Varför spela data istället för konsoll?

Permalänk
Medlem

Varför spela data istället för konsoll?

Jag tänkte på detta att ett bra grafikkort kostar 2-3 ggr så mycket som en modern konsoll i sin helhet. Men då är knappt ens hela datorn med allt under skalet bättre! Jag förvånas varje gång att inte spelutvecklarna då lyckas göra spel som är flera ggr bättre när tekniken i teorin verkar vara det. Jag fattar inte detta riktigt..

För övrigt så läste jag en recension om spelet Doom 3 på gamereactor.se, och givetvis tänkte jag att det kan ju överhuvudtaget knappt ens vara samma spel när tekniken skiljer så mycket. Men det skiljer vad det verkar inte alls så mycket som det borde och detta är ju mycket lustigt.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att köpa ett PS2.
Men eftersom jag ska till Dreamhack, så valde jag att köpa fler hdd istället.
*Har endast en 120gb nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla använder inte sina till att enbart spela spel, vilket du tycks antaga.
Jag spelar högst 10% av min tid framför datorn.

Permalänk
Medlem

Därför att det är helt värdelöst att spela FPS på min PS2.

Visa signatur

/Joga

Permalänk
Medlem

Ja, Dreamhack vet jag inte vad det är men ok.. Jag kan egentligen nästan inget alls om spel, men jag vet att om exempel en Volvo hade en högre toppfart på vägen en en Formula 1 bil, så skulle Schumacher använda en sådan istället. En Volvo har ju inte det eftersom motorn använder sig av sämre komponenter, men i datavärlden är det ironiskt nog inte tekniken som spelar någon roll, utan bristen på normal kompetens(Rätta mig om jag har fel). Hur en datautvecklare lyckas att göra en Ferrari till en Volvo är för mig ett mysterium.

Jag vet inte då ifall datautvecklare är småbarn som sitter på för mycket teknik, men som inte kan omstta det i reliteten eller vad det nu kan vara?

Ja, men då är det ju jäkligt enkelt då. Sänk på en gång grafikkortens pris från 5000:- till 1000:-. För mer är dom ju inte värda och varför handla dessa och trissa upp priset, idioti!

För ifall endast ett grafikort skall vara värt 1500-2000:-(som används till spel). det är ju lika mycket som en konsoll kostar. Då skall i sådana fall det grafikkortet borga för en kvalitet som är långt över vad en konsoll kan leverera, annars är det ej köpvärt.

Permalänk
Medlem

Du fattar fortfarande inte att en dator inte är en renodlad spelmaskin.

Permalänk
Medlem

Jo,det gör jag men varför inte utnyttja tekniken bättre? Skulle vilja ha en förklaring på detta. Men för att göar det enklare för dig, så undrar jag. varför kostar ett grafikkort för spel 5000:- och utan spel kan man lika gärna ha ett för mindre än 2000:-. Det är alltså en differens på 3000:- ochd et är nästan två konsoller! Alltså ser man endast på grafikkortets pris att datorn borde prestera fullständigt överlägset.

Permalänk

Men för fan, det heter dator och inte data.

OnT: Vissa saker passar bättre till dator, till exempel FPS-spel.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

Jag är gammalmodig så för mig heter det data, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ska man få ut något från FPS-spel så är det mus+tangentbord som gäller.

Permalänk
Medlem

Hmb. Ja, det var ju inte riktigt det vi talar om här. Men ok, ingen fara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Jag är gammalmodig så för mig heter det data, tyvärr.

Det kvittar om man är gammal modig eller inte, DATA = Information, DATOR = en DATOR. Slå upp det i vilken ordbok som hällst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Data

Citat:

1. Information utan en tolkande betraktare kallas data.
2. Data är också namnet på en android i TV-serien Star Trek The Next Generation. Se Data (Star Trek).
3. Ibland kallas dator felaktigt för data.

Kolla NOGRANT på #3

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hahahaaha. Ja, du då kan jag säga till dig på samma gång att det heter "helst" och inte "hällst". Men det var kanske inte såv iktigt det när det inte handlar om tekniska prylat eller hur, toker?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ska man få ut något från FPS-spel så är det mus+tangentbord som gäller.

Delvis var det det, "Varför spela data istället för konsoll?". Jag spelar mycket fps och då är det helt enkelt kört om man skall få nån inlevelse på konsoll. Dessutom MMORPG:s. Hmm, lätt det blir med keymapping på en konsoll

Permalänk
Medlem

det finns en massa spel FPS, RTS som enligt min åsikt aldrig kan bli bra på en konsol med gamepad. för man får inte samma känsla och precison som med en mus.
då återstår bara bil spel och hack and slash(försvinner nog snart) och RPG och det är nog en mycket mindre marknad tror jag.
därför kommer aldrig konsol bli större än datorn.

EDIT: det kanske är någon som förstår mig.

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

Jag vet inte med er, men jag brukar inte spela med data... lite svårt att urskilja något bland alla ettor och nollor... hm...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Jag vet inte med er, men jag brukar inte spela med data... lite svårt att urskilja något bland alla ettor och nollor... hm...

Humor!!!!

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Hahahaaha. Ja, du då kan jag säga till dig på samma gång att det heter "helst" och inte "hällst". Men det var kanske inte såv iktigt det när det inte handlar om tekniska prylat eller hur, toker?

Oj ett stavfel så farligt, det var inte min poäng, du försvarade dig själv om varför du skrev DATA istället för DATOR.

Sen har jag alldrig sagt att jag stavar perfekt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som att tråden tappat lite av sitt ursprungliga syfte.
Men jag håller med. Det är för mig omotiverat dyrt att spela på datorn. Priset för en konsoll räcker inte långt om man ska uppgradera sin dator med ett grafikkort som presterar bra i spel.
Själv har jag inte ett enda spel på datorn, mitt spelande sker på min xbox eller playstation 2.
Som någon nämnde ovan så finns det väl ett argument som jag förstår, nämligen FPS-spel. Stöd för mus + tangentbord är undermåligt på konsollvarianterna tyvärr. Mus + tangentbord är trots allt det bästa i dagsläget för att spela FPS. Förut var det online-spel som var största argumentet för PC som spelmaskin men på den biten så har konsollerna hunnit ikapp.
Köper man en konsoll slipper man otroligt mycket problem. Drivrutiner, dålig fps, m.m..

Ni som spelar på PC, vad är era största argument för att spela på den? Åsikter från er som sitter med grafikkort för +4000kr är främst intressanta. Är upplevelsen bättre?

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

dator: fler möjligheter: bättre grafik i dom flesta spelen, uppgraderbar, kan chatta samtidigt som du spelar, större utbud på spel, större utbud på programvara, används av i stort sätt alla (förutom i u-länder mm.).

konsoll: renodlad spelmaskin, inte mycket mer. kan ibland fungera som mediacenter : uppspelning av musik/film dock mest med xbox pga: den är en hybrid mellan dator och konsoll kan man säga, lätt att modda/programmera.

Permalänk

En dator har ju typ allt. Och spelen som finns till datorn passar mig bättre än fluffiga rosa pikachu-konsolspel.

Permalänk
Medlem

tråden borde låsas för felaktigt namn

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Gigabyte Geforce GTX 770 | Asus P8Z68-V GEN3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair AX 750W 80+ GOLD | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Jo,det gör jag men varför inte utnyttja tekniken bättre? Skulle vilja ha en förklaring på detta. Men för att göar det enklare för dig, så undrar jag. varför kostar ett grafikkort för spel 5000:- och utan spel kan man lika gärna ha ett för mindre än 2000:-. Det är alltså en differens på 3000:- ochd et är nästan två konsoller! Alltså ser man endast på grafikkortets pris att datorn borde prestera fullständigt överlägset.

Det är en sak att tillverka ett spel till en konsoll som flyter bra, där alla som spelar spelet har exakt samma hårdvara. Det är en helt annan sak att göra ett spel som flyter bra på en miljon olika kombinationer av hårdvara och under olika operativsystem dessutom.

Permalänk
Medlem

Mugimugi. Det var mest menat som ett skämt, ingen ilska ifrån min sida inte. Och felet jag gjorde när jag skrev data istället för dator är värre, för då får det ju en helt annan innebörd. Men ändå vill inte jag skriva dator, tycker data låter bättre.

Men annars så tror jag den största fördelen med data-spelande som det ser ut just nu är en sak som ingen tidigare nämnt här i tråden, nämligen upplösningen. Det måste ju vara stor skillnad att köra i 800 *600 gentemot 1600*1200..

Permalänk
Medlem

annars är det grafiken som är en av dom stora skillnaderna... som silvr sa så kan man lätt anpassa spelen till hårdvaran i en konsoll men det blir svårare med en pc pga. alla olika komponenter mm.

kan säga att xbox har en mix mellan gf2 och gf3...

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort kostar så mycket pga. att det gått otroligt mycket tid och arbete för att få fram det. Så har naturligtvis höga priser på det när det intruduceras precis som vilken annan teknikpryl som helst. Men efter ett tag så kommer det nya pryttlar och då sjunker priserna.
Dessutom så är det så att just chiptillverkningsmetoderna blir bättre och bättre så att man får fler chip som fungerar per platta och för kan därmed sänka priserna. Men just när ett nytt chip släpps så är det oftast nyaste tekniken som används och spillet blir större.
Och ännu en anledning till att konsollerna inte är dyrare är för att en del tillverkare säljer konsollerna på förlust (microsoft) för att ta marknadsandelar och förhoppningsvis tjäna pengar på spel som säljs.

Permalänk
Medlem

hur länge håller en konsol egentligen? kommer ju nya varannat år verkar det som, och om jag ska vara helt ärlig så håller ett grafikkort värt 5000 väldigt länge. Största fördelen är att man inte måste köpa nya konsoler typ hela tiden, jag har till exempel spelat battlefield på ett flera år gammalt grafikkort. Sedan är det också att man använder inte datorn till bara spel, samt att känslan i mmorpg, rts, fps och viss rpg är mycket skönare och ger högre precision än med en handkontroll.

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem

iXam. Fint svar och sedan är det väl också som så att till konsolerna massproduceras komponenterna i en sådan grad att vinstmarginalen blir stor trots att priset är lågt.

Men detta med exempelvis processorn i konsollerna då. Ps2 har ju endast 200-300 MHZ(ungefär ialla fall) och ändå går det ju hyggligt bra ändå, även fast den inte skulle ha en chans at mäkta med ett avancerat nymodigt dataspel. Ifall man köpte en data med en processor på endast 250MHZ, så då skulle man ju inte kuna spela någonting nästan och det är det jag menar med dålig utnyttjan av data-tekniken/verkningsgrad.

Copy. Det tror jag inte är någon stor skillnad. Under min livstid har det funnits 8bit,16 bit,32 bit(ps1) och moderna konsoller. Alltså 4 generationer och det under en tid av åtminstone 2 decennier, men visst kommerd et nog öka på och det har det ju redan gjort. 8 bitarn tex. tog ju upp mer tid än ps1:an som endast regerade i 3-4år(?).

Permalänk

Jag spelade mycket konsoll när jag var yngre, Nes, Nintendo 16 bit, Sega Mega Drive, Nintendo 64, Playstation 1, Playstation 2 & en några bärbara konsoller. Jag va helt emot att spela spel på PC, men nu ha jag skiftat inställning totalt. Iofs så köpte jag Xbox för ett tag sen, men detta var främst för att jag ville spela Halo 2.
Anledningen till att jag föredra att spela spel på PC är för att man få en mer nära känsla och bättre kontroll när man spela shoot em up, vilket är dom spel jag spelar mest.

Visa signatur

Hej!

Permalänk
Medlem

Hade Eidos fortsatt att konvertera Final Fantasy till PC hade jag nog aldrig skaffat mig en konsoll.

Fast nu har jag ju upplevt lite andra roliga spel på min PS2:a också, som Devil May Cry.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.