Permalänk
Medlem

Funkar inte dual channel 64 3000+

Jag har beställt
AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
Och
MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

Enl Faq så kan jag inte köra Dualchannel
Stämmer verkligen det eller har jag missuppfattat det hela??

Från Faq

Sedan blandar en del i hop villkan amd64 som klarar dual channel och singe channel.

Opteron klarar dual och singel channel
Athlon 64 FX klarar dual och singel channel
Athlon 64 klarar endast singel channel

Visa signatur

MSI K8N Neo4-F AMD 64 3000+@1.93GHz
Twinmos 1.5GB RAM
X800Xl + 360GB Hdd

Permalänk
Medlem

Det ska fungera med dual, FAQ'en är antingen felskriven eller så har vi båda två missuppfattat det. Har själv en 3200+, tillsammans med 2st minnen som körs i dual!

Permalänk
Medlem

AMD64 för sockel 939 stöder två-kanalsminne. FAQ:en är hopplöst ouppdaterad och gäller bara gamla sockeln för AMD64.

Permalänk
Medlem

Jodå. det fungerar me Dual channel faktiskt.. men de också precis

Permalänk
Medlem

Det gäller endast socket 754 singelchannel. Lägre bak i FAQ:n är det besvarat flertalet gånger att 939 klarr dulchannel.

Permalänk
Medlem

Nforce4 S754 klarar också Dualchannel. Men är lite kinkig med minnena. Man bör ha enkelsidiga minnen för att få fart på dom. Jag fick byta ut mina Twinmos. Väntar på 1 Gig Geil nu.
Enligt MSI är felet i Sockeln, inte Nforce4 chipset'et.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

?? det är väl just det. med 754 pinnar finns det inte utrymme för dual channel. eftersom minneskontrollern sitter i CPUn. hur ska det då gå att få dual channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nforce4 S754 klarar också Dualchannel. Men är lite kinkig med minnena. Man bör ha enkelsidiga minnen för att få fart på dom. Jag fick byta ut mina Twinmos. Väntar på 1 Gig Geil nu.
Enligt MSI är felet i Sockeln, inte Nforce4 chipset'et.

Du har fått nåt om bakfoten för det är pracktiskt taget omöjligt att köra dualchannel när processorn inte stödjer det.

AMD64 FAQ:n är uppdaterad och inkluderar info om socket 939 och villka minen amd säger passar osv.

Permalänk
Medlem

Konstigt. För det står klart och tydligt i manualen till mitt moderkort som är socket 754 Nforce4, DUAL channel.

Och när jag startade datorn med två minnen står det DUAL channel.

Detta kortet är det: http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

Det står iofs bara single channel i produktbeskrivningen men det stöder Dual channel, omöjligt eller inte.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Mm men processorn minneskontroler stödjer itne dual och hade den gjort det hade nog tillvärkare sett till å fixa det på sina mobos för å kuna sälja dom lättare. Skulle gissa på nåt fuffens med bios om den säger dual då minneskkontrolern inte stödjer dual som sagt.

Bencha minnet i sisoft sandra så ser du vad du får för banbred.

Permalänk
Medlem

Jag har benchat i Everest. Får 3040 MB/s med minnet jag har nu(single).

Fick bara 2440 MB/s med två twinmos minnen. Det är därför jag byter ut dom. Men det stod dual även i everest. Det verkar ju konstigt att dom skulle skriva i manualen att det står så här:

"supports dual-channel, four-memory bank DDR 333/400 using two 184-pin DDR DIMMs"

och på ett annat ställe: "For systems using double-sided DDR400 modules in dual-channel mode, the maxumum DRAM speed is DDR333"?

Finns ingen uppdatering till BIOS än heller. Kortet är ju rätt nytt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

gissar på att manualen är nån nf4 manual gjord för s939...

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att de har disbalat minneskontrollen i processorn och istället använder en dual channel minneskontroll på moderkortet. Detta lär dock inte ge nån bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Om nu manualen är för ett 939, varför står allting om just mitt kort och varför är alla bilder av samma kort? Manualen är för just mitt moderkort, och det har stöd för dual-channel.

Om det ger nån prestanda låter jag vara osagt då jag inte kunnat testa än. Men den här rescensionen om kortet kanske ger er några svar:

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=1109

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Står inget om dualchannel och som jag sa tidigare hänger det helt på processorn och den kan omöjligen itne köra dualchannel och det fins inget soom antyder nån extern minneskontroler eller liknande desutom kan det knappast vara lönsamt på ett budgetkort desutom ser man ju på dina benchmarks att du knappt är uppe i PC3200 ändå.

Tror mer på furra i bios och att det bygger på Nforce 4. Nån hybrid mellan 939 och 754 platformen.Men processorn kan inte köra dualchannel så pracktiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem

Ganska sjukt det här egentligen, här säger jag klart och tydligt vad som står i min manual och ändå tror inte folk på vad jag säger.

Men tur är väl det, för jag gick och laddade ner manualen för att ladda upp en bild som ni fick se själva. Då har dom uppdaterat den, min manual är version 1.X och den nya 1.2. Där står det inte längre dual channel nånstans.
Dåligt av MSI att låta nåt sånt slippa igenom. Men då fick vi veta hur det var iallafall.
Socketen heter Nforce4-4x, jag vet inte om det skiljer nåt mellan den och den vanliga.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.