet tydligen och kollat på nån film... Så det är ju kul att hon uppskattar den...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Jag kör på default inställningarna i Bios (ingen klocking), och det funkar med det andra minnet... Kan väll inte vara ett inställningsfel då?

Säg inte det... Jag hade likn. problem när jag försökte installera xp på min nya burk (signatur). Efter en hel del snack med datoraffären, en polare med likadana minnen/mobo kom vi fram till att det var fel timings, alltså att autoavkänningen inte funkade med det minnet/mobot.

Men kanske inte är likadant för dig. Måste iaf säga att jag är riktigt imponerad av bygget, lödningen på LCD var fan det snyggaste jag har sett.

Lite tråkigt med allt strul du råkade ut för också, hoppas bara att burken sköter sig nu.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s