Världsrekord i SuperPI

Permalänk
Melding Plague

Världsrekord i SuperPI

<font style="font-size: 10pt"><b>Världsrekord i SuperPI</b></font> <small class="small">onsdag 23 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Överklockningsprofilen Shamino satte igår <a href="http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=21868" target="_blank" >världsrekord</a> i prestandatestprogrammet SuperPI. Det nya världsrekordet ligger på 21,7 sekunder.<br /><br />Hårdvaran var en Pentium 4 <a href="http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050224_P4_EE_3....">Pentium 4 Extreme Edition 3,73 gigahertz</a> tillsammans med ett Abit AA8XE. Processorn kördes i 6085 megahertz där systembussen hade klockats till imponerande 434 megahertz vilket ger en effektiv klockfrekvens på 1738 megahertz. Vilka minnen som användes förtäljs inte, men de körde med ett förhållande av 4:3 mot systembussen med latenserna: 4-3-3-9. Såhär säger överklockningsgurun själv om världsrekordet:<br /><br />"<i>Drank a bit of red wine to get fired up, munched on a pack of nachos... sound of the cascade buzzin in my ears... Thats the best way to bench!</I>"<br /><br />Se bildbevis hos <a href="http://forums.vr-zone.com.sg/showthread.php?t=21868" target="_blank" >Vr-Zone</a>.<br /><br />Relaterade artiklar:<br /><a href="http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_050224_P4_EE_3....">Recension: Pentium 4 Extreme Edition 3.73GHz</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Daniel "Danne2k" för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Tackar tackar

Riktigt grym tid f.ö.

men jag vill att en AMD ska ta nästa WR

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Tackar tackar

Riktigt grym tid f.ö.

men jag vill att en AMD ska ta nästa WR

Det blir nog inga problem när FX57 med san diego kärnan har släppts vilket borde ske relativt snart.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

pengar...

hur har man råd att hela tiden "klocka" datorer.... blir han sponsrad eller??

Permalänk
Hedersmedlem

Re: pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke999
hur har man råd att hela tiden "klocka" datorer.... blir han sponsrad eller??

Mjo... som du ser så är det en ES cpu.... Samma typ som vi här på Swec använde vid testet.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Re: Re: pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Mjo... som du ser så är det en ES cpu.... Samma typ som vi här på Swec använde vid testet.

ES-CPU?

Permalänk
Hedersmedlem

engineer sample...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

och en Intel så klart

Permalänk

Oj säger jag bara, vilken sjukt bra tid!, jag har problem att komma under 35s ^^

Permalänk
Medlem

deta imponerade faktiskt på mig till skilnad från mhz jakterna eftersom denna cpu var stabil

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanbonden
deta imponerade faktiskt på mig till skilnad från mhz jakterna eftersom denna cpu var stabil

Vill du köpa en stabil överklockad Pentium 4 EE, så säljs den här:
Klarar SuperPI på 24sek.

"So what was the fastest PC at CeBIT? Extreme Cooling Technologies' 5.4Ghz PC is the answer."

"Specifications
ECT Prometeia Mach 2 GT
Pentium 4EE 3.73
ABIT AA8XE Fatal1ty
TwinMOS DDR2-800 memory (prototypes)
ATI Radeon X850XT PE
BeQuiet 500W PSU
Hitachi S-ATA haddrive
All fitted in a Lian Li PC60B with matching bottom kit for the Mach 2 GT "

"20 March 2005
ECT overclocks competition at CeBIT 2005!

ECT continues the trend of the Mach 2 GT being at the heart of CeBIT's fastest systems. This year was no exception with the ultimate system for gaming, video editing, 3D-rendering, image processing and much more.

The ECT Prometeia Mach 2 GT takes the system's Intel Pentium 4 3.73EE processor to an amazing stable 5.4Ghz where the CPU really shows it's full potential. Built around an ABIT AA8XE Fatal1ty motherboard featuring the Intel i925XE chipset the system bus is pumped to 386MHz which is more than a 1500MHz quad-pumped bus! These amazing speeds were possible due to TwinMOS DDR2 memory. ATI's Radeon X850XT Platinum Edition is in control of graphics and pushes the frame-rate to a yet another unseen level.

ECT would like to thank MIPS Computer, Hardwareluxx and TwinMOS for contributing to CeBIT's fastest system."

http://www.extremecoolingtechnologies.com/

http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43844...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Om nu det bara var Super Pi som räknades. Det ger ju knappast en bra helhetsbild.

Men det är kul att folk fortfarande räknar med hyffsat stabila överklockningar istället för att bara fixa screens från cpuid.

Permalänk
Medlem

Inte så impad., 6ghz känns lite skåpmat..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Vill du köpa en stabil överklockad Pentium 4 EE, så säljs den här:
Klarar SuperPI på 24sek.

"So what was the fastest PC at CeBIT? Extreme Cooling Technologies' 5.4Ghz PC is the answer."

"Specifications
ECT Prometeia Mach 2 GT
Pentium 4EE 3.73
ABIT AA8XE Fatal1ty
TwinMOS DDR2-800 memory (prototypes)
ATI Radeon X850XT PE
BeQuiet 500W PSU
Hitachi S-ATA haddrive
All fitted in a Lian Li PC60B with matching bottom kit for the Mach 2 GT "

"20 March 2005
ECT overclocks competition at CeBIT 2005!

ECT continues the trend of the Mach 2 GT being at the heart of CeBIT's fastest systems. This year was no exception with the ultimate system for gaming, video editing, 3D-rendering, image processing and much more.

The ECT Prometeia Mach 2 GT takes the system's Intel Pentium 4 3.73EE processor to an amazing stable 5.4Ghz where the CPU really shows it's full potential. Built around an ABIT AA8XE Fatal1ty motherboard featuring the Intel i925XE chipset the system bus is pumped to 386MHz which is more than a 1500MHz quad-pumped bus! These amazing speeds were possible due to TwinMOS DDR2 memory. ATI's Radeon X850XT Platinum Edition is in control of graphics and pushes the frame-rate to a yet another unseen level.

ECT would like to thank MIPS Computer, Hardwareluxx and TwinMOS for contributing to CeBIT's fastest system."

http://www.extremecoolingtechnologies.com/

http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=43844...

Bra att du skriver om en dator som inte går att köpa på marknaden. Stolpskott deluxe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Om nu det bara var Super Pi som räknades. Det ger ju knappast en bra helhetsbild.

Men det är kul att folk fortfarande räknar med hyffsat stabila överklockningar istället för att bara fixa screens från cpuid.

Men nu duger det inte?

Det är ju det enda det tjatas om här runt om i forumen,superpi hit och dit hela tiden?

Kan iofs hålla med att det ger ingen helhetsbild men det gör det inte om du kör 3dmark eller pcmark heller så det så:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
engineer sample...

ursäkta om ja e jobbig nu men, engineering sample?

Permalänk
Medlem

alban

Därför man ska testa många saker, om någon säger en annan sak så vet personen inte så mycket om stabilitet och problem som kan äntra. Nej säger jag bara för folk som pratar med än vad det finns kunskap bakom öronen.

Jag körde Super Pi/Prime Torture Test/3D Mark 05/hade musik fil i bakgrunden/körde virus scanning/ några fönster ie. Jag fick inga errors/inga frysningar/problem alls, men sedan i ett spel så kraschade datorn efter ett tags spelande.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd

Precis som det låter ingengjörsexemplar(stavning).

Som dom kan hårdtesta hit och dit utan några multiplierlås eller såna dumheter innan dom(INTEL)vågar släppa processorn på den vanliga marknaden.

Där den givetvis är med standardlås på cpu multipliern:-))

Min är som du ser multiplierlåst på 16.

16x200=3200MHZ OK?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Tar väl 20 minuter att bluffa allt det?
Jag tar det med en nypa salt

Jag kan lägga upp en bild där min AMD 2500+ klarar superpi 32m på 3 sekunder

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Tar väl 20 minuter att bluffa allt det?
Jag tar det med en nypa salt

Jag kan lägga upp en bild där min AMD 2500+ klarar superpi 32m på 3 sekunder

hehe, kan du inte göra det?

Permalänk
Medlem

DyDoDe, du tror inte att människan landat på månen heller va?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schluug
DyDoDe, du tror inte att människan landat på månen heller va?

Jodo, människan har gjort det. Men det var inte den gången då Amerikanska flaggan fladdrade i vakum och var inklippt på bilden. Men efter det så har man.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Avstängd

wow, den klådde gamla rekordet med en fx55 @ 22 sek . 0.3 sekunder snabbare @ 6 ghz !!!!!!! *ironi*

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

Hmm, FX-processorn kan teoretiskt sätt vara snabbare fortfarande. Inge decimaler i superpi där. Kan ju vara allt mellan 21,5-22,4s.

Permalänk

jaha då var det AMD vs INTEL SKIT KRIG IGEN

jag kör en "sketen 3ghz NW" på x800 PCI-E 1GB ram

jag har fan infa problem o maxa några av dagens spel what so ever

så vad tusan innebär benchmark egentligen

jo om man bara ska använda datorn till benchmarking då äre ok

men de flesta lirar väl också på sina datorer så om ja 18k hi o dit so what

det är hur datorn fungerar i spel om man ska koda AVI-->MPEG tex inspelningar fårn semester eller på sina barn
när det gäller att koda om flera GB vidoe på min dotter till mpg så går det inte särskilt lång tid innan det är klart jämfört med dom AMD maksiner jag haft

samt annat jobb som bildbearbetning vad spelar det för roll om man har WR i super pi eller 3dmark
det är väl i spel datorn kommer till sin fulla rätt

vet många som får bra 3damrk men tycker spel går segt för det hur förklarar man sånt då??? min 3ghz NW är inte snabbast i världen men har heller inga spel problem tack vare GFX samt RAM

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Men nu duger det inte?

Det är ju det enda det tjatas om här runt om i forumen,superpi hit och dit hela tiden?

Kan iofs hålla med att det ger ingen helhetsbild men det gör det inte om du kör 3dmark eller pcmark heller så det så:-)

Jag har aldrig gillat super Pi. Då man inte kan jämföra över plattformsgränserna med det. Eftersom det ger en så dålig helhetsbild av prestandan.
Kom nu inte och säg att jag någonsin sagt något annat.

Permalänk
Medlem

Vilket program som än används kommer folk att klaga på att det inte ger någon helhetsbild

Permalänk

Förstår verkligen inte varför folk klagar över allt och ständigt här på Swec.

Nu har den här killen tagit världsrekord i SuperPi och det är det enda. Han vill kanske inte ens spela spel på datorn, han har tagit ett WR!

Tänk bara på världens snabbaste bil... kommer inte ihåg vad den heter (Thrust SSC eller nåt). Det enda den kunde göra var att åka riktigt snabbt rakt fram på plan mark... ingenting annat, ingen j-vla familje volvo som fixar allt, men vad har familje volvon världsrekord i? Typ inget. Men världens snabbaste bil/båt/flyg kommer alltid att gå till historie böckerna...

Själv tycker jag att hans rekord är väldigt imponerande som det är alltid med världsrekord!

Så jag tycker att man ska sluta klaga och ge killen den respekt han förtjänar att han lyckats med det han gjort och kan ni göra bättre så varsågod och försök!

*IMHO*

EDIT: Thrust SSC är världens snabbaste bil som sprängde ljudvallen 1997 med en topphastighet på 763.035 mph, dvs. runt 1230 kmh

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Det var nära att den fick stryk av min C3a som gör 1M på 16 minuter lite drygt...