Behöver SATA hårddiskar speciella strömkablar?

Permalänk
Medlem

Behöver SATA hårddiskar speciella strömkablar?

Har beställt en SATA hårddisk (Seagate Sarracuda 7200.8 250GB) och en SATA kabel till den men behöver man någon speciell strömkabel också eller finns det redan i datorn?

Permalänk
Medlem

Jag kör med Seagate 200GB SATA och det finns inte molexalternativ så jag skulle gissa på att du också behöver annan strömkabel.

Det är väldigt få nätagg som det finns kontakter direkt på. finns billiga adaptrar, köpte mina för 16:- styck som ger 2st SATA-strömkontakter men det visade sig att sådanna låg med moderkortet i förpackningen också.

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Åkte nyss runt och letate efter kabeln i stan men allt var typ stängt men hitta den tillslut på biltema (!) Trodde inte att dom skulle ha d där iaf.

Permalänk
Medlem

Raptorn har molex oxå

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk

Kompisens No-Name 7200 RPM S-ATA-disk har också 4-pinskontakt. S.K. "molex"

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

Dom S-Ata hårdiskar jag köpt hittills har jag kunnat valt mellan Vanlig Molex eller S-Ata Ström Molex

Visa signatur

"The object of war is not to die for your country, but to make the other bastard die for his"

// General George S. Patton

Permalänk
Medlem

vissa märken o modeller har både molex o sata kontakt så man kan välja (bara man inte kör båda, om man nu inte vill grilla sin hårddisk ). men långt ifrån alla har det. vet att maxtor brukar ha det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

alla mina WD diskar har både molex å satakontakt, western digital raptor å en 200gb sata